Klappspaten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Zie mijn reactie hierboven :wink:
jeroen wo2 schreef:Helaas is je schep na oorlogs Ammo, het blad van de schep mag niet op het hout rusten schijnt want dan is het na oorlogs.
Op deze site zie je de verschillen, scroll even naar beneden en daar staat het.

http://atthefront.com/g_gear_etools.htm
Infanterie: Königin aller Waffen!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

Dat is jammer.
Maar hoe komt het dan dat zijn blad 150 mm is en in de hoes past?
Na- oorlogse passen toch niet?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Klappspaten

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:
WW2 Vetaran schreef:Heeft die van jou een fabriek stempel?
De mijne ziet er precies het zelfde uit maar heeft geen stempel en was ook ooit overgeschilderd.
Verder mooi exemplaar.

Nee ,De mijne heeft ook geen stempel, kwam wel vaker voor, veel van deze schopjes zijn na de oorlog gebruikt door de KL
Bedankt voor het plaatsen van de foto's in ieder geval. De reactie's op mijn vraag in dit topic zijn in ieder geval duidelijk. Een aantal maanden geleden werd er weer eens gratis een plunjezak voor mij bij mijn ouders afgegeven. In deze plunjezak zat dus ook zo'n opklapbare veldschep zoals Ammo die heeft. Ik wist niet helemaal zeker of dat zo'n model veldschep nu een Duits WOII model was of niet. Vandaar de vraag om foto's. Maar blijkbaar is dit dus niet zo. Wel kun je Amerikaanse WOII gedateerde opklapbare veldscheppen tegenkomen in de oude (groene) Nederlandse plunjezakken. Om terug te komen op de op Duits gelijkende Nederlandse veldschep, weet iemand wanneer deze veldscheppen ongeveer gemaakt zijn? Wel grappig dat men juist voor een Duits ontwerp heeft gekozen. Je zou eerder een op het Amerikaanse model gebaseerde veldschep verwachten. Misschien wat overbodig, maar hierbij de foto's van mijn "Klappspaten".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klappspaten

Bericht door michiel01 »

Heren,

Ik sluit me in deze discussie bij ammo aan, vanwege het volgende:

Ik heb een Noors doorgebruikte klapschep die in mijn ogen identiek is aan die van Ammo, past perfect in de hoes en is identiek aan een Nederlandse direct naoorlogse schep. Mijn schep had de identiek groene kleur als op At the front en krijg ik met gemak gebogen tot op de steel, zelfs als ik de draairing helemaal opschroef tot boven, 't is maar net hoeveel kracht je gebruikt.

Het enige struikelblok wat ik bij mijn schepje heb is de markering, ik heb een, in mijn ogen afwijkende 3 lettercode en jaartal erop staan. De code is als het ware doorstreept, daar zal ik nog wel een foto van plaatsen als ik weer thuis internet heb. Verder ontbreekt het in mijn ogen volledig aan markeringen daar hij volledig in de afbijt heeft liggen weken (muv t bakkeliet natuurlijk) en volledig kaal is (ipv de groene kleur)
Gebruikersavatar
LVZ007
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 aug 2008, 17:40

Re: Klappspaten

Bericht door LVZ007 »

Ik heb me vandaag laten vertellen dat alle duitse klapscheppen uit wo2 zijn gestempeld met een adelaar + een code en soms een datum er bij.
Zo niet dan is deze of niet duits of van na de wo2
"investeren in het verleden, is zekerheid voor het heden."
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

LVZ007 schreef:Ik heb me vandaag laten vertellen dat alle duitse klapscheppen uit wo2 zijn gestempeld met een adelaar + een code en soms een datum er bij.
Zo niet dan is deze of niet duits of van na de wo2
Dat hoeft niet perse want bij sommige schepjes is de datering weggesleten omdat het op een plek zit waar veel slijtage is.
Geen datering of stempel wil niet zeggen dat die niet Duits is of na- oorlogs.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Ik was net op WAF aan het lezen over deze schopjes. Het is best lastig ze te identificeren vind ik. Want de theorieën van At the front gaan niet altijd op. Het kan natuurlijk zijn dat een schopje door het gebruik is gebogen, waardoor het blad wél tegen de steel aankomt.
Ook kan het inderdaad zijn dat de stempeling is weggesleten door gebruik.

@Ammo: ik las dat, wanneer je wilt bepalen of de schep oorlogs of na-oorlogs is, eens naar de bakkelieten draaiknop moet kijken. Op deze knop staan nummers, namelijk een rondje met letters/nummers erin.

Misschien heb ik iets te vroeg geschreeuwd dat het om een na-oorlogse ging. Mijn excuses hiervoor.
Het is en blijft een feit dat Nederlandse schopjes 7 mm breder zijn dan Duitse. Dus als jou schopje 150 mm is, lijkt dit me wel een goede.
Ik ben benieuwd of je markeringen vind op de bakkelieten knop.

Mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Een WaA code hoeft niet perse. Vele schepjes hebben geen WaA markering.
Een drie letter code met datum wel.
LVZ007 schreef:Ik heb me vandaag laten vertellen dat alle duitse klapscheppen uit wo2 zijn gestempeld met een adelaar + een code en soms een datum er bij.
Zo niet dan is deze of niet duits of van na de wo2
Infanterie: Königin aller Waffen!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

Als er op het bakeliet een rondje met letters/nummers erin staat is het dan Duits of na- oorlogs?
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Hallo Michiel,

Ik ben benieuwd naar een foto.
Dat het drie letter code is doorgestreept, heeft misschien te maken met het feit dat het schepje is doorgebruikt door het Noorse leger?
Zo zie je dat ook wel eens bij K98's, waar het nummer is doorstreept.
Ik weet niet of het waar is, maar het is een idee?

Edit: voorbeeld bij een k98 die is doorgebruikt:
http://i162.photobucket.com/albums/t241 ... k98005.jpg

Mvg Nick
michiel01 schreef:
Het enige struikelblok wat ik bij mijn schepje heb is de markering, ik heb een, in mijn ogen afwijkende 3 lettercode en jaartal erop staan. De code is als het ware doorstreept, daar zal ik nog wel een foto van plaatsen als ik weer thuis internet heb. Verder ontbreekt het in mijn ogen volledig aan markeringen daar hij volledig in de afbijt heeft liggen weken (muv t bakkeliet natuurlijk) en volledig kaal is (ipv de groene kleur)
Laatst gewijzigd door Nick op 21 aug 2008, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Klappspaten

Bericht door Nick »

Deutsch WWII.
WW2 Vetaran schreef:Als er op het bakeliet een rondje met letters/nummers erin staat is het dan Duits of na- oorlogs?
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Klappspaten

Bericht door michiel01 »

hallo Nick en de rest natuurlijk,

De wijze van doorhalen is anders dan bij m'n k98. Ik zal van t weekend even foto's schieten.
Vwb de stempeling op 't bakkeliet, dat zou ik moeten controleren dat weet ik niet uit m'n hoofd.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

Nick schreef:Deutsch WWII.
WW2 Vetaran schreef:Als er op het bakeliet een rondje met letters/nummers erin staat is het dan Duits of na- oorlogs?
Oke dank je wel.
Zo zie ik dat er toch enige verwarring is onder de schepjes.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Klappspaten

Bericht door WW2 Vetaran »

Nick schreef:Ik was net op WAF aan het lezen over deze schopjes. Het is best lastig ze te identificeren vind ik. Want de theorieën van At the front gaan niet altijd op. Het kan natuurlijk zijn dat een schopje door het gebruik is gebogen, waardoor het blad wél tegen de steel aankomt.
Ook kan het inderdaad zijn dat de stempeling is weggesleten door gebruik.

@Ammo: ik las dat, wanneer je wilt bepalen of de schep oorlogs of na-oorlogs is, eens naar de bakkelieten draaiknop moet kijken. Op deze knop staan nummers, namelijk een rondje met letters/nummers erin.

Misschien heb ik iets te vroeg geschreeuwd dat het om een na-oorlogse ging. Mijn excuses hiervoor.
Het is en blijft een feit dat Nederlandse schopjes 7 mm breder zijn dan Duitse. Dus als jou schopje 150 mm is, lijkt dit me wel een goede.
Ik ben benieuwd of je markeringen vind op de bakkelieten knop.

Mvg Nick
Hoeveel van die rondjes moet zo'n schepje hebben?
En moet het precies op het bakeliet of net ervoor op die ring?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Klappspaten

Bericht door asjemenou »

Het wordt nog een leuke discussie zo. Het zou mooi zijn als er wat meer bekend zou zijn over de naoorlogse Nederlandse variant. Ze werden dan wel in het Nederlandse leger gebruikt maar werden ze dan ook in Nederland gemaakt? Uitgaande van de bakelieten schroef moeten ze dan toch ergens tot op het laatst in de jaren vijftig gemaakt zijn. In de jaren zestig werd bakeliet namelijk langzaam aan vervangen door nieuwere kunststoffen. Er word hier gesproken over letters/nummers die op de bakelieten schroef zouden staan. Waar precies staan deze dan op de schroef?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie