Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Beste Jaap..Dat is idd een mooie Daimon Telko Wehrmacht zaklamp met nr 2215 deze koste destijds in 1936 RM 2,10 . Als ik dubbele lampjes hebt doe ik even bericht OK :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Dank je, Custom leuk om te weten. Hij koste mij 7 euro en wat schoonmaakwerk, geen slechte deal dacht ik zo. V.w.b. de lampjes, graag! Alvast bedankt!
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze staaflampen van Ennwell en Pertrix zijn ook wel leuk om te zien en te vergelijken met elkaar. Als je goed kijk is duidelijk te zien dat er afgekeken is bij elkaar de schuifschakelaar bv reflector wartel het complete batterijen huls ophang - beugel ect deze delen zijn voor 100% gelijk aan elkaar.De Pertrix heeft enkel nog een verstelbare focus dmv een bakelieten wieltje daardoor is het lampenhuis dan ook iets langer als van de Ennwell.De lampen zijn beiden compleet uit messing vervaardigd en komen uit gelijke periode 1934/1940/de pertrix was bedoelt voor overheidtaken politie- spoor- zoll ...ect de Ennwell kan ook nog wel voor de ''SA'' geweest zijn..maar dat weet ik niet zeker! De kleur is daaraan wel gelijk Enn - Werke te Neurenberg heeft in de oorlog ook div militaire zaklampen gemaakt voor de Wehrmacht ect.

Pertrix / Ennwell staaflampen 1934/1940
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mei 2008, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze twee zaklampen merken Pertrix K10 en Daimon nr 3001 hebben destijds ook al bij elkaar afgekeken beiden lampen zijn in de 30e jaren gemaakt.De Pertrix is nog in ongebruikte staat de Daimon is goed gebruikt .Het zijn geen militaire zaklampen maar lampen die in de 2WO meestal door de burgerbevolking gebruikt is de batterijen zijn tevens uit die tijd.De Daimon had een mogelijkheid om tevens als fietslamp te kunnen gebruiken het originele verduisteringslampje van Osram is nog aanwezig en was verplicht destijds na zonsondergang,de Daimon 3001 heeft een grote lichtopbrengst beiden lampen hebben een 45mm domlens.. deze lampen branden nog als nieuw.

Bijgaand tevens een oude Daimon Reclame poster uit 1934 van de deze Daimon 3001.Ik heb de spreuk op de poster dan ook laten vertalen omdat het oud Duits schrift is en dat je niet zomaar even om kunt zetten in normaal Duits schrijven.Een Duitse college verzamelaar kende nog een oude man van 91 jaar die deze oude schrift kent en daaruit komt deze vertaling dan in normaal Duits schrijven voort.


veel kijkplezier :wink:


Daimon nr 3001 Pertrix K10 / 1934


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding


Mausi Schnell in Den schatten die Daimon – Handlampe kommt wieder!!


Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

Men laatste aanwinst :)

goedendag allemaal deze DAIMON 2201 heb ik op de kop getikt,samen met een originele wo2 battery
het mooie is op de achterkant kun je mooi de morse tabel zien,die toen in gebruik was
ook is de zaklamp aan de zykant voorzien van een schakelaar om ,morse te kunnen schynen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

groetjes bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Hoi Bruno, :)

Dit type Daimon 2201 vindt ik ook een fraaie zaklamp met schuifschakelaar aan de zijkant ipv van een draaiknop op de top.Hiervan zijn div uitvoeringen gemaakt deze is omstreeks 1936 voorgesteld door Daimon de batterij Nr 231 Geel was een hoge leistungsbatterie met een konstante hoge spanning extra voor licht .Deze waren in de beginperiode 1940 in gebruik bij de HJ Wehrmacht...ect..maar later in de oorlog zaten er geen wikkelingen meer om de batterijen dat was te kostbaar geworden ,en de grondstoffen daarvoor waren ook bijna niet meer aanwezig...Bijgaand een blad uit een oude Daimon katalogus uit 1936 waar deze batterij al in staat afgebeeld...bedankt nog voor het delen Bruno. :wink:

NB: jammer dat je geen foto laat zien van de schakelaar aan de zijkant die is afwijkend bij dit Daimon type ik had daar nog iets over willen toelichten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 28 mei 2008, 21:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi jan :wink:

bedankt voor de verdere info over de baterry _/-\o_

grts bruno
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Hi guys,
Is this WW2 item ?
Thx
Filip
Bijlagen
7713_1_sbl.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Kinder.S Deze merkloze getoonde ronde zaklamp lijkend op een oude wekker is geen militaire zaklamp deze zal wel omstreeks de 30e 40 jaren vervaardigd zijn voor civiel gebruik :wink: .
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze Deutsche lamp is ook de moeite waard om te bekijken en of in je verzameling te mogen hebben .Zeiler Bakeliete Kopflampe 1934 speciaal voor Luftwaffe - Pilot - navigator - Feldlazarett. Super fraaie Zeiler in nieuwstaat bijna niet gebruikt geheel compleet museum kwaliteit.

NB: Het is onvoorstelbaar welk een hoge kwaliteit sommige Zeiler producten hadden in de periode 30e - 40e jaren en die eigenlijk te mooi waren voor gebruik als oorlogmaterieel.



Zeiler kopflampe 1934
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Daimon - Artas 1936 - 2006

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 11 jun 2008, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Zijn deze weer gewoon te koop als zaklamp? Super gelijkend model.
Lijkt me wel wat voor in de auto i.p.v. de maglite.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

De Artas is in 2006 uitgebracht als jubuleum zaklamp naar het Daimon 1936 model nr 9268 Artas zat onder de Daimon paraplu .Maar in 2006 heeft Artas weer onder eigen naam in Arnstadt haar 70 jarige bestaan gevierd door deze jubileum uitgave uit te geven de Artas nr 826 is in kleine oplage gemaakt naar het Daimon model deels in messing en matzwart uitgevoerd maar verder geheel gelijk aan de Daimon 9268.Het is tevens ook leuk om te weten dat de Daimon stablampe nr 9268 - SP in zwart of Gelbbraun voor de SS-SA-HJ bedoelt was met Karabiner haak,de nikkel uitvoering zoals bovenstaand was de civiele lamp uit 1936.

NB:Ik weet niet of ze momenteel nog te koop zijn,ik heb hem in 2007 gekregen het zijn inmiddels collector's items geworden maar je kunt het proberen bij Artas.

Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Bekijk deze advertentie's eens welke een waanzinnige prijzen :zapped: er soms in de USA - Bulgarian ect op na gehouden worden (bv) voor een Bakelieten Zeiler no 4848 en of de Perlux 1914 en de Pertrix 678 braun.

http://cgi.ebay.com/WWII-GERMAN-ZEILER- ... 18Q2el1247

http://cgi.ebay.com/EX-RARE-DRGM-GERMAN ... 18Q2el1247

http://cgi.ebay.com/WW2-WWII-GERMAN-PER ... 18Q2el1247
Laatst gewijzigd door custom op 07 jun 2008, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Dat is echt waanzin. Gaat toch nergens meer over. Ziek :full:
Plaats reactie