Papier beschermen?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Ocean
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2008, 12:34

Papier beschermen?

Bericht door Ocean »

Ik heb een tijd terug wat documenten gekocht, waaronder een strassenkarte uit 1940. Hoe kan
ik deze het beste beschermen tegen invloeden van buitenaf zodat deze niet beschadigen?
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Papier beschermen?

Bericht door Sturmkreuz »

Niet in gewone plastiekjes steken (dacht ik), leg het uit de zon (gewoon dat de zon er niet aan kan) is het voornaamste, meer tips zijn voor mij ook welkom.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door JimK »

Inderdaad wat Sturmkreuz al zegt, uit de zon houden. :wink:
Want zonlicht is echt een ramp voor je documenten. Verder zijn er wel insteekhoezen, maar dan speciale zonder weekmakers of andere zuren. ook zijn Zuurvrije archiefdozen en mappen geschikt. Dat voorkomt verdere aantasting in de toekomst.

Gr Jim
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Papier beschermen?

Bericht door sobel »

Zuurvrije hoesjes en mappen e.d. ik heb er ook een aantal. Zon is echt dodelijk voor je documenten en foto's, ik was ooit een keer vergeten een simpelfototje uit de vensterbank te halen en hij was opeens flink gekrult!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Papier beschermen?

Bericht door asjemenou »

Papieren documenten, kranten, strooifolders e.d. zijn lastig te conserveren. Ze zijn zeer gevoelig voor vocht. Zelfs voor de luchtvochtigheid in de kamer waarin je ze bewaard. Bewaar ze daarom bij voorkeur ongevouwen op een droge en donkere plaats. Pak de papieren documenten ook niet met je blote handen vast. Ze zijn namelijk ook gevoelig voor het zout van je handen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door de korte golf »

ik heb hier ook speciale handschoenen van het museum voor.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Papier beschermen?

Bericht door asjemenou »

de korte golf schreef:ik heb hier ook speciale handschoenen van het museum voor.
Dat is goed maar vergeet ze dan ook niet te gebruiken. :) Papier uit de WOII periode is namelijk niet van zulke goede kwaliteit als het tegenwoordige papier. Zelf heb ik mijn WOII pamfletten, Signaal magazines enzovoort opgeborgen in oude platte kartonnen dozen voor lithografische film. Deze zijn ook nog eens zwart van binnen. Netjes opgeborgen bovenop een kast (geen spaanplaat! Dit geeft een soort gas af). Ook kun je ze beter niet onder een bed bewaren want dit zijn vaak broedplaatsen van zilvervisjes, stofmijten en andere ongewenste beestjes. Ook kunnen vloeren op benedenverdiepingen nogal eens vochtig zijn.
Nogmaals, het is vrij lastig om papieren objecten thuis te conserveren. Musea e.d. hebben niet voor niets een geklimatiseerde ruimte voor dit soort dingen.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 03 jun 2008, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ocean
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2008, 12:34

Re: Papier beschermen?

Bericht door Ocean »

oke bedankt voor de reacties, hier kan ik verder mee!
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door Ajacied8989 »

Heeft er misschien links naar websites waar deze speciale dozen, hoesjes enz. te verkrijgen zijn? :)
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Papier beschermen?

Bericht door Sturmkreuz »

Owjah, als je echt fotos wilt maken je fotos, gebruik een scanner en geen fotomachien.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Papier beschermen?

Bericht door Samuel. »

de korte golf schreef:ik heb hier ook speciale handschoenen van het museum voor.
Waar kan je die vinden?
Misschien een tip is om ze niet te vaak te scannen, maar een foto (met foto camera) van de foto te maken op een vel papier met witte achtergrond zonder flits.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door de korte golf »

ik heb ze gekregen vaan een museoloog die in ons dorp woont, verder weet ik niet waar je het kan vinden. misschien l=kun je vragen bij de museas
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door Joe_Liebgott »

de korte golf schreef:ik heb ze gekregen vaan een museoloog die in ons dorp woont, verder weet ik niet waar je het kan vinden. misschien l=kun je vragen bij de museas
Kunnen het ook doktershandschoenen zijn?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door de korte golf »

dat weet ik niet sorry;), katoenen handschoen kunnen in iedergeval. soms kun je ook een vergelijkende versie bij de drogist krijgen.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Papier beschermen?

Bericht door JimK »

Joe_Liebgott schreef:
de korte golf schreef:ik heb ze gekregen vaan een museoloog die in ons dorp woont, verder weet ik niet waar je het kan vinden. misschien l=kun je vragen bij de museas
Kunnen het ook doktershandschoenen zijn?
Het zijn katoenen handschoenen. wij hebben museale. Kopen die bij museumshop per doos. Maar weet niet waar je ze kopen kunt verder.
Maar zijn vrij standaard handschoenen, dus zal wel in winkels te krijgen zijn.
Plaats reactie