Informatie gezocht: het verzet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Informatie gezocht: het verzet

Bericht door Mr Mojo Risin »

Voor m'n onderzoeksopdracht van Engels heb ik als onderwerp The Second World War: Women and resistance. Ik moet hiervoor het boek 'Jackdaws' lezen van Ken Follet, hiernaast ga ik ook nog het boek vergelijken met de realiteit, dus nu ben ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie over vrouwen in het verzet en het droppen van (Britse) vrouwelijke agenten door SOE e.d. en welke rol deze vrouwelijke agenten en verzetsvrouwen in het verzet speelden. Ik zou ook wat bekende vrouwen moeten hebben die een belangrijke rol in het verzet hebben gehad of zich om een of andere manier onderscheiden hebben. Alle hulp is welkom: sites, boeken, artikels, docu's, enz. of als iemand misschien een vrouw kent die in het verzet heeft gezeten die bereid is om aan een interview mee te werken (enkel in België). Laat maar komen dus!

Alvast bedankt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Informatie gezocht: het verzet

Bericht door Mr Mojo Risin »

Niemand die mij kan helpen? :(
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Informatie gezocht: het verzet

Bericht door Jim »

probeer eens het boek Mission Improbable (A salute to the RAF women of SOE in wartime France) geschreven door Squadron Leader Beryl E. Escott, eens te pakken te krijgen Gaat over voormalige WAAF die in dienst kwamen bij de SOE en operaties in Frankrijk uitvoerden.

Noor Inayat Khan, Yolanda Beekman, Elaine Plewman, Madeleine Damerment,Vera Atkins, Vera Leigh, Diana Rowden, Andrée Borrel and Sonia Olschanezky.
Een aantal namenvan (gedode) SOE vrouwen.

In april 1942 kreeg de SOE toestemming van Churchill om vrouwen in te zetten. Daarnaast was de SOE niet de enige (Britse)geallieerde geheime dienst die in bezette landen actief waren. De voormalige geheime diensten van de bezette landen waren soms in bepaalde mate zelf actief in hun land vanuit Groot- Brittanië. Ook de Amerikaanse OSS waas in bezet gebied aanwezig en de Britse MI6 was in bezette landen aanwezig. SOE heeft een groot deel van het spotlicht op zich gekregen mede door hun actieve / agressieve acties. Terwijl b.v. de Britse MI6 door voorkeur gaf aan alleen inlichtingen in te winnen en zich niet in te laten met sabotage.

http://www.channel4.com/history/microsi ... y/fom.html
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/SOEbeekman.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Special_Op ... _Executive
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Informatie gezocht: het verzet

Bericht door Mr Mojo Risin »

Bedankt voor de info!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie