Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Daimon No 2200- 2211- 2213 / Pertrix No 677-678-679 special for WH -SS-SA- HJ-Heer .......service..but the (luftschtuz) blue filter lite also for civilian use in WO2 by darken air attack.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze Fraaie zaklamp is gemaakt in Oostenrijk bij de Firma WIF een Metallwarenfabrik te Wenen en was bedoelt als een civile lamp voordat 2WO uitbrak begin jaren 30 en zoals reeds eerder gemeld WIF was een Joodse familie die gelijk na de ''Anschluss'' alles door de 'Nazi's werd ontnomen voor beute materieel ,vandaar dat er soms foto's opduiken van Wehrmacht soldaten met (Wif) zaklampen op hun uniformen waaronder deze WIF NR 131 er ook een van was tevens ook al het ander oorlogsmaterieel van dit land was na de ''Anschluss'' in 1938 onder beheer van de Nazi's.

Als je over ''beutemateriaal'' spreekt dan is dat (veelal) materieel dat (meestal) gemaakt is onder dwang voor de bezetter en of deze af hebben moeten staan aan de bezetter.Er waren destijds div ondernemers in de bezetten gebieden ook in (NL) die samen werkte met de Nazi's en zo een leuk centje bij verdiende door oorlogsmaterieel te gaan maken.Hitlers streven was Oostenrijk in te lijven bij het Duitse Rijk maar heeft daar toch nog vier jaar mee gewacht,maar in 1938 kwam uiteindelijk de zogehete ''Anschluss'' en die is zeker niet vrijwillig is gegaan!!! al hoewel een groot deel van de Oostenrijkse bevolking destijds het wel op Hitler hadden staan en hij deels ongestoord gewoon zijn gang kon gaan.

WIF No 131 / 1930/1945 (Civiele) - Beute lampe voor de Nazi's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Kijk eens naar deze e-bay aanbieding wederom uit de ''USA'' deze verkoper maakt het wel echt bont een Daimon Fokus - kraftlampe No 2262 /1934 Trio in afgeleefde staat wordt ook nog eens aangeboden voor een (WO1) zaklamp :?:

http://cgi.ebay.com/WWI-GERMAN-DAIMON-S ... 18Q2el1247
Laatst gewijzigd door custom op 05 jul 2008, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Here is one I have. You can see some brass showing through the black paint. Notice the difference in logo on your WIF and mine.
BTW If you have a picture with WIF in use , please post it.
Bijlagen
IMG_1106.jpg
IMG_1105.jpg
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hier zyn myn 2 oostenrykse (beutelampen)

de WIF 231 is voorzien van een braaibare lens (zie pyl) maar is niet in te allerbeste staat
de WIF signal 1136 is een zeer solide lamp en nog in redelyke staat

grts bruno

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno dat zijn toch ook nog mooie Wif lampjes.Deze Firma heeft destijds div soorten zaklampen gemaakt zowel voor civiel als militar gebruik maar er is wenig info over hun bekend ik bezit enkel 2 ''Wif'' catalogen waar deze lampen in staan meer ook niet. Zij hebben veel voor de Wehrmacht gemaakt, en concurrent ''Premi'' ook uit Osterr heeft nooit voor de Wehrmacht gewerkt wel hebben beiden firma's destijds Daimon goed in de gaten gehouden de grootste zaklampen fabrikant binnen Europa.Er zijn dan ook vele kenmerken van Daimon terug te vinden op deze twee Oostenrijkse merken.

NB: Wie nog info bezit over ''WIF'' d.m.v catalogus - lampen ...ect plaats het hier dan aub :) zodat een ieder daar iets van kan opsteken.Doorgeven die hap dat geeft juist plezier aan het verzamelen om geen twijfel meer te hebben bij aanschaf van een nieuw verzamel object. :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Nu wij toch zo met de Firma WIF bezig zijn.Hier nog een leuke lamp ik onlangs verkocht hebt het is een vroege fiteslamp van ''WIF'' jaren 20 /Nr 160 maar hier nog zonder het WIF logo er was een mogelijkheid om deze tevens als fietslamp te gebruiken,deze moet in de 2WO daarvoor gebruikt zijn wand de resten van een kapot blauw luftschutz lampje van Philips zaten er nog in...een pracht exemplaar als je de historie van Wif kent .

NB:.Hieruit blijkt dat zaklampen zonder logo of andere herkennings tekens net zo intressant kunnen zijn als met stempel,enkel moet je beschikken over de juiste gegevens om deze te kunnen ontmaskeren ....bij deze graag gedaan. :)

Wif Fahrradlampe no160 /1920 Osterreich.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Catter zaklamp 2 Sein 1948/1960 voor overheidstaken bedoelt


Deze Catter zaklamp is van na de oorlog deze zijn in div kleuren gemaakt omstreeks 1948/1954 door de Firma Catter Borst - Breunis Te Apeldoorn . Het meest opvallend aan deze lamp is dat Catter afgekeken moet hebben bij De Pertrix miltaire Zaklampen duidelijk zijn hierbij de kenmerken van pertrix zichtbaar op de Catter >zie afbeelingen< van de Pertrix 679.in die tijd werd dat veel gedaan soms voor 100% gekopieerd.Deze Catter lamp was destijds bedoelt voor overheidsgebruik Politie - Brandweer-grenswacht... ect,het vreemde aan deze lamp is tevens de stempel made in France,ik weet wel dat Catter destijds in genoemde periode laat 60e jaren over de grenzen is gegaan met haar producten en wellicht is deze gemaakt onder Licentie en of voor Export..maar wie het weet mag het zeggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 11 jul 2008, 19:51, 10 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
le perdreau
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2008, 16:39

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door le perdreau »

Herken je deze soms?
thx
Bijlagen
light.jpg
Patriotism consists not in waving the flag, but in striving that our country shall be righteous as well as strong.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Neuner FNC 1950
Deze zaklamp herken ik zeker is gemaakt bij (FNC) Neuner..Duitsland jaren 50 voor Politie - spoor ect..deze worden vaak verkocht als Wehrmacht lamp vooral op ebay soms met Fake afname stempels :? ..in mij eerste topic no (1) komt deze lamp aan bod, die is gestempeld met het ''Neuner'' fabrieks logo, maar verder geheel gelijk aan jou lamp 50e jaren[/b]

NB: Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt
Laatst gewijzigd door custom op 12 jul 2008, 00:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

''Berker'' Wehrmacht zaklamp 1936 Schalksmuhle (D)
Hier volgt binnenkort info over de ''Berker'' Wehrmacht zaklamp een bakelieten militaire (design) zaklamp met (morse)tekens in hoog reliëf van A-Z op het voorfrontje tevens is het licht reduseerbaar voor luftschutz .Deze lamp kom maar je zelden of nooit tegen en als je hem ziet is die meestal te duur of niet kompleet :? Het is een fraai verzamelwaardig Wehrmacht zaklamp die zeker niet mag ontbreken in de Bakelieten verzameling van Deutsche zaklampen.De Berker firma bestaat momenteel nog steeds op de oude plek in ''Schalksmuhle'' Germany vanaf 1920 maar zij maken nu geen zaklampen meer enkel moderne elektrische schakelaars - stekkerdozen ....ect en ander hoogstaande huishoudelijke producten..in de (2WO) maakten zij buiten genoemde lamp ook al bakelieten wip - Schakelaars de voorloper van de hudige moderne tuimelschakelaars.

NB:Hier alvast (2) matige afbeeldingen van deze bijzondere ''Berker'' bakelieten Wehrmacht zaklamp'1936 wordt vervolgt :)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jul 2008, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

een prachtige lamp die BERKER,en een heel zeldzame,ik denk dat deze lamp het enige model is dat berker heeft gemaakt
ik weet er ene te koop by een handelaar die op de beurzen in belgie en nederland komt,ze is wel in top staat,hy vraagt er wel 225 euro voor ,ik vind dat veel te veel,maar ergens is het de keerzyde van de medaille,de persoon weet dat ik zaklampen verzamel en weet dat ik die BERKER nog niet heb en vandaar die vraagprys,maar voor die prys mag hy ze houden
ik weet er nog een 2 tal zitten in prive verzamelingen,dus je weet maar nooit
ben benieuwd naar de fotos als je de lamp in je bezit hebt :D

verzamelgroeten bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dankje Bruno, :) Het is (idd een fraaie bakelieten zaklamp die ons allemaal eens zal overleven en dat is het mooie aan bakeliet het gaat eeuwig mee, als je er teminste niet op gaat staan liggen of zitten wand daar kunnen ze niet tegen :lol: Ik heb inmiddels kontact gehad met de hudige Berker firma en zij gaan voor mij in de archieven duiken en zoeken naar info's over deze lamp en evt andere lampen die zij ooit eens gemaakt zouden hebben.

NB:Ik ben zeer benieuwd en zodra er bericht van hun zijde komt zal ik het natuurlijk gelijk hier in dit topic melden..samen alle info's delen da's verzamelen en mij streven.. :idea:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier volgt binnenkort een restauratie van deze onderstaande Bakelieten Zeiler zaklamp (zonder binnenwerk) nr 4350 D.R.P 1936 luftwaffe officieren (Design) lampje,in een bijzondere bakeliet kleur die ik niet ken :? ...Maar is die kleur wel origineel Zeiler:? ..de uitslag volgt binnenkort en de microcoop zal het raadsel van deze vreemde kleur prijsgeven blijf het volgen..

NB: wie durft alvast een poging te wagen... wat is er aan de hand met deze Zeiler zaklamp? ..ik zal je ietsje op weg helpen het gaat enkel over de kleur..en voornamelijk het bakeliet zelf.het is ook geen repro maar wie het weet mag het zeggen :) Het is altijd weer leuk om het eens van iemand anders te horen ..het is ook niet de tumbel schakelaar die hier ontbreekt,en dat klopt idd..het gehele binnenwerk was er uitgerot incl deze schakelaar door een uitgelopen batterij. :idea: . meer zeg ik er voorlopig niet over tot dat ik met de restauratie begin en zal het dan bekent gaan maken, als het dan nog niemand gevonden heeft


Jongens jongens.. dit moet toch niet zo moeilijk meer zijn. Duidelijk zichtbaar nog wel en met hint doe een gok maar kijk eerst eens goed naar het bakeliet wat zie je dan??.


Zeiler nr 4350 D.R.P 1936 originele kleur donker bruin :idea:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door ammo »

Komt denk ik uit de grond of water.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie