US para liner

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
tommee
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2007, 13:41

US para liner

Bericht door tommee »

Heren

Iemand een idee of er ook liners waren voor US airborne troepen, zonder een gaatje aan de voorkant ?

Ik kan een liner krijgen die in mijn optiek voeldoet aan de ww2 eisen, maar er zit geen gaatje/oogje aan de voorkant zoals je die altijd ziet

kan de liner toch wo2 zijn?

had graag foto's willen maken, maar had geen camera bij me. Met een natte vinger even in de kruin gepoetst, en ik meen er een westinghouse teken te hebben ontwaard.

alvast dank
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: US para liner

Bericht door Peter »

Klinkt als een Westinghouse liner uit de jaren '50. Vanaf ongeveer 1956 werden paraliners geproduceerd door Westinghouse die erg veel leken op die uit WO2. Er zijn echter enkele verschillen:

-Insignia eyelet ( het gaatje vóór, dus ) ontbreekt
-De webbing is donkergroen van kleur en niet van HBT maar van katoen
-de gespjes van de A straps zijn van brass en niet van zinklegering, bovendien is de vorm van de gesp anders.

Als je de helm nog eens goed bekijkt zul je nóg een label tegenkomen, één die vierkant is, het Westinghouse logo bevat met het jaartal van aanmaak. Toch ben ik benieuwd naar een foto, daar ik alleen afga op het feit dat het geen insignia eyelet heeft.
Daar is 'ie weer!
tommee
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2007, 13:41

Re: US para liner

Bericht door tommee »

Peter, bedankt

Ik kan me inderdaad herinneren dat de webbing vrij groen was

ik denk dat ik er vanaf zie, maar zal binnenkort voor de zekerheid nog even een kijkje gaan nemen

bijzonder veel dank

Tommee
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: US para liner

Bericht door Peter »

Ondanks dat het een postwar helm is ( afgaande op je beschrijving ), kan het voor de US M1 helmenverzamelaar interessant zijn. Wat is de prijs?
Daar is 'ie weer!
tommee
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2007, 13:41

Re: US para liner

Bericht door tommee »

peter

pm send
Plaats reactie