SA spiegel en scheermes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SA spiegel en scheermes

Bericht door michiel01 »

ja de richting klopt, maar als je gaat kijken hoeveel soorten en types van dit soort scheermessen in de loop der jaren is gemaakt in de diverse landen, dan zou ik zeggen: succes.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: SA spiegel en scheermes

Bericht door merkloos »

michiel01 schreef:sorry maar wat je zegt klopt van geen kant in relatie tot het getoonde item. Dit "type" echter in andere uitvoeringen is gewoon Duits geproduceerd. Niet alleen in de VS was dit beschikbaar hoor. Daarnaast is het getoonde item geenzins een NSDAP item, lees daarvoor de gehele discussie.


merkloos schreef:waarom dit nep is of nep lijkt.

Het model is amerikaans een zogenaamde safety razor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_razor

Het was er al rond 1900 maar dan alleen in amerika.
Er zijn wel veel van dat type scheer messen in oploop
gegaan na de eerste wereld oorlog omdat de meeste
yanks die mee kregen van de regering. Maar ik vind
toch nog steeds raar dat het dan een sndap ding is
gemaakt naar het ontwerp van gillette. Persoonlijk
voel ik er meer voor dat het of oost-blok is of heel
mischien wo1 en een label opgeplakt. Het is niet onmogelijk
met de info die ik heb maar het is niet waarschijnlijk.
Ligt er aan als het voor de oorlog 1933 is zal het waarschijnlijk niet kunnen zijn
inverband met patenten van gillette. In 1933-1945 denk niet dat ze echt iets aantrokken
van patenten. Of er na 1945 en up onder licenties in duitsland geproduceerd kan.
En in rusland trekken ze ook niks aan van patenten. Want na 1960 kwam er
stainless steel dus mischien kan het je helpen al betwijfel ik dat.
Maar michiel01 zegt hoogst waarschijnlijk nep.

Je kan wel bepalen of het voor of na een bepaalde datum is. Maar dan
moet je iets verstand hebben van soorten metalen want na een bepaalde
datum werden andere matrialen gebruikt (iedere geval bij chillette omdat
ze de vooruitloper op het gebied waren). Want na
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SA spiegel en scheermes

Bericht door JimK »

Heb je enig idee hoeveel scheermesjes er in omloop waren?
Gilette was de wereldleider ja, maar dat betekent niet dat zei alleen maaktten. Er waren veel en dan ook veel meer merken. Ook voor de oorlog al. En die konden allemaal gewoon scheermesjes maken. Gilette had het patent op bepaalde types of modellen, maar dat betekende niet dat concurrentie verboden was. Duitsland hield zich over het algemeen netjes aan patenten, Duitsers zijn daar nogal Gründlich in. Ze vroegen zelf ook netjes patenten aan. Dit zegt dus niks over het feit of het wel of niet een Duits scheermes zou kunnen zijn. (Hoogstwaarschijnlijk is het DDR, gezien de mega hoeveelheid die van deze fakes op de markt is gebracht.) Een hele grote DDR fabrikant was GOLF, waar nog heel veel mesjes van te vinden zijn. Deze fabrikant maaktte al scheermessen van het type sinds 1909. En de modellen waren tot in de 70er jaren exact hetzelfde als voor de oorlog. Daarna is er de laatste jaren een deel van de voorzijde vervangen voor kunstof.

Gr. Jim
Plaats reactie