SS Officiersmes

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Hoi,

Ik ben net lid geworden om de volgende vraag te kunnen stellen:
Ik heb helemaal geen verstand van oorlogen (1e of 2e), wapens, Duitsers of wat dan ook.

Herkent iemand de volgende beschrijving en kan hij of zij mij er meer over vertellen.

Een prachtig officiersmes met zwart (kunstofachtig) handvat. Het mes zelf lijkt zilver of zwaar verzilverd. Er staan Duitse kreten en sympolen op het mes. Het is compleet met harde hoes die om het mes past.
Dit mes jaren terug van mijn opa gekregen. Tenminste mijn broer, dan. Hij heeft het dan ook nog in bezit. Mijn opa beweerde destijds dat het mes van een Duitse SS officier is geweest.
Ik kan er nergens een foto van vinden. Weet iemand een compleet overzicht waar ik eens tussen kan kijken of het type mes er tussen zit?

Ik zal binnenkort eens een foto maken. Dat maakt het voor jullie ook een stuk makkelijker er iets over te vertellen.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door S1991 »

Ja, het beste is dat je een foto kunt maken van het mes.
Grtz
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: SS Officiersmes

Bericht door Jim »

blanky schreef:Ik zal binnenkort eens een foto maken. Dat maakt het voor jullie ook een stuk makkelijker er iets over te vertellen.
Of een scan. Met een beetje scanner kan je goed en soms nog betere "foto's" maken. Leg er eventueel een witte doek /laken/kussensloop overheen als de klep niet dicht kan.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Re: SS Officiersmes

Bericht door pigy »

lijkt me aan de beschrijving te horen een ss dolk
zoals deze? http://www.packrat-toyz.com/Swords%20&% ... 0Black.jpg

pas op hier is zeer veel namaak in! maar daar zullen andere je meer over kunnen vertellen
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Hoi Pigy! Ik geloof waarachtig dat dat hem is, ja.
En of die echt is. Tja, mijn opa kennende ga ik daar vooralsnog van uit. Heb jij tips hoe je daar achter komt? En heb je enig idee van de waarde, echt of onecht?

gr,
blanky
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: SS Officiersmes

Bericht door iknowdintoo »

Als 'ie echt is is hij wel een paar duizend euro waard (ik ga maar geen exacte prijzen noemen, want dan word ik waarschijnlijk weer afgezeikt..).
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: SS Officiersmes

Bericht door Von Brand »

Kun je ook niet zeggen bij SS dolken, hangt van de maker etc af. Maar goed laten we eerst de foto's maar even afwachten dan is er al veel meer te zeggen!
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Ik begrijp dat jullie geen punten kunnen aangeven waaraan je heel duidelijk kunt zien of het een replica betreft of een authentiek exemplaar?!
:?
Mijn opa is altijd heel erg geïnteresseerd geweest in de geschiedenis. Vooral ook WOII. Hij wist altijd heel veel te vertellen over van alles en nog wat. Zo vertelde hij ook dat hij deze betreffende SS Dolk in eigen persoon van een duitse officier had gejat. Of het echt zo is geweest of dat hij slechts een levendige fantasie had en met dit verhaal indruk probeerde te maken weet ik niet. Juist omdat hij altijd met de geschiedenis bezig was en er echt heel erg veel van af wist zijn eventuele fantasieverhalen voor een leek erg moeilijk van de werkelijk gebeurde verhalen te onderscheiden. Dus namen we alles van hem aan, zei het zo af en toe met enige twijfel. :wink:

Zodra ik de dolk even van mijn broer heb mogen lenen plaats ik een foto'tje.
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: SS Officiersmes

Bericht door Von Brand »

Niet beledigend bedoeld, maar je kunt nooit zomaar op de verhalen van wie dan ook af gaan want iedereen kan verhalen verzinnen. En foto's zeggen zoveel meer dan gewoon wat standaard tips, daar de replica's ook steeds beter worden.
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Re: SS Officiersmes

Bericht door pigy »

normaal lopen hier "experts' rond op dat gebied maar waar die nu zijn???

zo een dolk origineel is veel geld waard maar in ieder toeristisch gebeied vindt je deze dolken replica voor 30 euro ofzo
dus er zijn er vrij veel van in omloop

als je foto's kan plaatsen probeer dan echt scherpe goede details foto's te maken vooral van de stempelingen en het handvat

kijk ook eens in het as-mogendheden gedeelte of de zoek functie!
Ocean
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2008, 12:34

Re: SS Officiersmes

Bericht door Ocean »

hmm als hij al echt is is de waarde, zeker zonder foto, lastig aan te geven.

Kan ergens tussen de 1500 en vele duizenden euro's liggen.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: SS Officiersmes

Bericht door rood »

blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Goeie link, Rood! Het engels is niet altijd even begrijpelijk voor me, maar ik kom een heel eind. Het mes waar ik het over heb komt er niet in voor. Die is namelijk zwart. Maar ik denk dat de kenmerken grotendeels wel overeen moeten komen. Waarschijnlijk ga ik het mes vandaag bij mijn broer ophalen. Dan kan de studie en het fotograferen beginnen.
Ik ga er maar vanuit dat dit mes een replica is en dat mijn opa gewoon een sterk verhaal had. :wink:
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door JimK »

pigy schreef:normaal lopen hier "experts' rond op dat gebied maar waar die nu zijn???
Wat bedoel je met deze opmerking dan? Er valt toch nog door niemand een oordeel of wat dan ook te geven. Als er alleen een verhaal is (tot nu toe) zonder foto kun je er ook weinig van zeggen. Grote kans dat het een namaak is, dat heb ik al zo vaak meegemaakt bij particulieren. Namaaks waren er vroeger al, en sterke verhalen zijn er genoeg. Er kunnen beter eerst wat foto's gemaakt worden voor er al een waarde van duizenden euro's gegeven wordt :wink:
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: SS Officiersmes

Bericht door dutchknive »

Plaats eerst de foto maar. Belangrijk is de makerscode op de dolk, eventuele codes of serienummers op het lemmet of het handvat. het oordeel is zo te vellen vanaf een foto, maar links naar dolken die er op lijken, is natuurlijk geen basis voor echt of namaak.
Plaats reactie