verzameling kogels

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Andy B.
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:19
Locatie: België

verzameling kogels

Bericht door Andy B. »

Hallo verzamelaars,

ik heb een grote verzameling kogels op de kop weten te tikken, helaas kan ik de collectie niet naar waarde schatten. Verschillende kogels zijn geoxideerd...andere zien er dan nog héél goed uit. Kan iemand me vertellen waaraan ik de waarde van de kogels kan herkennen? Jaartal? WO 1 - W02?

Er bevinden zich onder andere twee kogels die eruit zien als halve schijven, doorsnede van ongeveer een cm, met 2 streepjes onder de top van de kogel. een kogel ziet eruit als een zilveren knikker...??

Daarenboven heb ik ook een tiental O-bussen bemachtigd. Klopt het dat het jaartal van de o-bussen aan de onderkant te vinden is?
Het merendeel is dan van 1943 en één van 1918. Volgens de verkoper komt alles van het belgisch leger. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het Beligsch leger 0-bussen heef afgevuurd in 1943.


Alles jullie informatie hebben...laat maar komen!

groetjes ANdy
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: verzameling kogels

Bericht door WW2 Vetaran »

Kan best dat er 0-bussen zijn afgevuurd in 1943 maar dan buitgemaakt door de Duitsers :)
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door ammo »

WW2 Vetaran schreef:Kan best dat er 0-bussen zijn afgevuurd in 1943 maar dan buitgemaakt door de Duitsers :)

idd
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door ammo »

Plaats ff een paar foto,s
Nemo Me Impune Lacessit
Andy B.
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:19
Locatie: België

Re: verzameling kogels

Bericht door Andy B. »

Foto's kunnen idd handig zijn :) , ik tracht zo snel mogelijk foto's online te plaatsen.

alvast bedankt
Andy B.
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:19
Locatie: België

Re: verzameling kogels

Bericht door Andy B. »

Jongens het lukt me nog niet om een bijlage te downloaden, maar hier alvast een link naar my space waar de foto's op staan.

Het gaat vooral over de middelste rij, de 3 kogels rechts en de tweede van links.

http://misterfart.spaces.live.com/photo ... 492DB!439/

( ff kopiëren en plakken alst gaat..kmoet nog veel leren met de pc :lol: )

groetjes Andy
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door iknowdintoo »

pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Re: verzameling kogels

Bericht door pigy »

de kleiner naast het linkse gasmasker lijkt me een 37mm huls
aan de rechter kant lijken me 40mm hulzen
de 2 grote in het midden hetzij 18pdr of 25pdr eventueel zelfs 105mm?
links achter het gasmasker kan ik niet goed zien misschien ook 40mm

maar normaal staat op de onderkant altijd het kaliber + jaaral + lot nummer + vulling + nog andere dingen
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door Jim »

ammo schreef:
WW2 Vetaran schreef:Kan best dat er 0-bussen zijn afgevuurd in 1943 maar dan buitgemaakt door de Duitsers :)
idd
Kan toch Belgische artillerie zijn.
De Belgische artillerie die aan geallieerde zijde vocht zullen ongetwijfeld ook munitie uit 1943 afgevuurd hebben. Zelfs na-oorlog, munitie voorraden uit de oorlog verschoten hebben. In 1943 gemaakt betekend niet in 1943 verschoten! :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: verzameling kogels

Bericht door WW2 Vetaran »

Jim schreef:
ammo schreef:
WW2 Vetaran schreef:Kan best dat er 0-bussen zijn afgevuurd in 1943 maar dan buitgemaakt door de Duitsers :)
idd
Kan toch Belgische artillerie zijn.
De Belgische artillerie die aan geallieerde zijde vocht zullen ongetwijfeld ook munitie uit 1943 afgevuurd hebben. Zelfs na-oorlog, munitie voorraden uit de oorlog verschoten hebben. In 1943 gemaakt betekend niet in 1943 verschoten! :lol:
Dat is een feit :D
Kan zelfs vorige week nog verschoten zijn :lol:
Andy B.
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:19
Locatie: België

Re: verzameling kogels

Bericht door Andy B. »

Alvast bedankt! Weet iemand ook iets over de " zilveren knikker " en de andere kogels? Want er staan enkel op de O-bussen gegevens en niet op de kogels :?

groetjes
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: verzameling kogels

Bericht door SiNiStEr »

Op laatste foto is volgens mij Duitse 13mm vliegtuig munitie te zien van de MG 131. Te zien aan de grote schakels die bijna de volledige huls bedekken. Het zou overigens ook 15mm. MG151 munitie of 20mm. MG151/20 munitie kunnen zijn. Dit is van de foto niet goed op te maken.

Hulzen en schakels van deze typen munitie zijn zeer zeldzaam in goede staat. Aangezien zo ongeveer de complete Luftwaffe vernietigd is tussen 39 en 45 is bijna alles wat van Luftwaffe vliegtuigen terug wordt gevonden water of bodemvondst. Ook deze munitie kom je bijna alleen maar als bodemvondst tegen. Dat zou dus afhankelijk van de prijs een zeer goede koop geweest kunnen zijn. :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door racefiets »

Dat zijn naoorlogse hulzen. Jammer maar helaas. 20mm Vulcan als ik het goed zie.

ps veel luftwaffe materiaal komt nog uit depots uit bv finland en wat oost europeese landen. Zeker niet als bodemvondst en soms nog in verbazend goede staat.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: verzameling kogels

Bericht door SiNiStEr »

racefiets schreef:Dat zijn naoorlogse hulzen. Jammer maar helaas. 20mm Vulcan als ik het goed zie.

ps veel luftwaffe materiaal komt nog uit depots uit bv finland en wat oost europeese landen. Zeker niet als bodemvondst en soms nog in verbazend goede staat.
Ah ok, dat kan natuurlijk ook nog inderdaad. Na-oorlogse schakels van vliegtuigmunitie lijken soms op Duitse vliegtuigmunitie schakels inderdaad.

Maar ben nog geen Duitse vliegtuigmunitie of schakels tegen gekomen uit Oost-Europa en Finland o.i.d. Weet dat pas redelijk recentelijk er wat partijen FLAK munitie en clips op de markt zijn gekomen uit Noord-Europese landen als Noorwegen, Zweden en Finland maar ben nog geen partijen vliegtuigmunitie tegen gekomen. Wil niet zeggen dat die er niet zijn geweest natuurlijk...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: verzameling kogels

Bericht door ammo »

SiNiStEr schreef:
racefiets schreef:Dat zijn naoorlogse hulzen. Jammer maar helaas. 20mm Vulcan als ik het goed zie.

ps veel luftwaffe materiaal komt nog uit depots uit bv finland en wat oost europeese landen. Zeker niet als bodemvondst en soms nog in verbazend goede staat.
Ah ok, dat kan natuurlijk ook nog inderdaad. Na-oorlogse schakels van vliegtuigmunitie lijken soms op Duitse vliegtuigmunitie schakels inderdaad.

Maar ben nog geen Duitse vliegtuigmunitie of schakels tegen gekomen uit Oost-Europa en Finland o.i.d. Weet dat pas redelijk recentelijk er wat partijen FLAK munitie en clips op de markt zijn gekomen uit Noord-Europese landen als Noorwegen, Zweden en Finland maar ben nog geen partijen vliegtuigmunitie tegen gekomen. Wil niet zeggen dat die er niet zijn geweest natuurlijk...
2cm (mg 151 ) patronen zijn zat te krijgen in mooie staat, schakels is wel een probleem. 13 mm is ook nog wel te krijgen , aleen in mindere mate,schakels zijn ook niet makkelijk te krijgen
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie