Allochtonen in WO2

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:Maar dan komt iets in mijn hoofd wat ik wel raar vind, wat dacht je dan van al die molukkers en een aantal indoneschiers die voor ons hebben gevochten bij de knil tegen japan. Er zijn daar van wel minder molukkers en indonschiers in ons land dan marrokanen maar toch een grote groep. En de mollukkers hebben zich voor ons wel in meerdere oorlogen bewezen en daar wordt dan weer niks over gezegt. Vind ik opzich best raar.
Nogmaals...
Staatssecretaris Bussemaker is boos. Alsof ze heeft gezegd dat Marokkanen een heldenrol speelden tijdens de bevrijding. Nee, ze pleit alleen voor een mondiaal perspectief.

Op 4 mei deed staatssecretaris Bussemaker van vws mee aan een discussie in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Thema: de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Een dag later vroeg Martin Bosma, Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid, een spoeddebat aan. Bussemaker zou hebben gezegd dat op pabo’s les gegeven moet worden over de rol van allochtonen in de Tweede Wereldoorlog. De staatssecretaris maakt zich volgens Bosma schuldig aan multiculturele geschiedvervalsing. „De rol van allochtonen tijdens de oorlog is te verwaarlozen, maar de PvdA wil die rol nu opkloppen om haar islamitische achterban te paaien. Dit is onderwijs inzetten voor het linkse populisme gericht op de moslimstem.”

In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan. Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog. Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken. Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.”

Het Niod onderzoekt dat nu. Bussemaker: „Er zullen niet alleen heldendaden tevoorschijn komen, maar ook minder flatteuze zaken. Het onderzoek is overigens niet mijn initiatief, maar van het Niod. We gaan kijken of onderdelen vertaald kunnen worden naar lesmateriaal voor pabo-studenten. Bij de overdracht van wat er tijdens de oorlog is gebeurd, spelen zij immers een belangrijke rol.”
Bron: TROUW
Let daarbij vooral op de woorden van de staatssecretaris...
Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen
Nederlands-Indië, daar behoorden de Molukken ook bij. En zoals Veltro terecht opmerkt: ieder jaar op 15 augustus herdenken we de slachtoffers van de oorlog in het voormalig Nederlands-Indië. Bussemaker roept juist op tot meer aandacht voor deze mensen (het gaat dus niet enkel over Marokkanen zoals de PVV haar in de mond legde) en jij zegt het niet met haar eens te zijn

Je cijfers over Afro-Amerikanen/zwarte Amerikanen hoeveel miljoenen dat ook zijn vallen buiten deze discussie: zij zijn (vrijwel) geen factor in de multi-culturele samenstelling van de Nederlandse bevolking.
jurgen schreef:Dat is onder tafel lullen he, of de staatssecretaris nu een man of een vrouw is doet helemaal niet terzake.
Bijgevolg heb ik die uitzending dan ook niet gezien want ik kijk bijna geen buitenlandse zenders, dus ook geen Nederlandse.
Ik lul dus ook niet mee met de pvv, aangezien ik totaal niet weet wat hun standpunt over dit feit is, en toch blijf je al verscheiden posten dit gegeven herhalen.
Dit topic gaat over wat de staatssecretaris mevrouw Jet Bussemaker heeft gezegd over hoe Nederland in de toekomst breder aandacht zou kunnen besteden aan hoe de Tweede Wereldoorlog verliep buiten het beperkte kader van onze landsgrenzen, en over het rapport van het NIOD die daar onderzoek naar gedaan heeft en met een aantal conclusies en aanbevelingen komt. Maar als jij niet weet wie de staatssecretaris is en geen idee hebt wat daarover haar standpunt is hoe kun je dan in vredesnaam beweren dat het allemaal links stemmen winnen onder allochtonen is? Je geeft kritiek op een mening die je niet kent.
jurgen schreef:Als mevrouw bussemaker geen tentoonstelling wil, wat hebben die twee dan in hemelsnaam met elkaar te maken, zo staat het wel degelijk in het artikel.
Waar lees jij ook maar een woord over een tentoonstelling? Het gaat om onderwijs, herdenken, bewustwording.
jurgen schreef:Die coherente samenleving zoals jij het noemt is ook (deels) in functie van stemmen trekken, want door dat men buitenlanders meer deel van deze maatschappij wil maken (wat ik deels ook aanmoedig) hoopt men erop stemmen te halen.
Dat is ver gezocht. Het verbeteren van de integratie van "nieuwe Nederlanders" komt de hele samenleving ten goede en als dat lukt dan is het terecht dat de partij die dat voor elkaar krijgt stemmen krijgt. Het is echter niet zo dat partijen de samenleving willen verbeteren zodat ze meer stemmen krijgen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Geschiedschrijving oorlog gaat nieuwe fase in
Toespraak, 9 oktober 2008

‘Ik wil de geschiedenis niet herschrijven, maar ik wil dat de oorlogsgeschiedenis in de volle breedte wordt ontsloten’, dat zei staatssecretaris Bussemaker tijdens de presentatie van het boek Oorlog op vijf continenten. Nieuwe Nederlanders en de geschiedenis van de Tweede wereldoorlog.

De Tweede Wereldoorlog wordt niet voor niets een wereldoorlog genoemd. Dat blijkt ook weer uit deze publicatie over de oorlogsgeschiedenis van acht landen, die voor het merendeel buiten Europa liggen. Niet één van deze landen is onberoerd gebleven door de oorlog.
Tegelijkertijd blijkt duidelijk dat ieder land de oorlog anders heeft meegemaakt en beleefd.
De toelichting van Kees Ribbens was daar helder over.

Voor de meeste Nederlanders is de inhoud van dit boek nieuw.
We weten in het algemeen goed wat er in de oorlog in Nederland is gebeurd. Al veel minder zijn mensen op de hoogte van de oorlogsgeschiedenis van Nederlands Indië. Maar wat er nu precies is gebeurd in landen, zoals Rusland, Turkije, China, Suriname en Marokko, daar zijn we niet of nauwelijks mee bekend.
Ikzelf eerlijk gezegd ook niet.
En dat terwijl het toch om een wereldoorlog ging. Ik denk dat het heel goed is dat dit duidelijker in beeld komt.

Dat is ook de reden waarom het NIOD dit onderzoek heeft verricht en dit boek heeft geschreven. Ik ben daar erg blij mee.
Want dankzij deze publicatie kunnen we onze blik verruimen en nog meer te weten komen van de enorme invloed en gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Dat is nodig om waarden als vrijheid en verdraagzaamheid onder alle bevolkingsgroepen in Nederland te laten leven.

Dat is geen herschrijving van de geschiedenis, zoals sommige mensen eerder dit jaar hebben gesuggereerd, naar aanleiding van mijn opmerkingen in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Ik heb daar gezegd dat de Tweede Wereldoorlog ook van betekenis is voor Nederlanders die hier niet geboren zijn. En dan kan het zinvol zijn om te weten hoe de Tweede Wereldoorlog in de landen van herkomst is beleefd. Daarop ontstond een tamelijk surrealistische discussie. Op 4 mei had ik immers een speech gehouden op de Dam waarin ik sprak over de oorlog in Nederlands Indië. Ineens werd de suggestie gewekt alsof ik gezegd zou hebben dat de Marokkanen ons land bevrijd zouden hebben. Dat heb ik natuurlijk nooit gezegd.

Waar het mij om gaat is dat de oorlogsgeschiedenis in de volle breedte wordt ontsloten. Zodat we onze kennis over de oorlog kunnen verbreden en verdiepen. Het moet een eerlijk beeld geven. Met zowel positieve als negatieve voorbeelden. Dit boek geeft daartoe de mogelijkheid.

Zo trof ik in het boek de volgende twee, interessante historische feiten over Marokkanen tijdens de Tweede Wereldoorlog aan.

Marokko was voor de Franse kolonisator vooral van belang als soldatenreservoir. Veel Marokkanen waren als huursoldaten inzetbaar. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog stonden dan ook 90.000 Marokkanen paraat om met de Fransen tegen de Duitsers te vechten. 80% was Berber. Ze hadden zich vooral aangemeld omdat ze in het leger een stabiel inkomen hadden.

Het optreden van de Marokkanen was echter weinig succesvol. De meesten zaten in de Franse divisies die de Duitse opmars in het noorden moesten tegen gaan. Dat lukte niet en in mei 1940 werden ze in België en in de Franse Ardennen omsingeld en verslagen.
2100 Marokkaanse soldaten kwamen daarbij om.
18.000 werden krijgsgevangenen gemaakt.

Een geheel andere bijdrage aan de oorlog leverden Marokkanen in 1943.
40.000 Marokkanen maakten toen deel uit van een Franse divisie die betrokken was bij de verovering van Italië. Een deel van hen werd ingezet in het berggebied ten oosten van Monte Cassino. De strijd in de winter van ‘43-‘44 was loodzwaar, maar de Marokkanen waren bijzonder succesvol. Het waren uitstekende bergstrijders die zware ontberingen doorstonden. Ze wisten ook als enige de Duitse linie op enkele punten te doorbreken.
Een paar maanden later waren de Marokkanen ook betrokken bij de bevrijding van Rome en Siena. Ook waren Marokkaanse eenheden betrokken bij de bevrijding van verschillende Franse steden, waaronder Marseille, Toulon en Parijs.

Door deze verhalen hoop ik dat jongeren, afkomstig uit de landen die in dit boek beschreven zijn, meer willen weten over de betekenis van de Tweede Wereldoorlog.

Het is overigens niet bijzonder dat we nu andere elementen van de oorlogsgeschiedenis belichten en andere vragen stellen, dan pakweg dertig jaar geleden.
Geschiedenis is immers niet iets statisch, maar is continu in beweging. Iedere generatie stelt zijn eigen vragen aan het verleden en is op zoek naar antwoorden. Zo is het ook met de Tweede Wereldoorlog, 63 jaar geleden keken we daar heel anders tegen aan dan nu.

Ik wil daar kort op ingaan.

Meteen na de oorlog gingen we in Nederland snel aan de slag om het land op orde te brengen. We wilden, kun je zeggen, de rotzooi opruimen en overgaan tot de orde van de dag. Zaken die herinnerden aan de oorlog, zoals gevangenkampen, werden zo snel mogelijk afgebroken. Vragen over de oorlog werden nauwelijks gesteld. Aandacht voor de slachtoffers was ook beperkt. De houding was: niet terugkijken, maar vooruitkijken.

Wel was er aandacht voor de mensen van het verzet, de mensen die het lef hadden zich niet neer te leggen bij de Duitse overheersing. Dat paste ook prima in het beeld dat de meeste mensen het liefst van Nederland hebben. Een beeld van een tolerant, vredelievend en humaan volk dat bruut was overvallen, maar zich heroïsch had verzet tegen de indringer.

Pas in de jaren 70 van de vorige eeuw stelde een nieuwe generatie vragen over het oorlogsverleden van Nederland. Deze generatie wilde weten wat er allemaal precies in de oorlog was gebeurd. Hoe het kwam dat er miljoenen joden om het leven zijn gekomen en dat er miljoenen mensen naar concentratiekampen zijn afgevoerd. Zonder dat er erg veel verzet tegen was.
Deze vragen leidden er toe dat er steeds meer aandacht ontstond voor de slachtoffers van de oorlog.

En nog later, in de jaren tachtig, werd in het toenmalig ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur een directie in het leven geroepen die zich ging bezighouden met de slachtoffers van en de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog.
Dat was meer dan 35 jaar ná de oorlog.

Ook nu, bijna 65 jaar na de oorlog, gaat de geschiedschrijving en de aandacht voor de oorlog een andere fase in. Dat is mede een gevolg van het feit dat onze samenleving een stuk diverser en kleurrijker is geworden. Tevens zijn er binnen afzienbare tijd geen Nederlanders meer die zélf de oorlog bewust hebben meegemaakt. Dat betekent dat we nieuwe wegen en vormen moeten vinden om de herinneringen aan de oorlog levend te houden. Zoals u weet ben ik daar druk mee bezig, onder meer door het programma Erfgoed van de oorlog.

Dames en heren,
Dit NIOD-onderzoek voorziet in de leemte die bestaat in onze kennis over de Tweede Wereldoorlog. Daar kunnen we nu mee aan de slag.
Het onderzoek kan bijvoorbeeld dienen als basis voor lesmateriaal voor lerarenopleidingen en voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. Zodat scholen, herinneringscentra en vormingsinstellingen aandacht kunnen besteden aan de oorlog en de gevolgen daarvan in landen buiten Europa. Dan kunnen jongeren zien dat de oorlog niet iets exclusiefs voor Nederland en de omliggende buurlanden was, maar dat deze oorlog terecht een wereldoorlog wordt genoemd. Ik wil benadrukken dat de keuze hiervoor en ook de invulling ervan bij de onderwijsinstellingen zelf ligt. Ik wil niet voorschrijven wat er gedoceerd moet worden

Met dit boek wordt een weloverwogen beeld gepresenteerd van de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen die deze oorlog over de hele wereld heeft gehad. Kortom: dit onderzoek en dit boek verruimen onze blik en doen recht aan het wereldwijde karakter van deze periode.

Ik wil het NIOD nogmaals bedanken voor deze publicatie.

Overgenomen van: MinVWS
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Alsof Marokkanen de oorlog hebben gewonnen!

maandag 5 mei 2008 15:27

Volgens staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) moet er in het onderwijs meer aandacht worden gegeven aan de rol van allochtonen bij de bevrijding van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Ze wil dat dat onderwerp nadrukkelijk wordt onderwezen op de landelijke pabo’s, zodat de latere onderwijzers het op hun beurt aan leerlingen kunnen uitdragen.

Negentien
Hoe zou het nou toch komen dat de rol van mensen uit Marokko, Suriname en de Antillen zo onderbelicht is gebleven? Even denken... misschien is het wel omdat die rol best wel klein is? Ik doe maar een gooi hoor. Na lang zoeken zijn er graven gevonden van negentien Marokkanen die zijn omgekomen in die oorlog. Onze alerte Zeeuwse hoofdredacteur wijst me erop dat de eerste Marokkaanse soldaten in 1940 sneuvelden. Ze liggen begraven in Kapelle.

Die Marokkanen zijn daar op een heel aparte manier terechtgekomen. Er vochten veel Noord-Afrikanen mee in het Franse leger – de oorlog woedde overigens ook in Noord-Afrika – en deze negentien hoorden bij een bataljon dat naar Engeland vluchtte na een mislukte aanval op de Duitsers in België, ten tijde van het Ardennenoffensief. Onderweg is een aantal van hen overboord geslagen en verdronken.

Geschiedvervalsing
Nu wil ik daar natuurlijk niets aan afdoen, want soldaten zijn helden, waar ze ook vandaan komen. Maar dit aantal van negentien verbleekt misschien wel een beetje bij de reusachtige aantallen slachtoffers die in Europa vielen. Naar schatting heeft die hele oorlog het leven gekost aan 72 miljoen mensen, soldaten en burgers bij elkaar. In Nederland zijn er ruim 200.000 mensen omgekomen.

Dus prima als we ook eens kijken naar de bijdrage van deze soldaten, maar laten we nu niet gaan doen alsof Marokkanen de oorlog voor ons hebben gewonnen. Dat zou geschiedvervalsing zijn en onrecht doen aan al die geallieerde slachtoffers. Waarom moeten we de rol van de Marokkanen kennen? Omdat dat de nieuwe Nederlanders bij onze geschiedenis zou betrekken? Zouden ze het anders werkelijk niet begrijpen? Heb je de inbreng van landgenoten nodig om ellende ergens anders te snappen?

Jodenvervolging
Bij recente dodenherdenkingen werd met kransen gevoetbald. Op veel scholen was het een tijdlang – ik weet niet hoe het nu is – nogal lastig, zeg maar onmogelijk, om over de Tweede Wereldoorlog te vertellen. Vooral over de jodenvervolging. Dan werd er van alles geschreeuwd in de klas en allochtone leerlingen wilden er niks van weten.

Een leraar zegt in een onderzoek naar lesgeven over dit onderwerp: ‘Toen ik iets vertelde over de Holocaust riep een leerling: “Lekker voor ze,” en keek me uitdagend aan.’ Het is maar één voorbeeld van weinig respect, omdat woord maar eens te gebruiken. De oorlog is de grootste gebeurtenis van de laatste honderd jaar in Nederland, en nog steeds het criterium voor van alles. Als bijvoorbeeld de slechtheid van een politicus moet worden benadrukt, werkt het altijd goed om er een nazi bij te halen. Het is nu eenmaal het ultieme kwaad. De vreselijke columnist Hugo Brandt Corstius deinsde er niet voor terug om in 1984 minister van Financiën Onno Ruding met Adolf Eichmann te vergelijken. Welja.

Aparte les
Bij de laatste dodenherdenking was speciaal aandacht voor de Amsterdamse voetbalclub WV (Wilhelmina Vooruit)-HEDW, die na de oorlog ruim tweehonderd leden minder bleek te hebben. Die waren allemaal vergast. De namen van de doden werden door drie jongens voorgelezen, van wie één duidelijk allochtoon.

Kijk, dat vind ik goed, want zo laat die jongen zien dat wat er is gebeurd, ook zíjn verleden is. Dat hij zich een Nederlander voelt en deel van onze geschiedenis. Maar daar heb je toch zeker geen aparte les voor nodig zeg. Dat staat in elk geschiedenisboek en hoort gewoon bij het geschiedenisonderwijs.



Bekijk ook Wynia's Week/ De allochtonen hebben de Duitsers niet verjaagd


© Elsevier
[/quote]

Maar er wordt onterecht in het onder wijs geen aandacht aan besteed aan molukkers, donkere G.I die voor ons hebben gevochten .
En ik zie aan een aantal reacties van ruimte aapje dat hij eigenlijk niks weet over de rol van de zwarte G.I. En dat is eigenlijk
een soort bewijs dat mijn stelling klopt en dat er gewoon niks over bekent is en er wordt geen aandacht aangegeven in het onderwijs.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door jurgen »

Dit topic gaat over wat de staatssecretaris mevrouw Jet Bussemaker heeft gezegd over hoe Nederland in de toekomst breder aandacht zou kunnen besteden aan hoe de Tweede Wereldoorlog verliep buiten het beperkte kader van onze landsgrenzen, en over het rapport van het NIOD die daar onderzoek naar gedaan heeft en met een aantal conclusies en aanbevelingen komt. Maar als jij niet weet wie de staatssecretaris is en geen idee hebt wat daarover haar standpunt is hoe kun je dan in vredesnaam beweren dat het allemaal links stemmen winnen onder allochtonen is? Je geeft kritiek op een mening die je niet kent.
Hier zeg je het goed, ik ken die staatssecretaris niet, en of het dan een man of een vrouw, of een amsterdammer of iemand uit groningen maakt dan niet veel uit, daarom hoef ik die persoon helemaal niet te kennen.
Het is neit omdat ik de persoon die de uitspraken deed niet ken, dat ik daarom de uitspraak niet ken.

Waar lees jij ook maar een woord over een tentoonstelling? Het gaat om onderwijs, herdenken, bewustwording.
hmm, hier heb je gelijk, ik weet niet hoe ik plots met een tentoonstelling in mijn hoofd kom, misschien heb ik het ergens in een reactie in dit topic opgepikt.
Maar het gaat hier dus om onderwijs en herdenken, dit is zelfs nog algemener.



Dat is ver gezocht. Het verbeteren van de integratie van "nieuwe Nederlanders" komt de hele samenleving ten goede en als dat lukt dan is het terecht dat de partij die dat voor elkaar krijgt stemmen krijgt. Het is echter niet zo dat partijen de samenleving willen verbeteren zodat ze meer stemmen krijgen.[/quote]
Integratie is natuurlijk belangrijk, maar het valt me maar al te vaak op dat men dat doet om allochtonen en inwijkelingen te paaien. Zoals hier in België de spa dat soms doet.
Bijvoorbeeld net voor de verkiezingen van enkele jaren geleden. Toen ging het in antwerpen om het burgemeesterschap tussen de spa (socialistische partij) en het VB(extreemrechtse partij).
Enkele weken voor de verkiezingen hadden de eerste er nog snel een wet doorgedrukt dat allochtonen die een paar jaar in atnwerpen woonden ook mochten stemmen. Dat waren er plots een paar 10.000 van waar ze zeker wisten dat ze op hen gingen stemmen.
Dit is nu een voorbeeld uit regionale politiek, maar het zou me niets verbazen moesten ze in Nederland ook zulke streken durven uithalen. slimme politiek overigens, dat wel...
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:Maar er wordt onterecht in het onder wijs geen aandacht aan besteed aan molukkers, donkere G.I die voor ons hebben gevochten .
Nogmaals: dat er onterecht geen aandacht aan de Molukkers wordt besteed dat is juist iets waar Bussemaker verandering in wil brengen. Het hele punt van haar betoog is juist dat we ook over onze eigen grenzen gaan kijken wat WO2 betreft en niet enkel naar wat er in ons eigen landje en in Europa is gebeurd. En ook nogmaals: "donkere GI's", Afro-Amerikanen, vallen buiten dit topic omdat ze (vrijwel) geen deel uitmaken van de Nederlandse multi-culturele samenleving. Het zijn Afro-Amerikanen die in de VS wonen.
merkloos schreef:En ik zie aan een aantal reacties van ruimte aapje dat hij eigenlijk niks weet over de rol van de zwarte G.I. En dat is eigenlijk
Fout, ik weet daar zéér veel van: Tuskagee airmen, Red Ball Express, 333th Field Artillery (ik onderzocht voor mijn studie o.a. de moord op Afro-Amerikaanse soldaten bij Wéreth door SS'ers van de Leibstandarte) maar voor de laatste maal - en ik hoop dat je nu eindelijk snapt waar dit over gaat: deze discussie gaat over het voorgestelde beleid van staatssecretaris Jet Bussemaker en het ondersteunende onderzoek door het NIOD over een bredere kijk op de Tweede Wereldoorlog waardoor we ook oog hebben voor het oorlogsverleden van de "nieuwe Nederlanders" en het verloop van die oorlog in hun oorspronkelijke thuislanden. Bussemaker noemt: de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Want daar komen momenteel de allochtone Nederlanders voornamelijk vandaan: Marokko, Turkije, Polen, Bulgarije, voormalig Joegoslavië, voormalig Nederlands-Indië (dus ook de Molukkers), Suriname, Aruba, Bonaire, enz. Dus inderdaad niet de Afro-Amerikanen uit het Amerikaanse leger.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

jurgen schreef:Hier zeg je het goed, ik ken die staatssecretaris niet, en of het dan een man of een vrouw, of een amsterdammer of iemand uit groningen maakt dan niet veel uit, daarom hoef ik die persoon helemaal niet te kennen.
Het is neit omdat ik de persoon die de uitspraken deed niet ken, dat ik daarom de uitspraak niet ken.
Maar je laat al dit hele topic lang merken dat je de uitspraken van mevrouw Bussemaker ook niet kent en enkel reageert op de verkeerde uitleg die de PVV aan haar uitspraken gaf. Je bent dus negatief over een mening die de staatssecretaris niet heeft. Is het niet handiger om eens te kijken welke mening ze wel heeft om vervolgens daar je positieve dan wel negatieve mening over te geven?
jurgen schreef:Integratie is natuurlijk belangrijk, maar het valt me maar al te vaak op dat men dat doet om allochtonen en inwijkelingen te paaien. Zoals hier in België de spa dat soms doet.
Bijvoorbeeld net voor de verkiezingen van enkele jaren geleden. Toen ging het in antwerpen om het burgemeesterschap tussen de spa (socialistische partij) en het VB(extreemrechtse partij).
Enkele weken voor de verkiezingen hadden de eerste er nog snel een wet doorgedrukt dat allochtonen die een paar jaar in atnwerpen woonden ook mochten stemmen. Dat waren er plots een paar 10.000 van waar ze zeker wisten dat ze op hen gingen stemmen. Dit is nu een voorbeeld uit regionale politiek, maar het zou me niets verbazen moesten ze in Nederland ook zulke streken durven uithalen. slimme politiek overigens, dat wel...
Het zou je niets verbazen maar je hebt geen enkele aanleiding om te denken dat dit ook van toepassing is op het beleid van Bussemaker en haar partij. Want je weet niet wat haar opvattingen zijn. Hoe kun je zo makkelijk bepalen waarom zij iets doet zonder te weten wat ze eigenlijk doet? Nogmaals: kijk nou eerst eens naar haar beleid en beoordeel cq veroordeel haar op basis van haar opvattingen en plannen en niet op basis van wat jij vermoed dat ze denkt en wil.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Veltro »

@Merkloos; "Zit je nog op school? Nou ik wel en ik ken het geschiedenis boek van binnen en buiten. En er
staat zero in over de rol die mollukers hebben gespeeld voor nederland bij de knil.
We hebben het hier over onderwijs en daar heeft indie herdenking dus niet veel mee te maken."

Ik ben al een aantal jaar afgestudeerd en gedurende mijn schooljaren bestond er altijd aandacht voor indie.
Niet alleen in het geschiedenisboek, maar ook bij een vak als maatschappijleer. En hoezo valt een Indie herdenking niet onder onderwijs? Een herdenking is een nationale bewustwoording/erkenning en onderichting van een gebeurtenis.
Welk geschiedenisboek heb je?

"En ik vind dat in het onderwijs ( ja daar hebben we het gedeeltelijk over) raar
dat voor de 19 mensen die gesneuvelt zijn in nederland dat daar een hoop zooi over is omdat
er meer aandacht voor zou moeten komen in de pabo en onderwijs."

Wie zegt er dat er meer aandacht moet komen voor de 19 gesneuvelde Marokkanen? Zoals ik eerder schreef: dat zou inderdaad niet juist zijn wat ik ook heb onderbouwd, maar dit is nooit voorgesteld. Deze opmerking doet dus totaal niet ter zake.

"Ik vind dat je dan eerder aandacht moet
geven aan iets wat aandacht verdient. Bv de donkere G.I of molukkers die voor ons in de knil
hebben gevochten. Want dat is in verhouding zwaarder onderbelicht dan het geen wat marrokanen
hebben gedaan voor ons."

Dat gebeurt toch ook? Dus wat is je probleem precies?

"Ja ik ben pvda en nee geen geert wilders persoonlijk niet echt
een wilders trek om voor buitenlanders op te komen om ook
een eer volle plaats te krijgen."

Sorry, dit kan ik niet volgen.

"Maar er wordt onterecht in het onder wijs geen aandacht aan besteed aan molukkers, donkere G.I die voor ons hebben gevochten. En ik zie aan een aantal reacties van ruimte aapje dat hij eigenlijk niks weet over de rol van de zwarte G.I. En dat is eigenlijk een soort bewijs dat mijn stelling klopt en dat er gewoon niks over bekent is en er wordt geen aandacht aangegeven in het onderwijs."
Allereerst kan je niet oordelen over de kennis van Ruimteaapje met betrekking tot bovenstaande aangezien hij nu al enkele malen probeert duidelijk te makten dat Negroide G.I's geen relevant onderdeel uitmaken van onze huidige samenleving en hiermee dit onderdeel van de discussie wil afsluiten. Het zou vervolgens dan ook absurd zijn in het onderwijs aandacht te geven aan deze, gezien dat behandeling van WO2, afhankelijk van het onderwijs type/niveau, soms maar 1 of 2 lessen inneemt. Hoofdlijnen met betrekking tot Nederland in WO2 zijn in dat geval veel belangrijker dan enkele Negroide G.Í's belichten, of ben jij een andere mening toegedaan?
Zoals ik eerder aanhaalde wordt er wel in de Nederlandse samenleving nationaal stil gestaan bij Indie, al geef ik toe dat het beter kan (losstaand gezien van het niveau van andere herdenkingen)

@Jurgen;
"Dat is onder tafel lullen he, of de staatssecretaris nu een man of een vrouw is doet helemaal niet terzake.
Bijgevolg heb ik die uitzending dan ook niet gezien want ik kijk bijna geen buitenlandse zenders, dus ook geen Nederlandse." + "Het is neit omdat ik de persoon die de uitspraken deed niet ken, dat ik daarom de uitspraak niet ken."

Prima, maar als je de primaire bron niet kent, op welke bron bazeer je je feitenkennis dan om vervolgens in deze discussie deel te nemen? De verwarring/argumentatie met betrekking tot een "tentoonstelling" geeft al het gevolg aan van het aanhalen/gebruiken van buiten deze discussie vallende "van horen zeggen" kennis.

EDIT: Ruimteaapje was me net voor, strekking is vrijwel hetzelfde.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Veltro »

"Een geheel andere bijdrage aan de oorlog leverden Marokkanen in 1943.
40.000 Marokkanen maakten toen deel uit van een Franse divisie die betrokken was bij de verovering van Italië. Een deel van hen werd ingezet in het berggebied ten oosten van Monte Cassino. De strijd in de winter van ‘43-‘44 was loodzwaar, maar de Marokkanen waren bijzonder succesvol. Het waren uitstekende bergstrijders die zware ontberingen doorstonden. Ze wisten ook als enige de Duitse linie op enkele punten te doorbreken.
Een paar maanden later waren de Marokkanen ook betrokken bij de bevrijding van Rome en Siena."


Hier wil ik toch een noot bij plaatsen. Allereerst "bevrijdde" de Marokkanen Rome en Siena niet, maar bezette zij deze steden en daarnaast waren de Marokkanen (samen met de Algerijnen) verantwoordelijk voor verschrikkelijke misdaden tegen de plaatselijke bevolking (moord, verkrachting, plundering etc.).
Nu we toch alles gaan benoemen :wink:

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door LEO »

Allochtonen in WO2. Laat het me zo stellen :

- Mohamed en Rachid deden hun best om de tanks van de Duitsers tegen te houden in het gat van Gembloux in 1940. (+/- 4000 doden)
- Mohamed en Rachid namen dienst in het leger van de Vrije Fransen om Europa te bevrijden.(+/- 18.000 doden)
- Mohamed en Rachid vochten in werkelijkheid voor hun koloniale meesters.
- Mohamed en Rachid dienen zowel als Jack, Joe, Igor, Ivan, Hans, Peter en Louis geëerd te worden.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Perfecte samenvatting Leo! Ik wil eraan toevoegen dat Mohammed en Rachid daarom niet verschilden van de Molukkers die immers ook voor hun koloniale meesters streden.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door LEO »

Nou ja Ruimteaapje, je zal ze nooit niet tegenkomen in BoB of SPR.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Veltro schreef:@Merkloos; "Zit je nog op school? Nou ik wel en ik ken het geschiedenis boek van binnen en buiten. En er
staat zero in over de rol die mollukers hebben gespeeld voor nederland bij de knil.
We hebben het hier over onderwijs en daar heeft indie herdenking dus niet veel mee te maken."

Ik ben al een aantal jaar afgestudeerd en gedurende mijn schooljaren bestond er altijd aandacht voor indie.
Niet alleen in het geschiedenisboek, maar ook bij een vak als maatschappijleer. En hoezo valt een Indie herdenking niet onder onderwijs? Een herdenking is een nationale bewustwoording/erkenning en onderichting van een gebeurtenis.
Welk geschiedenisboek heb je?

"En ik vind dat in het onderwijs ( ja daar hebben we het gedeeltelijk over) raar
dat voor de 19 mensen die gesneuvelt zijn in nederland dat daar een hoop zooi over is omdat
er meer aandacht voor zou moeten komen in de pabo en onderwijs."

Wie zegt er dat er meer aandacht moet komen voor de 19 gesneuvelde Marokkanen? Zoals ik eerder schreef: dat zou inderdaad niet juist zijn wat ik ook heb onderbouwd, maar dit is nooit voorgesteld. Deze opmerking doet dus totaal niet ter zake.

"Ik vind dat je dan eerder aandacht moet
geven aan iets wat aandacht verdient. Bv de donkere G.I of molukkers die voor ons in de knil
hebben gevochten. Want dat is in verhouding zwaarder onderbelicht dan het geen wat marrokanen
hebben gedaan voor ons."

Dat gebeurt toch ook? Dus wat is je probleem precies?

"Ja ik ben pvda en nee geen geert wilders persoonlijk niet echt
een wilders trek om voor buitenlanders op te komen om ook
een eer volle plaats te krijgen."

Sorry, dit kan ik niet volgen.

"Maar er wordt onterecht in het onder wijs geen aandacht aan besteed aan molukkers, donkere G.I die voor ons hebben gevochten. En ik zie aan een aantal reacties van ruimte aapje dat hij eigenlijk niks weet over de rol van de zwarte G.I. En dat is eigenlijk een soort bewijs dat mijn stelling klopt en dat er gewoon niks over bekent is en er wordt geen aandacht aangegeven in het onderwijs."
Allereerst kan je niet oordelen over de kennis van Ruimteaapje met betrekking tot bovenstaande aangezien hij nu al enkele malen probeert duidelijk te makten dat Negroide G.I's geen relevant onderdeel uitmaken van onze huidige samenleving en hiermee dit onderdeel van de discussie wil afsluiten. Het zou vervolgens dan ook absurd zijn in het onderwijs aandacht te geven aan deze, gezien dat behandeling van WO2, afhankelijk van het onderwijs type/niveau, soms maar 1 of 2 lessen inneemt. Hoofdlijnen met betrekking tot Nederland in WO2 zijn in dat geval veel belangrijker dan enkele Negroide G.Í's belichten, of ben jij een andere mening toegedaan?
Zoals ik eerder aanhaalde wordt er wel in de Nederlandse samenleving nationaal stil gestaan bij Indie, al geef ik toe dat het beter kan (losstaand gezien van het niveau van andere herdenkingen)

@Jurgen;
"Dat is onder tafel lullen he, of de staatssecretaris nu een man of een vrouw is doet helemaal niet terzake.
Bijgevolg heb ik die uitzending dan ook niet gezien want ik kijk bijna geen buitenlandse zenders, dus ook geen Nederlandse." + "Het is neit omdat ik de persoon die de uitspraken deed niet ken, dat ik daarom de uitspraak niet ken."

Prima, maar als je de primaire bron niet kent, op welke bron bazeer je je feitenkennis dan om vervolgens in deze discussie deel te nemen? De verwarring/argumentatie met betrekking tot een "tentoonstelling" geeft al het gevolg aan van het aanhalen/gebruiken van buiten deze discussie vallende "van horen zeggen" kennis.

EDIT: Ruimteaapje was me net voor, strekking is vrijwel hetzelfde.

Veltro

Grote lijnen eens.

Mijn boek ligt in mijn kluis en we hebben elke jaar een andere methode.

Ik wil eerst duidelijk maken dat het niet om enkele gaat. Maar volgens mijn vorige bron wel 2 miljoen oorlogs vrijwilligers die in fabrieken werkte om dingen te maken of gewoon te dienen in het leger. Het gaat er mij ook niet om dat er 2 lessen er voor worden uitgetrokken maar mischien een blz in een geschiedenis boek is voor mij zat of dat er kort iets door de leraar word vertelt. De polen worden ook elk jaar herdacht en die staan geloof ik ook in mijn boek van vorig jaar ze maken geen benoems waardig deel uit van de bevolking. Als ik aan gewoon iemand op school zou vragen : Vochten er ook donkere mensen mee en dan krijg ik waarschijnlijk negen van tien antwoorden dat het niet zo is of dat ze geen belangrijke rol hebben gespeeld. En ja ze hebben best grote rol gespeeld als ze met zijn 2 miljoenen waren.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Dus je bent het helemaal eens met het plan van staatssecretaris Bussemaker om bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog meer over de grenzen van Nederland te kijken, alleen vind je het belangrijker dat we daarbij naar zwarte Amerikanen kijken in plaats van allochtone groepen die tegenwoordig deel uit maken van de Nederlandse samenleving.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door special air service »

Ibrahim Azem

De Syrier Ibrahim Azem
Veur hum zing ik dit requiem
En veur soldaot Pierre Valayer
Die hooplijk rost ien vree
Marcel Leveque, Pierre Bevalot
Robert Spina, Jean Munch en zo
Ien Zeyerveld een monument
Gien Drent hef ze ekend

Hij was een Fraans parachutist
De oorlog was zoe wat beslist
Ien 't grote vliegtuug droomde hij
"Nog even, dan is 't veurbij"

refr.:
't Was tien april, een lentedag
Hij wus niet iens waor Drenthe lag
Hij vocht hier simpel op bevel
Hij haatte dizze oorlogshel
Hij haatte de paradepas
Hij wol dat e ien Damascus was
Hij wus niet iens wat vrijheid was
En hij was bange

Ibrahim Azem, de held
Die vund zien dood ien Zeyerveld
Maar dat 't was ien Zeyerveld
Det is hum nooit verteld
Hij was een Syrische chasseur
Zien waopen was een mitrailleur
't Holp hum niet, die mitrailleur
Een Mof die was hum veur

Azem mus 't Fraanse leger ien
't Koloniale rotregime
Hij was een arme Arabier
De oorlog bracht um hier

refr.

Een jonge uut 't Ruhrgebied
Die was zien beste maot al kwiet
Een kogel uut een Fraans geweer...
De oorlog is vulgair
't Ventie jankte, doodsbenauwd
Verdweeld hef e wat rondesjouwd
Vol heimwee naor zien va zien laand
Beroofd van zien verstaand

Hij wol naor huus, hij wol niet dood
De Fraansen kwamen deur een sloot
Hij hef nog ien keer goed ericht
Hij kneep zien ogen dicht'

De Syrier Ibrahim Azem
Veur hum zing ik dit requiem
Zien naam' stiet op een stien vermeld
Hij sneuvelde in Zeyerveld
't Was tien april, een lentedag
Hij wus niet iens waor Drenthe lag
Hij wus niet iens wat vrijheid was
En hij was bange
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:Dus je bent het helemaal eens met het plan van staatssecretaris Bussemaker om bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog meer over de grenzen van Nederland te kijken, alleen vind je het belangrijker dat we daarbij naar zwarte Amerikanen kijken in plaats van allochtone groepen die tegenwoordig deel uit maken van de Nederlandse samenleving.
Ik vind dat mensen erkennig horen te krijgen voor dingen die ze gedaan hebben. We gaan op eens toch ook niet onze erkenning van de poolse parabrigade terug trekken omdat ze maar een minderheid zijn. De polen verdienen er kenning en de zwarte amerikanen verdienen erkenning. De meeste mensen denken dat de oorlog noord-afrika en europa een blanke aangelegenheid is en dat moet anders. Vind ik hier sta ik gewoon voor.
Gesloten