voedselbonnen/Distributiebon vraag

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
rudy83
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2008, 15:06

voedselbonnen/Distributiebon vraag

Bericht door rudy83 »

Hallo mensen.

Ik heb in een oude boek over de oorlog van mijn opa voedselbonnen/Distributiebon gevonden. Toen ik nog even
ging bladeren in een andere boek (de bekende groene lekturama boeken over de oorlog) zag ik een foto van de zelfde soort bonnen. Er staat op "VOEDINGSMIDDELEN voor houders van inlegvellen GA 401 11e en 12e periode (1 october - 25 november) bonkaart KA 411-412"

Weet iemand de achtergrond van deze Bonnen?? Vind erg toevallig dat mijn opa precies de zelfde heeft als wat in het boek staat.

ik wilde wel een foto mee sturen maar lukt mij niet om het kleiner als 256kb te krijgen.
Ik stuur wel een linkje via een site hoe deze bonnen van mij eruit zien. als iemand ze via de mail wilt dan mag je er ook om vragen. dan stuur ik ze.

http://virtueletochten.noord-hollandsar ... om/227.jpg

Bedankt!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: voedselbonnen/Distributiebon vraag

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb ook een aantal vellen van deze bonnen. Inderdaad erg toevallig, ik ben er ook wel nieuwsgierig naar wat de reden hiervoor is..
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: voedselbonnen/Distributiebon vraag

Bericht door JimK »

Wat is precies de vraag?
Zijn gewoon voedselbonnen. Waar iedereen er genoeg van heeft bewaart.
Deze hele vellen (als het een heel vel is) zijn bijna altijd uit 1944, ze zijn toen dacht ik één keer een periode ongeldig verklaard. Heeft vaak als reden dat er veel gestolen werd tijdens een overval op een distributiekantoor.
rudy83
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2008, 15:06

Re: voedselbonnen/Distributiebon vraag

Bericht door rudy83 »

bedankt voor je antwoord.

mijn vraag was de achtergrond van die bonnen.. omdat ik het een beetje vreemd vond dat ik een hele vel tegen kwam. Kan mij niet voorstellen dat het
gezin van mijn opa met 8 kinderen zomaar even een helevel kon achterhouden voor het na geslacht :wink:

Dit verklaard het wel een beetje.
Plaats reactie