Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Nog even terug komen op de Hassai restauratie van dit type luftschutz lamp.daarop kun je de volgende onderstaande stempels op tegen komen ''of geen'' en die wel origineel Hassia zijn :wink: .

Hassia SP luftschutz lampe 1920/1944
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Nu wijtoch zo met Hassia bezig zijn hier nog een model dat soms wel eens voor 2WO wordt aangezien - en aangeboden maar dit is geen miltaire uitvoering gewoon een civiel model uit de 30e jaren, de Hassia lampen hebben wel mooie vormen met fraaie rondingen bijna niets is er recht aan.

NB: deze is niet gerestaureerd :wink:

Hassia civiel model 30e jaren
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 15 jun 2008, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom :wink:

mooie fotos van de hasia,zeker de details _/-\o_

hier heb ik een paar fotos van men laatste aanwinst een WIF SIGNAAL 1136 (BEUTE LAMP)

ik dacht gemaakt in oostenryk voor 1940 door de firma WIF die toen nog bestuurd werd door joden maar door de anschlus is de productie door nazi duitsland overgenomen

AfbeeldingAfbeelding

grts bruno :)
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom :)
even terug komen op de hasia lampen

momenteel heb ik er 3 in myn verzameling en ik vind dat hasia in feite een aparte construktie heeft van bouw tenopzichte van andere bekende merken uit die perode
ik denk dat het technisch gezien een simpele lamp is (maar degelyk) en dat de lamp geen al te hoge productie kost had,dat zyn myn veronderstellingen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

grts bruno :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno..De Wif 1136 was bedoelt als militaire lamp voor het Heeres Armee in Oostenrijk voordat 2WO uitbrak.al die lampen zijn dan ook bovenop gestempeld met Heereseigentum en dat is heden ten dagen nog zo.WIF was idd een Joodse familie die gelijk na de ''Anschluss'' alles werd ontrnomen als beute materieel voor de Nazí's.vandaar dat er soms foto's opduiken van Wehrmacht soldaten met heereseigentum materieel zoals de Wif 1136 lamp..ect

Als er over beutemateriaal wordt gesproken dan is dat (veelal) materieel dat niet vanuit eigen troepen of land afkomstig was...logisch ook!! :idea: (meestal) gemaakt onder dwang voor de bezetter en of af hebben moeten staan aan de bezetter.Maar daar waren destijds ook ondernemers in de bezetten gebieden die samen werkte met de Nazi's en zo een leuk centje bij verdiende door oorlogsmaterieel te maken.Hitlers streven was Oostenrijk in te lijven bij het Duitse Rijk maar heeft daar toch nog vier jaar mee gewacht in 1938 kwam de zogehete ''Anschluss'' en die is zeker niet vrijwillig is gegaan!!! al hoewel een groot deel van de Oostenrijkse bevolking destijds het wel op Hitler hadden staan en hij deels gewoon zijn gang kon gaan.

De Wif 1136 is een goede zaklamp die niet voor Daimon onder deed.Het is duidelijke te zien dat Wif naar Daimon keek en omgekeerd ook naar Permi maar deze laatste fabrikant uit Osterr heeft niets voor de Wehrmacht gemaakt.Ik vindt dit type 1136 lamp dan ook geen eenvoudig lamp maar een degelijk stukje vakmanschap van WIF .kijk enkel maar eens naar het mechanisme om filters voor te zetten wel ietsje omslagtig .....maar ook heel apart.

NB: De getoonde Hassia's zijn (idd eenvoudige lampen in vergelijking met de WIF 1136 constructie ,maar je moet ook niet vergeten dat deze uit 1920 komen en in die periode waren de meeste miltaire lampen vrij simpel van constructie maar wel doelmatig.Duidelijk te zien op jouw Hassia 's dat ze niet overgeverft zijn :) de klinknagels en de omzet lipjes zijn nog blank en iets roestig en dat zijn de belangrijke kenmerken van origineel.
Laatst gewijzigd door custom op 16 jun 2008, 22:48, 10 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom :wink:

wederom bedankt voor de uitzetting over de WIF lamp,die beute lampen zyn ook wel intresant,zo hebben wy hier in belgie COBAR die waarschynlyk ook zaklampen heeft gemaakt voor de bezetter,maar als je de info over deze lampen aan het nog steeds bestaande fabriek vraagt (BARCO nu genaamd) en je vernoemd dat ze lampen hebben gemaakt voor de bezetter,dan reageren ze niet meer !!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben verleden week in het prachtige museum in ambleteuse geweest in frankryk en heb daar een zaklamp van het merk cobar (belgische makely) op een pop zien hangen

AfbeeldingAfbeelding

ook had hy een daimon focus met doosje in mind staat in het museum liggen

AfbeeldingAfbeelding

ik ben dan gaan vragen of hy er geen teveel heeft,want ik weet dat het museum een privaat winkeltje bezit waar ze wel spullen verkopen ,en ja ik had geluk ,hy had er 1 te koop en zodanig heb ik er nu ook 1

AfbeeldingAfbeelding

verzamelgroetjes bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ Bruno, Dat zijn mooie lampjes vooral de Daimom nr 2200 in de originele oude verpakking fraai en in nieuwstaat zo te zien, deze kom je maar zelden tegen met verpakking en al, goed gedaan zou ik zeggen. :) Het is jammer dat ze bij Barco = Cobar niet thuis zijn en geen gehoor geven ik heb het ook al geprobeerd maar het blijft stil daar.Het beste lijkt mij als je daar in de buurt woont er gewoon naar toe stappen Nee heb je.

NB:Bekijk tevens deze advertentie even een USA bieder - koper heeft hier minder geluk .Het zijn steeds weer de Amerikaanse bieders die hiervan de dupe worden nu een civile bakeliete ''DDR'' knijpkat uit 1950 maar deze wordt wel weer voor Wehrmacht aangeboden en dan betaal je flink.''Sie stammt von einem Soldaten der Wehrmacht'' :bonk: .en dat is de kloe veel miltairia verzamelaars over zee hebben daar nog steeds geen weet van en trappen daar dan ook met regelmaat in...zie onderstaande link.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0228519510
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom :)

bedankt voor de reactie,ik hoop dat de mensen door het volgen van je topic,zich niet meer laten vangen aan bepaalde zaklampen voor ze hen aanschaffen,maar ik denk dat we allen al veel hebben bygeleerd met deze topic

ik heb 2 engelse zaklampen waarvan ik vermoed dat ze 2 de Wereldoorlog zyn maar zeker ben ik er niet van
ze zyn byna gelyk maar toch zie je een paar verschillen,ook vanwege de stempeling

op de ene staat D.B.Ltd L.E.N°4 en op de andere staat R.C.Ltd L.E.N°4

weet soms iemand wat deze stempels willen zeggen :? :? :?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verzamelgroetjes bruno :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

D.B. Ltd en R.C. Ltd zijn de makers.

L.E. N°4 staat voor Lamp Electric Number 4. Het model was van het Duitse design afgekeken tijdens wo2.
Mooie lampjes!

Gr. Jim
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

bedankt Jim _/-\o_

dus ik mag er van uit gaan dat deze lampen 2 de wereldoorlog zyn,het is moeilyk om hier documontatie of fotos van te krygen,mischien kun jy me helpen

nogmaals bedankt voor de info :) :)

grts bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Bruno..Daar kun je zeker vanuit gaan dat deze (LE) nr 4 zaklamp (2WO) productie is gemaakt bij div firma's in de in England waaronder Lucas bv vanaf 1941en ( idd zoals Jim ook al aangaf er is zeker afgekeken bij Daimon door het Telegraphen kontact bv 100% te kopiëren op deze lamp ... ect.

Ik wil tevens nog even terug komen op de Cobar zaklampen zoals getoond op bovenstaande pop deze zijn gemaakt vanaf 1939 bij Cobar Belgie en wellicht wist je ook al dat deze firma voordien eerst voornamelijk een radio productie had .Maar in 1941 is men daar mee gestopt i.v.m de intrede v/d (D) Bezetter moest de gehele radio productie gelijk gestaakt worden.De omschakeling naar een zaklampen productie is in dat jaar geweest met het eerste Militaire Cobar type Cobar 3 sein blauw - rood - groen >zie foto maar er waren zeker ook nog div andere civiele Cobar modellen die enkel voor mil - doelende bij deze firma gewijzigd zijn .Ik kom daar nog wel eens op terug het is zeker dat Cobar een export heeft gehad naar buiten div) Cobar medewerkers zijn in 1941 onder verplichte arbiedsdienst gesteld in Duitsland ..en dat zegt ook al genoeg..jammer dat het hudige ''Barco'' geen info's weg geeft betreffende Cobar historie 1938/1945

Cobar 3sein 2x luftschutz 1938 1X civiel

Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Hier een fraaie zaklamp van eigen bodem de Witte - Kat ca 1920 .Er is iets bijzonders te zien aan deze lamp het binnenwerk van de reflector lijkt wel erg veel op de Cobar constructie uit Belgie.Er moet destijds wel een Belgische invloed geweest zijn bij het ontwikkelen van deze lamp,het voorfrontje is ook 100% Cobar gelijkend.Deze lamp heb ik gekocht op een rommelmarkt in Duitsland de verkoper had er geen weet van dat deze in Nederland gemaakt was en dat ik deze daar toevallig tegen moest komen en dat vond hij super. :wink: .de prijs was dan ook zeer tegemoetkomend.De lamp is een Civiele uitvoering al hoewel de grijze (NL) overheidskleur uit die periode doet vermoeden dat deze wellicht daar voor bedoelt was ,maar ik heb daar geen bewijzen van..wie wel laat het dan even horen.

Deze lamp verkeert in 100% nieuwstaat er is ook een gelijke type Witte kat uit dezelfde periode maar dan in Zwart met twee losse afneembare helften en die wijkt iets af van dit model.

Witte Kat - NL Cobar Belgie 1921/1938
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 jun 2008, 16:29, 15 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom

ik ben benieuwd naar de vergelyking van de beide zaklampen,vandaag ben ik naar de beurs geweest in la gleize (belgie)een rumoerige open lucht beurs met een aparte sfeer (zowel negatief als positief) er lagen verschilende zaklampen maar het wordt natuurlyk altyd moeilyker om er eentje te vinden die ik nog niet heb in myn verzameling want die begint toch te groeien,soms vind ik wel een betere lamp ( betere staat) dan die ik al had en dan vliegt die weer buiten,of ik leg ze op de stand van myn kameraad
ook ben ik al een paar keer aangesproken ,ben jy de man die mee doet op die forum van custom over de zaklampen en dan vragen ze soms raad over een bepaalde zaklamp,weet ik het niet dan kom ik het wel te weten via deze topic :wink: :wink: :wink: en dan stuur ik ze een mailtje achteraf

dit is myn aanwinst van vandaag een gryze daimon telko in zeer goede staat,ik denk dat ze in deze staat en kleur redelyk zeldzaam is,kyk maar mee,en zyn er nog mensen die naar la gleize zyn geweest ???????? en wat heb je er gevonden op zaklampen gebied ????????? het is wel moeilyk te zien op de fotos maar het is wel degelyk een donker gryze en geen zwarte

groetjes bruno
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Mooie lamp Bruno!

Ben ook in La Gleize geweest. Heb inderdaad nog veel lampen zien liggen. Ook een aantal Hassia. Maar niet eentje gekocht. 50 euro vragen ze zonder knipperen en ik verzamel alles Duits, en heb dan geen behoefte om zoveel geld voor een lamp uit te geven. Die vind ik nog wel op flohmarkten etc.

Toen we de stand ingepakt hadden zijn we naar Baugnez geweest, het nieuwe museum. Echt een ongeloofelijke collectie met super spullen. Er waren echt maar een paar hele kleine minpuntjes zoals replica EK2 zakjes en tot grote schrik dook de bekende Petrix weer op. En zelfs 2maal op een pop, een keer groen en een keer zwart. Op de een of andere manier wil dat maar niet doordringen dat die na wo2 zijn :frownno:
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi mgschutze :)

ik heb die hasia lampen ook zien liggen en ze waren ook niet volledig en veel te duur,ik vind je kunt wel eens een beetje meer uitgeven voor een bepaald item maar dan moet het wel heel goed zyn van conditie
ik ben ook al in het museum geweest in baugnez en heb de lampen ook zien hangen (pertrix) ,de fotos staan trouwens een paar paginas terug op de topic,ik ben trouwens naar de uitbater geweest en hem op de hoogte gebracht van de zaklampen maar hy ging er niets aan doen iets wat ik spytig vind ,ook heb ik gezien dat hy een pop mengt met wehrmacht en SS uitrusting,maar mischien gebeurde dit ook echt,dat weet ik niet
ik heb in la gleize ook voor een kameraad een mooie crone lamp op de kop getikt in heel goede staat,(20 euro ) verkoper dacht dat het een naoorlogse lamp was en ik heb natuurlyk niets gezegd (dank deze topic)

grts bruno :)
Plaats reactie