Besef van prijzen?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Besef van prijzen?

Bericht door Sturmkreuz »

Omdat er tegenwoordig zoveel vragen worden gesteld over prijzen van één of ander voorwerp, wou ik even deze topic starten. Dit topic is niet bedoeld om te schelden, mensen te schaden of om enige ruzies te starten. MAAR!

Ik richt mijn doel vooral op diegene die ineens Duits willen verzamelen. Je krijgt meteen als antwoord omdat het o-zo-mooi is, het 'cool' of 'graaf' is oftewel omdat ze iets op TV (/DVD) hebben gezien en ook graag eens wat willen verzamelen. Ten tweede, krijg je vragen en antwoorden als: Hoeveel kost dit? En dat? Wat is dat?

Men dacht (refererend tot bovenstaande) dat dit een 'kleine' prijs van €5,- tot €100,- zou kosten.
Ik neem als voorbeeld "******", ik dacht dat hij zei, dat hij SS wou gaan verzamelen en wilde graag SS handschoenen hebben, toen men zei dat deze €400,- zouden kosten schoten zijn ogen uit zijn hoofd. Dan vragen ze hoeveel een uniform kost, geef je ze de actuele prijs en vallen ze omver want ze hadden niet verwacht dat deze zo duur zouden kosten.

Nog als ander voorbeeld neem ik alweer "****" zijn handtekening:
tja kan aleen bedenken dat de SS leuk spul heeft en dat ik het niet betalen kan duitse spullen onder 10 euro incl verzendsing geef ik koopgarantie russisch geef ik ook koopgarantie US en UK afhankelijk van object
Het zegt al genoeg, maar ik wil me hier weer even in verklaren.

1) Men verzamelt omdat SS leuk spul heeft (Niet uit historisch belang of uit enig onderzoek, maar het is cool, graaf en leuk)
2) Hij kan GEEN Duits betalen boven de €10,-

1e: Verzamel geen Duitse militaria omdat het leuk is, de prijzen en de originaliteit van al deze spullen zullen je nog zwaar tegenslaan.

2e: Als je weet dat SS en Duits zo duur is waarom blijf je dan dit verzamelen of verzamel je ook nog eens Russisch, Brits en US? Dan blijf je beter bij Brits sinds dit veel goedkoper is dan het Duits en is ook even mooi, cool, graaf en leuk.

3e: Heb je dan nog geen boeken gelezen, prijzen gezocht, beurzen bezocht of onderzoek gedaan? Om toch enig idee te hebben hoeveel dit alles kost en wat het juist betekend? Ik zeg niet dat je veel moet kennen, maar weet toch wat je verzameld, dat als je een complete Soldat hebt op een mannequin dat je toch tenminste weet wat die Soldat zijn functie was (Waffenfarbe), dat je weet dat alles klopt (Rangen..) of dat je toch weet waar het werd gedragen of gebruikt.

Dan vraag ik dan af hebben ze dan nog niet eens de moeite gedaan om iets te bekijken vooraleer dat men dit wilt verzamelen?

Met vriendelijke Groet
Bart
Laatst gewijzigd door Sturmkreuz op 24 jun 2008, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Besef van prijzen?

Bericht door coco »

Ik ben het voor een zeer groot deel met je eens, maar van sommige dingen weet ik (en meerdere) nou eenmaal de prijs niet...dan maak ik toch liever een 'post' aan dan dat ik teveel betaal :wink:

En zoals iemand hier al eerder zei: Zint eer gebint (denk erover na voordat je er aan begint.)
Uniformen zijn zoiezo duur dat snap ik echt wel...(voordat mensen mij weer gaan afrekenen)

mvg,

coco
Laatst gewijzigd door coco op 24 jun 2008, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Besef van prijzen?

Bericht door sobel »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar een groot gedeelte ook niet. Als iemand de wil heeft om iets te verzamelen houd ik hem of haar niet tegen, integendeel ik zou ze juist willen informeren en ze de werkelijkheid laten zien! Dat kan je op verschillende manieren doen, iemand keihard uit zijn illusie trekken, of gewoon wat punten op een rijtje zetten over hoe het werkt.

Als iemand zich verbaast over een prijs is dat meer dan normaal, ik schrik vandaag de dag ook nog welleens van die woekerprijzen! Na een aantal keer over die prijzen gehoord te hebben neem ik dat wel voor lief. Iemand zoals ´´sturm tiger´´ komt waarschijnlijk hier voor het eerst te horen wat de bedragen kunnen zijn, logisch dat je dan ff staat te kijken! Zeker als je voorheen nooit wist hoeveel het ongeveer zou zijn.

Tevens vind ik het vervelend om de naam van een user te gebruiken in je beginpost, ondanks dat je er ongetwijfelt niets kwaads mee bedoelt gaat hij nu wel gebruikt worden als levend voorbeeld, lijkt me niet de bedoeling.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Besef van prijzen?

Bericht door Sturmkreuz »

Even bijgewerkt.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Besef van prijzen?

Bericht door PPL »

#Opmerkingen & Suggesties => #Verzamelaars & Collecties
:)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: Besef van prijzen?

Bericht door dennisb »

Probleem met de prijzen is ook dat er steeds meer Militaria sites ontstaan die abnormaal hoge prijzen vragen, daardoor gaat iedereen dat met zijn eigen item vergelijken en daardoor wordt alles telkens duurder, iedereen probeert t telkens iets hoger. Volgens mij kunnen de prijzen ook stukken lager liggen.

Ook het feit dat zeldzaam meteen met duur vergeleken wordt.
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Besef van prijzen?

Bericht door RLS »

De prijzen zijn gewoon gebaseerd op een spel van vraag&aanbod.

Dagelijks komen er verzamelaars bij, de vraagt neemt dus toe.
Het aanbod van spullen KAN nooit meer toenemen (uitzondering van heel af en toe een NOS supply die ergens vrijkomt), dus het aanbod daalt.

Stijgt de vraag, en daalt het aanbod, dan is een simpel gevolg daarvan dat de prijzen stijgen.

Verder ben ik het volledig met de topicstarter eens.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Besef van prijzen?

Bericht door johan willaert »

Sturmkreuz schreef:Ik zeg niet dat je veel moet kennen, maar weet toch wat je verzamelt....
Integendeel, je kan nooit genoeg kennen... Kennis is het begin van alles in de militariaverzameldwereld!!!!
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Besef van prijzen?

Bericht door RLS »

En als je door middel van die kennis mooie spullen kunt kopen, die origineel zijn, die in mooie staat zijn, dan doe je tevens een mooie investering in de toekomst.
Tóch een leuke bijkomstigheid.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Besef van prijzen?

Bericht door johan willaert »

Bijvoorbeeld, een US 3ID helm voor 3650Euro....Je kan maar beter je 'stuff' kennen alvorens dit soort bedragen uit te leggen....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :IT&ih=007
29th Let's Go!!!!!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Besef van prijzen?

Bericht door WW2 Vetaran »

Maar wat ook niet vergeten mag worden is dat er ook dagelijks verzamelaars afvallen.
Die doen al hun spul weg waardoor er toch weer enige belans is in het vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Besef van prijzen?

Bericht door Robin V »

De verzamelaars die afvallen zijn meestal niet zij die er (tientallen) jaren van hun leven hebben ingestoken om het bij elkaar te krijgen. Vaak zijn dit beginnende verzamelaars die er door de hoge prijzen, namaak, repro of een onvoldoende aanbod van het gewilde spul, de brui aan geven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dit brengt de markt echt niet in evenwicht, zeker niet als we over zeldzamere objecten spreken.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Besef van prijzen?

Bericht door RLS »

En van verzamelaars mag je verwachten dat ze de actuele prijzen goed kennen.
Zij zullen hun spullen, waar ze lang naar hebben gezocht, waar ze veel geld in hebben gestoken, écht niet ver onder actuele prijzen gaan verkopen.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Besef van prijzen?

Bericht door de korte golf »

inderdaad. ookal verzamel ik pas 3 jaar(ben het nog lang niet zat! :wink: ) ik denk ook niet de de mensen die er al heel lang mee bezig zijn zomaar stoppen.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
RLS
Lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:29

Re: Besef van prijzen?

Bericht door RLS »

En de spullen uit een mooie verzameling zijn vaak al besproken door mede-verzamelaars.
Deze spullen zien vaak de 'toonbank' niet, en worden onderhands aan bevriende verzamelaars verkocht.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Plaats reactie