Hongaarse pet ????

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Hongaarse pet ????

Bericht door JimK »

Ik weet dat hier een aantal Rusland/Hongarije verzamelaars zijn. Ik heb meerdere boeken over Russische militaria, medailles, uitrusting, helmen, maar natuurlijk niet een duidelijk boek waar ik petten kan vinden. :(


Gisteravond heb ik twee vuilniszakken vol militaria gekocht, bijna allemaal duits spul, ook wat repro. Maar hele leuke dingen erbij. En nu zat er ook een Hongaarse pet tussen.Nu ben ik niet zo thuis in het Russisch, maar er zal vast aan de voering/stempels etc te zien zijn hoe oud deze is. Hij is wel in slechte staat, helaas. De voering is helemaal total loss. Maar misschien is het ook wel gewoon een bagger pet.

Dus wat ik wil weten is;
Hoe oud is de pet?
Wie droeg de pet?

Alvast bedankt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 24 sep 2008, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische pet ????

Bericht door Auke »

Die is niet Russisch maar Hongaars.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Russische pet ????

Bericht door JimK »

Auke schreef:Die is niet Russisch maar Hongaars.
haha, daar heb je het al, :oops: ik kwam hem ook al niet tegen.
Hongaars boek heb ik ook nog, ga ik daar maar ik kijken

ik pas russisch dan wel even aan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hongaarse pet ????

Bericht door asjemenou »

Zoals Auke al meld, is de pet niet Russisch maar Hongaars. Dit is niet alleen aan de Hongaarse driekleur op het petembleem te zien maar ook aan het embleem op de knoop van de kinband. Op deze knoop staat het wapen van de Volksrepubliek Hongarije (Magyar Népköztársaság) afgebeeld, zie afbeelding. Hoewel Hongarije vanaf 1949 communistisch was, is dit zogenaamde “Kádár” embleem pas in 1957 (na de opstand van 1956) ingevoerd. Dit embleem bleef tot aan 1989 het officiële wapen van de Volksrepubliek Hongarije. Vanwege het “Kádár” embleem op de kinbandknoop, zou ik zeggen dat de pet op z’n vroegst van 1957 kan zijn.
Het petembleem is mij onbekend. Ik durf er eigenlijk niet zoveel over te zeggen. De ster in het embleem behoeft overigens niet te betekenen dat het om een militair embleem zou moeten gaat. Dergelijke "communistische sterren" kom je ook tegen in emblemen van civiele organisaties.
De gedrapeerde Hongaarse driekleur aan de onderkant van het petembleem doet mij overigens wel denken aan het Hongaars communistische “Rákosi” embleem uit de periode 1949-1956. Wel een leuk object om uit te zoeken of waar het nu precies van is.

Afbeelding

Het nationale wapen van de Volksrepubliek Hongarije, 1957-1989. Het zogenaamde “Kádár” embleem.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Hongaarse pet ????

Bericht door JimK »

Bedankt voor de reactie. Weet ik al weer iets meer.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Hongaarse pet ????

Bericht door JimK »

Nou zit ik er over na te denken. Ik dacht eerst, wel leuk. Maar dit verzamel ik helemaal niet. Dus wil hem wel mee nemen naar Ciney denk ik om daar aan te bieden. Zijn zulke petten nog iets waard/is er überhaupt een beetje belangstelling voor Hongaars Koude Oorlog?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hongaarse pet ????

Bericht door asjemenou »

mgschutze schreef:Nou zit ik er over na te denken. Ik dacht eerst, wel leuk. Maar dit verzamel ik helemaal niet. Dus wil hem wel mee nemen naar Ciney denk ik om daar aan te bieden. Zijn zulke petten nog iets waard/is er überhaupt een beetje belangstelling voor Hongaars Koude Oorlog?
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat de waarde van de pet zou kunnen zijn en of dat hij überhaupt zeldzaam is. Nooit iets wegdoen voordat je zeker weet of wat het is! In Nederland (en België) is er misschien niet zo'n interesse voor maar misschien staan Hongaarse verzamelaars wel te popelen om zo'n pet te kunnen bemachtigen. Een Hongaarse verzamelaar zal tenslotte ook niets om een Hembrug M95 geweer geven maar in Nederland ben je 'm zo kwijt :) .
Wat koude (naoorlogse) oorlog militaria betreft, er wordt nogal wat minderwaardig over gedaan. Inmiddels is dit al een periode van ruim 60 jaar! Ik heb naoorlogse militaria die qua waarde absoluut niet onderdoet voor WOII militaria.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie