Forum mentaliteit #2

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door magicdutchmen »

Vooral als het een uit en te na besproken topic is van maanden geleden en hun reactie draagt totaal niets bij. Als een vraag door 2 a 3 mensen beantwoord is. Waarom moet iemand alsnog hetzelfde erbij zetten (zonder extra informatie)? Persoonlijk vind ik dat al een irritatie.
Er is een rood kruisje in de rechterbovenhoek. Een klik op die knop is voldoende om die irritatie te laten verdwijnen. :wink:
Ik heb geen zin om luiheid te belonen met een uitgebreid antwoord. Daar help je in feite echt niet mee. Want luie mensen zullen ook niet bereid zijn anderen te helpen. Laat staan dat ze de moeite zullen nemen om ooit zelf iets uit te zoeken. En vaak genoeg zijn behulpzame, sympatieke leden ook niet altijd correct in hun antwoorden. Om enige zekerheid te hebben is het verstandig om ook andere bronnen te raadplegen.
Van een kort antwoord hoeft een derde lezer toch geen vervelend gevoel te krijgen lijkt me.

Eigen voorbeeld op dit forum: Had laatst een lotje gasmaskers gekocht. Had foto's geplaatst van wat ik dacht dat een Duits gasmasker was(nadat ik flink had zitten googlen overigens). Er werd mij al direct gemeld dat het geen Wo2 was. Dan is het toch niet nodig voor mij om nog een post te moeten plaatsen om er achter te komen waar de betreffende poster dat nou op baseert. Kreeg dan gelukkig wel een reactie, beetje kribbig overigens. Point being: Als iedereen over perfect referentiemateriaal en kennis beschikt, waar is dit forum dan nog goed voor?

Verder ben ik het met je eens Jim. Het blijven forum-fenomenen die je nooit volledig kunt oplossen. Moderators zullen dit soort zaken gewoon goed in de gaten moeten houden en ingrijpen wanneer noodzakelijk.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Samuel. »

[quote="Charly1975''] Ik wil met het volgende niet verkeerd begrepen worden maar ik denk dat de leeftijd van de forumbezoekers ook een deel uitmaakt van het probleem. Er zijn kinderen van 13 / 14 jaar die zich voordoen als ware pro's over WO II terwijl ze amper weten dat WO II van 1939 tot 1945 duurde. Zij bepalen voor het grote deel volgens mij nu hoe er op het forum aan toe gaat. Let op ! Ik wil absoluut niet alle 13 / 14 jarigen over één kam scheren.... er zijn erbij die dit forum wel degelijk serieus nemen en het forum (willen) gebruiken waarvoor het bedoeld is.
[/quote]

Ergens kan ik me wel hier vinden, maar ergens ook weer niet.
Tegen mijn vrienden van school overdrijf ik wel eens het een en het ander, is het iets mooier dan de werkelijkheid of is het weer heel speciaal. Op dit forum zelf zal ik niet iets typen voordat ik zeker dat het zo is of dat ik gelijk heb. Zo mogelijk met een bron. En dat reacties als: ''hT isch niet ZO!'' niet leuk vinden is te begrijpen.
Soms kan ik mijn eigen handschrift zelfs niet lezen :bonk:
Dat het merendeel 13 t/m 16 is, is ook zo. Mensen die een keer een oorlogs film zien en dan een website vinden waarop staat dat je het na kan spelen. (re-enactenment beschouw ik als een serieus iets.) Meteen en masse van alles kopen, repro, orgineel en fake. Trekken ze allemaal aan. Voor iemand die er geen verstand van heeft zal het best lijken en die kleine foutjes, ach wat geeft dat. Voor verzamelaars en experts en iedereen die het goed wil doen zal dit er niet uit zien.
En dat ze daar dan wat van zeggen, soms niet altijd op even beleefde manier en soms op de harde manier, is natuurlijk niet leuk. Je hebt een uniform en alles bij elkaar gehaald en dan krijg je te horen dat het niet goed is, dat je bedrogen bent en dat je hier niet me aan kan komen zetten op de ''grote dag''.
Dat je niet van replica houdt is prima, maar iemand die het wel mooi vind is toch fijn?
Zelf houdt ik er ook niet van en toch weet ik dat ik bepaalde repro stukken in mijn verzameling heb, ik laat ze alleen niet zien. (Een Allgemeine Sturmabzeichen, gekocht in monte Cassino als repro) Is dat dan ook een probleem?
Mensen vinden het prima om 200 euro te betalen voor een broek waarvan het niet eens zeker is of hij orgineel is. Dan raad je ze een boek aan van 40 euro. Dat is weer niet goed. Lees, zoek, praat en denk erover na.
Sinds groep 6/7 ben ik al geinteresseerd in de Tweede wereldoorlog, pas een jaar verzamel ik kleine spullen.
Dat is niet leuk, ik weet het, het liefst koop je meteen vanalles en laat je het uitgebreid zien aan iedereen die het wil.
Voor die tijd heb ik zo een beetje tientallen boeken erover gelezen. En mijn kennis? Ik weet misschien meer dan de gemiddelde scholier en toch verbaas ik mij steeds weer op het feit dat er nog dingen zijn die ik niet weet.
En dat je fouten maakt is menselijk, iedereen doet het.
Maar probeer met plezier te verzamelen en niet om de heb.
En tot slot, reacties die volgens mij meer bedoeld zijn om te laten weten dat je gekeken hebt zoals: 'mooi', 'ja', 'nee', kunnen soms een beetje vervelend over komen op andere.
(Alles wat hierboven gezegd is telt niet voor iedereen!)

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

op sommige fora gebruiken ze toch ook een leeftijds grens?
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Op zich zelf vind ik ook wel eens dat minderjarigen wat minder mogen reageren zoals een prof. Iedereen is wel eens minderjarig geweest en zouden dit wel weten. Ik ben aangemeld op meerdere forums. Op een van die forums kregen we heel veel foto's te zien van een luchtschow Frisian Flag. We zagen oa deze foto.

Afbeelding

Iemand reageerde dat deze foto in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt door de Duitsers. We weten allemaal dat er zelden straal aangedreven vliegtuigen werden ingezet. De Me 262, Me 163, Gloster Meteor,... . Hij herkende het Duitse kruis op de rechter vleugel. Daarom dacht hij dat dit een Duitse was van Wo2. Ok iedereen kan fouten maken, maar denk wel eerst na of er wel straalvliegtuigen werden inngezet tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bouw zoals die op de foto (F-4 Phantom II).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door magicdutchmen »

de korte golf schreef:op sommige fora gebruiken ze toch ook een leeftijds grens?
Is zeker een optie. Alleen is deze makkelijk te omzeilen. Ook heeft dit zeker niet mijn voorkeur, ik vind dat iedereen ongeacht leeftijd het recht heeft om mee te debateren. Dit forum is in mijn opinie voor iedereen toegankelijk en moet zeker niet worden bekeerd in een elite-club.
sniper snoop schreef:Op zichzelf vind ik ook wel eens dat minderjarigen wat minder mogen reageren zoals een prof. Iedereen is wel eens minderjarig geweest en zouden dit wel weten. Ik ben aangemeld op meerdere forums. Op een van die forums kregen we heel veel foto's te zien van een luchtschow Frisian Flag. We zagen oa deze foto.
Afbeelding
Iemand reageerde dat deze foto in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt door de Duitsers. We weten allemaal dat er zelden straal aangedreven vliegtuigen werden ingezet. De Me 262, Me 163, Gloster Meteor,... . Hij herkende het Duitse kruis op de rechter vleugel. Daarom dacht hij dat dit een Duitse was van Wo2. Ok iedereen kan fouten maken, maar denk wel eerst na of er wel straalvliegtuigen werden ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bouw zoals die op de foto (F-4 Phantom II).
Zoals Samuel. het al heeft verwoord: "En dat je fouten maakt is menselijk, iedereen doet het."
Zie het dan iig als jouw taak om die jongen het verschil uit te leggen zoals je in deze post al zo goed doet. Verwacht niet dat iedereen op hetzelde kennisniveau als jij zit.
Iemand kan wel reageren als een prof. maar dan blijft het nog steeds de taak van de lezer om inhoudelijk naar zijn argumentering te kijken. Er wordt zo vaak onzin verkocht op fora's.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door sniper snoop »

Klopt wat je heb gezegt, daarbij heb ik hem daarmee kunnen helpen. Ik heb oa ook alle straalvliegtuigen die ingezet werden opf gebouwd tijdens Wo2 gegeven. Kan daarbij hem zeer goed helpen. :wink:

Op zich zelf haat ik negatieve reactie's, iedereen kan fouten maken. Zelfs ik. Zelf Einstein maakte fouten. Die moeten gewoon door iemand zelfstandig opgelost worden. Wat ik wil zeggen dat er zijn die denken dat ze profs zijn (ik sluit me hieruit) en blijven discuseren tot ze gelijk krijgen, terwijl ze dit niet hebben. met voorbeeld een foto van Duitsers tijdens Wo1. wat reageren ze "Nazi's". Ook al heb je alles duidelijk gezegt, ze blijven zeggen dat het Nazi's zijn. Gewoon een voorbeeld.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door de korte golf »

sniper snoop schreef::Op zich zelf haat ik negatieve reactie's, iedereen kan fouten maken. Zelfs ik. Zelf Einstein maakte fouten. Die moeten gewoon door iemand zelfstandig opgelost worden. Wat ik wil zeggen dat er zijn die denken dat ze profs zijn (ik sluit me hieruit) en blijven discuseren tot ze gelijk krijgen, terwijl ze dit niet hebben.
helemaal mee eens
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Robin V »

sniper snoop schreef::Op zich zelf haat ik negatieve reactie's, iedereen kan fouten maken. Zelfs ik. Zelf Einstein maakte fouten. Die moeten gewoon door iemand zelfstandig opgelost worden. Wat ik wil zeggen dat er zijn die denken dat ze profs zijn (ik sluit me hieruit) en blijven discuseren tot ze gelijk krijgen, terwijl ze dit niet hebben.
Gaat het hier dan niet eerder om koppigheid dan om wijsheid?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door sniper snoop »

Robin Vercammen schreef:
sniper snoop schreef::Op zich zelf haat ik negatieve reactie's, iedereen kan fouten maken. Zelfs ik. Zelf Einstein maakte fouten. Die moeten gewoon door iemand zelfstandig opgelost worden. Wat ik wil zeggen dat er zijn die denken dat ze profs zijn (ik sluit me hieruit) en blijven discuseren tot ze gelijk krijgen, terwijl ze dit niet hebben.
Gaat het hier dan niet eerder om koppigheid dan om wijsheid?
Blijkbaar wel. Niet durven toegeven dat ze ongelijk hebben.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Moengoman »

Jim schreef: - mot iets over hitler wete van shool vertel iets ik moet a4 vullen
Op dit soort vragen zijn maar twee verstandige reacties mogelijk:
1. Negeren;
2. "Google eens op Hitler."

Ik heb zelf al genoeg domme fouten gemaakt op dit forum om mij niet te ergeren aan die van anderen.
Op taalfouten let ik niet. Hoe meer taalfouten iemand maakt, hoe onbegrijpelijker zijn/haar post en dat is niet in het belang van degene die post. Ik neem aan dat iedereen zijn best doet om begrijpelijk te schrijven en dat lukt volgens mij heel aardig. Overigens ben ik bereid om over bijna alles te discussiëren, dus ook over de Nederlandse taal. En laat ik nou uitgerekend op dit forum het enige debat in 15 jaar verloren hebben - over het gebruik van een hoofdletter in het woord pantser (toch vind ik Pantser wel leuk).
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Charly1975 »

Charly1975 schreef:Helaas moet ik weer constateren dat door mijn inbreng het eigenlijke onderwerp op de achtergrond raakt. Het werkelijke onderwerp gaat niet over schrijffouten e.d. maar over het feit hoe men hier met elkaar om gaat, dus graag weer on-topic.

Mensen die daadwerkelijk taalproblemen hebben (iets wat je vaak wel kan zien aan het soort fouten dat men maakt) die moeten zich niets aantrekken van mijn verwijt.... Mijn verwijt is naar de mensen die er wel wat aan kunnen doen....ook die herken je aan de slordigheden en grove fouten die men (expres ?) maakt.

Maar nogmaals: het topic gaat niet over of je nu wel of niet lees- c.q. schrijfproblemen hebt. Dat is mijn fout dat ik daar de nadruk op heb gelegd (Sorry Sobel). Het topic gaat over het feit hoe men hier onderling met elkaar omgaat. Dus weer terug naar het werkelijke verhaal.
Waarom heb ik dat nu iedere keer dat men door mij off-topic gaat ? :bonk:

Dus bij deze: het topic gaat niet over of je nu wel of niet lees- c.q. schrijfproblemen hebt. Dat is mijn fout dat ik daar de nadruk op heb gelegd (Sorry Sobel). Het topic gaat over het feit hoe men hier onderling met elkaar omgaat. Dus weer terug naar het werkelijke verhaal.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Charly1975 »

PPL schreef:
de korte golf schreef:maar er zijn ook mensen met dislextie, zoals ik.
Klopt, maar...

Ik bedoel dit niet persoonlijk tegen jou hoor:
Wel valt mij op het gros van de leden die door staff worden aangesproken om wat meer zorgvuldigheid te betrachten bij het opstellen van een bericht als reactie volgt dat ze Dyslectisch zijn.
Ik hoop dat het aantal mensen met Dyslexie op ons forum geen representatieve weergave is van het aantal Dyslectici in de Nederlandse samenleving.

Dit is geenzis bedoeld als aanval op welk lid van dit forum dan ook.
Wel vind ik het opvallende constatering.
Ik heb het even opgezocht.
Vraag:
Hoeveel mensen/kinderen hebben eigenlijk dyslexie?

Andwoord:
Volgens wetenschappers heeft 5 tot 7 procent van de bevolkong dyslexie.
Makkelijker gezecht 5 op de 100 mensen/kinderen hebben dyslexie.
Bron: dyslexieweb.nl

Ook geen offence voor de mensen die werkelijk dyslectie hebben. (Zoals 'de korte golf')
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Charly1975 »

Overigens is het niet altijd kommer en kwel. Ik las net een PB aan mij gericht waarin iemand z'n excuus aanbood voor iets wat niet helemaal goed was gegaan. Zo kan het dus ook. De excuses zijn dus ook (uiteraard) aanvaard.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door JimK »

Nu zijn we een maand verder sinds hier over gepraat is.

EN ER IS NOG STEEDS NIETS VERBETERD :r
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Forum mentaliteit #2

Bericht door Sjoerd »

Tja, mensen en het gedrag van mensen verander je nou eenmaal niet binnen een maand. Dat is een heel langzaam proces.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gesloten