Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

custom schreef:@ammo .Daar kan zeker aan gewerkt worden maar ik moet eerst nog div) foto's maken van de lamp.waar de pijn zit ,en waarom het gedaan is wel duidelijk $$$$$ .Ik kan wel even in het kort een tipje van de sluier geven.

* Deze Hassia ca 1920/1944 is idd zwart geweest..ik kan dat zeker bewijzen.
* De stempel 1915 is 100% FAKE.....en daar heb ik een hekel aan!
* Het ingeplakte label 100% fAKE.
* Al met al wel een bijzondere Hassia in deze uitvoering zie je ze bijna nooit met dit grote 50mm blauwe lufschutz glas in de verduisteringskap ,enkel dat geknoei was niet nodig geweest zonde. :?

NB:Ik ga deze lamp geheel weer origineel maken zoals die was in zwart en de Fake stempels ect verwijderen delamp is in 100% staat ....deze wijziging is enkel gedaan om er meer uit te slaan en dat is aardig gelukt .Deze restauratie wil ik hier wederom gaan plaatsen maar alleen als er voldoende interessen voor is.
Ik ben benieuwd :!:
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door roadmaster »

8) Kei interessant wederom!! Ben er ook reuze benieuwd naar hoe je hem weer terug brengt in de originele staat.

groetjes Roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door roadmaster »

mgschutze schreef:
custom schreef:@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Als verkeerslamp heb je de trafficlight, het vierkante lampje (nog veel in origineel kartonnendoosje te koop) met kleurenfilter om routes aan te geven.
Deze is wel een manschappenlamp, de Bivouac battery light. Gebruikt als kaartleeslamp, daarom ook het verstelbare verduisteringskapje, om het lampje in verschillende omstandigheden te kunnen gebruiken. Standaard Engelse lamp. Zijn ook nog uit voorraad te koop, ook met originele doosjes. Dit is de number 1 electric lamp. De haak is om het aan de koppel (of riem) of fiets te klemmen.

Bedoeld voor ''mgschutze''
Stel dat ik er een wil kopen , waar kan ik dan terecht...?
be prepared & drive alert
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi custom :wink:

ik ben benieuwd naar je restauratie project,maar de afloop zal wel ok zyn dat hebben we wel gezien aan de amerikaanse TL lamp
ik vind het een mooie lamp die hasia,maar wel een beetje te mooi voor zo oud te zyn, en zeker met de fake stempels erin
ik heb van de week ook een soort gelyke hasia op de kop getikt alleen myn blauw glaasje is van kleinere omvang,indien mogelyk mag je hier over ook wat meer info over geven maar ik denk dat deze ook van die zelfde periode afstamd

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verzamelgroetjes bruno :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

roadmaster schreef:
mgschutze schreef:
custom schreef:@Dmie
Das nog eens een prijs 8 euro twee stuks :) mooi massel gefeliciteerd ..Deze lamp is idd een militaire Engelse handlamp gemaakt omstreeks 1939 door div fabrikanten bv LUCAS deze lamp was voornamelijk bedoelt als verkeerslamp en was geen manschappen lamp.
Als verkeerslamp heb je de trafficlight, het vierkante lampje (nog veel in origineel kartonnendoosje te koop) met kleurenfilter om routes aan te geven.
Deze is wel een manschappenlamp, de Bivouac battery light. Gebruikt als kaartleeslamp, daarom ook het verstelbare verduisteringskapje, om het lampje in verschillende omstandigheden te kunnen gebruiken. Standaard Engelse lamp. Zijn ook nog uit voorraad te koop, ook met originele doosjes. Dit is de number 1 electric lamp. De haak is om het aan de koppel (of riem) of fiets te klemmen.

Bedoeld voor ''mgschutze''
Stel dat ik er een wil kopen , waar kan ik dan terecht...?
Verschillende handelaren op grote beurzen in Belgie bieden ze aan. Maar als het goed is heeft Michel Clements ze ook nog. Hij had er pas geleden iig nog voldoende in nieuwstaat in originele depot kisten.

Gr. Jim


Ik moet zeggen dat de Hassia heel erg goed gefaked is. Ik vond het label niet mooi ogen toen ik de foto's keek. Maar denk dat wanneer dit op een Flohmarkt ligt, de meesten (ik in ieder geval wel) voor gaas zullen gaan.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Zo trof ik deze Hassia aan op e-bay.Ik had gelijk mij twijfels daarbij de zwarte rand om de reflector dat had ik ook nog nooit eerder gezien bij dit type Hassia..hmmm.. :? ik dacht wel een apart afwijkend model ivm met de grote 50 blauwe front luftschutz glas.Ik wist wel dat dit type bestond maar had deze enkel nog maar in museum gezien,maar er bleef tevens ook veel twijfel bestaan over de steriele lak waarin de lamp verkeerde,daarom even aan de verkoper gevraagd of de lamp soms overgespoten was..nee geen sprake van origineel Feldgrau was zijn antwoord ..het is ja de Afrika kleur Sandgelb en dan het jaartal stempel vertrouwde ik al helemaal niet omdat dit type pas in laat 1920 is uitgekomen,het rook voor mij naar fake werkzaamheden om de lamp mooie en ouder te laten lijken dan dat die is.

Het heeft gewerkt er werd als gekke op geboden door veel (1WO) verzamelaars buiten Europa. ik heb maar een bod gedaan (3) sec voor sluiting en dat was het beslissende bod ik had de lamp gewonnen..wel te duur voor 51,00 euro maar dat komt door die waanzinnige bieders buiten de EU die dit soort materieel tegen komen met een Fake stempel 1915 en een fraai regment sticker .en dat heeft gewerkt en de prijs onnodig omhoog gedreven.

Het was de vraag wie heeft dit nu zo professioneel lijkend gedaan is dit met opzet gedaan om de boel vervalsen om er meer uit te kunnen slaan dat is wellicht mogelijk en tevens dat de verkoper deze ook ergens vandaan heeft, en hij daar geen part of deel aan heeft.Maar waarom zag ik het gelijk dat er iets gaande was met deze Hassia. Ik verzamel al vele jaren en weet dat bij deze Hassia type de klinknagels van het aanhangleertje nooit zijn mee gelakt en dat was bij deze wel het geval.tevens de steriele uitstraling van de lak vooral rondom het Hassia logo zonder slijtsporen alles 100% top en dan gaan bij mij alle bellen ringkelen .

Het stempels en de sticker deden voor 98% vermoeden dat deze overgelakt moest zijn en de stempel ect zijn extra verkoopstunt aangebracht .Helaas kwam het allemaal uit zoals ik al vermoede, ik deze lamp weer 100% origineel maken glanzend zwart zoals die was.na het spuiten zal die ook net zo steriel zijn als in sandgelb ..maar ik ga daar iets aan doen om toch kunstmatige slijtsporen aan te brengen en daarop weer patina te laten groeien maar dan op een chemische wijze dat de lamp weer zijn karakte terug krijgt.Als de lamp dan geheel is opgebouwd zal niemand meer kunnen zien of zeggen…. hey deze is gelakt en gerestaureerd …zo ja dan zal ik dat zeker vermelden mocht ik deze eens gaan verkopen maar voorlopig nog niet.

Ik heb de lamp eerst geheel gedemonteerd en dan zie je gelijk de blunders die deze knutselaar heeft gemaaktheid hij heeft deze lamp namelijk geheel gestraald dmv van glasparelen of met Alu oxide kan het ook gebeurt zijn dat is een hele fijne grit - stof dat het oppervlakte minimaal opruwd.Welke fout die hij maakte was dat hij bij het stralen het montage plaatje waarin het lampje zit heeft laten zitten omdat deze geklonken zit.En dan zie je na demontage van dat onderdeel dat daaronder de origineel zwarte Hassia verf nog zit...betrapt knutselaar :oops: ..domoor!!de opzetrand van het blauwe glas was het enigste deel dat hij origineel zwart heeft gelaten en dat mij ook al gelijk al opviel.De restauratie ga je in de loop van enkele dagen stap voor stap uitvoeren en kun je hier dan volgen.Als de lamp geheel klaar is zal het weer een verzamelwaardige Hassia zaklamp zijn die op een verantwoorde wijze is gerestaureerd en zo het museum in kan en zijn verzamelwaarde heeft behouden.

NB:Alvast veel kijk plezier toegewenst en ik hoop dat je er wederom iets van opgestoken hebt. :wink:

Hassia Luftschutz 1920 WH /SS/SA/Heer Color + fake stamps


Zo de restauratie kan beginnen de lamp wordt geheel daarvoor gedemonteerd en de ontmaskering zal niet lang meer op zich laten wachten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weg met de Fake (PC) - Sticker waar de verse Bison (K) lijm resten nog onder zaten

Afbeelding

Afbijt is de oplossing verf zat muurvast doordat de ondergrond gestraald was maar heeft uiteindelijk toch verloren
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De uiteindelijke originele zwarte steriele glans kleur d.m.v spuiten
Afbeelding
Afbeelding
Nadat de slijt sporen zijn aangebracht d.m.v een watte staafje gedrenkt in thinner worden deze plaatsen vervolgens nog eens licht gepolijst zodat het een geheel wordt met de nieuwe laklaag en zo kom je tevens op het blanke gestraalde materiaal uit..dit is wel een van moeilijkste klusjes en dit gaat dan ook met gevoel.De lampenhuls wordt daarna op de kaal gemaakte plekjes ontvet en daarna behandeld met een (self - made) chemisch recept dat patina laat groeien ,daarna moet deze voor ca 24 uur in een vochtige koele omgeving verblijven bij ca 5-6 graden. En dan gaat pas de patina kunstmatig groeien (1)micron in 20 uur dus even gedult nog tot een volgende bewerking.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De lamp nu is weer gemonteerd en geconsenveerd en kan er weer 88 jaar tegen..Geef je eigen eerlijke mening over deze restauratie ''elke bijdrage is welkom'' en wellicht kunnen wij hieruit van elkaar leren, door deze vaardigheden samen te delen en door te geven zodat het niet verloren zal gaan.....en hopelijk tot een volgende restauratie :)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:27, 55 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

BRUNO FRANCK schreef:hoi custom :wink:

ik ben benieuwd naar je restauratie project,maar de afloop zal wel ok zyn dat hebben we wel gezien aan de amerikaanse TL lamp
ik vind het een mooie lamp die hasia,maar wel een beetje te mooi voor zo oud te zyn, en zeker met de fake stempels erin
ik heb van de week ook een soort gelyke hasia op de kop getikt alleen myn blauw glaasje is van kleinere omvang,indien mogelyk mag je hier over ook wat meer info over geven maar ik denk dat deze ook van die zelfde periode afstamd

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verzamelgroetjes bruno :wink: :wink: :wink:

Hoi Bruno,

Dat is idd ook een mooie Hassia uit de zelfde serie en een verzamelwaardige duitse zaklamp. Ik was even zo vrij om de eerste foto uit jou afbeeldingen wat bij te werken en hier weer te plaatsen ,ik kon namelijk niet zo goed zien om welke kleur het ging,maar naar bewerking komt er Oliv Grun te voorschijn en dat kan kloppen.Deze Hassia is ook omtreeks dezelfde peroide vervaardigd 1920 enkel het luftschutz glaasje is 32 mm en het blanke frontglas 50mm met verduisterings met kaartlees vizier.En zoals je wellicht al gezien hebt is bij de restauratie v/d Zogenaamde Afria - kleur Hassia de twee glaasjes gelijk in afmeting namelijk 50X50mm en dit type kom je dan ook niet zo vaak tegen,dus heb je weer iets om naar uit te kijken :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 13 jun 2008, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom :)

bedankt voor de info over de hasia lamp die ik op de kop heb getikt,ben benieuwd naar de restauratie vanje hasia lamp :wink:

grts bruno :)
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door dmie3 »

Amai custum _/-\o_
Een koop durven doen terwijl je bijna zeker weet dat het een geprutst exemplaar is, enkel en alleen om ons allen heel veel bij te leren EN om ze in de originele staat te herstellen!!!
Bedankt om ons ook direct op de herkenningspunten te wijzen waar ze in de fout gegaan zijn. Is eens wat anders dan de gekende reacties op forums "het is een fake...."
De manier waarop je de lamp hebt gerestaureerd.... een artiest leeft onder ons _/-\o_ Doe zeker verder met het verspreiden van jouw kennis en kwaliteiten...

driemaal hoera _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom

praaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaachtig werk,heel mooi gedaan,je hebt er terug een originele van gemaakt ik zou de reactie wel eens willen zien van de persoon die ze daarvoor heeft verandert met die fake stikers en al de rest _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

grts bruno :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Dank uw allen voor de lovende woorden.. :) :) ..ik heb het graag gedaan!!
Laatst gewijzigd door custom op 13 jun 2008, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

:shocked: Echt FANTASTISCH! Super restauratie. Nu ik dit zie heb ik er niet eens het gevoel bij dat het jammer is zoals meestal bij nieuw geverfde dingen. Echt mooi gedaan. Chapeau!

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Greetings!
Is this a WW2 thing ?
THX
Filip
Bijlagen
Bil.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

Jan , De Hassia lamp is zeer fraai geworden , dit noem ik goed restaureren, Gewoon Top.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip
This Germany pertrix a wartime Wehrmacht flahshlight 1936/1944 just like the Crone there it a copy from each other. :wink:

Pertrix /Crone 1936 /1944
AfbeeldingAfbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie