PayPal...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

PayPal...

Bericht door Auke »

Ik gebruik nu ruim twee jaar PayPal voor internationale transacties. Het is eigenlijk geboren uit pure noodzaak, omdat Amerikanen zelden bankoverschrijvingen accepteren, credit cards meestal niet geaccepteerd kunnen worden en ik geen zin heb in gedoe met cheques (duurt ook veel te lang en is onveilig). Maar meer en meer kom ik erachter dat PayPal rijk wordt van iedere handeling die ik uitvoer.

Allereerst moet je je bankrekening koppelen aan PayPal. Ik ben er niet achter hoe het kan, maar ik hoef enkel in te loggen op de PayPal-site, en vervolgens heb ik met vier klikjes geld overgeboekt van mijn reguliere bankrekening naar mijn PayPal-account! Zonder TAN-codes of Random Reader-codes of wat dan ook! PayPal is uiteraard op de hoogte van mijn inloginformatie en kan dus in theorie mijn bankrekening plunderen.

Vervolgens duurt geld overschrijven van mijn reguliere bankrekening naar mijn PayPal-account een week. Midden in die periode zijn er een paar dagen dat mijn geld niet meer op mijn bankrekening staat, maar ook nog niet op mijn PayPal-account. Geld dus waar ik (nog) niet over kan beschikken, maar PayPal wel.

Vervolgens wil je je euro's omzetten naar US dollars. dit kan (uiteraard) alleen tegen een ongunstige koers.

Vervolgens wil je een betaling doen. Dit kost 4% van het transactiebedrag. Dit wordt zonder melding van de rekening van de verkoper afgehaald. De meeste verkopers zijn echter zo slim om dit bedrag gewoon aan ons kopers door te berekenen.

Mocht ik dan nog dollars over hebben, kan ik die (uiteraard) alleen tegen een ongunstige koers omzetten naar euro's. Dat doe ik dus maar niet; ik heb gewoon altijd een bedragje achter de hand op mijn PayPal-account.

Geld van je PayPal-account overmaken naar je reguliere bankrekening kost (uiteraard) ook geld; 2% van het transactiebedrag. Dat doe ik dus ook maar zo min mogelijk, maar als verkoper ben je daartoe natuurlijk genoodzaakt.

En dan heb je nog hun smerige koperbeschermingsbeleid. Een kennis van mij had iets via eBay verkocht en kreeg via PayPal betaald. Het was een internationale transactie en het pakketje werd aangetekend verstuurd (verzendtijd was dus wel een paar weken), maar na twee weken diende de koper een claim in bij PayPal. Hij had zijn item nog niet ontvangen. PayPal haalde het bedrag van de rekening van de verkoper, en zou dat naar de koper overmaken als het item niet binnen een week arriveerde. Het item arriveerde ongetwijfeld, maar de koper beweerde van niet, en kreeg zijn geld. Pech voor de verkoper. Heel leuk zo'n koperbeschermingsbeleid, maar verkopers kunnen het wel schudden.

Al met al wordt het steeds zorgzamer. Ik heb het idee dat er steeds meer smerige trucjes en kosten aan PayPal zitten verbonden dan twee jaar geleden. En PayPal kan uiteraard zomaar geld van onze rekeningen halen als ze daar zin in heeft, zoals bovenstaand geval illustreert. PayPal verdient aan al de bovenstaande handelingen sloten vol met geld. En wij zijn ervan op de hoogte. PayPal heeft echter een monopolie-positie op het gebied van internationale transacties. Er is geen alternatief en daarom ga ik er maar angstvallig mee door.

Ter afsluiting de vraag of iemand alternatieven / oplossingen weet? Of gebruiken jullie ook allemaal PayPal?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: PayPal...

Bericht door rutger »

Ik gebruik zelf ook Paypal. Ben er zelf ook niet echt tevreden over. Ben het op alle punten ook met je eens.
Weet zelf ook geen beter alternatief en houdt het daarom maar bij Paypal. Wat mij nog altijd het meeste tegenstaat is dat het geld van de bankrekening zonder elke vorm van beveiliging naar het Paypal account kan worden overgemaakt. Ik zorg er dan ook voor, hoe idioot het misschien ook klinkt, dat ik nooit een groot bedrag voor lange tijd op mijn rekening heb staan (groot deel van mijn geld staat op een niet aan Paypal gekoppelde rekening). Misschien dat er andere alternatieven zijn maar tot in hoeverre accepteren de Amerikanen deze en hoe gebruiksvriendelijk zijn deze (m.b.t. tot het vragen van een vergoeding voor de betalingsservice)?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: PayPal...

Bericht door johan willaert »

Ik gebruik Paypal al zes jaar en ben er heel erg tevreden over. Mijn rekening is in USdollar en dateert al van voor Paypal hier in gebruik was. Ik transfereer GEEN geld naar Paypal, maar word elke maand afgerekend via mijn Credit Card account.

De kosten zijn ten laste van de ontvanger van het geld, maar die verliest alleen geld als hij een Premier Account heeft en niet alleen betalingen ontvangt uit Paypal funds.
Betalingen zijn bliksemsnel en traceerbaar en veelal zijn de kosten minder dan een Postal Money Order of Wire Transfer. Het is in ieder geval veiliger dan Western Union.
Als verkoper word ik heel snel betaald en ben ik zeker dat de koper mij geld heeft gestuurd. Deze bedragen laat ik gewoon op mijn Paypal rekening staan en gebruik ik voor mijn eigen aankopen. Resultaat is geen omzettingskosten....
Ik kan geld naar mijn eigen bankrekening over zetten en vanaf een bepaald bedrag betaal ik daar zelfs geen extra kosten voor.

Wat de kopersbescherming betreft: alles wordt gewoon Priority Registered Air Mail tegen handtekening opgestuurd, zonder discussie. Als de koper daar niet mee akkoord gaat, moet ie z'n rommel maar ergens anders gaan kopen...

Paypal is voor mij het ideale wereldwijde instant betaalmiddel. Dat zij voor hun, overigens vlotte, dienstverlening geld vragen, lijkt mij niet meer dan normaal. Voor niets gaat de zon op... Bij problemen, krijg je snel een antwoord en een oplossing van een Nederlandstalige helpdesk...

Je hoeft Paypal niet te gebruiken als je je daar niet goed bij voelt; net zoals je niet verplicht bent aankopen te doen in de USA of andere landen aan de andere zijde van de wereldbol...

Na enkele honderden transacties via Paypal, ben ik er nog steeds heel erg tevreden over...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: PayPal...

Bericht door Jim »

Ik betaal mijn internationale aankopen ook met PayPal.
Ook ik zet niets op een rekening maar doe dat via een credit card. Eind van de maand gaat dat bedrag van mijn bankrekening af.
Ik heb geen (financiële) last van ongunstige (PayPal) wisselkoersen.
Ik heb zelf ook PayPal vanwege het snelle betaalgemak en omdat betalingen in de US op andere manieren mij te lang of te onveilig zijn. Hoewel ik een aantal jaren geleden nogal veel Amerikaanse verkopers trof die PayPal niet accepteerden.
Deze sloeg ik in principe over.

Als koper heb ik geen problemen met PayPal. De verkoper heeft, had ik wel begrepen, een percentage af te dragen.
Het overschrijven van je bankrekening naar je PayPal rekening heeft een dagenlange vertraging heb ik begrepen.
Daarom heb ik voor de credit card optie gekozen.
Dit was niet zoveel jaar geleden bij bankoverschrijvingen in Nederland ook zo. Duurde het 3 dagen voordat de ander het geld had.
In de tussentijd hoefde de bank jouw en die ander geen rente over dat bedrag te betalen dubbel kassa op dat gebied. En zelf beschikten ze over dat geld waarmee ze zelf zaken konden doen. (Nog eens kassa)
Bankinstellingen (in Nederland?) mogen deze manier niet meer toepassen. Maar PayPal is niet Nederland dus die zullen daar wel hun voordeel mee doen.
Als je over een credit card beschikt zou ik daarnaar toe overschakelen. Over je credit card abbonnement betaal je aan je bank toch al kan je hem net zo goed gebruiken.
Als je het lastig vindt om "onverwacht" een maandelijkse afschrijving te hebben. Noteer je je uitgaven die maand, dan weet je wat je aan de maand aan afschrijving kan verwachten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: PayPal...

Bericht door Sturmkreuz »

Sorry dat het er niet echt iets te maken heeft maar wat zijn alternatieven dan PayPayl voor internationale transacties?
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: PayPal...

Bericht door Doornewaard »

Sturmkreuz schreef:Sorry dat het er niet echt iets te maken heeft maar wat zijn alternatieven dan PayPayl voor internationale transacties?
IBAN, gewoon naar je bank gaan.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: PayPal...

Bericht door Jim »

Doornewaard schreef:
Sturmkreuz schreef:Sorry dat het er niet echt iets te maken heeft maar wat zijn alternatieven dan PayPayl voor internationale transacties?
IBAN, gewoon naar je bank gaan.
IBAN (Internationale bankoverschrijving) is zoals Auke al melde in vooral Amerikaanse gevallen geen alternatief. Die zijn om wat voor reden niet happig op bankoverschrijvingen. (Laat staan dat ze ooit van IBAN hebben gehoord.) En steeds vaker zie ik ook dat Britse verkopers (op ebay) van buiten de UK eisen dat je overmaakt via PayPal.
En bij IBAN heb je ook kosten als het gaat om zaken buiten Europa en Groot-Brittanië.
Ik heb voor (Ebay) aankopen in Duitsland ook wel eens gebruik gemaakt van een bankoverschrijving alternatief. Die staat dan gewoon op de advertentie pagina (een oranje logo met daarin: overschrijving Xpress) gaat ook snel.

Als PayPal ook niet gaat kan je (aangetekend) contant geld sturen. Wel dusdanig verpakken dat je niet kan zien of voelen dat in een envelop geld zit. Heb ik in een paar gevallen gedaan als ik het item heel graag wilde en de prijs zeer gunstig was. Maar ik ben er zelf niet echt een voorstander van. Dergelijke zaken alleen in overleg met de verkoper doen. Hoe dan ook vooraf.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: PayPal...

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties! Verhelderend. Ik denk dat ik mijn credit card ook maar eens i.c.m. met PayPal ga gebruiken!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: PayPal...

Bericht door Doornewaard »

Jim schreef:
Doornewaard schreef:
Sturmkreuz schreef:Sorry dat het er niet echt iets te maken heeft maar wat zijn alternatieven dan PayPayl voor internationale transacties?
IBAN, gewoon naar je bank gaan.
IBAN (Internationale bankoverschrijving) is zoals Auke al melde in vooral Amerikaanse gevallen geen alternatief. Die zijn om wat voor reden niet happig op bankoverschrijvingen. (Laat staan dat ze ooit van IBAN hebben gehoord.) En steeds vaker zie ik ook dat Britse verkopers (op ebay) van buiten de UK eisen dat je overmaakt via PayPal.
En bij IBAN heb je ook kosten als het gaat om zaken buiten Europa en Groot-Brittanië.
Ik heb voor (Ebay) aankopen in Duitsland ook wel eens gebruik gemaakt van een bankoverschrijving alternatief. Die staat dan gewoon op de advertentie pagina (een oranje logo met daarin: overschrijving Xpress) gaat ook snel.

Als PayPal ook niet gaat kan je (aangetekend) contant geld sturen. Wel dusdanig verpakken dat je niet kan zien of voelen dat in een envelop geld zit. Heb ik in een paar gevallen gedaan als ik het item heel graag wilde en de prijs zeer gunstig was. Maar ik ben er zelf niet echt een voorstander van. Dergelijke zaken alleen in overleg met de verkoper doen. Hoe dan ook vooraf.
Daar geef ik je gelijk in, zal de volgende keer wat duidelijker wezen. In europa werkt het wel ok.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: PayPal...

Bericht door Sjoerd »

Auke schreef:Vervolgens duurt geld overschrijven van mijn reguliere bankrekening naar mijn PayPal-account een week. Midden in die periode zijn er een paar dagen dat mijn geld niet meer op mijn bankrekening staat, maar ook nog niet op mijn PayPal-account. Geld dus waar ik (nog) niet over kan beschikken, maar PayPal wel.
Dit hoeft niet per definitie waar te zijn. Internationale boekingen verlopen namelijk anders dan nationale boekingen. Als er geld naar het buitenland wordt overgemaakt dan gaat dit via een aantal tussenrekeningen. Hier kan je daar meer informatie over vinden.

Ook als je gewoon zelf geld naar het buitenland boekt duurt het een aantal dagen voordat het geld aankomt bij de begunstigde, dit heeft gewoon met de tussenboekingen te maken. Het hoeft dus niet zo te zijn dat PayPal dit geld vast houdt.
Als Paypal namelijk zelf zijn rekeningen in de VS heeft, moet jouw geld eerst naar de VS worden geboekt voordat het op je account zichtbaar kan worden.
Auke schreef: PayPal heeft echter een monopolie-positie op het gebied van internationale transacties. Er is geen alternatief en daarom ga ik er maar angstvallig mee door.
Zoals al eerder aangegeven in dit topic is dit niet waar. Paypal is een bedrijf dat meer betaalgemak biedt bij het doen van internationale overboekingen, maar het heeft zeker geen monopolie op internationale overboekingen. Die kan je gewoon bij iedere bank laten doen. Je moet dan alleen het IBAN (International Bank Account Number) van de tegenpartij hebben en de SWIFT of BIC code van de bank waarbij de tegenpartij zijn rekeningen heeft.

Dat Paypal daar geld aan verdient is volkomen logisch aangezien het een commercieel bedrijf is en geen liefdadigheidsinstelling.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Re: PayPal...

Bericht door Kleine Feldmaus »

Paypal is nu sindskort ook verplicht als je op Ebay internationaal verkoopt...
Niet handig, want als iedereen met creditcard betaald moet je ook verplicht overstappen op een business account.
Met een private account kun je namelijk maar 2 cc betalingen ontvangen per jaar.
Zodra je overstapt naar een business account, betaal je aan Paypal kosten voor betalingen die je ontvangt EN die je zelf stuurt...
Heel slim van Paypal en Ebay om dat te gaan koppelen en verplicht te maken.
(Ik zet er wel altijd bij alleen betalingen met Paypal via je paypalsaldo en niet via cc, maarja, veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen en betalen dan alsnog met cc, gedoe gedoe ;-) )

Plus ook nog kosten voor geld van of naar je bankrekening.
Zwijnerij met die koersen er nog bij en extra lang je geld vasthouden.(iban internationaal meestal 3 dagen, paypal ruim een week of langer als je van je eigen rekening geld naar je paypal boekt)

Ik heb toch echt 10x liever iban betalingen, dan duurt het maar wat langer :-)

Dat truukje met verkopersbescherming is mij gelukkig nog nooit overkomen als verkoopster.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: PayPal...

Bericht door johan willaert »

Niet dus... De verzender betaalt NOOIT kosten. Als Premier Account holder mag je onbeperkt CC betalingen aanvaarden, en betaal je een kleine fee.
Transfer van een bedrag hoger dan 100Euro kost in NL en in B niets!!!!

Signing up for a PayPal account is free and there's no charge to send money. PayPal's low transaction fees are applied when Premier and Business Account holders receive money.

https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?c ... &nav=1.0.5

http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cm ... es-outside
https://www.paypal.com/us/cgi-bin/websc ... c4948de0f4
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Re: PayPal...

Bericht door Kleine Feldmaus »

Toch krijg ik daar rekeningen voor.
Kosten voor het ontvangen van betalingen uit het buitenland/binnen Nederland: 3,4% + €0,35 EUR voor cc en betaalpas en 5 euro voor e-check betaling.
Geld van Paypal naar mn bankrekening storten (geen groot bedrag overigens), er werd 10 euro afgeschreven van mn rekening.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: PayPal...

Bericht door Jurrie »

Kleine Feldmaus schreef:Paypal is nu sindskort ook verplicht als je op Ebay internationaal verkoopt...
Naar een Europees land heb je nog altijd vaak de optie van bankoverschrijving dus dat klopt niet

Greetz,

Jurrie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: PayPal...

Bericht door jurgen »

Ik wil hier graag even op verder gaan (lijkt me stom een nieuw topic te openen). Ik probeer via ebay duitsland iets te koop aan te bieden (de markt daar is namelijk net iets groter :wink: ) maar nu vraagt ebay inderdaad om mijn bankgegevens aan paypal te bevestigen om één of andere vage reden. Is dit veilig, en betekent dit dan ook dat je verplicht bent om je overschrijvingen hiermee te doen, of kan ik voor het officiële gebeuren paypal aangeven en de rest afhandelen met IBAN?
Plaats reactie