Russische rang

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Russische rang

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb van mijn buurman even een schouderepaulette (zo heet het toch?) meegekregen, om te identificeren welke rang het was. Het verhaal hierachter is: Mijn buurman is zo'n 12 jaar geleden eens naar Rusland geweest. Hij liep niet zo ver van het Rode Plein af, maar iets van 2 straten. Toen kwam er een oude Rus op hem af, die bij hem bedelde. Hij gaf de Rus een sigaret, en gebaarde dat hij die maar moet rollen. Maar aangezien in Rusland sigaretten zo'n beetje een luxe waren, wist hij niet meer hoe dat moest. Mijn buurman deed het hem voor. Hij wist nog steeds niet hoe het moest. Hij deed het nog een keer voor, en toen kreeg hij het wel te pakken. Mijn buurman heeft hem toen ook maar het hele pakje shag meegegeven, omdat hij wist dat sigaretten bijna niet te krijgen waren. Twee dagen later loopt hij langs dezelfde straat, en daar zit de Rus weer. Hij vroeg of hij meer sigaretten nodig had. Nee, dat zat wel goed, zei de Rus. Hij wou hem iets geven. De Rus gaf mijn buurman twee van deze epauletten, en een sigarettendoosje met 2 sigaretten en een Russisch legerpotlood erin. Hij probeerde mijn buurman iets duidelijk te maken, maar mijn buurman begreep het niet. Toen heef thij het maar op een briefje geschreven, en die heeft mijn buurman laten vertalen. Volgens het briefje was hij een kapitein van het Rode Leger in WO2. Nu heb ik opgezocht in mijn Handboek voor de Soldaat 1985, watvoor rang dit was. Dit bleek een kolonel te zijn. Maar complete zekerheid heb ik niet. Daarom de vraag: Welke rang is deze epaulette?
PS: de Rus had geen benen meer. Hij had ook geen of geen grote uitkering, want hij had een karretje in elkaar geknutseld dat bestond uit 2 zwenkwieltjes, een houten blad, waarop hij zat, en twee ski-achtige stokken, waarmee hij zich voortbewoog. Ik vond het relaas van mijn buurman even interessant als de epauletten en het pakje sigaretten met het potlood. http://allyoucanupload.webshots.com/v/2 ... 2320953019
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Russische rang

Bericht door iknowdintoo »

Niemand?
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Russische rang

Bericht door Robin V »

Stuur eens een PM naar Auke en/of Alsjemenou, zij zullen je wel kunnen helpen.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russische rang

Bericht door asjemenou »

iknowdintoo schreef:Maar aangezien in Rusland sigaretten zo'n beetje een luxe waren, wist hij niet meer hoe dat moest. Mijn buurman deed het hem voor. Hij wist nog steeds niet hoe het moest. Hij deed het nog een keer voor, en toen kreeg hij het wel te pakken. Mijn buurman heeft hem toen ook maar het hele pakje shag meegegeven, omdat hij wist dat sigaretten bijna niet te krijgen waren.
Leuk verhaal en zeker herkenbaar. Wat de rookartikelen betreft, ik kan mij voorstellen dat de Rus vreemd tegen het pakje shag heeft aangekeken. Shag is trouwens niet alleen in Rusland iets vreemds. In vele landen kent men dan ook niets anders dan alleen de kant en klare sigaret. Ik heb wel eens vernomen dat men in Rusland eigen sigaretten maakte van sigarettenpeukjes. De verzamelde tabak uit deze sigarettenpeukjes rolde men dan vervolgens in strookjes krantenpapier. Zo'n zelfgemaakte sigaret noemde men een "papirosha". Of dit nu uit schaarste werd gedaan weet ik niet. Zover ik weet waren sigaretten in Rusland goed te verkrijgen. Ik kan mij de merken "Jawa" en "Kosmos" tenminste goed herinneren alleen ik zou ze niet hebben aanbevolen. Uitgaande van de geur, bevatte deze sigaretten flink wat teer. Ik zou ze dan ook onder de categorie zeer zware shag hebben geplaatst. Heb je een foto van het sigarettendoosje?

De schouderepauletten (Pogony) op de foto's zijn van een kolonel van de gemechaniseerde infanterie van de Sovjet Unie. De schouderepauletten dateren van rond 1970 tot 1991. Wat het verhaal van de bewuste Rus betreft, uiteraard is het mogelijk dat de man kapitein in het Rode leger is geweest gedurende de oorlog. De schouderepauletten zijn in ieder geval naoorlogs.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische rang

Bericht door Auke »

Het zijn inderdaad kolonelsepauletten. Het kwam heel vaak voor dat jonge officieren na de oorlog in het leger bleven en als eindrang kolonel of hoger wisten te behalen, dus het verhaal zou heel goed waar kunnen zijn.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie