Foto's die indruk maken (3)

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Doornewaard »

Mooie foto's, met duidelijke constrasten.
Gebruikersavatar
Leidenschaft
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2008, 14:48

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Leidenschaft »

Doornewaard schreef:Ik denk dat die foto waar een vrouw een rus verbind ook in scene gezet. Hoe langer je er na kijkt hoe onrealistisch hij wordt. Kijk b.v. na de omgeving, erg nat en vies als je ziet, de personen zelf zijn nog schoon. Achter hen worden handgranaten gegooid en die vrouw zit bijna rechtop te verbinden.
Goed punt, ik ben niet gewend om zo naar foto's te kijken (een emotionele vrouw he :P) maar ik zal het voortaan doen.
1941...
Gebruikersavatar
Leidenschaft
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2008, 14:48

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Leidenschaft »

mtdr schreef:ik weet niet of deze al geweest is, volgens mij niet...
Die nazi vooraan lijkt er een vorm van seksueel genot aan te ontlenen, te oordelen naar zijn gezicht...
1941...
seurcher
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 jun 2008, 21:26
Locatie: Eindhoven

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door seurcher »

Leidenschaft schreef:
mtdr schreef:ik weet niet of deze al geweest is, volgens mij niet...
Die nazi vooraan lijkt er een vorm van seksueel genot aan te ontlenen, te oordelen naar zijn gezicht...
Ja of hij vind het juist moeilijk om dat te moeten doen, het doden van een ander mens zit immers niet in de aard van de mens en zijn er dus maar heel weinig die dit zonder problemen kunnen doen. en de weinigen die dit kunnen zijn psichopaat.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door asjemenou »

Leidenschaft schreef:
Russische soldaten die ergens in Duitsland over een swastikavlag stappen. Erg symbolisch.

Afbeelding
Deze foto is niet ergens in Duitsland genomen maar in Rache, Oostenrijk begin 1945. Het is een foto uit een serie welke is genomen door Yevgeni Khaldei, een Oekraïense TASS fotograaf. De oorspronkelijke foto is zwart-wit. Deze foto is dan ook ingekleurd. Een geoefend oog zal zien dat de kleuren te monotoon zijn. Er zitten te weinig kleurnuances in.
Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat Yevgeni Khaldei deze fotoserie in scène zou hebben gezet. De nazi vlag op de grond, lag daar al toen hij arriveerde. Wel heeft Khaldei meegeholpen het huis in brand te steken nadat bekend werd dat dit het huis was van een commandant van een concentratiekamp. Het huis brandde tot op de grond toe af.
Deze foto laat overigens een goed beeld van het Sovjet WOII leger zien. Ondanks dat het winter is lopen de soldaten in hun dunne M43 uniformen. Ook zijn ze gebrekkig uitgerust en dragen de meesten van hen geen helm. Door het veelal ontbreken van deze stalen helm was het aantal gevallen van hoofdletsels bij Sovjet soldaten bijzonder hoog.

Wat de overige Sovjet foto’s betreft, de Sovjets hebben inderdaad veel foto’s in scène gezet. Veel van dit soort foto’s werden dan ook voor propagandadoeleinden gebruikt.
De foto waarop een hand in een verbrandingsoven is te zien is daar dan ook wel een goed voorbeeld van. Men wilde met dit soort foto’s laten zien of hoe beestachtig de nazi’s wel niet waren. In werkelijkheid was het Sovjet systeem niet veel beter. Op dat gebied konden Hitler en Stalin elkaar de hand reiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Leidenschaft
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2008, 14:48

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Leidenschaft »

Om te beginnen vind ik dat het Sovjetsysteem beter was dan Nazi Duitsland, al was het een monster, ik zou liever daar leven met de Sovjetleugens dan met de nazileugens, en ik ben liever burger van de Sovjet-Unie dan een slaaf in een nazi kamp, en dat was wel wat de meeste Slavische mensen in het verschiet lag.

Die foto is inderdaad in scene gezet, maar is dat nou zo erg? Liegt ie nou zo schaamteloos tegen ons? De nazi's verbrandden toch ook mensen? Die foto is heus niet misleidend of zo. Alsof die die arme nazi's nou slechter afschildert dan dat ze waren :roll:

En dat die foto waar ze op de vlag stappen is inderdaad ingekleurd, dat ziet toch iedereen...
1941...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door asjemenou »

Welk systeem er nu beter was daar valt over te redetwisten natuurlijk. Beiden hebben bepaalde mensen onderdrukt en vermoord. Of dat je de mensen daarna nu verbrand of ze in een massagraf begraaft dat maakt dan ook niet zoveel meer uit.
Toch denk ik dat de gruwelen en bedrog van het Sovjet systeem niet onderschat moeten worden. Dit systeem heeft haar burgers (en ook de rest van de wereld) jarenlang voorgelogen. Het is dan ook niet voor niets dat de bevolkingen van de voormalige Oostbloklanden het communistische systeem eind jaren 80 hebben afgezworen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Leidenschaft
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jun 2008, 14:48

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Leidenschaft »

Ik vind niet dat je het minderwaardig verklaren van miljoenen mensen en het gebruik van gaskamers kan vergelijken met wat er in de SU gebeurde... De SU was een verschrikkelijke staat, maar m.i. weinig nieuw. Mensen hebben elkaar al duizenden jaren onderdrukt en vermoord. Het nazisme was nieuw. Volgens mij was het veel fanatieker in het indoctrineren van mensen (in de SU had je op school geen rekensommetjes die gingen over Franse vliegtuigen die je thuisstad bombarderen, die bedoeld waren om haat en woede op te wekken, en geen lessen in Rassenhochmut), de positie van de vrouw werd verbeterd, men probeerde niet de bevolking in koelbloedige moordenaars te veranderen die alles doen zodra de Führer het maar beveelt. En vergeet niet dat de nazi's nooit alles hebben kunnen doen wat ze wilden, omdat ze zijn gestopt. Dus je kan de zaken niet zomaar vergelijken. Het leven in de SU was arm en vernederend, maar het was een leven. Men ging naar school, at ijsjes etc. Als Hitler de macht kreeg over alle Slavische mensen... Ach ja, laat Hitler en Himmler maar hierover spreken:

"Our guiding principle must be that these people [the Russians] have but one justification for existence — to be of use to us economically. We must concentrate on extracting from these territories everything that it is possible to extract." - Hitler

"For the non-German population of the East there can be no type of school above the four-grade rudimentary school. The job of these schools should be confined to the teaching of counting (no higher than up to 500), the writing of one's name, and the teaching that God's commandment means obedience to the Germans, honesty, industry and politeness. Reading I do not consider essential."

"How are the Russians getting on? How are the Czechs getting on? I don't care a bit about it. I don't care whether the other peoples are getting on well or are just starving; what matters is that we should have slaves for our corps. What if, while digging an anti-tank ditch, ten thousand Russian women collapse in exhaustion? The only thing that matters to me is that the ditch be ready to the benefit of Germany. This does not mean that we Germans are harsh or cruel; it simply means that we know how to use efficiently both animals and human animals." - Himmler.

Als je 't mij vraagt is dat toch stukken erger.
1941...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door asjemenou »

Leidenschaft schreef:Ik vind niet dat je het minderwaardig verklaren van miljoenen mensen en het gebruik van gaskamers kan vergelijken met wat er in de SU gebeurde... De SU was een verschrikkelijke staat, maar m.i. weinig nieuw. Mensen hebben elkaar al duizenden jaren onderdrukt en vermoord. Het nazisme was nieuw. Volgens mij was het veel fanatieker in het indoctrineren van mensen (in de SU had je op school geen rekensommetjes die gingen over Franse vliegtuigen die je thuisstad bombarderen, die bedoeld waren om haat en woede op te wekken, en geen lessen in Rassenhochmut
Hopelijk begrijp je mij niet verkeerd, ik ben geen voorstander van het nazisme maar ook niet van het communisme. Wat de nazi's hebben uitgespookt in de concentratiekampen is verschrikkelijk en op geen enkele wijze te rechtvaardigen maar wat er bijvoorbeeld in de jaren dertig door de collectivisering van de boerenbedrijven in de Sovjet Unie is gebeurd is net zo mensonterend.
Wat het indoctrineren van mensen betreft, dit konden ze in de voormalige Sovjet Unie ook heel goed. Misschien hadden ze geen rekensommetjes over Franse vliegtuigen maar wel over hoe geweldig het was om een tankchauffeur te zijn of hoe goed Lenin was geweest voor het Sovjet volk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Doornewaard »

asjemenou, Was de propaganda niet bedoelt om de russen in een beter daglicht te zetten?. Als bestrijders tegen de nazi's.
janjaffa
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 jul 2008, 13:46

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door janjaffa »

deze kenen we denk ik alemaal wel
Afbeelding
Gebruikersavatar
DonorNL
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 sep 2007, 17:35
Locatie: Rosmalen

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door DonorNL »

Die kleine zeppelin's waren toch gemaakt als een soort radio-antenne..? :oops: :roll:
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door fallschirmjager »

janjaffa schreef:deze kenen we denk ik alemaal wel
Afbeelding
maakt deze foto een grote indruk op je?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door sobel »

DonorNL schreef:Die kleine zeppelin's waren toch gemaakt als een soort radio-antenne..? :oops: :roll:

Nope, tegen de vijand, zo konden bommewerpers of andere aanvalsvliegtuigen moeilijker aanvallen, de ballonnen stonden immers in de weg!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Samuel. »

sobel schreef:
DonorNL schreef:Die kleine zeppelin's waren toch gemaakt als een soort radio-antenne..? :oops: :roll:

Nope, tegen de vijand, zo konden bommewerpers of andere aanvalsvliegtuigen moeilijker aanvallen, de ballonnen stonden immers in de weg!
Tegen laagvliegende vliegtuigen, vloog je te laag. Dan zat je in de zeppelin.
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Plaats reactie