Welke foto vindt jij het mooist?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik onderstaande foto's geplaatst op diverse fora, waaronder dit WOII forum. De foto's zijn 26 april j.l. gemaakt in Zonnebeke, België. Het betreft dus foto's van een WOI re-enactment. Ik heb er inmiddels veel (inter)nationale reactie's op gekregen. Het is leuk om te vernemen wanneer mijn foto's mensen aanspreekt. Ik ben dan ook zeer benieuwd waarom mijn foto's mensen zo aanspreekt. Laat mij via dit topic eens weten welke foto je het mooiste vind en waarom. Ik kan mij voorstellen dat een verzamelaar van Britse militaria een foto met Britse soldaten het mooist vind maar let bij voorkeur op de compositie van de foto. Uiteraard mag je meerdere foto's ook mooi vinden. De eerste foto noemen we gemakshalve foto 1, de tweede foto; foto 2 enzovoort tot foto 12. Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door Veltro »

Met voorsprong foto 3. Deze heeft het minst een geposeerde/geacteerd karakter. Daarnaast gaat er een oorlogsdreigende sfeer van de foto uit welke je automatisch dieper in de foto trekt.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door jeroen wo2 »

Foto 2 spreekt mij erg aan aangezien je ook een stukje slagveld er nog omheen ziet en je zo kan zien wat die soldaten moesten doorstaan.
Never Back Down
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door rutger »

Foto 1 spreekt mij het meeste aan.
Op de een of andere manier spreekt de uitrdrukking van de soldaat mij erg aan. Een soort van 'Wat staat mij te wachten blik.' Doordat de foto vanuit een bepaald perspectief is genomen lijkt de vuurmond veel groter en geeft
de dreiging van wat de soldaten te wachten stond veel beter weer.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door Von Pratt »

Persoonlijk is er op het eerste zicht niet direct een foto die eruit springt volgens mij, waarmee ik natuurlijk helemaal niet wil beweren dat het slechte foto's zijn (helemaal niet zelfs) maar er is dus niet echt een exemplaar bij dat mij direct aanspreekt...
Wel zijn er enkele knappe composities bij en goed gebruik van gulden snede (zit er overal wel in maar bij sommigen is het extra duidelijk en daar hou ik wel van)
Of ze nu geposeerd zijn of niet dat maakt voor mij niet echt uit, het gaat om de foto en het is nu eenmaal WOI re-enactment, en dat is nu (oppassen wat ik zeg) geen werkelijkheid van op het slagveld.
Foto 4 vind ik dan wel een erg knap portret, net als de man met zijn paard. Juiste cadrages en goede verhoudingen naar mijn mening.
De minste foto vind ik foto 2.. Er gebeurt niets concreet op de foto en het geheel wordt als het ware opgeslorpt door de achtergrond, de omgeving.. Hier ontbreekt duidelijk één of andere actie, die het geheel iets meer dynamiek zou opleveren.
Voor de rest kan ik waarschijnlijk nog wel even doorgaan met het bespreken van elke foto maar ik neem aan dat niemand zit te wachten op verdere muggenzifterij :P
Rest mij nog één vraag : met welke camera zijn de foto's gemaakt ?

Mvg
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reacties tot zover. Zoals al eerder wordt vermeld in deze topic, de foto’s zijn ensceneert en dus geen werkelijkheid. Je ziet dan ook geen soldaten met angstige blikken enz. Voorafgaand aan dit re-enactment heb ik in diverse boeken over WOI de foto’s goed bestudeerd. Het eerste wat mij hierbij opviel was dat soldaten veelal poseerden voor de fotocamera. Men kwam dan veelal stijf over op de foto. Blijkbaar was het voor velen toch een bijzonderheid om op de foto te worden gezet. Ondanks het feit dat WOI niet meer onder de pioniersperiode van de fotografie valt. In het begin van de 20e eeuw doet zelfs de kleurenfotografie al haar intrede!
Ook heb ik de foto’s zoveel mogelijk met een standaardlens genomen dus geen telelenzen. Hierdoor ‘springen’ bepaalde objecten/mensen wat minder uit de foto’s. Ik heb mij dus zoveel mogelijk willen verplaatsen in een fotograaf van 90 jaar geleden. In die tijd werden veelal reportagecamera’s met een standaardlens gebruikt. Ook heb ik geen nadruk willen leggen op een bepaalde helm of geweer o.i.d. omdat een fotograaf dat destijds ook niet zou hebben gedaan.
De foto’s gemaakt in de loopgraven zijn wat sprekender omdat deze voldoen aan het algemene beeld wat bestaat van WOI. Wat niet wegneemt dat er ook genoeg achter het front is gefotografeerd (zoals foto 4) alleen dit soort foto’s worden minder in boeken gepubliceerd.

Ik heb de proef eens op de som genomen en een aantal foto’s naar bekenden (waaronder militariaverzamelaars, fotografen en grafisch ontwerpers) gestuurd met de opmerking dat het scans zouden zijn van originele glasnegatieven die ik ergens op de kop had getikt. De bedoeling zou dan zijn dat de foto’s gepubliceerd zouden worden in een boek over WOI met onbekend fotomateriaal. Men was dus niet op de hoogte van dit WOI re-enactment. Het verhaaltje werd door de meeste als waarheid aangenomen. Naderhand heb ik hen wel verteld dat het in werkelijkheid dus om ensceneerde foto’s ging. Eén van hun opmerkingen was dat als één of meerdere van deze foto’s werkelijk zou worden geplaatst in een boek over WOI, geen mens het zou zien dat het om ensceneerde foto’s zou gaan.

Wat de vraag over de gebruikte camera betreft, ik heb voor deze serie een Nikon D200 camera gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door Ajacied8989 »

Net zoals Von Pratt heb ik niet een echte favoriet, maar neemt ook absoluut niet weg dat het mooie foto's zijn! Ik zou het zelf niet na kunnen doen. Foto 4 sprong er voor mij wel uit vanwege de witte tent op de foto.
Het zou mooi zijn als je een website zou hebben waar je een overzicht plaatst van je foto's of een foto-topic op het forum waar je bijvoorbeeld elke dag een foto plaatst. Lijkt mij zelf erg leuk om te zien!
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door rood »

Ik vind foto 3 het mooist. Ziet er natuurlijk uit.

1 puntje van commentaar:
Waarvoor is het altijd met deze reenactments ofdat het lijkt dat ze in elke 'trench' een wasmachine en een schrijkplank hebben staan. Die uniformen + uitrusting ziet er als nieuw uit, wat het voor mij al niet meer realisch is
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door coco »

5 en de Laatste,

Zou ik een van deze foto's mogen gebruiken voor de achtergrond van mijn pc?
Alvast Bedankt.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Re: Welke foto vindt jij het mooist?

Bericht door Auke J. »

Ik ga voor foto 2, mooi hoe je die soldaten te midden van een onoverzienlijke chaos ziet zitten. De manier waarop je de foto hebt genomen doet het net lijken alsof het een enorme chaos is en er echt een oorlog aan de gang is. Ik neem aan dat het slechts een klein stukje met aarde was?
Samengevat: kleine soldaten in een grote kapotgereten wereld. Goed dat de lucht niet te zien is!! Top foto! _/-\o_
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie