Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Dodo »

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Charly1975 »

Is toch de geboorte stad van Stalin ?

Waar twee vechten hebben twee schuld, maar vind het wel typisch dat Rusland weer even moet laten zien dat ze macht hebben. En inderdaad heel verdacht dat er eerst journalisten moeten doodgaan eer men stopt. Waarschijnlijk zal Rusland ontkennen dat dit er iets mee te maken heeft...maar toevallig is het wel.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Martijn »

Ik vind het vooral opvallend dat het op hoog politiek niveau normaal is om keihard te liegen over zaken. Gewoon met een stalen gezicht beweren dat er niet gebombardeerd wordt, terwijl de dorpen nog na aan het roken zijn. Schandalig dat dit geaccepteerd wordt! Helaas is Georgië ook niet vrij van schuld. Deze journalist heeft vooral veel pech gehad. Dit kan je overkomen als je dit gevaarlijke werk doet, maar dat maakt het natuurlijk niet minder erg.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Veltro »

Allereerst is elk genomen leven vreselijk en medeleven voor de nabestaanden.

MAAR dit is waar de huidige maatschappij naar toe gaat, voor enkele nieuwsflitsen riskeren mensen bewust hun leven om ons in onze luie stoel te onderhouden. Is dat het waard, misschien, misschien niet. Ieder zijn mening daarover.

Over het conflict: zijn jullie nu echt zo naief om te denken dat Rusland haar beleid veranderd na het ombrengen van wat journalisten? De economische en politieke belangen zijn hier enorm en een paar doden met een klein protest uit het Westen tot gevolg is iets wat Rusland gemakkelijk kan en wil dragen.

Ik snap ook niet waarom hier opeens zo denegerend over Rusland wordt gesproken. Liegen ten tijde van oorlog is normaal. Propaganda heet dat en wordt door ieder oorlogvoerend land gedaan en is van alle tijden. Onze hoeders de Amerikanen spannen hierin wel de kroon :)

Daarnaast wil ik wel even de link naar voren brengen met Kosovo. Het arme zielige Kosovo voelt zich onderdrukt door Servie (bondgenoot van Rusland) en vraagt de hulp in van het Westen ter bescherming van haar rechten. Servie neemt de zaken in eigen hand en houd militair huis in Kosovo om de afvallige provincie weer tot de orde te brengen. Het Westen voert een militaire en economische oorlog tegen Servie om haar uit Kosovo te krijgen. Rusland protesteerd, maar wordt door het Westen genegeerd. Uiteindelijk geeft Servie zich gewonnen en verlaat Kosovo en Kosovo verklaart zich onafhankelijk.

Nu doet Georgie precies hetzelfde als Servie en Rusland doet precies hetzelfde als de NAVO (weleens waar met minder oog voor slachtoffers), maar nu schreeuwen wij opeens moord en brand. Waar is het recht op zelfbeschikking opeens gebleven wat het Westen zo nastreeft?
Het is niet opvalland en toevallig hoe Rusland reageerd, maar hoe het Westen met haar normen en waarden omspringt.
Deze blijken opeens een heel stuk minder belangrijk als vriendje Georgie en een belangrijke olieverbinding op het spel staan.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Charly1975 »

Tja...zo had ik er nog niet over nagedacht.
Zoals ik al zei waar twee vechten hebben twee schuld.
Denk inderdaad dat 'we' hier in het 'westen' toch wat te overmoedig aan het worden zijn.
Neemt niet weg dat het schandalig is dat er ten koste van burgers politiek bedreven schijnt te moeten worden. Maar ja...zo zit politiek sinds de uitvinding ervan al in elkaar ben ik bang.

Niet alles wat het 'westen' doet is 'goed'. En niet alles wat het 'oosten' doet hoeft per definitie 'fout' te zijn.

Bedankt Veltro voor de eye opener in ieder geval.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Dodo »

Overigens trekt Rusland verder op in Georgië, ook na hun bericht van wapenstilstand.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door WW2 Vetaran »

Dodo schreef:Overigens trekt Rusland verder op in Georgië, ook na hun bericht van wapenstilstand.
Zo schenden ze de wapenstilstand maar wat stelt dat tegenwoordig nog voor.
Het is ook maar een papiertje.
De werkelijkheid is wel anders.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij slaat Veltro de spijker op zijn kop: zodra er oliebelangen op het spel staan veranderen alle meningen, normen en waarden op slag. Ik ben bang dat wat we nu in Georgië zien in de nabije toekomst nog wel een paar keer zal voorkomen in gebieden met belangrijke grondstoffen.

Ik moet de Russen overigens nageven dat ze het wel heel slim getimed hebben: precies tijdens de Olympische Spelen (die als een prachtige bliksemafleider functioneren) en op het moment dat grootschalig militair optreden in het buitenland door de VS in Amerika een campagne item is geworden. Bovendien is de Navo niet slagvaardig genoeg, door de grote troepeninzet in Afghanistan. De Russen lopen weinig risico op militaire sancties en omdat de media zich primair richten op de Olympische Spelen is het pottekijkersgehalte laag.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Kugelblitz »

Ja, is inderdaad goed over nagedacht Sjoerd!
Maar even over die cameraman... Tja, dat kan gebeuren he. Als je een dergelijke baan neemt weet je wat de risico's zijn en moet je niet verbaasd zijn als het eens fout gaat. Dit maakt het er niet minder erg op en vooral voor de nabestaanden is het verschrikkelijk, maar wat wil je met zo'n riskante baan...

Groeten, Kugelblitz!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Sjoerd »

In vorige post vergeten :oops: :

Uiteraard ook namens mij nog veel sterkte aan de nabestaanden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Jim »

Veltro schreef:Daarnaast wil ik wel even de link naar voren brengen met Kosovo. Het arme zielige Kosovo voelt zich onderdrukt door Servie (bondgenoot van Rusland) en vraagt de hulp in van het Westen ter bescherming van haar rechten. Servie neemt de zaken in eigen hand en houd militair huis in Kosovo om de afvallige provincie weer tot de orde te brengen. Het Westen voert een militaire en economische oorlog tegen Servie om haar uit Kosovo te krijgen. Rusland protesteerd, maar wordt door het Westen genegeerd. Uiteindelijk geeft Servie zich gewonnen en verlaat Kosovo en Kosovo verklaart zich onafhankelijk.

Nu doet Georgie precies hetzelfde als Servie en Rusland doet precies hetzelfde als de NAVO (weleens waar met minder oog voor slachtoffers), maar nu schreeuwen wij opeens moord en brand. Waar is het recht op zelfbeschikking opeens gebleven wat het Westen zo nastreeft?
Het is niet opvalland en toevallig hoe Rusland reageerd, maar hoe het Westen met haar normen en waarden omspringt.
Deze blijken opeens een heel stuk minder belangrijk als vriendje Georgie en een belangrijke olieverbinding op het spel staan.

Veltro
Hoewel overeenkomsten is er ook een verschil met het Kosovo conflict.
De kosovaren begonnen zelf het conflict. Het westen heeft geen belangen in Kosovo.

In de twee Greorgische provincieen waar de Abchazen en Oseten leven zaten al lange tijd Russiche Blauwhelmen. Die de vrede moesten bewaren. De opstandelingen in deze provicieën kregen /krijgen hun bewapening van de Russen. Deze twee provinciën willen graag bij de Russiche federatie horen. De Russen treiteren al lange tijde de Greorgiërs die in Rusland wonen. Marktkoopmannen worden verjaagd. Bepaalde Greorgiësche produkten zijn verboden in Rusland. Deze Russiche blauwhelmen en samen met hun groen collega's in actie gezien!

Door de onafhankelijke gang en pro westerse houding van Greorgië bestaat voor het westen de mogelijkheid om olie en gas leverancies te krijgen zonder het risico van blokkades. Dit is in het verleden al voorgekomen met de leveranties die via Rusland kwamen.
Aangezien de Russen het westen (west Europa) graag onder druk willen zetten als dat nodig is zou deze pressie middel teniet gedaan worden als Greorgië zich geheel aan westerse kant zou scharen.

Dit soort economische belangen speelde voor het westen niet in het Kosovo conflict. Er zaten ook geen westerse troepen / blauwhelmen in Kosovo toen het conflict uitbrak.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door coco »

Ik heb het verhaal me zo laten vertellen, door een Tjech die is gevlucht voor die oorlog (dat is een vriend van me vader zijn collega en hij was op een barbeque nu 7 dgn ofzo geleden):

In het noorden van Georgië ligt een provincie (naam?) die bij Rusland wil horen, maar Georgïe wil dat stuk niet afstaan, dus is er tussen die noordelijke provincie en Georgië zelf een burger oorlog onstaan, en Rusland ging zich er mee bemoeien dus ging het mis.

Ik weet niet of dit de waarheid is, maar zo is het mij vertelt!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Jim »

coco schreef: In het noorden van Georgië ligt een provincie (naam?) die bij Rusland wil horen, maar Georgïe wil dat stuk niet afstaan, dus is er tussen die noordelijke provincie en Georgië zelf een burger oorlog onstaan, en Rusland ging zich er mee bemoeien dus ging het mis.
Abgazië en Zuid-Ossetië. Noord -Ossetië is deel van Rusland en de Zuid -Osseten (eigen taal, geloof: Russich ortodox, betaalmiddel Russiche Roebel) waren lange tijd autonoom. Door Greorgisch nationalisme kregen deze zuid Osseten het benauwd en wilden zich aansluiten bij Noord-Ossetië (in Rusland).
Lullige is dat de Osseten in dit gebied hoewel in praktijk zelfstandig wel een minderheid zijn in eigen gebied en het grotendeel van de bevolking Greorgiers zijn.
Er braken rellen uit 1991 en in 1992 kwam daar een vredesmacht waar ook Russische miliatiren aan deelnamen.
Nu de Russen het hele gebied in controle hebben en vele Greorgiers gevlucht zijn zal het wel een onafhankelijk land gaan worden en vroeg of laat besluiten deel uit te gaan maken van Noord-Ossetië / Rusland

De Abchazen die ook onafhankelijk willen worden hebben nu hun kans gezien aangezien het Greorgische leger door de Russen in bedwang wordt gehouden. En met behulp van de Russen zullen ze nu ook wel de onafhankelijkheid uit gaan roepen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door Dodo »

WW2 Vetaran schreef:
Dodo schreef:Overigens trekt Rusland verder op in Georgië, ook na hun bericht van wapenstilstand.
Zo schenden ze de wapenstilstand maar wat stelt dat tegenwoordig nog voor.
Het is ook maar een papiertje.
De werkelijkheid is wel anders.
Het is niet zozeer het papiertje, het gaat om de politieke consequenties die eraan verbonden zijn. Kijk maar naar de reactie van de Amerikanen nadat er berichten bevestigd werden dat de Ruski's verder optrokken.

Overigens zojuist op spitsnieuws.nl gelezen dat de Russen hun zwarte zee-vloot weer willen bewapenen met kernkoppen. De laatste keer dat dit plaatsvond was in de Koude Oorlog.

Obama of McCain gaat hier nog een leuke job aan krijgen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse cameraman in Georgië omgekomen

Bericht door asjemenou »

De oorlog tussen Georgië en Rusland blijft een triest geval. Afgezien van economische belangen steekt er veel meer achter deze Russische invasie in Georgië en het is zeker niet de eerste keer dat de Russen dit doen. Zie; http://www.landenweb.net/georgie/geschiedenis/ . Om een beetje in de sfeer van dit forum te blijven, het is ook niet zonder reden geweest dat er gedurende WOII een Georgisch legioen in Duitse dienst heeft bestaan. De opstand op Texel in 1945 is een bekend wapenfeit van dit Georgisch legioen.
Na het lezen van de bovenstaande weblink is wel duidelijk dat de verhouding Rusland - Georgië een moeilijke is. Het is alleen te hopen dat de Russen niet uit zijn op een nieuwe annexatie van Georgië. Vroeger konden ze dit blijkbaar straffeloos doen maar tegenwoordig bestaat er zoiets als een VN organisatie. De hele wereld beslist dan mee of dat jouw oorlog/annexatie gerechtvaardigd is of niet. Georgië is tenslotte internationaal erkent als een onafhankelijke staat. Over de VN gesproken, wat de Russische blauwhelmen betreft;

Bij deze mijn bescheiden aandeel in de informatieoorlog: De berichtgeving over conflict lijkt nu in een fase te komen waarin het beeld van Russische tanks in Georgië, meer kracht heeft dan de aanval vanuit Georgië op de Zuid-Ossetische stad Tschinvali. Het keerpunt in de berichtgeving is de oproep van de VS aan Rusland om de troepen uit Georgië terug te trekken. Sindsdien is er sprake van een ‘aanval op Georgië’. Dit terwijl –uitgezonderd de Russische bombardementen op vijf Georgische legerbasissen – het strijdtoneel zich binnen zone bevindt waar volgens de door de internationale gemeenschap erkende akkoorden Russische blauwhelmen de vrede dienen te bewaren.

Rusland zal het contingent vredestroepen vergroten om de inwoners van Tschinvali hun veiligheid te garanderen. De tanks zichtbaar op de televisiebeelden zijn van twee bataljons van het 58ste leger. Zij controleren het gebied rond de weg tussen Tschinvali en Rusland. Vanaf zaterdagmiddag zijn officieel de 76ste luchtmobiele brigade uit Pskov en een deel van het 45ste regiment van de spetznats actief in de conflictzone in en rondom Tschinvali. Zij assisteren daar de militairen van de Russische vredesmissie, die in gevecht zijn met het Georgische leger. Ook de 98ste divisie gelegerd in Ivanovo zou zich voorbereiden op transport. Rusland zal ook humanitaire hulp en financiële middelen voor de wederopbouw aanbieden. De band tussen Zuid-Ossetië en Rusland zal daarmee toenemen.

De VS en GB zullen de internationale gemeenschap oproepen soldaten te leveren voor een vervanging van de Russische vredesmissie. Waarschijnlijk zal Oekraïne zich snel melden. Alleen Duitsland of Frankrijk lijken mij potentieel in staat een dergelijk rol te vervullen. Naast het leveren van militairen, moet er ook een gebaar gemaakt worden richting Zuid-Ossetië, dat al te lang genegeerd is als partij in het conflict. Het in het westen dominante paradigma dat de territoriale integriteit van Georgië heilig is zal dan een onderwerp van discussie worden.
( http://www.brugnaarrusland.nl/2008/08/c ... setie.html )

Heel opmerkelijk dat Russische blauwhelmen slaags zijn geraakt met het Georgische leger. Nu ken ik het regelement van de VN niet tot op de letter nauwkeurig maar ik weet wel dat VN troepen zich in het uiterste geval mogen verdedigen tegen een mogelijke aanvaller. Toch lijkt het mij dan wel dat in zo'n geval de VN beslist of wat er vervolgens moet gaan gebeuren. De uitgezonden blauwhelmen (ongeacht hun nationaliteit) staan tenslotte in dienst van de VN en niet in dit geval in dienst van Rusland. Volgens mij is ook zo dat er bij een stationering van VN troepen in een conflictgebied er bij voorkeur troepen worden geplaatst die een neutrale rol in het conflict hebben. Rusland lijkt mij in dit geval niet echt een neutrale partij. Zoals het bovenstaande bericht al aangeeft, denk ik dat het beter is wanneer de Russische blauwhelmen worden vervangen door blauwhelmen uit een wat meer onpartijdig land.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie