Info over EK2 en armband

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Info over EK2 en armband

Bericht door fritz derochebrune »

Hallo iedereen

Zou ik mogen vragen of iemand me kan helpen i.v.m. de originaliteit van deze objecten? Zelf twijfel ik zeer sterk aan de originaliteit, ik geef bij beide objecten m'n standpunten voor en tegen. Het is dat ik liever nog even een professional ernaar laat kijken, omdat ik wil kijken of mijn voorgevoel klopt. Oja, ik heb deze militaria lang geleden gekocht, toen ik nog niet zo veel ervan af wist. (tja, ben soms wat impuslief :oops: )

EK2
Afbeelding

Afbeelding

Voor:
+erm... 't ziet niet zo slecht uit als een Spaans EK2?
Tegen:
-Slechte afwerking. De binnenhoeken (waar de armen van het kruis elkaar raken) zijn slecht afgewerkt.
-Geen makerstempel
-Enkel de voorkant heeft een gedeelte van de verf af, de achterkant niet
-Slechte afwerking HK
Neutraal:
wat dat roze spul op het lintje is mag God weten...

Armband: (ja, hier is hij weer! De geliefde armband! - voor iedereen die zich het kan herinneren :P)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor:
+Gemaakt van hetzelfde stof als andere originele armbanden die ik heb gezien (denk aan de Volkssturmarmband die ik eens heb gekocht :P)
+Hij is, op bepaalde punten, goed afgewerkt

Tegen:
-Het HK is wat groot, ik heb wel andere armbanden gezien met HK's die even groot waren als de witte stip, maar die hadden de SS-strepen erop.
-Omdat het HK groot is, worden sommige hoeken afgedekt door het stiksel
-Zeer primitief uitziende adelaarstempel.

Dit was het zo ongeveer, ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groeten,

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door Michael_Wittmann »

Fritz,


Over de armband... het hakenkruis valt wel mee hoe groot deze is.
Alleen valt me het tegen hoe hij gedragen zou moeten zijn.
De rode band heeft veel donkere vlekken en de witte cirkel veel minder in verhouding!
Plus daarbij het stiksel aan de achterkant bevalt me helemaal niet.

Niet voor mijn collectie :frownno:

Mvg Michael
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door JimK »

De EK 2 is namaak.
Deze is slecht afgewerkt zoals je zelf al aangeeft. Hij bestaat niet uit drie delen met een ijzeren kern.
De mouwband is ook niet goed.
Stof zal best goed kunnen zijn, maar het smeer staat me ook niet aan. Het rondje is nieuw en zit er niet mooi op. Het stempeltje is helemaal een afgang.

Helaas
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door fritz derochebrune »

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! Zoals ik al had verwacht is het dus helemaal niks... Zou ik nog een keer kunnen vragen of er een blik geworpen kan worden op wat medailles?

Het gaat om deze twee:

EK1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor:
+ Prima afwerking, het is door dit EK1 dat ik aan m'n EK2 ging twijfelen qua afwerking
+ Fijn zwaar gewicht
+ Stempel "51" op de pin

Tegen:
-Zelfde verkoper als voorgaande items
-'t is een EK1, een van mijn eerste keuzes als ik repro-producer was...

En deze Pzabz.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor:
+ Naar mijn mening mooi afgewerkt, ik heb foto's van originele gezien die minder detail hadden
+ Ziet uit als oud-zilver
+ Stempel op achterzijde: een driehoek met een grote S en een kleinere A

Tegen:
- Zelfde verkoper
- Ik heb ergens gehoord dat deze stempel vaak wordt gebruikt in repro's, omdat het om een bekende maker zou gaan
- Ik heb geen enkele foto op 't internet kunnen vinden van een met eenzelfde soort pin?

Ik heb geprobeerd de foto's zo gedetailleerd mogelijk te maken, maar 't fototoestel had er niet veel zin in. De foto's van de voorkant van 't Pzabz. heeft hij helemaal niet gemaakt... Hopelijk kunnen jullie genoeg zien? Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp!

Gr.

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door Doornewaard »

Die dingen in je eerste post zijn zoals gezegt fake. Over de PAB: het is jammer dat je geen betere foto's hebt van de voorkant!. Maar aan de achterkant zie je toch een paar dingetjes waarover ik twijfel. Ten eerste de pin, die lijkt mij een bekende assmann fake. Maar kan er natuurlijk ook later aangezet zijn, de afdruk van de mal is ook niet gebruikelijk. Mischien is dit alles met betere foto's wel te zien, maar ik zou wel degelijk oppassen! die pin zegt genoeg. En die EK1 die is zo nep als een pakje boter. De hersteller Gorlach & Sohne '' 51 '' heeft nooit EK's gemaakt. Dus allemaal nep.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door JimK »

Heb ze al meer gezien met 51.
Er zijn al hele goede EK 1 namaaks op de markt, die zelfs drie delig zijn opgebouwd met ijzeren kern,
hier een foto zodat iedereen ze kan herkennen.;
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De Panzerkampfabzeichen is ook fake.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door fritz derochebrune »

Bedankt allemaal voor de info! Vooral jij, Jim, voor het twee keer helpen!

Hmm... in totaal voor zo'n 300 euro opgeligd (of 'n moderator even kan kijken naar de spelling?)... Hahaha, eigen schuld :P

Wel een prachtige les geleerd... impulsieviteit is nooit goed, en leer je les vanbuiten voordat je iets koopt :P

Nu maar via marktplaats als originelen verkopen aan de volgende beginnende verzamelaar, zodat hij ook die les leer... Neenee, grapje natuurlijk, maar ik heb hier laatst nog zo'n thread ergens gezien waar die gast dat wel deed... ik ga ze ook verkopen, maar als (slechte) repro's. En maar hopen dat ze eerlijk verkocht blijven worden!

In ieder geval, dat waren mijn vragen, over de andere medailles enzo die ik heb, bestaan weinig twijfels.

Nogmaals hartelijk dank, en hier mag een slotje op!

Gr.

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door WW2 Vetaran »

Jammer dat je er pas later achter komt :frownno: want 300 euro is toch een redelijk bedrag :/
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door Doornewaard »

Bedankt voor de duidelijkere foto's jim. Veel mensen trappen hierin, het is wel een goede fake. Maar ze gaan de mist in met de hersteller, die nooit de permissie heeft gekregen om EK's te maken, volgensmij komt dit stukje oud ijzer uit polen. Die PAB ziet er aan de voorkant wel goed uit van een afstandje, maar dat zien sommige vrouwen ook :) . Fritz, koop een paar goede boeken voordat je dingen gaat kopen. want 300 euro kun je hele andere leuke dingen voor kopen. Of doe wat reachers op het net, veel bekende kenmerken van repro's staan daarop. Als het een paar jaar doet haal je ze meestal met gezond verstand er wel uit. Tip: kijk maar op bol.com voor boeken, b.v. detecting the fakes van robin lumsden, is wel een goed boek voor beginners, de standaard info staat erin. Trouwens je assmann PAB haakje staat er ook in!.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door JimK »

Ik ben zelf niet echt fan van detecting the fakes boeken. Deze boeken zijn vanaf het moment dat ze gedrukt worden gedateerd, er komen helaas dagelijks repro's bij.
De EK die ik poste, zijn de beste repro's van het moment, drie delig zoals ik zei. Maar dan zonder makers, wat het een stuk aannemelijker en moeilijker maakt als je ze tegen komt. Ik weet ook wie de faker is, maar noem geen namen. Hij vekocht ze voor 50 euro, en ze staan op wel bekende dealer sites als origineel aangeboden. En zo is dat met meer fakes.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door fritz derochebrune »

Wow, wat een tips allemaal! Hartelijk dank! :D

Het zijn zeker een hoop dingen die ik kan gebruiken, erg bedankt! En tja, 300 euro is een mooi bedrag, maar ik heb geleerd om het van de zonnige kant te bekijken: beter 300 dan 3000 euro, niet ? :wink:

En tja, ik heb toch nog heel mooie originele militaria, gekocht van forumleden. Ik weet dat niemand's kennis perfect is, maar ik vertrouw de mensen hier een stuk beter dan andere verkopers!
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door Doornewaard »

mgschutze schreef:Ik ben zelf niet echt fan van detecting the fakes boeken. Deze boeken zijn vanaf het moment dat ze gedrukt worden gedateerd, er komen helaas dagelijks repro's bij.
De EK die ik poste, zijn de beste repro's van het moment, drie delig zoals ik zei. Maar dan zonder makers, wat het een stuk aannemelijker en moeilijker maakt als je ze tegen komt. Ik weet ook wie de faker is, maar noem geen namen. Hij vekocht ze voor 50 euro, en ze staan op wel bekende dealer sites als origineel aangeboden. En zo is dat met meer fakes.

Het was ook meer een aanwijzing, als je net begint kun je er wel handige info uithalen. Dat boek waar we het overhebben is ook een oud boek, en voor elke abzeigen is bijna al wel een boek. maarja je moet wat. Maar zo als ik al zij, als je wat langer meedraait haal je ze er meestal wel uit met gezond verstand. En een koper vertrouwen moet je niet gauw doen, je weet nooit wie je voor je hebt.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door rood »

Ik zou die beste man nog even opzoeken, en vriendelijk verzoeken om een refund.
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Info over EK2 en armband

Bericht door fritz derochebrune »

rood schreef:Ik zou die beste man nog even opzoeken, en vriendelijk verzoeken om een refund.
Zou ik graag doen, maar ik denk niet dat een refund (al was het maar gedeeltelijk) zal plaatsvinden...

Ik ben trouwens niet de eerste die bij hem de mist is ingegaan, laatst kwam ik er een medeverzamelaar tegen die ook vroeger veel repro had gekocht bij die man (als zijnde echt), maarja, niks aan te doen; ik heb alleen geleerd beter op te letten.

Ik weet niet of het toegelaten is, als het niet zo is graag deze post aanpassen, maar ik vind dat ik ten minste andere (beginnende) verzamelaars moet waarschuwen: de 'curiosiamarkt' dichtbij het station van Maastricht is geen goede plaats om te gaan zoeken naar originele militaria.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Plaats reactie