6 Juni: D-Day

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

6 Juni: D-Day

Bericht door Rick de G. »

Dag mensen,

vandaag is natuurlijk een historische dag, maar wie staat er vandaag eventjes bij stil?
Ik zelf heb vandaag afgesproken wat onder Duits te vertellen over D-Day en wat spullen mee te nemen.
Zijn er ook herdenkingen o.i.d.?

Groetjes!
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door asjemenou »

Misschien zijn er herdenkingen in Frankrijk maar niet in Nederland denk ik. Al hoewel, het is vandaag ook 44 jaar geleden dat de Beatles in Nederland waren. 6 juni 1964 staat ook bekend bij de Nederlandse Beatles fans als "B-day". En vandaag is ook nog mijn oudste broer jarig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door Rick de G. »

asjemenou schreef:Misschien zijn er herdenkingen in Frankrijk maar niet in Nederland denk ik. Al hoewel, het is vandaag ook 44 jaar geleden dat de Beatles in Nederland waren. 6 juni 1964 staat ook bekend bij de Nederlandse Beatles fans als "B-day". En vandaag is ook nog mijn oudste broer jarig.
Gefeliciteerd!
Ik over 2 daagjes. ;)

Ik bedoelde ook wereldwijd, in Nederland zul je idd weinig tot niets vinden.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door sniper snoop »

Zal wel normandie zijn maar ik vind dat dit over heet Europa mag zijn waar de nazi's grond hadden veroverd omdat het doel van D-Day Europa the bevrijden (VE-Day = Victory in Europe Day)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door Bram.T. »

juist naar the longest day gekeken
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door Joe_Liebgott »

asjemenou schreef:Misschien zijn er herdenkingen in Frankrijk maar niet in Nederland denk ik. Al hoewel, het is vandaag ook 44 jaar geleden dat de Beatles in Nederland waren. 6 juni 1964 staat ook bekend bij de Nederlandse Beatles fans als "B-day". En vandaag is ook nog mijn oudste broer jarig.
Gefeliciteerd, natuurlijk heb ik er bij stilgestaan!
Even een eigen minuut stilte gehouden nagedacht aan de soldat, burgers en dieren. Die omgekomen zijn aan beide zijdes.

@Asjemenou mag ik je onderschrift kopieren?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
sgt mitchell
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 apr 2007, 19:59
Locatie: den haag

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door sgt mitchell »

SPEARHEAD schreef:juist naar the longest day gekeken
Voor deze dag ging ik Band of brothers Days of days kijken. Niet teggelofen dat het al 64 jaar geleden is.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door iknowdintoo »

Gister was ik nog in Normandië, idd een heleboel te doen. Talloze jeeps reden door het landschap, een colonne met een Sherman, een halftrak met een Black Widow (4 .50 cal machinegeweren), en een boeltje jeeps/trucks gezien, en naar de zwarte markt in Ste Maire Eglise (zie verzameltopic) geweest. Jammer genoeg ging de para-drop niet door (iets met de wind, weet iemand hier meer over?), de C-47 voor dit doel vloog simpelweg een paar rondjes..
gignnl
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2008, 18:28

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door gignnl »

ben deze week ook in normandie geweest en inderdaad was het drukjes.heb vele reenactors gezien en kolonnes voertuigen wo ook een handvol duitse.in st mere eglise was ik getuige van het eerste! bezoek van de britse veteranen aan dit plaatsje.een kleine groep veteranen bracht een eerbetoon aan hun gevallen amerikaanse collegas.
in ver en asnelles waren er kleine herdenkingen met oa burgemeester en britse veteranen.
meeste indruk maakte de herdenking in benouville oftewel pegasus bridge.major howards veteranen,helaas konden niet allen meer meelopen in de parade begeleid door de politie van west yorkshire werden onthaald door oa schoolkinderen.toespraak oa door de dochter van majoor howard (overleden in 2000).
smiddags was ik met mijn vader in arromanches,hier was eerst de parade.begeleid door het franse legerorkest en de pipes en drums van de somme battlefield groep trok een stoet voertuigen door het drukke plaatsje.hierna was er de officieele mis op het plein,een grote groep britse veteranen werden hier gedrild door een majoor van het britse leger en ze konden het nog prima.enkelen moesten worden begeleid maar enkele dames van het britse leger en een stagiare uit australie verzorgden dit prima.bijzonder indrukwekkend en een ovatie door de bevolking voor deze helden toen ze door de straten trokken.
volgend jaar weer terug voorde 3e keer.
jannikske
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jun 2008, 16:02
Locatie: helchteren belgisch limburg

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door jannikske »

ik ga volgend jaar ook
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door Jumposaurus »

Voor watde cirkelende c 47 betreft dat was de wind die een stokje ervoor stak dat er gesprongen werd. er is wel gesprongen zie mijn stukje onder actueel.
jump
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Gebruikersavatar
Jumposaurus
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2007, 18:47

Re: 6 Juni: D-Day

Bericht door Jumposaurus »

iknowdintoo schreef:. Jammer genoeg ging de para-drop niet door (iets met de wind, weet iemand hier meer over?), de C-47 voor dit doel vloog simpelweg een paar rondjes..
Er werd wel gesprongen :) te Merville en Carentan
zie filmpjes
http://www.youtube.com/watch?v=DZRg517ZcRw

http://www.youtube.com/watch?v=QuAsuynv ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=3_azCRakAbc&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=rlu6OTjH ... re=related


Meedoen? pathfinderholland-ops@live.nl
"All the way; par St Michel; Gluck ab; Whoa mahomet" http://www.paragroupholland.nl
Plaats reactie