Supermooi kruis XX

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Supermooi kruis XX

Bericht door S1991 »

Wat vinden jullie hiervan?
Zelf denk ik dat het weer een fantasie item is.

http://link.marktplaats.nl/188069428

Afbeelding
Afbeelding
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door rutger »

Lijkt mij dus echt weer rommel. Aangezien dit een godsdienstig voorwerp is, ga ik er vanuit dat de 'gelovige' Duitsers het niet in hun hoofd haalden om deze te besmeuren met SS tekens. Ik zeg :h
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door coco »

rutger schreef:Lijkt mij dus echt weer rommel. Aangezien dit een godsdienstig voorwerp is, ga ik er vanuit dat de 'gelovige' Duitsers het niet in hun hoofd haalden om deze te besmeuren met SS tekens. Ik zeg :h
waar slaat dit ?
ik meen toch echt dat er op de heer en kriegsmarine koppelslot ''Gott mit uns'' staat
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door rutger »

coco schreef:
rutger schreef:Lijkt mij dus echt weer rommel. Aangezien dit een godsdienstig voorwerp is, ga ik er vanuit dat de 'gelovige' Duitsers het niet in hun hoofd haalden om deze te besmeuren met SS tekens. Ik zeg :h
waar slaat dit ?
ik meen toch echt dat er op de heer en kriegsmarine koppelslot ''Gott mit uns'' staat
Het Latijnse kruis staat bekend als een christelijk religieus symbool. Een koppel niet. Dit zie ik eerder als sacrilegie.
Maar dat is puur mijn mening.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door iknowdintoo »

Is bovendien gewoon onzin, net als 99% van alle SS-items die op MP (en eBay, etc) worden aangeboden.
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door Bart M. »

Het is geen fantasieitem. Dit is een gewoon doodskruis, de gekruiste botten met de schedel staat binnen de kerk voor de dood. Je zal dit symbool ook vaker terugzien in oude kerken waarin mensen begraven zijn. Heeft helemaal niets met de SS of de oorlog te maken.
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door Jim »

Bart slaat de spijker op z'n kop om het zo te zeggen.
Een doodnormaal kruis en het symbool onderaan (doodshoofd met gekruiste botten) komt wel vaker voor op kerkelijke symbolen.
Of de verkoper ziet er iets in wat absoluut niet is (SS symbool) of hij is een oplichter. :lol:

Gezien de SS nu niet bepaald iets ophadden met christelijke godsdienst vraag ik me ook af of er wel SS geestelijken bestonden?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door Peter »

Binnen de SS had je geen aalmoezenier, de SS was een atheïstische eenheid. Ik meen ooit begrepen te hebben dat Leon Degrelle als enige een aalmoezenier bij een SS eenheid te krijgen ( de Waalse SS ), maar dat was dan ook zeer uitzonderlijk. Het kruis heeft niet te maken met de SS maar kan wel degelijk een authentiek item zijn hoewel het met militaria weinig van doen heeft denk ik zo...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door King tiger »

Vergeet niet dat volgens de SS Jezus de zoon was van Jood en een hoer. Het is dan ook zeer logisch dat dit brol is
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
willie
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 sep 2008, 17:27

Re: Supermooi kruis XX

Bericht door willie »

het kruis heeft niks met de ss te maken zoals anderen al eerder zeiden. ze kwamen in de oorlogstijd veel voor en ik heb er dan ook al meerdere gevonden in het oude berlijn op plaatsen waar herd gevochten is in de oorlog. veel mensen hadden deze kruizen tijdens de beschietingen van de russen in de kelders van berlijn in hun handen en baden voor overleving. daarom worden ze vaak gevonden onder de grond waar vroeger de oude huizen huizen hebben gestaan in berlijn. ik heb er een tegen de muur hangen in mijn woonkamer die bij berlijn uit de grond komt. ook met een doodshoofd onderaan het kruis. ik had daar ook mijn gedachten over maar het heeft niks te maken met de ss.



willie
Plaats reactie