Keesje Groot

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Keesje Groot

Bericht door Metal-Arvak »

Een opmerkelijk eerbetoon voor een 14-jarige jongen uit Den Haag, 64 jaar na zijn dood.

Keesje Groot werd tijdens de Tweede Wereldoorlog midden op straat door de Duitsers doodgeschoten. Zijn misdaad: de diefstal van twee zakjes puddingpoeder middenin de hongerwinter. Piet Groenestein, inwoner van Den Haag, vindt dat de dood van Kees na al die jaren niet vergeten mag worden en dus werd het tijd voor iets blijvends.
http://www.hartvannederland.nl/item/110 ... oor_Keesje
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Keesje Groot

Bericht door MARKET GARDEN »

Metal-Arvak schreef:
Een opmerkelijk eerbetoon voor een 14-jarige jongen uit Den Haag, 64 jaar na zijn dood.

Keesje Groot werd tijdens de Tweede Wereldoorlog midden op straat door de Duitsers doodgeschoten. Zijn misdaad: de diefstal van twee zakjes puddingpoeder middenin de hongerwinter. Piet Groenestein, inwoner van Den Haag, vindt dat de dood van Kees na al die jaren niet vergeten mag worden en dus werd het tijd voor iets blijvends.
http://www.hartvannederland.nl/item/110 ... oor_Keesje
Ik kan dit verhaal nergens terugvinden, kan me haast niet voorstellen dat dit een waar verhaal is.
Dit is zo schokkend dat het, indien waar gebeurd, toch wel ergens in de geschiedenisboeken
was beland.
De waarheid komt met de jaren
feldwebell
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2007, 09:46

Re: Keesje Groot

Bericht door feldwebell »

...in het voormalige Oostelijk havengebied in Amsterdams, nu woonwijk, heeft jarenlang een klein houten monumentje gestaan met daarop de naam van een jochie van veertien jaar! Deze jongen werd, in de hongerwinter, door de Duitsers neergeschoten wegens een onbenullig diefstalletje. De naam van deze jongen was ook...Keesje!
feldwebell
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2007, 09:46

Re: Keesje Groot

Bericht door feldwebell »

Ik heb het even opgezocht! Het is een houten kruis ter nagedachtenis aan de twaalfjarige Keesje Brijde, die voor zijn moeder stukjes houtskool zocht op het rangeerterrein in het Oostelijk Havengebied, maar zonder pardon door een NSB’er werd doodgeschoten. Inderdaad sterke overeenkomst met 'Haagse Keesje...'
Got mit uns
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Re: Keesje Groot

Bericht door Metal-Arvak »

MARKET GARDEN schreef:
Metal-Arvak schreef:
Een opmerkelijk eerbetoon voor een 14-jarige jongen uit Den Haag, 64 jaar na zijn dood.

Keesje Groot werd tijdens de Tweede Wereldoorlog midden op straat door de Duitsers doodgeschoten. Zijn misdaad: de diefstal van twee zakjes puddingpoeder middenin de hongerwinter. Piet Groenestein, inwoner van Den Haag, vindt dat de dood van Kees na al die jaren niet vergeten mag worden en dus werd het tijd voor iets blijvends.
http://www.hartvannederland.nl/item/110 ... oor_Keesje
Ik kan dit verhaal nergens terugvinden, kan me haast niet voorstellen dat dit een waar verhaal is.
Dit is zo schokkend dat het, indien waar gebeurd, toch wel ergens in de geschiedenisboeken
was beland.
Ik wil niet lullig overkomen maar als je 'alles' in de geschiedenisboeken wil stoppen dan heb je een gigantisch boek nodig. probeer Dirk de Ruijter maar eens terug te vinden, ik kan niks over hem vinden terwijl hij een heldendaad heeft begaan tijdens de wo2.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Keesje Groot

Bericht door MARKET GARDEN »

Metal-Arvak schreef:
Ik wil niet lullig overkomen maar als je 'alles' in de geschiedenisboeken wil stoppen dan heb je een gigantisch boek nodig. probeer Dirk de Ruijter maar eens terug te vinden, ik kan niks over hem vinden terwijl hij een heldendaad heeft begaan tijdens de wo2.
Vertel, ben altijd in voor een stukje geschiedenis.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Keesje Groot

Bericht door sniper snoop »

Alsnog erkenning voor Keesje

Een opmerkelijk eerbetoon voor een 14-jarige jongen uit Den Haag, 64 jaar na zijn dood.
Keesje Groot werd tijdens de Tweede Wereldoorlog midden op straat door de Duitsers doodgeschoten. Zijn misdaad: de diefstal van twee zakjes puddingpoeder middenin de hongerwinter. Piet Groenestein, inwoner van Den Haag, vindt dat de dood van Kees na al die jaren niet vergeten mag worden en dus werd het tijd voor iets blijvends.

Bron: Hart van Nederland.

Voila, hier een bewijs.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Keesje Groot

Bericht door iknowdintoo »

sniper snoop schreef:Alsnog erkenning voor Keesje

Een opmerkelijk eerbetoon voor een 14-jarige jongen uit Den Haag, 64 jaar na zijn dood.
Keesje Groot werd tijdens de Tweede Wereldoorlog midden op straat door de Duitsers doodgeschoten. Zijn misdaad: de diefstal van twee zakjes puddingpoeder middenin de hongerwinter. Piet Groenestein, inwoner van Den Haag, vindt dat de dood van Kees na al die jaren niet vergeten mag worden en dus werd het tijd voor iets blijvends.

Bron: Hart van Nederland.

Voila, hier een bewijs.
Uhm, is al gepost?
Metal-Arvak
Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:18

Re: Keesje Groot

Bericht door Metal-Arvak »

lol :lol:

Maar ik vind het goed ding om monumenten te plaatsen voor deze slachtoffers, ik ben zelf van mening dat Nederland hier meer geld in moet investeren om verzetstrijders meer eer te geven door middel van zoiets te plaatsen.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Keesje Groot

Bericht door sniper snoop »

:roll: :bonk:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Re: Keesje Groot

Bericht door battle of the Bulge »

Ik vind het goed dat ze er bij stil staan, maar om nou bij iedere burger die in de tweede werledoorlog vermoord is raken de straten denk ik wel vol. En ik kan deze mensen geen verzetsstrijders noemen hoor :roll:
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Keesje Groot

Bericht door arneken »

Een discussie die ook al op meerdere fora is gevoerd.

Het is moeilijk om voor iedere heldendaad een standbeeld of monument of gedenksteen of ... op te richten. Alles in 1 boek steken is ook niet mogelijk natuurlijk maar je moet je ook afvragen wat heeft ons 14-jarig Keesje hier nu aan? of zijn moeder die haar zoon veel te vroeg verloor?

Dit komt mischien heel cru over maar toch is het zo. Nu dit doet natuurlijk niets af van het feit dat dit een schande was/is en aantoont hoe sommige mensen wel heel erg over de schreef gingen in die tijden (en nu ook nog)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Keesje Groot

Bericht door Auke »

Uiteraard is de doodstraf absurd voor zo'n diefstal, maar gaat 'iets blijvends' ter herinnering niet veel te ver? Het is en blijft egoïstische, niet toegestane diefstal... Alle burgers hadden het in die tijd moeilijk en daarom is het simpelweg egoïstisch en onacceptabel dat Keesje voor zijn eigen hachje levensmiddelen ging stelen. Ik keur dit absoluut niet goed en vind een blijvende herinnering veel te ver gaan. Een monument of plakkaat is in mijn ogen geschikt voor een daad die bewonderenswaardig, voorbeeldig of heldhaftig was, maar niet voor diefstal, wat zelfs (zeker?) in de Hongerwinter niet goed te praten valt.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Re: Keesje Groot

Bericht door battle of the Bulge »

Er is gesproken :D en ik ben het helemaal met jullie eens
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Keesje Groot

Bericht door coco »

14 jaar? in die ''originele'' documenten die je ziet liggen staat er echt 100% zeker: 15-jarige junge.....
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie