vraag mosin nagant !!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door sniper snoop »

Jurgen, als je geen kan vinden, laat een houtenwerk maken. Niet echt identiek maar je heb het. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door jurgen »

Dan verkies ik toch eerder een houtwerk dat ooit gebruikt is (ook al past het niet echt) boven een nagemaakt houtwerk.

Daar zit geen verhaal, geen persoonlijkheid achter he.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door asjemenou »

Dat je in België woont is alleen maar gunstig voor je want als je in Nederland had gewoond dan had je het geweer in deze staat niet eens mogen hebben zonder een vergunning, maar dit terzijde.
Je moet inderdaad het gehele houtwerk vervangen. Je moet een kolf (houtwerk) hebben zoals op de afbeelding staat welke ik in mijn eerdere reactie heb geplaatst. Dus een houtwerk ZONDER sleuven in de kolf. Als je het correct wilt doen dan moet je ook een ouder model draagriem zoeken. Deze is smaller dan de nieuwere variant en zonder de lederen riempjes. De nieuwe variant draagriem kan niet door de beugels.
Uiteraard is het mooier wanneer je het geweer in de originele staat probeert te krijgen. Toegeven, dit zal niet meevallen. Er zit naar mijn idee geen verschil tussen een grendel voor een M1891 of een M1891/30. Wel moet je een rechte grendel hebben. Deze is voor de infanterieversie. Er zijn ook gebogen grendels maar deze werden alleen op de scherpschutterversie (M1891/30 "Snaiper") geplaatst. Van de M1891 bestaat geen scherpschutterversie, dus een rechte grendel zoals op de onderstaande foto's.

Afbeelding Afbeelding

Wapenolie kan je vast wel in een legerdump of wapenhandel kopen. De wapenolie doe je vervolgens op een poetsdoek er daar wrijf je de metalen onderdelen mee in. Mocht je de roest hiermee niet weg krijgen dan kan je met een koperen munt over de roestplek krassen. Omdat de koperen munt zachter is dan het metaal van het geweer zullen er op het geweer geen krassen ontstaan.
Wat het "ijzeren stuk" (kolfplaat) op de houten kolf betreft, deze behoort hoogstwaarschijnlijk tot de kolf en niet tot het geweer zelf. Je moet dus een complete houten kolf (houtwerk) zoeken. Er bestaan in België vast wel wapenbeurzen denk ik. Misschien moet je daar maar eens gaan kijken. Zoals eerder gezegd denk ik dat je Mosin Nagant bij Châtellerault is vervaardigd. Onderdelen die bij Châtellerault zijn gemaakt hebben meestal een merkje in de vorm van een cirkeltje met daarin de letter C - ©. Het lijkt op een copyright tekentje.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door jurgen »

Een bolletje met een C in kan ik niet ontcijferen, maar als ik de datum nog eens herbekijk lijkt het alsof er 1895 staat...

Op wapenbeurzen ben ik nog niet geweest, maar ik ga zeker al beginnen met een grendel te zoeken, dat moet nog redelijk makkelijk te vinden zijn.
Ik zal ook eens achter die wapenolie horen.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door sniper snoop »

jurgen schreef:Dan verkies ik toch eerder een houtwerk dat ooit gebruikt is (ook al past het niet echt) boven een nagemaakt houtwerk.

Daar zit geen verhaal, geen persoonlijkheid achter he.
Best, ik begrijp uw standpunten en ik wil ook altijd wel origineel. Maar je kan het ook tijdelijk gebruiken als je de mensen willen tonen hoe hij - als originele - eruit zag. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie