Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze twee pertrix modellen komen uit dezelfde periode 1936 waarvan een militaire lamp en de civiele uitvoering nr 529 de andere is nr 556 bedoelt voor de HJ - Wehrsport zwart met messing delen.Ik laat deze lampen zien om eens duidelijke de verschillen te kunnen zien wat nu wel en niet 2WO is tevens is er duidelijke kwaliteit verschil te zien ,de civiele groene lamp is minder van kwaliteit let bv eens op de draad waarop de endkap geplaatst wordt en het felswerk daarvan is erg ruw afgewerkt.Bij het militaire model is dat mooi strak bijna zonder een naad te zien en het blikwerk daarvan is ook een stuk dikker tevens met zware messing delen .terwijl het civiele type geheel uit verchroom gelakt dun blik is vervaardigd...leuk om weten toch :wink:

Pertrix no 529 Civiel /no 556 HJ Wehrsport 1936

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

test
Laatst gewijzigd door custom op 11 jun 2008, 18:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door dmie3 »

Kan er me iemand info verschaffen over deze lamp? Markering: lamp electric No1. Wat was het doel en wanneer zijn deze juist gemaakt/ uitgegeven? Heb er net twee gekocht voor de ronde prijs van 8euro, één met batterij en lamp en één zonder lampje en batterij. Vriendelijk bedankt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Haplo »

Lampje is brits en wo2 gebruikt.
Werd onder andere gebruikt voor kaart lezen.
Hele nette prijs verder.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Ik heb onlangs deze Hassia gewonnen op e- bay het is een Fraai afwijkend Hassia exemplaar model 1920 in (Sandgelb) Afrika kleur luftschutz lampe gebruikt door de Wehrmacht SS /SA...Maar wat is hier mee aan de hand zou je zeggen …dat is nog wel aardig wat kan ik je nu alvast zeggen en ik had voorgaand ook al het vermoeden dat het zo zou zijn en het blijkt voor 100% te kloppen..

Maar zo'n verkoper weet natuurlijk nooit van iets maar Ik heb hem immers wel zelf gekocht dus de verantwoording ligt daarom ook deels bij mij mocht het evt anders zijn dan je al dacht, maar deze keer gaat dat niet geheel op omdat ik het vermoeden al reeds had dat er iets goed fout zat bij deze lamp. Maar omdat het een afwijkend Hassia model was heb ik toch geboden en uiteindelijk deze toch nog gewonnen, maar hij koste wel (onnodig veel) omdat er onnodig aan geknoeid was om deze ouder en intressanter te laten lijken.

Doordat mij topic de naam draagt Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect wil ik deze lamp graag even geheel gaan uitkleden wand er is mee geknoeid om wellicht de prijs ermee op te drijven,mocht er voldoende interessen zijn dan wil ik deze informatie graag met jullie delen wat er nu precies fout zit aan deze lamp en ik geheel weer in originele staat ga terugbrengen zoals die was...tot horens!

NB: Ik moet er nog wel even bij vermelden dat hier een eerste klas vakman aan het werk is geweest .Wand het was bijna niet te zien dat er mee geknoeid was .maar hij had wel hij een paar dingen vergeten en zodoende heb ik hem toch nog kunnen ontmaskeren en dan voel je eigen weer :D

Hassia Model 1920 Sandgelb Afrika luftschutz

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 11 jun 2008, 22:59, 15 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

custom schreef:@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Als verkeerslamp heb je de trafficlight, het vierkante lampje (nog veel in origineel kartonnendoosje te koop) met kleurenfilter om routes aan te geven.
Deze is wel een manschappenlamp, de Bivouac battery light. Gebruikt als kaartleeslamp, daarom ook het verstelbare verduisteringskapje, om het lampje in verschillende omstandigheden te kunnen gebruiken. Standaard Engelse lamp. Zijn ook nog uit voorraad te koop, ook met originele doosjes. Dit is de number 1 electric lamp. De haak is om het aan de koppel (of riem) of fiets te klemmen.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:
custom schreef:@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Als verkeerslamp heb je de trafficlight, het vierkante lampje (nog veel in origineel kartonnendoosje te koop) met kleurenfilter om routes aan te geven.
Deze is wel een manschappenlamp, de Bivouac battery light. Gebruikt als kaartleeslamp, daarom ook het verstelbare verduisteringskapje, om het lampje in verschillende omstandigheden te kunnen gebruiken. Standaard Engelse lamp. Zijn ook nog uit voorraad te koop, ook met originele doosjes. Dit is de number 1 electric lamp. De haak is om het aan de koppel (of riem) of fiets te klemmen.

Het is een militaire verduisterings lamp , die ook ,zo als custom al aangaf, als verkeerslamp,
werd gebruikt.
Nemo Me Impune Lacessit
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door dmie3 »

Bedankt voor de vele reacties.... _/-\o_
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

ammo schreef:
mgschutze schreef:
custom schreef:@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Als verkeerslamp heb je de trafficlight, het vierkante lampje (nog veel in origineel kartonnendoosje te koop) met kleurenfilter om routes aan te geven.
Deze is wel een manschappenlamp, de Bivouac battery light. Gebruikt als kaartleeslamp, daarom ook het verstelbare verduisteringskapje, om het lampje in verschillende omstandigheden te kunnen gebruiken. Standaard Engelse lamp. Zijn ook nog uit voorraad te koop, ook met originele doosjes. Dit is de number 1 electric lamp. De haak is om het aan de koppel (of riem) of fiets te klemmen.

Het is een militaire verduisterings lamp , die ook ,zo als custom al aangaf, als verkeerslamp,
werd gebruikt.
Daar staat dat het geen manschappenlamp is, en ik heb net even een aantal boeken erbij gepakt, en die geven toch anders aan.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

Number 1 Ellectric Lamp,Based on the bicyclelamp of the period,this was the most common type of torch,
issued to the Brittish Army in WW II.
Of sturdy metal construction , it has a movable visor over an opaque lens glass,with a movable red half-lens for use in
Traffic control . The visor shields the light from above, in accordance with blackout regulations
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Voglens mij heb ik nergens gezegd dat het geen traffic light is? Er stond dat het geen manschappenlamp was, en dat is het wel.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:Voglens mij heb ik nergens gezegd dat het geen traffic light is? Er stond dat het geen manschappenlamp was, en dat is het wel.

Ok , Toen ik de eerste regel van jou reactie las, kwam het bij over dat andere lamp NoI,
niet gebruikt werd als traffic light,vandaar mijn reactie
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

Ik zou wel willen weten wat er precies fout aan deze Hassia lamp is
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ammo .Daar kan zeker aan gewerkt worden maar ik moet eerst nog div) foto's maken van de lamp.waar de pijn zit ,en waarom het gedaan is wel duidelijk $$$$$ .Ik kan wel even in het kort een tipje van de sluier geven.

* Deze Hassia ca 1920/1944 is idd zwart geweest..ik kan dat zeker bewijzen.
* De stempel 1915 is 100% FAKE.....en daar heb ik een hekel aan!
* Het ingeplakte label 100% fAKE.
* Al met al wel een bijzondere Hassia in deze uitvoering zie je ze bijna nooit met dit grote 50mm blauwe lufschutz glas in de verduisteringskap ,enkel dat geknoei was niet nodig geweest zonde. :?

NB:Ik ga deze lamp geheel weer origineel maken zoals die was in zwart en de Fake stempels ect weer verwijderen de lamp is in 100% goede staat ....deze wijziging is enkel gedaan om er meer uit te kunnen slaan en dat is aardig gelukt er kwamen veel (1WO) bieders op af .Deze restauratie wil ik hier wederom op het (W02) gaan plaatsen maar alleen als er voldoende interessen voor is.
Laatst gewijzigd door custom op 11 jun 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie