Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wrangie25
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2005, 19:59

Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door wrangie25 »

Langs een wandelpad in Papoea-Nieuw-Guinea, in Oceanië, hebben Australische toeristen de vondst van hun leven gedaan. Zo’n twaalf tot vijftien meter boven de grond zagen ze een vreemd voorwerp in een boom bengelen. Het bleek om een parachutist te gaan die er al sinds de Tweede Wereldoorlog zou hangen.
Wandelgids David Collins deed donderdag zijn verhaal op de Australische ABC Radio. 'Ik kon eerst niet goed zien wat het was want het zat toch vrij hoog. Toen er een wind opstak zagen we het bewegen. Het bleek in een aluminium harnas te zitten en aan een kabel te hangen. Daarom denken we dat het een parachutist is', vertelde de gids.

Collins heeft de autoriteiten in zowel Australië, de Verenigde Staten als Japan op de hoogte gebracht van zijn vondst, in de hoop dat lichaam kan worden geïdentificeerd. Volgens de gids schiet van de parachutist enkel nog het skelet over.

Papoea-Nieuw-Guinea wordt vaak bezocht door Australische en Japanse wandelaars, die de plaatsen willen bezichtigen waar hun legers in 1942 een bloedige strijd uitvochten.

vdy (belga)
Gebruikersavatar
DonorNL
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 sep 2007, 17:35
Locatie: Rosmalen

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door DonorNL »

Mijn vader gaat 1 keer per jaar naar een vriend die in Papua nieuw ginneua (..) een resort heeft. Dit is het Indonesische gedeelte van het grote eiland. Die eigenaar/vriend heeft ook een hele verzameling van wapens, delen van voertuigen enz. Die duikt hij allemaal op. Het schijnt dat de bewoners van Papua geld of andere dingen kregen als ze neergehaalde piloten/parachutisten doodmaakte. Ook zag ik een keertje bij Discovery Chanel een verhaal van een soldaat die ook werd neergehaald. Hij wist ondertussen wel dat de mensen jacht op de soldaten maakte. Hij overleefde 2 weken door alleen kokosmelk te drinken. Ik weet niet precies hoe het verhaal echt ging, lang geleden gezien bij Ultimate survivel van die Bear.
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door Jim »

Ik heb hierover een engels talig bericht gelezen:
http://story.malaysiasun.com/index.php/ ... 9785/cs/1/
Er heeft een enigzins incorrecte manier van vertalingen plaats gevonden denk ik. Aan parachutist denk je snel aan een gewapende landmacht militair. Volgens het Engelstalig bericht een piloot die in zijn seat harnass (stoel riemen)in de jungle canopy = gebladerte (en niet parachute canopy) is blijven hangen. De stoel riemen zitten meestal vast aan de stoel. Dan zou hij met zijn stoel in het gebladerte blijven hangen.

Een paar dingen zijn een beetje vreemd aan het bericht.
Gedurende wo2 waren de parachute harnassen en stoel riemen waren gemaakt van katoen en of hennep webbing.
Kortom materiaal wat na een paar jaar in de openlucht weg zou rotten.
Er kan best de restanten van een (burger) piloot hangen maar dan denk ik eerder na-oorlogs een jaar of zo en niet 60 jaar. Maar er gebeuren inderdaad wel vreemdere dingen op deze wereld.


De Jappanners loofden beloningen uit aan degenen die een geallieerde militair binnen brachten. Niet verbazend dat sommigen daar geld aan wilden verdienen.
Maar de meeste papoeas schijnen nogal pro-geallieerd te zijn geweest.
Die restanten zijn gezien bij een route bekend als de Kokoda trail. Een route waar de Australiërs hard hebben gevochten tegen de Jappanners. (Een paar jaar geleden nog een grote speelfilm over gemaakt.) Vandaar dat die routes daar veel door Australische toeristen gelopen wordt.
In die periode hebben vele papoea's gewonde Australiërs geevacueerd, iets waar ze nog steeds om geroemd worden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door arneken »

Het was een TAK !


Defence finds no airman on Kokoda Track

September 4, 2008, 9:25 pm

An Australian trekking party's hopes of having found remains of a World War II airman hanging from a tree on the Kokoda Track have been dashed - in fact they discovered a moss-covered branch.
Australian Defence Force staff from the Australian High Commission in Port Moresby reached the isolated site in Papua New Guinea to check on the sighting, but found no human remains.
"While the location near Kagi is below a flight path that was commonly used by allied aircraft during WWII sorties, the find has been confirmed by ADF staff as a moss-covered branch," Defence said in a statement.
"It appears the branch has broken off the main tree and fallen across some vines which, from the ground, could have been confused with the body of an airman."
The find last month - by a Victorian police officer who was photographing flowers - had sparked hope of closure for a family somewhere in Australia, Japan or the United States.
Guide David Collins, from the Australian company No Roads Expeditions, was leading a trek when the suspected human remains were discovered.
"We had a few police officers on the 19-man trek. One was taking photos with a large lens of the trees and flowers," he said last week.
"He then discovered what looks like the remains of a body.
"I couldn't make it out at first. It wasn't until the wind blew that you could really see it is in a harness. There are goggles and it appears to be caught up in cables, so presumably it is an airman."
Mr Collins said the supposed remains were found in the jungle canopy at the top of the Owen Stanley Range, almost halfway along the 96km track.

Defence finds no airman on Kokoda Track - Yahoo!7 News
it's not how many you write but what you write in the books of history
sydney
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 sep 2008, 19:42

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door sydney »

het is niet helemaal geralateerd maar laatst was er een neer gestorte duits vliegtuig gevonden bij ons in de grond (klei).
Met 2 piloten er in ze hebben de familie pas naar 60 jaar kunnen vertellen wat er was gebeurd.
Churchill rookte per jaar ongeveer 4000 dubbele corona's. Bij zijn dood had hij ongeveer 250000 dubbele corona's gerookt.

zie je wel mams je kan ook anders oud worden. :)
Gebruikersavatar
paling
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2007, 19:32
Contacteer:

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door paling »

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door Charly1975 »

Moet eerlijk zeggen dat ik het goed kan geloven dat ze het dachten dat er iemand hangt.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
sydney
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 sep 2008, 19:42

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door sydney »

ik denk eerlijk gezegt dat het geen parachutist is van een parabrigade, want wie zou nou
parachute springen in bossen waar je weet dat je vast komt te zitten. Persoonlijk voel ik
er meer voor dat het iemand is van de raaf (royal australian air force) die neer is gehaald.
Churchill rookte per jaar ongeveer 4000 dubbele corona's. Bij zijn dood had hij ongeveer 250000 dubbele corona's gerookt.

zie je wel mams je kan ook anders oud worden. :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door sobel »

lees even de rest van de post :D
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
sydney
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 sep 2008, 19:42

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door sydney »

laat mij ook even met gejatte theorieen komen ;)
Churchill rookte per jaar ongeveer 4000 dubbele corona's. Bij zijn dood had hij ongeveer 250000 dubbele corona's gerookt.

zie je wel mams je kan ook anders oud worden. :)
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door Bram.T. »

hoe komt het dan dat hij toch een harnas en en bril meende te zien
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door arneken »

SPEARHEAD schreef:hoe komt het dan dat hij toch een harnas en en bril meende te zien
op de duur slaat je verbeelding een beetje op hol en zie overal van alles
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Lichaam van parachutist uit WO II gevonden

Bericht door sobel »

harnas kan ik nog inkomen, men zou dan denken dat het is samengegroeid met het groen, ik vind het niet onlogisch dat mensen dit dachten, laat ook direct zien hoe media iets kan opblazen!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie