Waarde van mes?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
deetjuh
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2008, 16:36

Waarde van mes?

Bericht door deetjuh »

Hallo verzamelaars,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat wij graag ons mes willen laten taxeren, maar geen idee hebben waar we dan moeten zijn??

Mijn vader heeft jaren spullen verzameld uit de 2e wereldoorlog. Pronkstuk uit zijn collectie is een mes van het schip de Tirpitz. Nu waren we afgelopen zaterdag bij een museum en daar werd ons verteld dat die toch minimaal de 'waarde van een auto' moet hebben. Maarja, spreken we dan over een Toyota Aygo of over een Mercedes CLK???
We willen het mes graag laten taxeren en dan evt (als het echt heel veel geld waard blijkt te zijn) verkopen (zo niet blijft hij mooi in zn kastje liggen).

Daarom zoeken we dus adressen van taxateurs van objecten uit WOII. Graag in (de buurt van) de provincie Zeeland.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waarde van mes?

Bericht door patrickh »

Allereerst welkom!Maar enkele vragen:

Ten eerste:Graag een foto van het mes.

Ten tweede:Hoe weet je dat t van dit schip afkomt?

Ten derde:Lijkt me ZEER de vraag of het mes,al komt t van dit schip,zoveel waard zou zijn,het is tenslotte niet de Titanic :wink:

groeten,Patrick

link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_%28slagschip%29
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Waarde van mes?

Bericht door iknowdintoo »

Hij zoekt adressen van taxateurs, niet onze adviezen (wat ik wel begrijpen kan, men gaat niet onbekenden op internet vragen om een taxatie van een mes die mogelijk duizenden euro's waard is). Toch zou een foto wel leuk zijn :) .
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarde van mes?

Bericht door coco »

iknowdintoo schreef:Toch zou een foto wel leuk zijn :) .
Wilde net vragen :wink:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Waarde van mes?

Bericht door Haplo »

Taxateurs zijn er niet.
Ja ik meen dat er 1 persoon is.
Ergens in de omgeving van Arnhem als ik me niet vergis.
Bepaald die persoon de waarde van een item?
Denk het niet.
Een foto hier geplaatst bied denk ik een betere uitkomst.

Alleen vind ik het jammer dat geld tegenwoordig weer een grotere rol speelt dan iets van een familielid is geweest.
Als het niks waard is mag het blijven liggen, maar als het erg veel geld waard is moet het worden verkocht.
Maar dit is mijn ongezouten mening.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Waarde van mes?

Bericht door iknowdintoo »

Ik verkoop absoluut niks dat van mijn familie geweest is, en meestal ook niks dat ik gekregen heb (en ook nooit als het van familie van vrienden was).
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Waarde van mes?

Bericht door JimK »

taxateurs zijn er wel, maar die zijn er ook nog al eens over uit om de spullen te bemachtigen (als het iets zeldzaams is).
Ik ben het volledig eens met Patrick dat een mes (ook al van een schip) lang niet de waarde van een auto haald. In veel ''grotere'' gesubsidieerde musea zonder verzamelkennis is de waarde vaak niet bekend, deze medewerkers hebben daar vaak een ander beeld van.

Een foto zou inderdaad handig zijn, dan kan men ook zien om wat voor mes het gaat en kan waarschijnlijk zo wel een indicatie gegeven worden.

Gr Jim
Plaats reactie