Nordens Verzameling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Norden
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 okt 2008, 20:04

Nordens Verzameling

Bericht door Norden »

Hallo allemaal.
Ik ben Niels en ik ben nu bijna 2 jaar bezig met militaria.
Verwacht vooral niet teveel van mijn verzameling, ik ben er niet continu mee bezig om nieuwe spullen aan te kopen zoals de meeste verzamelaars. Het is gewoon een leuke hobby.

Het is zowat begonnen met mijn eerste helm, een Nederlandse zei de verkoper.
Hij komt uit 1955.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik eens gaan rommelen in de schuur van mijn overleden grootvader, aangezien die nogal veel meenam van zijn werk. (Hij ruimde oude gebouwen leeg als bijverdienste).
Het volgende heb ik daar gevonden.

Een of ander naaidoosje, ik weet niet uit welke tijd maar ik vind het wel leuk.
Afbeelding

Een Duitse munitiedoos (denk ik)
Afbeelding

Een obus uit 1942
Afbeelding

Afbeelding

Een doosje (grotendeels nog niet afgeschoten) munitie waarvan de meeste gestempeld zijn met jaartallen tussen 1940 en 1944.
Afbeelding

De schuur is nog bijlange niet leeg, deze winter ga ik me daar eens mee bezig houden. En hopelijk levert het nog wat op.

Dan heb ik nog wat spulletjes uit mijn grootvaders legertijd.

Zijn bestek. Aangeduid met jaartal 1952.
Afbeelding

Afbeelding

Een paar insignes.
Afbeelding

Dan uit mijn vaders legertijd.

Ansichtkaarten.
Afbeelding

Foto's.
Afbeelding

Paar kaartjes.
Afbeelding

Oefenmunitie.
Afbeelding

Zijn pisser + dogtags.
Afbeelding

Trui + barret.
Afbeelding

En nog wat zwaardere munitie. (Die kleine kogel hoort eigenlijk bij mijn WOII kogels :P )
Afbeelding

Dan de spulletjes die ik zelf gekocht heb.

Mijn pronkstukje, een Finse WOII helm. Binnenin staat de naam van de soldaat die hem gedragen heeft: stm. Ruuska.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een Arbeitsbuch uit 1935.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een Duits verlofdocument ofzo.
Afbeelding

Afbeelding

Een gasmasker.
Afbeelding

Gasmaskertas.
Afbeelding

Afbeelding

Munitiedoos.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn boeken dan.

Mijn Kamp.
Afbeelding

Informatieve boeken.
Afbeelding

Romans.
Afbeelding

Update 27/10/2008 Ciney

Een paar fototjes.

Afbeelding

Bruder Sepp volgens de achterkant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een helm, is duidelijk herstelt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een Stasi uniform. En ik citeer even:
Wachregiment Feliks Dzerzjinski
In november 1954 werd het "Wachregiment Berlin" gevormd. Dit regiment werd in 1967 genoemd naar de communist Feliks Edmoendovitsj Dzerzjinski, de grondlegger van de geheime dienst Tsjeka. Het gold binnen de defensie van de DDR als elite-eenheid.
Aangezien het regiment onder het Ministerium für Staatssicherheit viel en daarmee officieel niet tot de strijdkrachten behoorde, schond de DDR niet het verdrag over het niet stationeren van militairen in een van de vier sectoren in Berlijn.
De belangrijkste taak van het Wachregiment Feliks Dzerzjinski was de beveiliging van gebouwen van de overheid en de communistische partij SED.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update 22/11/2008
Gevonden bij het opmeten van een leegstaande woning tussen het afval.
Een fotoboekje met ongeveer een 50 tal foto's van een Belgische bezetttingssoldaat in Duitsland omstreeks 1946-1947.
Er zitten pelotonsfoto's, foto's van hemzelf, van zijn vrouw of geliefde, omgevingsfoto's en trofeefoto's in.
Een greep uit het assortiment:
Afbeelding
(Hier staat op de achterkant "7 juli 1947 te 2 uur café florial statiestr Leuven")

Afbeelding

Afbeelding
"Aandenken uit Furth april 1946"
Laatst gewijzigd door Norden op 22 nov 2008, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
The death of one man is a tragedy. The death of millions is a statistic.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Edgar »

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Nordens Verzameling

Bericht door jurgen »

Nette beginnende verzameling, je varieert ook echt tussen alles wat je vind zo te zien.

Woon je in Nederland of België? Moest het het eerste zijn dan mag je geloof ik geen scherpe munitie houden, tenzij je een verlof hebt natuurlijk.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Nordens Verzameling

Bericht door merkloos »

Waar van is die baret?
Is hij nederlands of belgisch?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nordens Verzameling

Bericht door JimK »

Belgisch
Gebruikersavatar
Norden
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 okt 2008, 20:04

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Norden »

jurgen schreef:Nette beginnende verzameling, je varieert ook echt tussen alles wat je vind zo te zien.

Woon je in Nederland of België? Moest het het eerste zijn dan mag je geloof ik geen scherpe munitie houden, tenzij je een verlof hebt natuurlijk.
Ik woon in België.
Dus die baret is ook Belgisch ja.
The death of one man is a tragedy. The death of millions is a statistic.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Sturmkreuz »

Heb je meer informatie omtrendt de helm?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nordens Verzameling

Bericht door racefiets »

De kist op foto 4 is geen munitiekist maar een kist die veel in magazijnen wordt gebruikt. Hij is niet militair.
Gebruikersavatar
Norden
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 okt 2008, 20:04

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Norden »

Sturmkreuz schreef:Heb je meer informatie omtrendt de helm?
Wat wil je erover weten?
@ racefiets: Ja kan wel, het blijft een leuke kist :P
The death of one man is a tragedy. The death of millions is a statistic.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Sturmkreuz »

Van waar heb je hem? Hoe weet jij zeker dat het eens Finse is? Enz..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nordens Verzameling

Bericht door asjemenou »

Leuke verzameling Norden. In je verzameling zie ik een bepaald embleem. Ik bedoel het embleem bij de rode pijl. Een soort gelijk embleem zat ooit eens tussen een partijtje militaria die ik van iemand kreeg. Ik heb mij eerlijk gezegd ook nooit zo verdiept in het embleem maar blijkbaar is het dus Belgisch. Van welk legeronderdeel is het precies?

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Norden
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 okt 2008, 20:04

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Norden »

Sturmkreuz schreef:Van waar heb je hem? Hoe weet jij zeker dat het eens Finse is? Enz..
Ik heb hem vorig jaar in Ciney gekocht.
En ik weet zeker dat het een Finse is doordat ik die 'stm Ruuska' gegoogled heb en erachter ben gekomen dat 'stm' Fins is voor soldaat en die Ruuska een Finse naam is.
Toen heb ik op een NL-Fins forum gevraagd of ze daar iets meer wisten over die helm, en daar hebben ze me verteld dat het wel degelijk een Finse is.

asjemenou: Sorry maar voor mij is het eveneens een raadsel tot welk onderdeel dat embleem behoort.
The death of one man is a tragedy. The death of millions is a statistic.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Nordens Verzameling

Bericht door Sturmkreuz »

Aah.. van Ciney

Stm staat ook voor Sturmmann. Wel opletten met tekst in helmen omdat deze vaak na de oorlog er opgeplaceert is, vaak de met in wit geschilderde namen. Verder zwijg ik. Wist niet of ie Fins was, ken niets van de Finnen dus toch leuk te weten.

Bedankt
Norden schreef:
Sturmkreuz schreef:Van waar heb je hem? Hoe weet jij zeker dat het eens Finse is? Enz..
Ik heb hem vorig jaar in Ciney gekocht.
En ik weet zeker dat het een Finse is doordat ik die 'stm Ruuska' gegoogled heb en erachter ben gekomen dat 'stm' Fins is voor soldaat en die Ruuska een Finse naam is.
Toen heb ik op een NL-Fins forum gevraagd of ze daar iets meer wisten over die helm, en daar hebben ze me verteld dat het wel degelijk een Finse is.

asjemenou: Sorry maar voor mij is het eveneens een raadsel tot welk onderdeel dat embleem behoort.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Nordens Verzameling

Bericht door SiNiStEr »

De helm die je bovenaan laat zien lijkt wel een oorlogse liner te hebben heb je hier nog een losse foto van de buitenkant?

En de buitenschaal lijkt inderdaad na-oorlogs te zijn. Maar het kan ook een US WW2 helm zijn die nieuwe verflaag en nieuwe chinstraps heeft gekregen. Komt de buitenrand van helm aan de voorkant of aan de achterkant van de helm samen (aan welk kant zit het spleetje) ?

Zou heel goed kunnen dat een jaren 50 Belgische of Nederlandse legerhelm gewoon een doorgebruikte Amerikaanse wo2 helm betreft. Deze legers werden na de oorlog ten slotte voor een deel uitgerust door het Amerikaanse leger.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nordens Verzameling

Bericht door JimK »

Lijkt mij gewoon Naoorlogse productie. Zoals de meeste NL en belgische helmen.
De buitenpot zeker, verf, uitstraling, rand, en volgens mij op de foto te zien dat hij achter bij elkaar komt.
De binnenpot lijkt ook naoorlogs, totale plaatje. Ook zit er volgens mij een naoorlogse fabrieksstempel in.

Gr. Jim
Plaats reactie