Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
lex
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2008, 17:33

Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door lex »

Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb een tijd geleden ( is al wel lang geleden ) een mooie ( onklaar gemaakte ) karabijn gekocht met bajonet etc in perfecte staat. Het betreft een Simonov SKS Karabijn van Russische afkomst. Ik heb het geweer in Tjechoslovakije gekocht en in de auto meegenomen.
Ik heb hem altijd bij mij boven de schoorsteen opgehangen omdat ik hem mooi vond. Nu gaan we binnenkort verhuizen naar Australie ( emigratie ) en ik wou hem op marktplaats.nl plaatsen. Na een uurtje of 2 kreeg ik een mail van de Marktplaats administrator dat ik geen vuurwapens mag aanbieden op marktplaats. Het is echter een collector's item en er kan niet mee geschoten worden omdat het onklaar is gemaakt.

Ik wist niet dat het illegaal was om een onklaar gemaakt semi-automatisch wapen te bezitten. Dacht dat het gewoon een collector item was.
Weet iemand of een wapenhandelaar dit wapen zou willen kopen ? Of moet / kan ik hem inleveren bij de politie ?

Graag hulp.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door sobel »

Het is niet illegaal (mits je nog geen 18 bent) maar marktplaats accepteerd gewoon geen wapens op hun website, zelfs al is het onklaar gemaakt, 2dehands.nl doet dat volgens mij wel en speurders.nl ook!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door Jim »

Voor onklaar semi-automatisch heb je in Nederland ook een vergunning nodig! Op marktplaats heeft wel eens vaker een legaal onklaar (grendel) geweer gestaan. Of hun beleid uit voorzichtigheid veranderd is en nu dus ook verboden, heb ik geen idee van. Maar momenteel staat een enfield en een K98 (gereserveerd) beiden wettelijk onklaar op hun veilingsite.

Misschien dat een Belgische wapenhandelaar wel raad weet?
Laatst gewijzigd door Jim op 28 aug 2008, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door michiel01 »

inleveren bij de politie is zonde. Je kan ze dan beter bij 'n museum inleveren! Dat kan zonder rompslomp en dan komt hij goed terecht! Mijn advies: zoek een lokaal museum, breng hem daar!
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door WW2 Vetaran »

Op MP wordt je advertentie gauw verwijderd ook al is die onklaar gemaakt.
Een tijd terug gehad met mijn K98k die ik aanbood op MP
Op speurders en tweedehands.nl zijn er echter geen problemen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door asjemenou »

De Sovjet Russische SKS is een semi automatisch wapen en daarvoor moet je een vergunning hebben. Ook als hij gedeactiveerd is. Het bewijs dat jij dit geweer hebt kunnen meenemen uit Tsjechië naar Nederland zegt eigenlijk alles over de EU grenscontroles. Omdat je geen vergunning hebt voor het geweer kan je hem dus ook niet door verkopen. Het wapen is en blijft illegaal, ook voor degéne die hem van je zou willen kopen. Misschien is het inderdaad het beste om 'm maar bij de politie in te leveren of om 'm daar op de stoep te leggen. Meenemen naar Australië gaat ook niet. Weinig kans dat je 'm door de grenscontrole krijgt. Als je 'm zou inleveren bij de politie, heb ik geen idee wat ze ermee gaan doen. Waarschijnlijk wordt hij vernietigd. De SKS is op zich niet zo'n zeldzaam wapen.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:De Sovjet Russische SKS is een semi automatisch wapen en daarvoor moet je een vergunning hebben. Ook als hij gedeactiveerd is. Het bewijs dat jij dit geweer hebt kunnen meenemen uit Tsjechië naar Nederland zegt eigenlijk alles over de EU grenscontroles. Omdat je geen vergunning hebt voor het geweer kan je hem dus ook niet door verkopen. Het wapen is en blijft illegaal, ook voor degéne die hem van je zou willen kopen. Misschien is het inderdaad het beste om 'm maar bij de politie in te leveren of om 'm daar op de stoep te leggen. Meenemen naar Australië gaat ook niet. Weinig kans dat je 'm door de grenscontrole krijgt. Als je 'm zou inleveren bij de politie, heb ik geen idee wat ze ermee gaan doen. Waarschijnlijk wordt hij vernietigd. De SKS is op zich niet zo'n zeldzaam wapen.

Afbeelding
Lijkt mij ook het beste , bij de politie inleveren, anders kom je er niet vanaf.
Nemo Me Impune Lacessit
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door Doornewaard »

Toch wel gedurft, dat ding ff in de auto meneemen. Kun je wel zeggen dat het goed gegaan is maar ik zou niet graag in jou schoenen staan als je bij de grens van Tsjechië stond, terwijl zij je auto aan het leegtrekken zijn.
WW2 Vetaran
Lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:03

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door WW2 Vetaran »

Doornewaard schreef:Toch wel gedurft, dat ding ff in de auto meneemen. Kun je wel zeggen dat het goed gegaan is maar ik zou niet graag in jou schoenen staan als je bij de grens van Tsjechië stond, terwijl zij je auto aan het leegtrekken zijn.
Inderdaad het zal je maar overkomen.
Dan ben je nog niet zo 1 2 3 terug in NL
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door magicdutchmen »

Op MP wordt je advertentie gauw verwijderd ook al is die onklaar gemaakt.
Een tijd terug gehad met mijn K98k die ik aanbood op MP
Op speurders en tweedehands.nl zijn er echter geen problemen.
Op Marktplaats is het verkopen van een wapenkoffer al zelfs verboden. Ben nog steeds niet achter de specifieke reden van deze regel.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door asjemenou »

Doornewaard schreef:Toch wel gedurft, dat ding ff in de auto meneemen. Kun je wel zeggen dat het goed gegaan is maar ik zou niet graag in jou schoenen staan als je bij de grens van Tsjechië stond, terwijl zij je auto aan het leegtrekken zijn.
Nu ken ik de Tsjechische wapenwet niet maar ik vermoed dat het in bezit hebben van een gedeactiveerde SKS daar geen probleem is. Lex heeft 'm tenslotte daar ook gekocht. Dus het uitvoeren van dit gedeactiveerde geweer zal voor de Tsjechische douane dan ook wel geen probleem zijn. Hoe de Duitse justitie daarover denkt, dat je zo'n gedeactiveerd geweer over de Autobahn vervoert, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de Nederlandse justitie zo'n gedeactiveerd (in het buitenland gekocht) half automatisch vuurwapen niet zonder vergunning toestaat. Mocht je aan de Nederlandse grens het slachtoffer worden van een "steekproef", terwijl je zo'n geweer achter in de auto hebt liggen, dan heb je dus een probleem. Nederland is daar nu eenmaal streng in. Het is onlangs weer op de TV onder de aandacht gebracht, dat veel Nederlandse toeristen in het buitenland dergelijke wapens kopen. In veel landen is het kopen/verkopen van gedeactiveerde vuurwapens of op een echt vuurwapen gelijkend speelgoedpistool e.d. niet verboden. In Nederland is dat dus wel zo! Hoe mooi zo'n speelgoedpistool er daar dan ook uit ziet, je kunt jezelf een hoop ellende besparen door dit soort zaken simpelweg niet te kopen.

Wat de politiek van Marktplaats ten opzichte van gedeactiveerde grendelgeweren is, dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Op zich zijn deze volgens de wet vrij te verhandelen (mits op de juiste manier onklaar gemaakt). Misschien willen ze een beetje af van het imago om een vrijplaats te zijn voor het aanbieden van illegale/gestolen koopwaar. Dat Marktplaats een advertentie van een gedeactiveerde SKS weigert kan ik nog wel begrijpen. Het lijkt mij trouwens ook dat als je legaal in het bezit bent van zo'n wapen, en je wilt 'm verkopen dat er wel betere verkoopmethoden zijn dan 'm op Marktplaats te zetten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door Peter »

Heb je kennissen in Duitsland? Zo ja, dan kun je het op Egun.de zetten. Daar worden allerlei wapens onder de term Deko verkocht. Kijk maar eens op http://www.egun.de.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door racefiets »

Het is enkel de vraag of duitsland het deco van tsjechie accepteerd. Zo niet dan het je weer een probleem met de duitste Bundes Kriminal Ambt. Ook niet zulke aardige jongens..... Hetzelfde geld eigenlijk voor Belgie. Ook daar zijn onklaar gemaakte wapens toegestaan enkel hetzelfde verhaal voor duitsland. Word de manier van onklaar maken geaccepteerd.

ps. als je op de stoep staat bij de politie met een illeaal wapen wordt er hoe dan ook proces verbaal opgemaakt. Ik weet niet of je een slijptol hebt maar eigenlijk lijkt me dat de beste optie. Dusdanig verminken dat het nooit meer onder de wapenwet valt. Geen wapen meer en ook geen problemen met justitie.

ps2. wel zonde van de SKS, het is een leuk wapen om mee te schieten. Ik heb er zelf ook 1 in de verzameling.
lex
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2008, 17:33

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door lex »

Hoi ,

Allen dank voor de tips. Ik heb een mailtje naar het museum gestuurd met de vraag of ze geinteresseerd zijn in de SKS Simonov.
Ook heb ik een aantal PB'tjes gekregen. Het is jammer dat dit onklare ( onschadelijke ) wapen in Nederland niet legaal is, zoals al eerder gezegd was ik hier niet van op de hoogte en ben ik blij dat ik niet ben aangehouden bij de grens :o

Al met al blijkt het nogal moeilijk om het wapen te verkopen of zelfs te doneren aan een museum. Duitsland is voor mij geen optie.
Wel vreemd dat het in Duitsland wel mag en hier niet. Waar zijn EU wetgevingen voor als alle landen andere wetten hanteren ?

Inderdaad ik kan hem zo uit Tjechie meenemen, ik heb het echt niet meegesmokkeld. Hij lag gewoon op de achterbank bij de grens en de douane deed nergens moeilijk over. Ook heb ik de juiste papieren erbij gekregen tbv export, mocht ik bij de douane problemen ondervinden.

Ik zit nu dus in mijn maag met dit geweer, terwijl ik hem jaren boven mijn schoorsteen heb gehangen zonder te weten dat dit niet eens mocht.

Zucht...
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Emigreren naar Australie : mooie onklaar gemaakte Simonov ?

Bericht door racefiets »

Het probleem is dat een museum het wapen ook moet verantwoorden. Aangezien het wapen nergens bekend is wordt dit dus een lastig geval.

De wapenwetgeving is een vreemd iets. Ieder eu land heeft zijn eigen regels en het zal nog vele jaren duren voordat deze in alle landen gelijk zal zijn.
Plaats reactie