Onbekende etensketel en eetlepel

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door asjemenou »

Al heel lang ben ik in het bezit van een onbekende etensketel en eetlepel. Wie kan er iets meer over één of over beide items vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De etensketel is gemaakt van aluminium en groen geschilderd. Hoewel de ketel netjes is (hand) geschilderd heb ik het idee dat het niet z'n originele kleur is. Wat trouwens ook geld voor het hengsel van de ketel. Zowel in de ketel als op het deksel staat een serienummer geslagen (zie foto's). Aan de binnenkant van het deksel staat nog een nummer geslagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eetlepel is verchroomd of vernikkeld zoals dat vroeger veel bij bestek werd gedaan. De eetlepel heb ik ooit eens gevonden op een gebouwencomplex welke meer dan 100 jaar door het Nederlandse leger in gebruik is geweest. Tijdens WOII is het complex ook door de Duitsers gebruikt. De lepel heeft een tweetal merktekens (zie foto's).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door Cas »

De etensketel lijkt mij duits, ik heb de niet de juiste expertise wellicht dat andere je verder kunnen helpen
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door coco »

Voor zover ik weet is dat geen duitse eetketel, misschien wo1?
en voor zover ik weet, hadden de duitse brood messen allemaal een adelaar erop.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie reacties maar de etensketel is in ieder geval niet Duits. Wat de eetlepel betreft, ik heb zelf het idee dat deze Nederlands is. Kan het vooroorlogs kantinebestek zijn? De etensketel en de eetlepel zijn overigens apart van elkaar verkregen. Het ingeslagen serienummer in het deksel is misschien niet zo goed te zien. Dit serienummer is; BCF 181 11889.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door JimK »

Zou goed kantine bestek kunnen zijn, of de lepel is daar verloren door gewoon een NL militair. Ze hadden vaak ook persoonlijk bestek, niet gemarkeerd of met dienstnrs erin. Maar dat je hem daar gevonden hebt zegt in dit geval op zich wel genoeg :wink: , een eigen vondst is altijd leuk.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door asjemenou »

In feite is alles mogelijk maar het is natuurlijk wel opmerkelijk dat op de eetlepel aan de bovenkant van de steel de cijfers "O O" zijn ingeslagen. Het lijkt mij niet dat een dergelijke markering door iemand op z'n van huis meegenomen bestek zou zijn aangebracht.
Heeft er sowieso iemand een afbeelding van Nederlands vooroorlogs militair bestek? Ik kan er eigenlijk geen voorbeeld van vinden. Het naoorlogse bestek van het Nederlandse leger heeft/had een ingeslagen Nederlandse leeuw of de letters KL met daarachter een jaartal. Deze staan echter niet op de boven afgebeelde eetlepel.
Wat de etensketel betreft, niemand herkent deze?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door michiel01 »

de eetketel is volgens mij een oost europees exemplaar, ik ben ooit voor het museum eens opzoek geweest naar een foto van een bepaald exemplaar en ik weet zeker dat ik deze toen tegengekomen ben. Het is geloof ik een Bulgaarse of Roemeense variant, maar sla me er niet op dood.

en wat de lepel betreft, het is volgens mij geen standaard militair bestek van voor 1940. Althans niet iets dat ik erug heb kunnen vinden dat er enigzins op lijkt. Dit omdat geen enkel bestek een werkje/motiefje had (dat waarvan ik referentiemateriaal heb).

de 0 0 of O O lijken mij ingeslagen initialen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door asjemenou »

Een Oost Europese militaire etensketel. Het zou kunnen maar ik heb de etensketel al zo'n 30 jaar in mijn bezit. Dus lang voor de val van de muur. Voor de val van de muur kwam je nauwelijks spullen uit Oost Europese landen in West Europa tegen, laat staan Oost Europese militaria. Bulgaars zal de ketel niet zijn denk ik. In Bulgarije hanteert men namelijk het Cyrillisch schrift (net als in Rusland en Servië). Het serienummer in het deksel bevat Latijnse lettertekens.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onbekende etensketel en eetlepel

Bericht door michiel01 »

stom van de letters, had ik beter op moeten letten! 30 jaar sluit niet uit dat het van een Oost-Europees land is maar maakt het wel wat minder aannemelijk. Ik zal eens kijken of ik die zoekopdracht kan herhalen, of ik hem dan weer tegenkom.
Plaats reactie