Welke stukken geschut zijn dit?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Welke stukken geschut zijn dit?

Bericht door Jim »

Demy schreef:FOTO 3
Afbeelding
Het “kanon”op foto 3 is een grappig hobby knutsel project. Of te wel een fantasie ding samen gesteld uit allerlei al dan niet echte kanon onder delen.
De loop lijkt wel een stuk lantaarnpaal, of een mij onbekend type loop, met al dan niet echte mondingsrem die een kleine knik maakt ten opzichte van de loop.
Deze mondingsrem lijkt wel wat op die van een Duitse PAK 97/38 75 mm
Afbeelding
Maar ik betwijfel of het hem echt is.

Onder de loop heb je een onderdeel dat slede/wieg? Wordt genoemd en de terugstoot opvangt.
Deze is 100% van een Britse 6 pounder of de Amerikaanse kopie de 57mm antitank kanon.

Afbeelding

Het schild lijkt mij een ondersteboven geplaatste dubbele 6-pounder schild. Op de 6 pounder konden extra panzer platen gemonteerd worden. Deze lijkt op de extra voorschild. De vele gaten rondom zijn de gaten waar deze schilden met bouten op de 6-pounder bevestigd konden worden.

De rest van het “kanon” kan ik helemaal niet identificeren en lijkt mij oud ijzer dat aangepast is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Welke stukken geschut zijn dit?

Bericht door racefiets »

Jim, het is een stuk lantaarnpaal.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Re:

Bericht door WW2 Vetaran »

Erik S. schreef:
Demy schreef:
racefiets schreef:Ik zie dat je een bezoeje hebt gebracht aan Jan Kanon. Sorry jan de jonge. Zijn museum zat vroeger op sinoutskerke. Foto 3 moet je snel maar weer vergeten want als je goed kijkt zie je dat het helemaal geen loop is.
Jan Kanon? Locatie leek meer bij de oude legerplaats Ossendrecht te horen. Ik ben daar trouwens jaren niet meer geweest. Volgens mij een gebied waar eind 1944 nog behoorlijk gevochten is. Ik meen me zelfs teherinneren dat tijdens het rijlessen door Bergen op Zoom er nog ergens Dragon Teeths in hartje Bergen op Zoom waren.

De drakentanden staan er nog altijd, ook huizen vol met inslagen en het gebouw met 6 meter breed de tekst "Wehrmachtsbezirkverwaltungslager 4" staan er nog steeds.
Heb je daar foto's van?
Altijd wel interessant.
falcon

Re: Welke stukken geschut zijn dit?

Bericht door falcon »

inderdaad correct was vroeger een KMT deze werd gerund dooor Gerard en Annelies met hun dochter Noortje.
Plaats reactie