Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bijgaand de Daimon nr 2262 sp Wehrsport lamp voor de HJ met oud Reclame bord uit die periode.een van de fraaie Wehrsport modellen voor de HJ bedoelt .Daimon had destijds honderden verschillende zaklampen in haar programma en maakte in die jaren al volop lampen voor de Wehrmacht ect.Daimon was destijds de grootste zaklampen fabrikant van Europa.


Daimon Nr 2262 Sp Wehrsport HJ 1934
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Nog twee fraaie Daimon staaflampen voor de HJ nr 8638 stablampe 3 (D)cellen braun morse contact en de 1Cel 3V Nr 8038 de grote staaflampen waren ook bij de SS - SA in gebruik de SS had de zwarte uitvoering maar die zie je zelden is verder geheel gelijk aan deze 8638 HJ lamp in braun met karabinerhaken deze lamp is deels uit Aluminium vervaardigt en licht van gewicht.

Daimon stablampe Nr 8638 - Nr 8038 1934 HJ
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Zo nu weer eens een lamp uit England .Deze is uitgevoerd in bruin - rood bakeliet met verduisterings venster en twee filters lamp is gemaakt ca 30e 40e jaren voor miltair gebruik met stalen voorgevormde draadbeugel om aan de uniformknoop te hangen.

Baklieten militaire luchtbeschermingslamp ca 1930/1940 England
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Hello Custom

This Diamon Telko Trio is made in Czechoslovakia. Is it post-war? THX
Filip
Bijlagen
untitled.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip..sorry but now make you one large mistake :bonk: this Daimon with serial no. 2213 made in Germany 1934/1943 Daimon six side logo with 3 lightning Wehrmacht service field pocket lamp..100% sure!

NB: Here some post-ware pocketlamps made in Czechoslovakia 1960

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

No mistake, custom :shocked:
Bijlagen
czd.jpg
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door coco »

Hallo custom,

Ik heb de middelste Daimon lamp gekocht in Tjechië, wat denk je dat de waarde is, dat ik niet teveel heb betaald.

alvast bedankt.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hi Filip,Daimon have difference factories in (WO2) 1930/1942 in Czechoslovakia made equipment for the wehrmacht under licents in the Area Bohemia - Podmoky- Danzig .... with difference factories names yours Daimon made in Bohemia under licents for the Wehrmacht.

Also difference ammo factories S&B Sellier & Bellot Praha made ammo................or ammo under (P)code made for the Wehrmacht and many other factories in in Czechoslovakia1930/1940 made for the nazi's ..OK

Daimon Nr 2213 1930/1942 Wehrmacht
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 13:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Thanks Custom! Have to run and get it back from the junk box!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hoi Coco.

Deze daimon is idd ook in de regio Bohemia gemaakt onder licentie bij Daimon - Bateria ..jaren 50/60 verzamelwaarde is altijd moeilijk voor deze civiel lampjes laten we zeggen 10,00 is een mooi bedrag als die nog in een mooie staat verkeert :)
Elke oorlog is er een teveel !
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door coco »

oke, ik had hem voor 1,20 dus ;) bedankt iniedersgeval!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dan had je geluk met zo'n prijsje . :) Als je de lampjes kent en daar dan toch bent kun je soms geluk hebben er zijn er vele achtergebleven die voor de Wehrmacht gemaakt zijn zoals bovenstaande Daimon nr 2213.


Off topic
Nog even voor alle duidelijkheid in het begin van de oorlog 1942 zijn vele fabrieken in Duitsland gebombardeerd zo ook de zaklampen en batterijen fabrieken Daimon en Pertrix vandaar dat er snel naar een andere locatie is gezocht om de productie voort te kunnen zetten. In de genoemde streek (Bohemia) CZ waren vele fabriekjes te vinden in de 2WO die div wapentuig ect voor de Nazi's maakten de klein kaliber munitie (bv) waren voorzien van een letter cijfer code combinatie bv stempel ''dou'' op munitie stond voor waffen Werken Povazska Bystrica CZ of de code ''ak'' stond voor S+B Praga CZ…….ect deze code is ook in duitsland zelf gebruikt dat was de ''P'' code met een getal er achter deze lettercode cijfer combinatie is vele malen tijdens de oorlog gewijzigd ,zodat men nooit precies wist waar munitie en materieel gemaakt werden om daarmee zoveel mogelijk bombardementen .....ect te voorkomen :idea: slim bedacht van die Duitsers.

NB: de hudige munitie verzamelaars Duits hebben nu soms nog moeite met het ontcijferen van deze lastige letter cijfer combinatie op duitse munitie.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Nogmaals wil ik u deze (2) Pertrix staaflampen laten zien ondanks dat het civiele staaflampen zijn, maar deze zijn wel gemaakt in de oorlogperiode jaren 30/40 en zeker ook wel gebruikt door de Wehrmacht...ect en zijn van een super hoge kwaliteit, het basis materiaal was messing vernikkeld gelakt en of verchroomd ....wat een spullen werden er destijds gemaakt ..Maar deze waren enkel betaalbaar als je beschikte over een dikke beurs ...verschil was er toen ook al.. :) .ik zou zeggen kijk en geniet als het ook uw interessen gebied mocht zijn.

Pertrix stablampe 1930/1940
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Ik ben op zoek naar info over deze merklose zaklamp :? in feldgrau 2 sein Rood blauw = luftschutz filter is gaaswerk door het filter verwerkt..Het moet Duits zijn lijk mij.Deze lamp lijkt ontzettend veel op de Pertrix 667 ..vraagje heeft iemand toevallig info en of een foto waarbij deze lamp gedragen wordt.Ik weet dat er een foto is waar een Duitse Wehrmacht soldaat deze lamp op het uniform heeft hangen..staat ook ergens afgebeeld in een uniformenboek maar weet niet meer welke...wie denkt even mee.

NB: Deze lamp zal in de 30e /40jaren gemaakt zijn dat kan ik wel zien aan bepaalde technieken en konstructie die is toe gepast op deze lamp.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Custom

zeer intresante lamp,ik heb al wat gaan vergelyken met myn lampen in men verzameling en vind weinig kenmerken terug op andere lampen,natuurlyk wel op de pertrix 667 maar deze is naoorlogs zoals we nu al weten of moeten zouden weten
alleen het slotje op de lamp te sluiten is byna identiek als by de wonder (2 wo) lamp maar ik denk dat dit toeval is
ik vind het ook raar dat er een beugel opstaat ,by myn pertrix lampen die ik heb in het gewone model zyn alleen voorzien van een lederen lint
kun je eens een foto nemen van de binnenkant en de achterkant aub,maar zoals je al aanhaalde,zal de lamp wel duits zyn ,zeker met de kennis die je hebt door dagelyks bezig te zyn met de zaklampen en DIE OOK MET ONS WIL DELEN :) :) :)

ik ben benieuwd of iemand nog wat meer weet over deze lamp :?: :?: :?:

verzamelgroeten bruno :D
Plaats reactie