Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Super.....Helemaal goed ammo Ik had ook gehoopt op jou reactie :) en antwoord omdat je nogal ervaringen hebt met bodemvondsten ect…..het is idd een bodemvondst geweest met een ingesloten batterij die tevens zijn werk heeft gedaan door een Chemische reactie af te geven aan het bakeliet en daardoor zijn de bindingsstructuren van het bakeliet hars bloot komen te liggen en het grondwater doet dan idd de rest .Het was ook duidelijk op de foto's te zien dat het bakeliet zwaar aangevreten was en geheel open ligt normaal heeft bakliet een mooi glad glanzend oppervlak.

Dus bakeliet heeft ook niet het eeuwige leven. Batterijen zavelzuur heeft een verwoestende werking op alles. ik zal in het restauratie draadje foto’s gaan plaatsen die ik onder de microscoop hebt gemaakt en dan kun je duidelijk zien dat het bakeliet zwaar aangetast is en de structuren geheel open liggen. Deze Zeiler was normaal in de standaard kleur donker bruin zoals de binnenkant nog is...Het bakeliet zal ik eerst moeten conserveren door deze luchtdicht af te sluiten om verdere ontbinding tegen te gaan.De kleur zal nooit meer bruin worden maar geel - oranje dat is de kleur van het fenolhars waarin de bindingsstructuren zitten verwerkt die het bakeliet bij elkaar houden maar die nu geheel open liggen ,het is wel apart en ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...wordt vervolgt


Zeiler nr 4350 D.R.P 1936 kleur bruinAfbeelding
Afbeelding

Zo is de Zeiler eens geweest in origineel bruin
Afbeelding
Deze lamp ga ik gebruiken om het binnenwerk uit te halen voor restauratie omdat deze al bakeliet schade had opgelopen.
Afbeelding
Het binnenwerk hiervan is nog mooi gaaf en ga ik overzetten en moet openieuw geklonken worden aan het breekbare bakeliet..dus alles met gevoel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het boren is echt een gedult klusje het bakeliet breekt zeer snel.
Afbeelding

Nu komt de moeilijkste klus het monteren en klinken van het nieuwe binnenwerk in deze Zeiler bodemvondst. Ik bezit gelukkig de oude originele (Alu) klinknagels van Zeiler en Daimon - Pertrix- Crone zaklampen.... wand ander zou dit sowieso prutswerk worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[size=150
Afbeelding
Alles is compleet weggerot hieruit blijkt welk een chemische reactie er heeft plaats gevonden in deze Zeiler .De zuren zijn dwars door het bakeliet gevreten en hebben van de gladde buitenkant deels een maandlandschap gemaakt waardoor het bakeliet mat en erg broos is geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat ik met de restauratie verder ga eerst nog een paar beelden van het aangetaste bakeliet, deze zijn gemaakt onder de microscoop bij 100X vergroting zie je duidelijk de vezelstructuren van het aangetaste open liggend bakeliet .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het polijsten met Diamantpasta kan beginnen dit gaat traps gewijs het fenolhars had ik al opgebracht alles moet nu weer dicht gepolijst worden zodat het bakeliet weer luchtdicht gaat worden om verdere aantasting te voor komen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dezer Zeiler Grondvondst is mede tot stand gekomen door ons lid Bruno _/-\o_ .Hij was zo vriendelijk om deze aan mij af te staan voor restauratie en tevens weg te schenken.Kijk en das verzamelen elkander iets gunnen..Vriendelijk bedankt Bruno.. :wink: Deze zeiler zal een voorstaand plekje krijgen in een van mij vritinekasten van Wehrmacht zaklampen, de lamp is nu geheel gerestaureerd en kan er weer 50 jaar of langer tegen bijgaand de laatste afbeeldingen van deze ZeilerNr 4350 DRP 1936


De moeilijkste klus van het restaureren zit er inmiddels weer op. Het boren - tappen - klinken in zulks broos bakeliet is altijd een risico maar het was toch nog harder dan ik dacht.De binnen en buitenkant waren het meest aangevreten maar nu komt het leuke van deze gehele restauratie de lamp geheel afwerken en opnieuw harsen met fenol dan 30 uur uit laten harden daarna polijsten met waterproof steeds fijner en uiteindelijk de polijstlap met diamantpasta weer van grof naar micro fijn en uituiteindelijk de microvezellap om de hoogglans te verkrijgen, en dat alles is handwerk..... :wink: en dan zal de originele glans weer terugkeren op het oude bakeliet dat meer dan 50 j in de grond heeft gezeten. En dan kan deze Zeiler er tevens weer 50 j of langer tegen als die tenminste eens in goede verzamelaars handen komt...de kleur zal apart blijven en daaraan kun je deze Zeiler telkens herkennen je komt er geen tweede van tegen das zeker.Als deze lamp klaar is zal het weer een verzamelwaardige geconserveerde bodemvondst zijn.

Het bakeliet van de Zeiler is nu weer volledig water en lucht dicht de laatste fase is het langdurig polijsten met steeds fijnere polijstpasta en tot slot gebruik ik daarvoor de microvezeldoek en een hoogwaardig auto poetsmiddel.Dan zal het bakeliet weer haar originele zijdeglans terug krijgen.Het is mij opgevallen dat de originele bruine Zeiler kleur van het bakeliet bijna geheel terug is gekomen, en dat komt door het fenolhars opbrengen dat was tranparant bruin..morgen of overmorgen zal de lamp klaar zijn en volgen de laatste foto's.Ik hoop dat u genoten heeft van deze restauratie opmerkingen en tip zijn altijd welkom..wand wij immers nooit te oud om nog bij te leren..
:lol:
Laatst gewijzigd door custom op 29 jul 2008, 13:37, 42 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Leuke Zeiler kopen?.. Dan moet je niet in de USA zijn :? ...waanzin dit slaat nergens op :zapped: !

http://cgi.ebay.com/WWII-GERMAN-ZEILER- ... .m20.l1116
Laatst gewijzigd door custom op 21 jul 2008, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Haplo »

Wat zijn dat voor idiote bedragen?
Kan je aardig wat zaklampjes voor aanschaffen in zeer goede staat lijkt me.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze is ook leuk ....bieders over grenzen kennen Geen grenzen. :? .een simpele Varta - pertrix batterij jaren 60/70 kijk wat ze bieden Italie aan bod deze recente civiele batterij kost hem ca 25,00 incl verzenden... :zapped:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0241284705
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

custom schreef:''Berker'' Wehrmacht zaklamp 1936 Schalksmuhle (D)
Hier volgt binnenkort info over de ''Berker'' Wehrmacht zaklamp een bakelieten militaire (design) zaklamp met (morse)tekens in hoog reliëf van A-Z op het voorfrontje tevens is het licht reduseerbaar voor luftschutz .Deze lamp kom maar je zelden of nooit tegen en als je hem ziet is die meestal te duur of niet kompleet :? Het is een fraai verzamelwaardig Wehrmacht zaklamp die zeker niet mag ontbreken in de Bakelieten verzameling van Deutsche zaklampen.De Berker firma bestaat momenteel nog steeds op de oude plek in ''Schalksmuhle'' Germany vanaf 1920 maar zij maken nu geen zaklampen meer enkel moderne elektrische schakelaars - stekkerdozen ....ect en ander hoogstaande huishoudelijke producten..in de (2WO) maakten zij buiten genoemde lamp ook al bakelieten wip - Schakelaars de voorloper van de hudige moderne tuimelschakelaars.

NB:Hier alvast (2) matige afbeeldingen van deze bijzondere ''Berker'' bakelieten Wehrmacht zaklamp'1936 wordt vervolgt :)
Afbeelding
Afbeelding
Ja hele mooie ja, zeker ook een van mijn favorieten....!Echt een hele bijzondere :/
Leuke is wel dat er iemand, tijdje terug al weer een gevonden heeft, en ik hem zo doende kon helpen met de info determinatie ervan.
Hier de link mocht ie niet werken, kan ik misschien de info appart plaatsen.
http://www.bodem-vondsten.nl/forum/view ... &sk=t&sd=a

Ja heb er ook eens mogen vinden in een Duits Dump putje, een Belgische nog wel :o zo'n klein lange bakelite lantarentje 3V batterij, zal er eens een foto van schieten, toch leuk zo'n onverwachtse vondst uit de Duinen.
Nu hadden we al een tijdje terug daarna, nog een een klein leren zakportomoneetje gevonden in een andere klein afvalputje, zaten nog Duitse munten van Belgische afkomst in :o Dus denk zelf dat er mogelijk een aantal soldaten van de Kriegsmarine kust verdiging afdeling daar gestationeert zijn geweest, mogelijk overgeplaats na de bevrijding van Belgie in September 44, naar de Noordholandse kust.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Destruction Dat is een mooie vondst. _/-\o_ Hier nog enkele nieuwe afbeeldingen van deze bakelieten Beker zaklamp maar dan nog in nieuwstaat,ik heb tevens kontact gehad met deze Berker fabriek die destijds in de 30e jaren deze lampen gemaakt heeft, zij waren zo vriendelijk om op zoek te gaan in archief naar de hauptkatalog van deze lamp of lampen en zodra ik bericht van hun ontvangt zal ik het hier uitgebreid gaan plaatsen OK...Het is (idd een super mooie Wehrmacht zaklamp met een simpele techniek maar wel doeltreffend vooral het luftschutz filter is apart en werkt geheel anders zoals bij Daimon en Pertrixlampen bv.

Berker Wehrmacht lamp 1936
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Op verzoek de Luftschutz werking van deze Wehrmacht - Berker zaklamp.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 27 jul 2008, 20:19, 11 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja hij is echt Super man :D Echt een hele mooie ja! Thank's voor de mooie foto's. Denk datje zeker een gelukkig man mag zijn om zo iets moois in eigen handen te krijgen!
Al kost het dan wat is het zeker waard ja. al ben ik er zelf nog geen een tegen gekomen die dan al tekoop stond, zal meestal wel via verzamelaars onderling misschien in andere handen komen?
Ja die restauratie mag er ook zeker weer wezen!
Leuk om te zien, sommige mankeren vaker nog wel eens wat ja, had er 5 bij elkaar gekocht van die Zeiler Nr.4350 D.R.P. Kleur bruin bakeliet, en van de 5 stuks zelf 2 beste overghouden.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dank je..Destruction ..en wederom graag gedaan.. :) ik zag op het forum http://www.bodem-vondsten.nl/forum/view ... Dat iemand vanuit dat forum op Google gezocht had naar Berker info formatie ,maar dan heeft hij toch niet goed gekeken wand deze Berker info van mij staat er wel degelijk op :)
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Let op!!!!!!!!!! in bovenstaand draadje is de Zeiler restauratie weer voortgezet.

Dezer Zeiler Grondvondst Restauratie is mede tot stand gekomen door ons lid Bruno .Hij was zo vriendelijk om deze aan mij af te staan voor restauratie en tevens weg te schenken.Kijk en das verzamelen elkander iets gunnen..Vriendelijk bedankt Bruno.. :wink: Deze Zeiler zal een voorstaand plekje krijgen in een van mij vritinekasten bij de andere Wehrmacht zaklampen. De lamp is nu geheel gerestaureerd en kan er weer 50 jaar of langer tegen zie ''onder en bovenstaand'' bijgaand de laatste afbeeldingen van deze gerestaureerde Zeiler Nr 4350 DRP 1936 (Design) officiers zaklamp.

NB:Let vooral op de laatste afbeelding 100X vergroting nabij de 1mm Alu klinknagel waarmee het bodemplaatje mee bevestigd zit.Hier is mooi zichtbaar dat de opengelegen fenol vezelstructuren van het bakeliet weer mooi afgesloten en glad zijn geworden door het opgebrachte ‘’Fenolhars’’ en door deze tevens weer dicht te polijsten.Ik hoop dat u genoten heeft en wellicht iets opgestoken van deze restauratie, opmerkingen en of tips betreffende deze restauratie zijn altijd welkom..wij zijn immers nooit te oud om nog bij te leren :idea:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hi custom

prachtig restauratie werk van de zeiler die ik je aan de hand heb gedaan :) ik heb er even tussenuit geweest vandaar deze late reactie
toen ik de zeiler kocht op de beurs in wavre vond ik het al een rare verschyning maar ik had niet gedacht dat het een bodemvondst was,wel vroeg ik my af hoe het binnenwerk in zo een slechte staat was ik dacht dat de batterei was uitgelopen,al by al is de andere zeiler lamp waar ik eens op ben gaan zitten :lol: dan toch nog van pas gekomen om over te bouwen en wie kon dit beter dan custom,prachtig gewoon _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

de berker is ook een prachtige lamp,vind ik een topstuk in het verzamelen van zaklampen 2 de wo,ik weet er een 2 tal zitten by verzamelaars maar ze laten ze voorlopig nog niet los (maar ik heb tyd)

ik heb een daimon 2201 in byna mindstaat op de kop getikt en vind het wel een speciale uitvoering met de bevestiging van het leder vanachter en de morse knop van boven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


verzamelgroeten van bruno :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Bruno, Graag gedaan ... :wink: Ik zag het gelijk dat deze Zeiler uit grond kwam,en onder de microscoop was het al snel duidelijk een gehele zandbak was aanwezig .het zat werkelijk overal zoals uitvoerig al besproken..ect.

Fraai lampje heb je daar aangeschaft :wink: Deze Daimom uit de 2200 serie is er een die je bijna nooit ziet het is een afwlijkend model met extra morse knop aan de bovenzijde en afwijkend leer dat op Pertrix 678 lijkt,ik heb er geen info van maar deze moet gemaakt zijn in de 30e jaren dat is duidelijk en dat kun je zien aan het zeskantige Daimon Blitz logo deze is vanaf de begin periode 1921 tot laat jaren 50 gevoerd.Daarna kwam er de nieuwe Daimon slagzin ''Die Helle Freude'' 50e /70e jaren.

Ik zie met regelmatig dat er batterijen ect worden aangeboden op ebay bv voor 2WO met deze slagzin erop gaan dan ook meestal naar verzamelaars buiten Europa das duidelijk zoals altijd.Zodra ik meer weet over deze afwijkende Daimon zal ik het hier berichten OK :)


Daimon Nr 2201 30e jaren Wehrmacht.
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction.De onderstaande getoonde link van het forum ''bodemvondsten''een Berker zaklamp deze zou zeker na een goede restauratie weer geheel als nieuw kunnen worden en is ook de moeite waard omdat het om een zeldzaam exemplaar gaat. Hier en daar wat onderdelen erbij zoeken en zo'n restauratie zou voor mij dan een uitdaging zijn.

http://www.bodem-vondsten.nl/forum/view ... &sk=t&sd=a
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze Daimon Telko is een van de bekenste zaklampen voor Wehrmacht SS - SA ....ect komt van een zolder opruiming vandaan zat tussen andere Duitse spullen uit de (2WO) deze is mooi om te restaureren nog geheel compleet op het (aanhangleer) na ..maar daarvoor is het nu te warm ..Pfffff .Deze komt wellicht komende winter aan de beurt dan ga hem geheel ontleden en kun je wederom de restauratie van deze Telko hier stap voor stap gaan volgen...nog even de wachtkamer in dus :wink:
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

I love dug up items and this is great bodenfund flashlight! Here is my new one. Ennwell?
Bijlagen
IMG_0343s.jpg
IMG_0343.jpg
IMG_0344as.JPG
IMG_0340as.JPG
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip, :)

This red Ennwell modell firefighter Flashlight yours is made in''US'' zone Berlin Beginning in 1946/1953 the U.S.Army started to buildt ist own firefighter`s Department in the Occupation Zones German...here is mine,made also in the US zone ''Ennwell'' similar to yours.

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie