m40 helm (ss?)

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

m40 helm (ss?)

Bericht door sander vw »

hallo, deze helm is van een vriend van mij, toen zijn opa gestorven is heeft hij deze helm op zijn zolder gevonden, ik weet veel van helmen maar deze vind ik uitzonderlijk raar (ss decal) de ss decal is er met de hand op geschildert en de verf is er in 'gebakken'. overal staan de juiste stempels op de juiste plaatsen, de helm zelf is zeker 100% origineel maar van de decal weet ik het niet zeker. hij vertoont wel kenmerken van oudheid, ook op die zolder vond hij een k98k bajo maar dat is maar bijkomende info.
groeten sander
foto's...................

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 685#468685
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Wauw, prachtig :) !Als ie van de zolder van een oude man komt zal hie wel origineel zijn.Al weet ik niks van helmen, dit decal lijkt me toch goed :) .

greetz
gilles
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

bedankt, maar er is toch iets raar met de decal hij is niet echt normaal maar in mijn ogen is het een originele
zie hier een gewoone ss decal: http://www.majorplm.com/collections/Col ... -%20c2.jpg
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is mogelijk. De binnenkant van de helm lijkt mij op de foto's een andere kleur hebben dan de buitenkant, misschien tijdens de oorlog overschilderd en de soldaat in kwestie wou per se een SS decal hebben. Die soldaat schildert (of laat schilderen) een decal, met als voorbeeld de helm van een kameraad, natuurlijk geverfd met wat voor handen was => niet kwalitatief=> verklaring van de barsten in de decal.

Even beredeneerd door iemand die er niets van kent, het wordt wachten op het oordeel van ons aller Fritz :)
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

de kleur is zeker niet verandert, mischien is het van de flash van het fototoestel, ik ken iemand en hij denk dat het na de oorlog er op geschilder geweest id voor een toneel of iets in die zin, maar jouw uitleg is even geldig
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

kijk eens goed naar de rechter bovenhoek van de decal, er zijn wat zwart restanten van een zwarte rand, mischien van het echte ss decal
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hallo

Het ziet er inderdaad oud uit, kraken van de verf, etc... Maar ik zou geen enkele reden weten waarom ze op een M35 helm een ss decal zouden schilderen, want in 1935 waren er al SS decals beschikbaar.
Moest het op een oude M16 helm geweest zijn zou het meer vertuigend lijken.
Mijn gevoel is dat deze net na de oorlog erop geschilderd is.

Groeten
Fritz
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Waarom zouden ze dat doen dan?
Starting up again
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Bied die vriend van jou de helm te koop aan of vraagt hij alleen om info?.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik wil hem al 2 jaar nu ga ik nog eens goed zagen en msch iet van een 300euro bieden dan zal ik nog zien, het is tenslotte van z'n opa
wat is de gemiddelde prijs voor deze helm (kwil iedren zijn menig eens horen over de prijs)
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hallo

De prijs met die ss erop is voor mij €50 - €100

Als je die decal er mooi af krijgt hebt ge een mooie helm tussen de
€250 en de €300

Groeten
Fritz
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik dag ongeveer het zelvde bedankt fritz
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Met de helm zelf is niets mis, alleen het decal is denk ik niet echt. Ga er in iedergeval maar niet van uit!
De helm zelf is een mooie M 35 met goed binnenwerk en kinriem, alles origineel naar mijn mening.
Fritz, een M 35 zonder decals is toch wel meer dan 250 a 300 euro waard?
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

stijn en fritz..het is een m40 helm, en ja fritz heeft gelijk de prijs is +-250 tot 300 omdat je de decal er mooi moet kunnen af doen
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

tsss....je gaat nie zomaar een decal eraf schrapen lijkt mij..misschien zat eronder wel een echte maar was die zo vervaagt dat iemand hem probeerde bij te schilderen.

Je moet eigenlijk de verf op oudheid laten testen..want als het door een hobbyist is gedaan dan zal hij wel verf uit zijn schuurtje gepakt hebben
Plaats reactie