vraagje over Britse battledress

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Sneevliet is dit wel pat. 41? ik dacht dat als alle knopen bedekt zijn dat dat dan p37 is en als de knopen op de borst zichtbaar zijn en de rest niet dat het dan een p41 is? heb ik dit fout?

maar dus britse aanmaak voor 't canadees leger?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

From D-Day to VE-Day, The British Soldier, vol 1 door Jean Bouchery van Histoire et Collection en van dezelfde uitgeverij over Canadian Soldiers in Europe:

De onzichtbaarheid of zichtbaarheid van de knopen heeft niet zoveel met het Pattern te maken als wel gedacht wordt. Zichbare knoipen vindt je op Battledress Serge, zoals ik al in mijn eerdere post had vermeld maar ook op de Battledress "War Aid"die in de VS werden geproduceerd.
Battledress Serge had de knopen zichtbaar evenals de Battledress War Aid (US Made). De Battledress Serge is geproduceerd in Pattern 37, Pattern 37/40 en Pattern 40, maar ook in Pattern 41.

De kleur Kaki was over het algemeen Brits, heel soms werd aan bijvoorbeeld motor ordonansen en dergelijke ook wel een groenere kleur uitgereikt. De groene battledresses die in de handel komen zijn echter bijna altijd voor het Canadese leger bestemd geweest.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie