Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier een gelijk voorbeeld van een lamp die ons verzamelaars niet goed kennen en dan ook nooit durven kopen.De Daimon zaklamp uit de 2000 serie gemaakt in 1936/1942.was in gebruik bij de Wehrmacht ..SS SA Heer ect...Maar er is meer... deze lamp is in april 1940 dmv een Daimon Folder (Flyer) in oplage van 20.000 stuks op de vooravond v/d (2WO) uitgereikt aan de Nederlandse bevolking tevens als zijnde luchtbeschermingslampen ..zie bijgaand deze originele Daimon folder.

Het zelfde verhaal weer zoals bij bovenstaande Pertrix 678 deze lamp ook op MP gehad niemand op geboden ondanks een lage vraagprijs omdat de verzamelaars deze gewoon niet kennen eerst zien dan pas geloven. :) Ik heb deze nu weer op MP gezet.

NB: Tip zodra er een afnamestempel (WaA)op een Duitse zaklamp staat dan moet je echt gaan opletten dat wordt meestal gedaan om nog eens extra kracht bij te zetten dat het Wehrmacht zou moeten zijn maar is dat meestal dan niet zo ....Duitse zaklampen werden nooit met een afname gestempeld en sowieso niet met genoemde stempel.Ik bezit vel Duitse zaklampen maar zijn alle zonder stempel.ik heb wel enkele in mij verzameling waar de eigenaar zijn naam en onderdeel nummer ingekrast heeft


Daimon 2000 serie 1936/1942
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

@ Custom,

Ik heb bij een partijtje militaria ook een soort lampenset gekregen. Deze is voor zover ik het kan zien uit de Eerste Wereldoorlog. Maar als er iemand meer weet ben jij het. Als je weet wat het is, en van wanneer hoor ik het graag.
De lampenset zit in een zwart houten kistje. De originele accu zit er nog in. Ook zitten er 4 reserve lampen bij, twee van elk type. En zit er een stuk draad in, een stukje schuurpapier en nog veel meer. Zie foto's.
De set is gemaakt bij de firma Bernhard Rogge in Berlin. ook staat er een bedrijfslogo (denk ik) gestempeld op de draagclip (achterzijde).


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Jim,
Mooi setje als het geheel bij elkaar hoort maar ik kan niet gelijk zeggen waar deze thuis hoort ik heb wel een donkerbruin vermoeden aan de contructie te zien zal het jaren 30/40 zijn ,en ik denk zelf aan De ''Reichsbahnzeit'' deze omvat de tijd vanaf ongeveer 1920 tot aan het einde van de tweede wereldoorlog.De losse rode koplamp met snoer en houten blokfitting was een extra optie voor de domlens ,die wordt dan eerst verwijderd lampje eruit en de houten fitting met schroefdraad past daar in..Oja ...welke afm heeft deze lamp das ook belangrijk om te weten bij het zoeken.

Ik ga even hulp inroepen en tevens 2 meter naslag doorspitten en dan komen wij er zeker achter...even geduld nog ..of iemand moet het al weten en die zal zich dan zeker melden. :)
Laatst gewijzigd door custom op 29 sep 2008, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Ik ben benieuwd, het komt al dichter naar wo2. Interessant.

De afmetingen zijn voor de lamp 11 cm hoog (16 cm met handvat omhoog) en 10 cm breed en 11 cm diep.
De kist als je dat nodig mocht hebben is 14 cm hoog, 14 cm diep en 21,5 cm breed. (ligt eraan hoe je hem bekijkt.)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

mgschutze schreef:Ik ben benieuwd, het komt al dichter naar wo2. Interessant.

De afmetingen zijn voor de lamp 11 cm hoog (16 cm met handvat omhoog) en 10 cm breed en 11 cm diep.
De kist als je dat nodig mocht hebben is 14 cm hoog, 14 cm diep en 21,5 cm breed. (ligt eraan hoe je hem bekijkt.)
OK das mooi 11 cm zou zo in mij verzameling passen. :) Een vraagje nog over de kleur wand die kan ik zo moeilijk beoordelen vanaf deze afbeeldingen het lijkt veel op ''Eisengrau'' en dat is de kleur die de Bahn lampen uit die periode ook hadden.maar als die oliv - Grun mocht zijn dan wordt het interessanter ….ik ben ook benieuwd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Een vraagje nog over de kleur wand die kan ik zo moeilijk beoordelen vanaf deze afbeeldingen het lijkt veel op ''Eisengrau'' en dat is de kleur die de Bahn lampen uit die periode ook hadden.maar als die oliv - Grun mocht zijn dan wordt het interessanter ….
Het is grun, de kleur zoals bij de close-ups van de stempels is de goede kleur. Op de andere foto's is het inderdaad een beetje vertekend.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze is ook interessant en kom je niet vaak tegen op de beurs.De NIRONA DRGM 1936 Signalllampe nr 696 in glanzend zwart speciaal voor de SS - HJ - SA lamp heeft 3 filters rood -groen -blauw met een lichtspleet - leesvizier voor kaartlezen ect.gemaakt 1936 bij NIRONA werke in te Beierfeld. Pertrix heeft een gelijk Type gemaakt gewoon van elkaar 100% gekopieerd enkel is bij de Pertrix een filter anders in kleur ipv blauw geel..verder is alles gelijk de kleur uitvoering bij Pertrix is sandgelb..pracht verzamel object voor op een SS.... uniform bv.

NIRONA DRGM NR 696Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

jim, Ik hebt nog even rond gevraagd hier en daar en div naslag werken doorzocht..Maar de Naam ''Bernard Rogge'' Berlin kom ik overal tegen op lampen uit de 30/40 bedoelt v/d spoorwegen ook op olie lampen.Het begint er dan ook op te lijken dat jou lamp daar ook iets mee van doen heeft, het gedraaide draad oog-slotje van het accu deurtje komt enkel voor op spoorweg lampen..De kleur Oliv-Grun en of Stahl Feld - Grau werd in die periode ook wel standaard gebruikt bij de (DB) en op ander overheidmaterieel...Ik begin er dan ook steeds meer van overtuigt te geraken dat deze lamp niets met de (2WO) te maken heeft maar een Duitse spoorwegen seinlamp zal zijn...Maar ik zoek nog wel even verder om zekerheid te hebben :wink: .

Bernard Rogge Berlin 1920/1940
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 01 okt 2008, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Bedankt voor je reactie. De lamp wordt minder interessant. Maar dat zat er ook wel in.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom :)

prachtige lamp die NIRONA daar ben ik nog naar opzoek,zyn broer heb ik al gevonden

verzamelgroetjes van bruno :)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Ik kwam dit tegen op internet, misschien leuk om even te zien dat er nog steeds dingen opduiken

RB.-Nr 0/0390/0324 binnenkant
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

hmm..... dat zijn Cobar lampen Belgie die zijn zeldzaam aan het worden en nog wel nieuw in de verpakking..
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

BRUNO FRANCK schreef:dag Custom :)

prachtige lamp die NIRONA daar ben ik nog naar opzoek,zyn broer heb ik al gevonden

verzamelgroetjes van bruno :)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Beste Bruno,
Nog even zoeken naar deze Nirona ze zijn wel schaars aan het worden en ook aan de prijs dat komt omdat ze voormamelijk voor de SS - Welu bedoelt waren. :wink: .En wist je trouwens ook al dat deze fabriek voor de oorlog voornamelijk huishoudelijke artikelen en fietslampen maakten, en tevens het emaille vergiet...de mallen daarvan moesten onder de Nazi's in 1939 snel gewijzigd worden voor de ''Deutsche Stahlhelm'' dat was een kleine wijziging immer Nirona heeft daar een groot aandeel in gehad. [/size][/color]
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze lampen zijn 100% gelijk..Maar als je goed kijkt en weet waarop je letten moet zijn er toch kleine verschillen te zien zo is er een gemaakt in 1941 Ennwell Nurnberg Germany gebruikt door de Wehrmacht ..Elite ect de andere lamp is in 1960 gemaakt onder Progress Erlangen Germany.het is maar dat je het weet.

NB: welke betekenis het Ennwell logo heeft heb ik al reeds eerder hier gepost.

Ennwell 1941 Progress 1960
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 12 okt 2008, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

dat is linke soep deze 2 lampen,ik zie een beetje verschil aan de bediening knopjes,heb je indien mogelyk een foto van de achterkant en de binnenkant aub

grts bruno :) :) :)
Plaats reactie