exercitiepatroon lebel

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
bosrand
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2008, 10:19

exercitiepatroon lebel

Bericht door bosrand »

Bij deze een van de vele door mij gevonden exercitiepatronen. Gek genoeg komen ze uit het midden van Nederland. Dit was toch een Franse patroon? Ik weet wel dat de buitgemaakte wapens door de duitsers gebruikt zijn. Maar wat moesten ze hier met die exercitiepatronen doen. Kregen de nieuwe lichtingen soldaten hier soms hun opleiding? of zijn deze na de oorlog door het Nederlandse leger gebruikt?
Bijlagen
P1010122.JPG
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door ammo »

Het is geen franse exercitie patroon, Ik denk dat dit later gedaan is
De fransen kenden 3 soorten exercitie patronen , het zijn de modellen 1886, 1892 , 1907,
Die komen geen van allen overeen met de door jou getoonde patroon.
Nemo Me Impune Lacessit
bosrand
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2008, 10:19

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door bosrand »

@ammo, bedankt voor de reaktie. op de onderkant zie ik (19) 28 staan.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door racefiets »

Dat is enkel het jaar van aanmaak van de patroon. Zit de kogel toevallig vast gesoldeerd in de huls? Je hebt best kans dat dit gedaan is in het veld bij gebrek aan originele excercitie patronen.
Het gat in de zijkant kan ook een manier van leeg halen van de patroon zijn. Gaatje boren en kruit eruit laten lopen. Wel erg riskant om het op deze manier te doen. Als je boor te warm word kan deze het kruit laten ontbranden met een klein scherfbommetje tot gevolg. ( oftewel, DON'T DO THIS AT HOME!!!)
bosrand
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2008, 10:19

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door bosrand »

@racefiets, de punt is inderdaad vastgesoldeerd met tin. Leuke info overigens. Bedankt.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door SiNiStEr »

@Racefiets: Inderdaad een mogelijkheid maar lijkt mij vrij onwaarschijnlijk gezien het ingeslagen slaghoedje. Vermoed dat ze deze kogel af hebben gevuurd en daarna het gaatje erin hebben geboord om te laten zien dat het een lege patroon is die niet meer afgevuurd kan worden. Daarna zal waarschijnlijk de kogel er weer op zijn gesoldeerd.
De manier die jij noemt is inderdaad wel erg riskant en denk dat er maar weinigen zijn die graag zo'n risico lopen. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door racefiets »

De deuk in het slaghoed is niet door een geweer veroorzaakt. Deze is veel te diep.
SiNiStEr schreef:De manier die jij noemt is inderdaad wel erg riskant en denk dat er maar weinigen zijn die graag zo'n risico lopen. ;)
Je wilt die mensen de kost niet geven die het op deze manier doen........ Je bent arm binnen een dag. :bonk:
bosrand
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2008, 10:19

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door bosrand »

ik ga nergens in boren, in ieder geval niet in minutie :wink: . De deuk in het slaghoedje is ook een geboord gat.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: exercitiepatroon lebel

Bericht door ammo »

Ben eigelijk wel benieuwd naar het bodemstempel.zou je er een foto van kunnen plaatsen
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie