SS Officiersmes

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Nou, hier zijn ze dan..........de foto's :)
Het eerste dat mij zelf opvalt is dat de ketting inclusief bevestiging aan de schede mist. Ook wijkt het SS-teken af van het plaatje dat Pigy liet zien. Het teken op dit exemplaar heeft een zwarte achtergrond tegenover het zilveren exemplaar van de dolk op de foto van Pigy.
Mijn broer zei dat het mes al eens getaxeerd is op 800 euro. Volgens hem (de taxateur) was het wel een origineel. Toch heb ik mijn bedenkingen.
Maar goed, ik ben een leek. Dus zeggen jullie het maar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: SS Officiersmes

Bericht door Von Brand »

Paar dingen die mij opvallen :

De adelaar,
Het handvat, dat niet goed aansluit op de kling
De inscriptie op het mes

Persoonlijk zou ik deze dolk links laten liggen. Sorry :frownno:

Meer mensen hier een mening over? Hou me meer met Heer bezig dan SS dus mischien zit ik er naast.
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: SS Officiersmes

Bericht door Doornewaard »

Deze laat ik ook liggen, waarom?

om bovenaan te beginnen:

De runnen: deze staan rechtop, ik heb ze alleen maar ''scheef'' gezien.
De adelaar: De adelaar is te ''grof'', daarmee bedoel ik niet verfijnd. Het hk is te groot en te dik. En de kop zit te ver naar achteren.
De inscriptie: Dit lettertype is ook te dik, en anders dan origineel.

Het hele mes is eigelijk gewoon te lomp. Niet goed afgewerkt met name de detail's. En zou deze orgineel zijn zou hij geen 800 euro kosten. Denk meer richting de 2000. Maar goed ik ben ook geen expert.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door JimK »

Het is een mooie replica, lijkt bijna echt. Maar het begint bij de eerste indruk direct met twijfel, zie je dan de volgende foto's, dan is het handvat mee gerotzooid/samengesteld of gewoon helemaal replica. Hij lijkt kunstof, en moet hout zijn, maar dat kan ik vanaf de foto niet heel goed zien/voelen. De adelaar is niet mooi strak, is een replica en past ook niet goed in het handvat. Het SS rondje hoort inderdaad gedraaid te staan/scheef. De SS gravering lijkt op de foto te vaag, lijkt geetst (wat bij de meeste replica's gedaan wordt), dus geen echte gravering. Als je een originele dolk bekijkt zul je zien dat het er anders uitziet (heb een referentie thuis te bezichtigen). Het leertje bovenaan het lemmet ziet er ook erg nieuw uit. Alles zo bij elkaar opgeteld kom het er op neer dat je deze beter zou kunnen laten liggen als je er grof voor zou moeten betalen.

Over de prijs van een echte, vorig jaar kon ik nog een echte kopen voor € 1200,- in Duitsland. Maar dat was mij gewoon te veel geld om voor een dolk uit te geven, ik heb geduld en tik er vast nog wel een keer eentje op de kop.

Gr. Jim
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: SS Officiersmes

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:Het is een mooie replica, lijkt bijna echt. Maar het begint bij de eerste indruk direct met twijfel, zie je dan de volgende foto's, dan is het handvat mee gerotzooid/samengesteld of gewoon helemaal replica. Hij lijkt kunstof, en moet hout zijn, maar dat kan ik vanaf de foto niet heel goed zien/voelen. De adelaar is niet mooi strak, is een replica en past ook niet goed in het handvat. Het SS rondje hoort inderdaad gedraaid te staan/scheef. De SS gravering lijkt op de foto te vaag, lijkt geetst (wat bij de meeste replica's gedaan wordt), dus geen echte gravering. Als je een originele dolk bekijkt zul je zien dat het er anders uitziet (heb een referentie thuis te bezichtigen). Het leertje bovenaan het lemmet ziet er ook erg nieuw uit. Alles zo bij elkaar opgeteld kom het er op neer dat je deze beter zou kunnen laten liggen als je er grof voor zou moeten betalen.

Over de prijs van een echte, vorig jaar kon ik nog een echte kopen voor € 1200,- in Duitsland. Maar dat was mij gewoon te veel geld om voor een dolk uit te geven, ik heb geduld en tik er vast nog wel een keer eentje op de kop.

Gr. Jim
idd mooie replica, ik heb hier niks meer aan toe te voegen.
Nemo Me Impune Lacessit
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: SS Officiersmes

Bericht door Doornewaard »

Dan had hem voor een mooi prijsje mgschutze. Ligt wel aan de staat hoe hij verkeert, maar ze gaan voor meer.
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Even ter verduidelijking en om alle twijfel (echt of niet echt) weg te nemen.

1. Het SS rondje lijkt (weet ik niet zeker maar lijkt) teruggeplaatst te zijn nadat het een keer los heeft gezeten. Wat ik me wel afvraag is of het rondje helemaal van metaal had moeten zijn. Net als de adelaar.
2. Het leertje kan niet nieuw zijn omdat het er al minimaal 30 jaar op zit. Is in verhouding tot 40-45 natuurlijk wel nieuw te noemen.
3. Het handvat is wel degelijk hout.
4. Wat de gravering betreft weet ik niet goed wat je bedoelt. Als je er met je vingers overheen wrijft of in het licht houdt, voel en zie je dat de letters wel degelijk in het mes staan. En niet erop.

Ik vind zelf ook dat de schroefjes waarmee het zilver op de zwarte schede zijn geschroeft niet netjes zitten. Ze zitten scheef en steken zelfs een klein beetje uit. Mijn opa was wel een knutselaar, hoor. Wellicht heeft hij er zelf ooit wat restauratiewerk aan verricht.

Maar gelukkig hebben wij (mijn broer) er niets voor hoeven betalen. Dus ook niet te veel. :( Het zou alleen wel jammer zijn als hij niet echt blijkt omdat daarmee de verhalen van mijn opa opeens heel anders in mijn oren naklinken. :(
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door JimK »

Doornewaard schreef:Dan had hem voor een mooi prijsje mgschutze. Ligt wel aan de staat hoe hij verkeert, maar ze gaan voor meer.
In Amerika en Canada wel ja. En hier ook, maar ligt er wel aan waar je hem koopt. Ik kan ze best regelmatig kopen. En het is slechte handel om in te kopen, want als je denkt dat je er dan even een 500 euro op gaat verdienen valt dat tegen. De gemiddelde beursbezoeker heeft niet genoeg geld te besteden. Wie dat wel heeft zoeken niet allemaal een SS dolk. Maaja, ik koop mijn spullen ook bijna niet op beurzen, dus ben misschien ook wel beetje verwend in het opzicht van prijzen.

@ Blanky, met nieuw bedoel ik ook niet gisteren, maar niet zoals in wo2.
En ik heb ook wel eens een rondje of adelaar teruggeplaats, maar dan zoals het hoort. Als deze al niet zo zit brengt dat al de eerste twijfel met zich mee. Nu kon opa dat waarschijnlijk niet weten, of heeft er niet opgelet. Maar het feit blijft dat de adelaar ook niet goed zit. En dat twee dingen er vanzelf uit zouden vallen zou wel heel vreemd zijn.
Het lijkt me geen hout, kijk er nog eens goed na. Kijk maar op het voorbeeld hieronder, op jou handvat zit geen enkele beschadiging of wat dan ook wat op hout lijkt, dat komt ook niet overeen met de gedragen schede die erbij zit. :wink:

En om op jouw plaatsing van de foto's nog even iets toe te voegen, dat er geen ketting aan zit hoort ook zo. Dat zit namelijk alleen aan de Dienstdolch M1936, deze is de M1933 en werd met een leren drager (gehänge) aan een koppelpassant gedragen.

Ik heb hier even een foto waarop je kunt zien hoe het handvat en de adelaar etc. eruit moeten zien, en hoe het goed origineeel in elkaar zou horen te zitten. En dat brengt een extra aanwijzing met zich mee dat jouw dolke en replica is. Als je een losse, originele adelaar voor het handvat vind past die er niet in bij jouw dolk. Dit omdat het adelaartje wat er in zit een verkeerd model heeft.

Sorry dat het verhaal dan minder geloofwaardig wordt, maar je vroeg om onze mening. Ik kan er niet meer van maken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 04 jul 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: SS Officiersmes

Bericht door ammo »

Wat gelijk opvalt is dat de originele veel beter is afgewerkt.
Nemo Me Impune Lacessit
blanky
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:51

Re: SS Officiersmes

Bericht door blanky »

Kijk, met deze foto zie je inderdaad direct wat jullie allemaal bedoelen. Er is duidelijk een verschil te zien in o.a. de adelaar. Ook de vleugels van het origineel zijn mooier gevormd. Maar kan dit verschil niet ontstaan zijn doordat het met de hand vervaardigd is? Of werden ze allemaal met een machine gemaakt. In dat laatste geval zou je verwachten dat ze inderdaad allemaal excact het zelfde eruit moeten zien en is alle twijfel hiermee weggenomen en is het dus toch een replica.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door JimK »

Er zitten geen noemenswaardige verschillen in de dolken. Deze werden gewoon in een fabriek gemaakt. Ik kan nog wel even jou maker noemen, daar staat M7/36, dat is E. &F. Hörster in Solingen. Dat daar RZM boven staat betekent dat deze dolk ook is vervaardigd volgens de voorschriften van de ReichsZeugMeisterei. Duitsers zijn zeer grondig, zulke afwijkingen zouden dan ook echt niet voorkomen. Verder zei ik dat het leertje te nieuw leek, maar daar ik net even een dolk had bekeken, en op internet nog eentje zag (allebei zonder leertje) bedacht ik me net weer wat het probleem met dat leertje was. Er hoort helemaal geen leertje. :wink:
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: SS Officiersmes

Bericht door Doornewaard »

Zoals eerder aangegeven is het raar dat er geen schade op het handvat zit. In een houten handvat krijg je deuken en krassen, bij een eventuele beschadeging. En mgschutze, er zijn wel vroege en late varianten. ook wel herkenbaar aan runnen op het lemmet. En verschil in de runnen aan de bovenkant, namelijk dunner en langer. Blanky, jammer voor het verhaal van je opa!. Maar vergeet niet dat in de jaren 50 al repro's werden gemaakt. Mischien wist je opa niet beter.
Deze konden wel met de zelfde mallen gemaakt worden. Maar meestal worden de items dan slechter, door slijtage. Of door een verkeerde metaalsoort te gebruiken.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Officiersmes

Bericht door JimK »

Doornewaard schreef: En mgschutze, er zijn wel vroege en late varianten. ook wel herkenbaar aan runnen op het lemmet. En verschil in de runnen aan de bovenkant, namelijk dunner en langer.
Ik heb ook niet gezegd dat er geen verschillende varianten waren, dat zie ik in mijn eigen boeken ook :wink: . Blanky vroeg of het niet kon liggen aan handwerk oid, maar er zitten geen noemenswaardige verschillen tussen de dolken zoals ik al zei.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: SS Officiersmes

Bericht door Doornewaard »

Ok, sorry beschouw het dan maar als niet geschreven. Een miscomminucatie :oops: .
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: SS Officiersmes

Bericht door dutchknive »

MGschutze heeft het al goed verwoord. Niet echt. Hoe gevoelig het ook is, koop of geloof nooit het verhaal, maar het object.
Plaats reactie