Tweede Wereld Oorlog / Zeppelins

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Kristof

Tweede Wereld Oorlog / Zeppelins

Bericht door Kristof »

Bij de slag om Normandië waren er op het strand ook heel veel ZEPLINS.

Voorwat diende deze zeplins???
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Die dienden om jachtvliegtuigen te verhinderen aan te vallen en over de vloot te scheren lijkt mij.

Die zeppelins werden ook tijdens de Slag om Engeland, Moskou en waarschijnlijk nog diverse andere slagen gebruikt.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik kan alleen iets vinden over het 320th Antiaircraft Artillery Balloon Barrage Battalion, Artillerie in Ballonnen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Gewoon passieve luchtafweer lijkt mij, luchtafweer door het plaatsen van balonnen.
De Duitse sperballon afdelingen heetten volgens mij ook FLAK.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ze waren er ook al in de wo1. Volgens mij diende ze als uitkijkpost ofzo. Of als antwerp zegt luchtafweer
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Deze ballonnen dienden inderdaad om aanvallen van vijandelijke vliegtuigen op lage hoogten te verhinderen. Gedurende Operatie Overlord hingen deze ballonnen boven diverse landingsvaartuigen.

Afbeelding

Meer informatie:

http://www.airpower.maxwell.af.mil/airc ... llson.html

http://www.sproe.com/b/barrage-balloon.html
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Titel van topic heb ik aangepast ter verduidelijking.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

antwerpx schreef:Gewoon passieve luchtafweer lijkt mij, luchtafweer door het plaatsen van balonnen.
De Duitse sperballon afdelingen heetten volgens mij ook FLAK.
FLAK was de afkorting voor afweergeschut FLugzeug Abwehr Kanone
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat weet ik, maar volgens mij vielen de sperballons ook onder de FLAK
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

In de eerste plaats waren het geen Zeppelins maar gewoon luchtballonen. Ze werden aan stalen kabels aan schepen vastgemaakt om te voorkomen dat vliegtuigen op lage hoogte bommen konden gooien, en hoe hoger een bom werd losgelaten, hoe onnauwkeuriger het was.
er bestonden volgens mij ook balonnen voor Artillerie waarneming, maar later in de oorlog werden deze meestal vervangen door lichte verkenningsvliegtuigjes, zoals de Amerikaanse Piper Cub die op de foto hieronder staat:

Afbeelding

(Dit is een na oorlogse Supercup, het model is hetzelfde afgezien van de zogenaamde 'flaps' (uitschuifbare kleppen aan de achterkant van de vleugel) die waren in de oorlogse versie niet toegepast.)

Er zat naar mijn weten geen geschut in de ballon omdat het simpelweg een te makkelijk doelwit was.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

antwerpx schreef:Dat weet ik, maar volgens mij vielen de sperballons ook onder de FLAK
Nee, niet voor de piloten. Alleen actieve afweer was Flak.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ook werden er bij de afleidingsmanouvres meerdere balonnen aan waardeloze bootjes vastgemaakt, die dan op de radar grote oorlogsvloten leken. :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Miesjel schreef:Ook werden er bij de afleidingsmanouvres meerdere balonnen aan waardeloze bootjes vastgemaakt, die dan op de radar grote oorlogsvloten leken. :)
Hmja, maar TS heeft het specifiek over Normandië, en als je dan bedenkt dat het de strategie van de Geallieerden was om de Duitsers in de waan te laten dat het in Normandië slechts om een afleidingsmanouvre ging zou het wel oerdom zijn om de vloot groter te laten lijken dan hij in werkelijkheid was. (anders zouden de Duitsers nooit geloven dat het hier slechts afleiding betrof.)
Het lijkt me logisch dat de balonnen bij de stranden van Normandië een ander doel hadden, hetzij artilleriewaarneming, hetzij luchtafweer.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Ram2

Sperrballons

Bericht door Ram2 »

Je kan informatie vinden over Sperrballons op http://www.luftarchiv.de en dan in de index naar Sonstiges Geraet en dan naar Fesselballons.

ps. ik hoop dat je een beetje Duits kan lezen anders vraag je maar als je een woord niet snapt (ik ben half Duits).

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Plaats reactie