Ingekleurde fotos

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door coco »

Door een foto in te laten kleuren, kan ik iets meer een werkelijk beeld krijgen van die tijd...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door de korte golf »

inderdaad :yes:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Charly1975 »

coco schreef:Door een foto in te laten kleuren, kan ik iets meer een werkelijk beeld krijgen van die tijd...
En hoe weet je nu exact de kleuren die op die foto horen ? Het is maar gokken of je de juiste kleuren gebruikt...jij bent immers de maker van die foto niet. Dus hoe werkelijk is die werkelijkheid van jou dan ?? Je weet misschien de kleuren van de uniformen wel maar hoe zag de achtergrond eruit ? Was het bos op de achtergrond wel groen ? (<--VOORBEELD !!) was de lucht ten tijde van de foto wel blauw of grijs (<-- VOORBEELD !!) Er is m.i. niets werkelijks aan een ingekleurde foto het is maar een beetje raden en af gaan op je gevoel omdat je m.i. te weinig fantasie hebt om een zwart-wit foto daadwerkelijk op waarde de schatten.

Nogmaals: wat je met je eigen geschoten zwart-wit foto's doet moet je zelf weten...ik vind het inkleuren van originele (niet door jezelf gemaakte) zwart-wit foto's een uiting van weinig respect naar de werkelijke fotograaf. Alleen maar omdat je denkt een beter beeld te kunnen krijgen van de tijd.
de korte golf schreef:ziet er goed uit, naar mijn mening :wink:
de korte golf schreef:hij heeft ze laten inkleuren :wink:
de korte golf schreef:ik vind het gewoon leuk om te doen.
de korte golf schreef:inderdaad :yes:
Plaats jij nu alleen maar berichten om berichten te plaatsen of heb je ook nog daadwerkelijk iets toe te voegen aan het onderwerp ??
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Sturmkreuz »

Charly1975 schreef:
coco schreef:Door een foto in te laten kleuren, kan ik iets meer een werkelijk beeld krijgen van die tijd...
En hoe weet je nu exact de kleuren die op die foto horen ? Het is maar gokken of je de juiste kleuren gebruikt...jij bent immers de maker van die foto niet. Dus hoe werkelijk is die werkelijkheid van jou dan ?? Je weet misschien de kleuren van de uniformen wel maar hoe zag de achtergrond eruit ? Was het bos op de achtergrond wel groen ? (<--VOORBEELD !!) was de lucht ten tijde van de foto wel blauw of grijs (<-- VOORBEELD !!) Er is m.i. niets werkelijks aan een ingekleurde foto het is maar een beetje raden en af gaan op je gevoel omdat je m.i. te weinig fantasie hebt om een zwart-wit foto daadwerkelijk op waarde de schatten.

Nogmaals: wat je met je eigen geschoten zwart-wit foto's doet moet je zelf weten...ik vind het inkleuren van originele (niet door jezelf gemaakte) zwart-wit foto's een uiting van weinig respect naar de werkelijke fotograaf. Alleen maar omdat je denkt een beter beeld te kunnen krijgen van de tijd.
de korte golf schreef:ziet er goed uit, naar mijn mening :wink:
de korte golf schreef:hij heeft ze laten inkleuren :wink:
de korte golf schreef:ik vind het gewoon leuk om te doen.
de korte golf schreef:inderdaad :yes:
Plaats jij nu alleen maar berichten om berichten te plaatsen of heb je ook nog daadwerkelijk iets toe te voegen aan het onderwerp ??
1. Met kleur verschil, op een zwart-wit foto's zijn er verschillende grijswaarden. Als je weet hoe met photoshop om te gaan weet je (bijna) altijd de juiste kleur eruit te nemen.

2. Vind ik overdreven. Inkleuren tuigt op geen één vlak op minder respect voor de fotograaf, ik zelf denk helemaal geen beter beeld te krijgen van die tijd vroeger, alleen coco.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Charly1975 »

Sturmkreuz schreef: 1. Met kleur verschil, op een zwart-wit foto's zijn er verschillende grijswaarden. Als je weet hoe met photoshop om te gaan weet je (bijna) altijd de juiste kleur eruit te nemen.

2. Vind ik overdreven. Inkleuren tuigt op geen één vlak op minder respect voor de fotograaf, ik zelf denk helemaal geen beter beeld te krijgen van die tijd vroeger, alleen coco.
1) Toch kun je niet helemaal 100% tippen aan een werkelijke kleurenfoto ook al ben je goed met photoshop. En je schrijft zelf dat je 'bijna' altijd de juiste kleur hebt....dus het is nog maar een gecreerde 'werkelijkheid'

2) Het is mijn persoonlijke mening dat er minder respect is voor de fotograaf....ik denk niet dat jij het leuk zult vinden als jij mooie zwart wit foto's hebt gemaakt en een ander 'denkt' ze even te gaan verbeteren voor je.

Ik ben me er terdege van bewust dat er ten tijde van WOII ook (en ook WOI) al vollop werd ingekleurd....daar gaat mijn reactie ook niet over. Het gaat erom dat er tegenwoordig zomaar mooie zwart-wit foto's worden ingekleurd 'omdat het mooi is'
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Pvt.Roumen »

Charly1975 schreef:
Sturmkreuz schreef: 1. Met kleur verschil, op een zwart-wit foto's zijn er verschillende grijswaarden. Als je weet hoe met photoshop om te gaan weet je (bijna) altijd de juiste kleur eruit te nemen.

2. Vind ik overdreven. Inkleuren tuigt op geen één vlak op minder respect voor de fotograaf, ik zelf denk helemaal geen beter beeld te krijgen van die tijd vroeger, alleen coco.
1) Toch kun je niet helemaal 100% tippen aan een werkelijke kleurenfoto ook al ben je goed met photoshop. En je schrijft zelf dat je 'bijna' altijd de juiste kleur hebt....dus het is nog maar een gecreerde 'werkelijkheid'

2) Het is mijn persoonlijke mening dat er minder respect is voor de fotograaf....ik denk niet dat jij het leuk zult vinden als jij mooie zwart wit foto's hebt gemaakt en een ander 'denkt' ze even te gaan verbeteren voor je.

Ik ben me er terdege van bewust dat er ten tijde van WOII ook (en ook WOI) al vollop werd ingekleurd....daar gaat mijn reactie ook niet over. Het gaat erom dat er tegenwoordig zomaar mooie zwart-wit foto's worden ingekleurd 'omdat het mooi is'
1) Wat maakt het uit? kom op , wat maakt het uit als het niet 'precies' de goede kleur is?

2) Waarom zou er minder respect zijn voor de fotograaf? ik als fotograaf zou het juist mooi vinden als iemand dat lukt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Charly1975 »

Ach ja wat maakt het ook uit ? Liever in een eigen gecreerde werkelijkheid leven dan het werkelijke leven. Is minder eng.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door magicdutchmen »

Ik vind het jammer dat een topic waarin creativiteit wordt geuit weer wordt gestoord door een moralistische discussie. Dat vind ik eigenlijk het meest storende aan deze topic.
Charly1975 schreef:Ach ja wat maakt het ook uit ? Liever in een eigen gecreerde werkelijkheid leven dan het werkelijke leven. Is minder eng.


Charly, iedereen creeert zijn eigen werkelijkheid. Dat doe je al vanaf het moment als je s'ochtends de krant openslaat. Ik begrijp nog steeds niet waarom je er zoveel problemen mee hebt, maar eerlijk gezegd ben ik er ook niet in geintereseerd als ik een topic open over ingekleurde foto's. Als je er een debat over wilt openen start dan even een nieuwe topic!
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door D_Dutch »

Dit is mijn eerste poging;

Een kleine pasfoto van een Hitlerjugend jongen die later bij SS Das Reich ging.

Origineel:

Afbeelding

Ingekleurde versie:

Afbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door coco »

Ziet er goed uit, alleen haar heeft een on-natuurlijke kleur, ik weet dat het lastig is, daarom laat ik het ook iemand anders doen :P
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Ingekleurde fotos

Bericht door Gi collector »

Iemand interesse om deze foto in te kleuren :D ?

Afbeelding
Plaats reactie