Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
kossuh
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2006, 18:12
Locatie: beverwijk

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door kossuh »

Awsom schreef:Ik heb deze kogel hier in de buurt gevonden in een bos. Hier is vroeger waarschijnlijk een gevecht geweest tussen de Duitsers en de Geallieerden :wink:

Hier wat foto's van de kogel, plus het kruit wat er in zat. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
De huls
Afbeelding
Nog een keer
Afbeelding
Hij heeft een diameter van zon 2-3 cm
Afbeelding
Dit zat er ook nog aan, op de top. ;)
Afbeelding
Dit is de top (van het plaatje hier t eerst boven,) + het kruitzakje en wat kruit.
Afbeelding
En hier nog wat kruit..


Hopelijk weet iemand wat dit is, vast wel... Het kan ook gewoon een kogel uit een (jacht)geweer zijn, maar daar is het denk ik te groot voor..
Alvast bedankt;)
Als je niet weet waar je mee bezig bent laat het dan gewoon liggen, die 20mm flak granaat van je zou ik maar heel snel ergens dumpen want die zijn levensgevaarlijk en zeer instabiel. Ik ken iemand die er een oog door kwijt is geraakt...
Voor de duidelijkheid de grannat is dat ding wat jij de top noemt :/
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

kossuh schreef:heey mensen,
heb een 9mm hollowpoint kogelpunt gevonden, alleen het rare is dat deze vanaf de punt eerst taps naar binneloopt waarna er nog een dun gaatjes doorloopt tot en met de achterzijde. Kan deze niet vinden op het web, klopt toch niet dat een kogelpunt gedeeltelijk open is? Is gevonden aan de kust bij duitse verdedigingswerken. Stuk verder nog ook een duitse 9mm huls gevonden uit 1940. De punt is afgeschoten maar heeft niks getroffen.
Kan je eens een foto maken? Wat je omschrijft klinkt een beetje als een naoorlogse Action 3 kogel.
Laatst gewijzigd door racefiets op 04 mei 2008, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Never Forget Them
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 nov 2005, 22:39
Locatie: Heteren
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Never Forget Them »

Ik heb een huls gekregen, ik heb helaas nog geen foto's maar hij is 83cm lang en doorsnede is 16 cm. Op achterkant staat:
EMZ-76 en 12 cm NO 10
Iemand enig idee van welk land deze is en of deze oorlogs zou kunnen zijn? Ik heb hier zelf namelijk totaal geen verstand van...
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Never Forget Them schreef:Ik heb een huls gekregen, ik heb helaas nog geen foto's maar hij is 83cm lang en doorsnede is 16 cm. Op achterkant staat:
EMZ-76 en 12 cm NO 10
Iemand enig idee van welk land deze is en of deze oorlogs zou kunnen zijn? Ik heb hier zelf namelijk totaal geen verstand van...

Is een Nederlandse huls , scheeps geschut, uit 1976, EMZ = Eurometaal N,V Hemkade , Zaandam
Nemo Me Impune Lacessit
kossuh
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2006, 18:12
Locatie: beverwijk

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door kossuh »

racefiets schreef:
kossuh schreef:heey mensen,
heb een 9mm hollowpoint kogelpunt gevonden, alleen het rare is dat deze vanaf de punt eerst taps naar binneloopt waarna er nog een dun gaatjes doorloopt tot en met de achterzijde. Kan deze niet vinden op het web, klopt toch niet dat een kogelpunt gedeeltelijk open is? Is gevonden aan de kust bij duitse verdedigingswerken. Stuk verder nog ook een duitse 9mm huls gevonden uit 1940. De punt is afgeschoten maar heeft niks getroffen.
Kan je eens een foto maken? Wat je omschrijft klinkt een beetje als een naoorlogse Action 3 kogel.

inderdaad is een 9mm action 3 kogel, alleen het plastic dopje ontbreekt. hartelijk dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Graag gedaan. Wel vreemd dat je die daar bent tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Rowen »

Weet iemand welk type mortiergranaat dit is en waar die van afkomt?
Op het dopje van de vleugels van de mortier staat een cirkel met 42 erop (foto 2)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Stefke »

Zo te zien een 2 inch mortier granaat, waarscheinlijk rook of licht.
42 zegt mij niks maar ben hierin ook geen kenner. Zou zeggen jaar van aanmaak maar kan het fout hebben.
If you wish for peace, understand war.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Is idd een 2 inch mortier granaat Een Illuminating with parachute , of een signal
Ligt an de lengte.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Rowen »

Stefke schreef:Zo te zien een 2 inch mortier granaat, waarscheinlijk rook of licht.
42 zegt mij niks maar ben hierin ook geen kenner. Zou zeggen jaar van aanmaak maar kan het fout hebben.
ammo schreef:Is idd een 2 inch mortier granaat Een Illuminating with parachute , of een signal
Ligt an de lengte.
Bedankt voor jullie andwoorden :wink:

Wat betekent eigenlijk een 'Illuminating with parachute' :? morgen zet ik even de maaten erbij :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door JimK »

Dat het een signaal mortiertje is met parachute. Net als lichtkogel met chut. :wink:
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:Dat het een signaal mortiertje is met parachute. Net als lichtkogel met chut. :wink:
Nee ,Jim dat is het niet ,Een Illuminating is licht gevend, en de lichtgevende lading hangt aan een chute
Als het mortiertje afgevuurd word onder een hoek van 85 graden, gaat hij minimaal 1500 hoog
en er zit een vertraging in van 3 tot 5 sec, voordat het ding begint te branden, en brand dan 25 tot 35 sec .

Signal mortier heft dezelfde werking als een signaal patroon, alleen is veel groter.En afgevuurd onder een hoek van 85 graden gaat het,
mortiertje 1800 meter hoog.Deze kwamen voor in 3 soorten ,

Red en green single star bombs , en deze branden 13 sec.

En de multi star red en green signal bombs, die hadden 10 sterren vijf van iedere kleur, en elke ster brande ook 13 sec.

De red multi star en de green multi star signal bombs, hadden 9 sterren in groepen van 3, en iedere ster brande 8 sec.
Laatst gewijzigd door ammo op 10 jun 2008, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door JimK »

wist niet dat er zoveel verschillen in zaten. bedankt voor de info
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:wist niet dat er zoveel verschillen in zaten. bedankt voor de info
Graag gedaan , en dan heb ik er nog een paar vergeten.

Signal ,Multi star white

Signal ,multi star green

Signal ,multi star red

En dan zijn er nog verschillende soorten Smoke en HE
Nemo Me Impune Lacessit
seurcher
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 jun 2008, 21:26
Locatie: Eindhoven

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door seurcher »

Rowen schreef:Weet iemand welk type mortiergranaat dit is en waar die van afkomt?
Op het dopje van de vleugels van de mortier staat een cirkel met 42 erop (foto 2)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even een vraagje ik heb ook eens zo,n mortier gevonden ,intact behalven de kop net als deze afbeelding, en zat nog driekwart vol, zijn dit altijd licht mortieren of kan daar ook een springstof in zitten?
ik heb hem voor de zekerheid maar laaten zitten.
Gesloten