Vervolg discussie ''collectie **''

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door coco »

ik maak even een nieuw topic aan, zodat we daar weer verder kunnen gaan met zijn collectie en hier met de discussie,
Zie: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=35&t=20548

Waar waren waren we gebleven?:
coco schreef:
Edgar schreef:Koen (een voorbeeld) is een verzamelaar waarvoor ik veel meer respect heb dan vele jonge verzamelaartjes bij elkaar. Begrijp me niet verkeerd, maar dingen als: Yeah, I love My Ek2 set, repro, slechte kwaliteit spullen, elke dag een ander verzamelgebied, mannetjes die denken dat ze alles weten na 3 maanden verzamelen (zelfs na 40 jaar weet je nog lang niet alles) nee, daar heb ik ook geen respect voor. Er zijn ook zat jongere verzamelaars die bijvoorbeeld veel in het herdenken zitten. Daar heb ik bijvoorbeeld respect voor. Of jonge verzamelaars die een duidelijk doel voor ogen hebben en dit zo goed mogelijk proberen te bereiken (ook al gaat het heel langzaam!) Ik probeer als vrijwilliger in het ARG Chrash Museum de mensen wat op te laten steken van de Tweede Wereldoorlog en om de collectie van het museum en mijn collectie zo goed mogelijk te conserveren.
Dit gaat onder andere over mij (wat te verwachten was na die ruzie op msn waar ik al 400 keer sorry voor gezegd heb en wat ik allang wil bij leggen maar goed), ik heb inderdaad mijn draai moeten vinden, maar nu heb ik een doel voor ogen en zet me daar 100% voor in! en alles weten kan nooit...er wordt zo goed nagemaakt dat je erg moet opletten (helaas).
En kwa respect hebben is voor mij niet alleen wat mensen hebben, maar vooral wat ze weten zoals (OA) ammo qua munitie en veltro qua italiaans (zo kan ik nog even door gaan, petrix over zaklampen mgschutze, edgar, en nog meer mensen over duits enzovoorts).

mvg,

coco
Laatst gewijzigd door coco op 04 jul 2008, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Wouter »

'Coco', je geeft in een ander topic aan dat je 17 bent, toch weet je nog steeds niet hoe je het woord 'qua' moet schrijven. Ik moest je stukje tekst tweemaal overnieuw lezen om er achter te komen wat er nou echt staat. En wat wil je bereiken door het woord 'enzo' vijf keer achter elkaar te typen?
Los daarvan ben ik het grotendeels met Edgar eens, stel jezelf een doel, en ga daarvoor! Niet zomaar van alles verzamelen, want dat werkt niet. Een verzamelrichting of doel ligt vaak voor de hand, probeer bijvoorbeeld alles te verzamelen wat met jou woonplaats te maken heeft, of alleen wat met de bevrijders van jou woonplaats te maken heeft. Heb je nou op een gegeven moment zoveel van jou omgeving, kun je altijd nog van alles en nog wat gaan verzamelen, maar dan heb je het voordeel dat je al een aantal jaartjes hebt meegedraaid op fora en beurzen. Je hebt vaak contacten gelegd met andere verzamelaars en een reputatie opgebouwd. Zorg ervoor dat mensen weten waar jij naar op zoek bent, maar dring het ze niet op. Als mensen iets hebben liggen wat precies in jou verzameling past, moeten ze maar net weten dat jij juist daar naar op zoek bent!

Verder helpt het altijd als je je niet voordoet als kenner als je dat niet bent, dat heeft namelijk zeer vaak een averechts effect. In principe moet je alleen iets zeggen over een object wat betreft originaliteit als je er écht verstand van hebt, niet 'ik denk' of 'ik vind'. Als je alleen iets zegt over een voorwerp waar je verstand van hebt en het dan bij het juiste eind hebt, gaan mensen vanzelf respect voor je krijgen als verzamelaar met kennis. Dit geldt niet alleen voor 'Coco' maar ook voor veel anderen. Neem deze tips ten harte! En veel plezier met het verzamelen!
Deas Gu Cath
anti repro
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 14 mar 2007, 19:50

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door anti repro »

Wouter schreef: In principe moet je alleen iets zeggen over een object wat betreft originaliteit als je er écht verstand van hebt, niet 'ik denk' of 'ik vind'. Als je alleen iets zegt over een voorwerp waar je verstand van hebt en het dan bij het juiste eind hebt, gaan mensen vanzelf respect voor je krijgen als verzamelaar met kennis. !

Wat zal het stil zijn op het forum !! :lol:
(incl. mijzelf :bonk: )
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Nico Roelofs »

Het inderdaad vermoeiend soms als iemand vraagt of iets origineel is als er losse kreten worden geroepen zonder enige onderbouwing waar het zo is. Soms vraag ik me dan ook nog wel eens af iemand die dat iets beweerd vergelijkbare items ooit zelf wel eens in handen heeft gehad. Het is gewoon gevaarlijk om dingen te roepen als je er gewoon weg geen verstand van hebt. Zelfde geldt wordt er een origineel item als repro bestempeld. Item krijgt een smet op zijn naam en is dan lastiger te verkopen. Maar ook mensen gaan dingen aannemen die gewoon weg niet waar zijn.

Als je een net een paar maanden verzameld heb je gewoon weg weinig kennis van zaken. Is gewoon een feit. Verzamel zelf nu 12 jaar, bezit een 400 Britse en Canadese emblemen, heb er vele honderden/duizenden door me handen laten gaan en nog heb ik moeite soms om dingen te kunnen beoordelen op originaliteit en/of na oorlogse productie.

Die kennis moet je niet alleen vergaren op internet, maar ook uit boeken, op beurzen, collega verzamelaars. Het heeft geen zin om alles op internet uit te zoeken want dan kom je er niet. Sommige dingen moet je gewoon voelen, ruiken, proeven.

Beginnend verzamelaars die net beginnen en gelijk SS of US Airborne willen gaan verzamelen zijn gewoon in mijn ogen niet realistisch bezig. Ten eerste hebben ze nog geen kennis van zaken, het aanbod van het spul en dan nog eens de verschrikkelijk hoge prijzen. Je kunt wel leuk repro zooi kopen maar wat bereik je ermee? Ik mag aannemen dat je trots wilt zijn op je verzameling, ik tenminste wel, maar ik zou niet trots op mijn verzameling kunnen zijn als het bestond uit repro materiaal. Ben een tweede wereldoorlog verzamelaar en geen repro verzamelaar. Stel gewoon een realistisch verzamel doel en ga die moeilijk dingen verzamelen als je de kennis en geld hebt.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Auke »

Uiteraard kun je repro wel verzamelen. Ik lees overal dat je 'WOII-militaria verzamelt en repro koopt', maar dat is natuurlijk gewoon onzin. Ik begrijp jullie afkeer tegen repro, maar de term 'verzamelen' is niet alleen voorbehouden voor originele of zeldzame items. Zo is het nu eenmaal. Verzamelen betekent simpelweg bijeenbrengen, kijk maar in het woordenboek. En ook bepaalde WOII-items kun je overal verkrijgen, dus als je zo'n item wilt hebben is het gewoon een kwestie van even Googlen en kopen.

Wat je je moet afvragen is WAAROM je verzamelt en vervolgens of reproducties aanschaffen daarbinnen past. Geeft het voldoening reproducties te verzamelen? Ik verzamel omdat ik originele WOII-militaria mooi vind, ik de geschiedenis achter het object interessant vind en simpelweg omdat ik het leuk vind op jacht te zijn naar een bepaald item en die vervolgens na een bepaalde inspanning en tijdsduur te vinden. Ik denk dat dit voor de meeste verzamelaars geld. Al deze drie redenen zijn op repro niet van toepassing en dus komt dat niet in mijn verzameling terecht.

Verder, als een item te duur is voor mijn budget koop ik het niet, punt. Je kunt nu eenmaal niets alles hebben wat er leuk uitziet. Als substituut daarvoor ga ik dan geen reproductie aanschaffen, simpelweg omdat het niet binnen de bovenstaande drie redenen valt.

Zoals hierboven geschreven zul je je serieus af moeten vragen waarom je verzamelt en of reproducties aanschaffen daarbinnen past. Als je repro wilt verzamelen, ga je gang, maar je verzameling heeft dan NIETS met WOII te maken. Zo'n verzameling heeft dus ook niets op dit forum te zoeken.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door de korte golf »

Auke schreef:
Wat je je moet afvragen is WAAROM je verzamelt en vervolgens of reproducties aanschaffen daarbinnen past. Geeft het voldoening reproducties te verzamelen? Ik verzamel omdat ik originele WOII-militaria mooi vind, ik de geschiedenis achter het object interessant vind en simpelweg omdat ik het leuk vind op jacht te zijn naar een bepaald item en die vervolgens na een bepaalde inspanning en tijdsduur te vinden. Ik denk dat dit voor de meeste verzamelaars geld. Al deze drie redenen zijn op repro niet van toepassing en dus komt dat niet in mijn verzameling terecht.
helemaal mee eens :yes:
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Robin V »

Auke schreef:Uiteraard kun je repro wel verzamelen. Ik lees overal dat je 'WOII-militaria verzamelt en repro koopt', maar dat is natuurlijk gewoon onzin. Ik begrijp jullie afkeer tegen repro, maar de term 'verzamelen' is niet alleen voorbehouden voor originele of zeldzame items. Zo is het nu eenmaal. Verzamelen betekent simpelweg bijeenbrengen, kijk maar in het woordenboek. En ook bepaalde WOII-items kun je overal verkrijgen, dus als je zo'n item wilt hebben is het gewoon een kwestie van even Googlen en kopen.
Hier ga ik niet mee akkoord. Ik heb op google volgende beschrijving van 'verzamelen' gevonden die geheel in de lijn van mijn idee past.
Verzamelen is het bijeenbrengen van een collectie van objecten. Deze objecten kunnen van alles zijn: postzegels, bierflesjes,... Meestal heeft de verzamelaar een bepaalde gevoelswaarde bij de objecten.
Volgens mij is het niet mogelijk om een zekere gevoelswaarde te hebben bij kopieën van items.
In mijn ogen zijn verzamelen en bijeenbrengen, iets totaal verschillends.
Ik denk niet dat het het doel is van bv een filatelist om alleen postzegels bijeen te brengen, maar eerder een mooi beeld te schetsen van het interessegebied waarin de persoon zicht toelegt. Ik betwijfel tevens dat een filatelist de toevlucht neemt tot repro als er een postzegel moeilijk te vinden is?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Robbert A »

jep met dingen roepen over bepaalde objecten heeft echt geen zin, uit eindelijk weet de eigenaar niet wat het is of het wel echt is.
daarom zul je mij niet veel horen over objecten, omdat ik nog weinig verstand heb over verschillende objecten.

maar ik snap nu wel een beetje wat jullie tegen repro's hebben, maar die meningen er over kan ik nog steeds niet helemaal op de goede plek zetten.

waarom ik zelf ben begonnen met verzamelen is de historie, je hoort alleen maar verhalen of je leest boeken er over of je ziet films of foto's uit die tijd.
maar het vast houden van een object bijvoorbeeld een helm dat kan je dan niet vasthouden, de ouderdom voelen, een brok hoistorie in je handen houden.
maar mijn ultieme doel is toch een wo2 wapen, liefst thompson of m1 gerand, maar met een russische wapen ben ik ook al dik tevreden.
de doel die ik nu heb, is het verzamelen van gasmaskers uit de hoofd landen uit de oorlog. ( zoals duitsland, rusland belgie, nl, frankrijk, enzo)

groeten Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Auke »

Robin Vercammen schreef:In mijn ogen zijn verzamelen en bijeenbrengen, iets totaal verschillends.
Toch betekent het hetzelfde. In de volksmond hebben we het bij verzamelen MEESTAL over het bijeenbrengen van objecten waar de verzamelaar een passie voor heeft en die dus een bepaalde gevoelswaarde voor de verzamelaar hebben. Maar dat is hartstikke subjectief. Of dat nou medailles, postzegels, bierviltjes, reproducties of wat dan ook zijn maakt niet uit, je kunt het allemaal verzamelen.
Robin Vercammen schreef:Ik denk niet dat het het doel is van bv een filatelist om alleen postzegels bijeen te brengen, maar eerder een mooi beeld te schetsen van het interessegebied waarin de persoon zicht toelegt. Ik betwijfel tevens dat een filatelist de toevlucht neemt tot repro als er een postzegel moeilijk te vinden is?
Waarom de filatelist verzamelt moet die filatelist helemaal zelf weten. Dat heeft niet met de woordelijke definitie van verzamelen te maken. Dan komen we weer terug bij die redenen die ik hierboven noemde. Ik denk dat DE MEESTE filatelisten geen repro-postzegels aan hun verzameling zullen toevoegen omdat originelen onvindbaar / onbetaalbaar zijn, net zoals ik dat als falerist niet doe. Zie derde alinea van mijn post hierboven. De filatelisten die dat wel doen, doen dat om bepaalde 'gaten' in hun collectie op te vullen, net zoals dat bij militaria gebeurt, zoals je kunt lezen in de posts van de jonge verzamelaars die de aanleiding waren voor deze discussie. En dat is een keuze die ze zelf moeten maken, maar als ze besluiten reproducties toe te voegen aan hun verzameling heeft dat NIETS met WOII te maken en heeft dat dus ook niets op dit forum te zoeken.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door sobel »

Ik vind het vaak grappig hoe mensen zich zo druk kunnen maken over origineel of replica, je verzamelt immers voor jezelf en staat de verzamelmethode van een ander je niet aan? Dan is er vaak een prachtig kruisje rechtsboven je browser :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door coco »

Zoals ik al heb gemeld, heb ik een doel voor ogen.
typfouten zijn aangepast.


Wat Sobel zegt ben ik het mee eens, je moet zelf weten wat je koopt of niet koopt.. :wink:
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door de korte golf »

dat zegt hij juist
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Robin V »

Oke, in de strikte (en misschein ook wel in de brede zin) van het woord verzameling, behoort ook replica en repro erbij.
MAAR! In dat geval zit men hier op het verkeerde forum, me dunkt.
EDIT : toch wat betreft de forumcategorie "verzamelaars", aangezien de bedoeling volgens mij toch is dat het hier om originele items gaat.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door Cas »

Verzamelen, sparen, what's in a name.

Kijk als iemand om wat voor reden dan ook replica's of reproducties aanschaft voor zijn eigen collectie is dat keus van die persoon, om welke reden dan ook. Mensen die louter origineel verzamelen zullen nooit repro's of replica''s verzamelen, en het is goed te begrijpen dat deze mensen een afkeer hebben van repro of replica, zoals oa door Johan duidelijk gemaakt. Dat je dan geen complimenten krijgt over je verzameling, face it het is gewoon een feit dat mensen dat nu eenmaal niet doen als ze repro verschrikkelijk vinden.

Het is ook vaak genoeg gezegd om eerst boeken te kopen en kennis op te doen. Ik ben het hier volledig mee eens. Ik heb geen kennis van originaliteit of authenticiteit van uitrustingsstukken enz. Ik heb dan ook geen boeken. Ik zie het verschil niet tussen een franse parabroek en een originele M42 of een KL helm en een M1 Helm, en dat vind ik voor mij ook prima. Ik verzamel dan ook geen uitrustingsstukken of uniformen. Ik verzamel louter kennis en wat foto en papierwerk, ik ben op zoek naar achterliggende feiten en het hoe en waarom. Ik doe onderzoek naar alles wat in de buurt heeft plaatsgevonden of zoals nu de geschiedenis van de 8th Inf Div.


Ik snap best dat de "oudere" garde verzamelaars zich ergeren aan teksten als "I love my EK 2 set". Maar heeft dit niet ook te maken met een generatie verschil of kloof. Waar ik me wel aan erger is dat de mensen die pas komen kijken, de tips van mensen als Johan, Nico, Auke, Asjemenou en Veltro niet ter harte nemen en een grote mond hebben, dit vind ik respectloos. Deze mensen delen hun (jarenlang) vergaarde kennis met ons en DAT moeten we koesteren. Dat zijn de mensen waar ik respect voor heb. Als iemand een grote collectie heeft dan ben ik daar natuurlijk jaloers op, maar ik neem ook de dingen voor waar aan die mensen met zo'n collectie hebben.

Dit waarschijnlijk ook de reden waarom een geband forum lid tegen mij zei dat er hier veel poeha is en weinig kennis van zaken op sommige gebieden, en nee ik ga niet vertellen wie dat was.

Overigens zijn niet alle jonge verzamelaars zo. Ik heb ook respect voor mede limburger Loek D. die ondanks zijn jonge leeftijd regelmatig waardevolle bijdragen aan dit formum doet.

Ik probeer daar waar ik kan met raad en daad bij te staan, tenminste als het over Zuid Limburg en 30 ID gaat, want daar ligt mijn beetje kennis, zoals ook Charly probeert te doen. Waar ik geen verstand van heb daar bemoei ik me ook niet mee,

Eindeloos afzeiken van mensen en hun kennis ben ik een beetje moe. Doe dat per pb of stel een moderator op de hoogte zodat de Staff kan bemiddelen hierin !

Ikben geen fan van JP maar Respect dat moet er zijn !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Vervolg discussie ''collectie **''

Bericht door koen »

sobel schreef:Ik vind het vaak grappig hoe mensen zich zo druk kunnen maken over origineel of replica, je verzamelt immers voor jezelf en staat de verzamelmethode van een ander je niet aan? Dan is er vaak een prachtig kruisje rechtsboven je browser :)
Als je verzamelt voor je zelf, waarom plaats je het dan op het net? Om het met andere te delen, hun mening te ontvangen ect.
Als je er niet tegen kan dat mensen jou replica/orgineel afkraken, of juist ter discussie stellen moet je het simpel weg niet op het net zetten.
Plaats reactie