Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door sniper snoop »

De beroemdste en tevens minst gewenste gast ooit in Kruiseke is Adolf Hitler. In de Eerste Wereldoorlog lag Kruiseke immers in het middelpunt van de gevechten van de Eerste Slag om Ieper. Het Duitse 16de Beierse reserveinfanterieregiment, waarbij Adolf Hitler diende, deed op 29 oktober 1914 een tweede poging om door te breken in Kruiseke, nabij Geluveld.

Na drie dagen moesten ze de gevechten staken. Op 31 oktober 1914 veroverden ze immers wel Geluveld, maar verloren ze daarbij meer dan de helft van hun manschappen. De volgende dag namen ze Wijtschate in, maar verloren ze Geluveld aan de Britten.

Op 11 november 1914 vielen de Duitsers opnieuw Ieper aan via de Meenseweg, komende van Menen, ter hoogte van Kruiseke. Ze waren met hun 18.000 manschappen duidelijk in de meerderheid, maar konden de 8.000 Britten, die hun de toegang ontzegden, niet verslaan.

De volgende dag viel de eerste sneeuw over het front. Dat zorgde voor een adempauze. De manschappen groeven zich in en bereidden zich voor op de komende winter. Nadien schoof het front enkele kilometers verder op, zodat Kruiseke net buiten de frontlinies kwam te liggen.

Bron: Nieuwsblad
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
DonorNL
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 sep 2007, 17:35
Locatie: Rosmalen

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door DonorNL »

Kennen ze in België ook komkommertijd? Waarom zouden ze dat nu naar buiten laten?

Iedergeval: Ik wist dat Hitler meedeed in de 1ste WO, ik dacht dat hij ook gewond raakte, is dat daar in de buurt gebeurt?
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door sniper snoop »

DonorNL schreef:Kennen ze in België ook komkommertijd? Waarom zouden ze dat nu naar buiten laten?

Iedergeval: Ik wist dat Hitler meedeed in de 1ste WO, ik dacht dat hij ook gewond raakte, is dat daar in de buurt gebeurt?
Klopt helemaal, we zijn hier op FEW al over bezig. Bovendien staat niet alles perfect. Ik neem een kaartje van de CWGC. Bekijk die goed en lees de tekst eens. Geluveld werd pas op in 1918 veroverd en niet in 1914 door de Britten.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door Auke »

Inderdaad komkommertijd... :frownno:

Wat een non-nieuws, er zijn wel meer plaatsen op deze aardbol waar Hitler ooit is geweest. :bonk:
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door Metal-Arvak »

Wat voor krant/nieuws omroep is dit dan? als het plaatselijk is dan is het niet raar dat ze het plaatsen,,,, toch??
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door sniper snoop »

Metal-Arvak schreef:Wat voor krant/nieuws omroep is dit dan? als het plaatselijk is dan is het niet raar dat ze het plaatsen,,,, toch??
Raar nee maar oud nieuws plaatsen + fouten, dat is wel iets te ver gegaan. :/
Alhoewel de gewone burger dit soms niet kan weten is nog altijd geen reden om de waarheid te achter houden. wat willen ze, de Commonwealth nog meer eer laten krijgen voor iets dat ze niet hebben gedaan, Geluveld veroveren in 1914. :r
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door Bram.T. »

hij is in wo2 toch ook een tijdje in belgie geweest namelijk in bruly-de-pesche waar hij de opmars in frankrijk volgde in zijn FHQ IN 1940 . ik denk ook dat er nog een soort van fuhrerbunker staat met 2 barakken. in 1916 heeft hij ook nog ergens in brussel gelogeerd
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door sniper snoop »

Wil je weten waar hij overal zat tijdens de oorlog? Volgt gewoon zijn eenheid tot zijn tijdelijke blindheid.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door arneken »

Wevelgem heeft hij ook nog aangedaan (Hitler dan) in '42 so what :P
it's not how many you write but what you write in the books of history
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Nazi leider was in 1914 in Kruiseke

Bericht door Moengoman »

sniper snoop schreef:De beroemdste en tevens minst gewenste gast ooit in Kruiseke is Adolf Hitler.Bron: Nieuwsblad
Voor zover ik weet hadden de Belgen hem niet uitgenodigd - letterlijk een ongenode gast dus. Overigens was Hitler een meer dan compentent soldaat en zeker geen angsthaas zoals ik.
Plaats reactie