Discussie-subforum

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

Ik wil aangeven dat ik het ontbreken van een discussie-subforum zeer 'markant' vind op een forum over de 2e wereldoorlog. Waar kunnen zaken als propaganda en indoctrinatie besproken worden? Waar kunnen de politieke vraagstukken besproken worden? Me dunkt dat deze onderwerpen toch wel de kern vormen van de problematiek in de tweede wereldoorlog.

Ik heb me laten vertellen dat het discussie-subforum heeft moeten wijken omdat het niet overeen kwam met 'het doel' van dit forum. Ik vraag me dan natuurlijk wel heel erg sterk af wat het 'doel' van een forum over wo2 is wanneer er geen ruimte is voor een discussie subforum.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat van alle partijen die meededen Nazi-Duitsland erom bekend stond om het gebrek aan ruimte voor discussies.....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Een jaar en twee dagen geleden stelde je deze vraag ook. Debat en dialoog over onderwerpen die de tweede wereldoorlog aangaan worden aangemoedigd. De gesprekken kunnen plaatsvinden in de forumonderdelen die bij het gespreksonderwerp past. Dit forum is niet bedoelt voor discussie in het algemeen. Ruimte voor discussie is er dus wel degelijk.

Zie ook dit topic.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

Maar toch kunnen zaken als propaganda, indoctrinatie, het verwerven van kennis, etc etc niet meer besproken worden. Het moet dan allemaal in 1 topci besproken worden ofzo waardoor discussies met diepgang nooit meer voor kunnen komen op dit forum. Het doet me denken aan empiricisme en teleologie: goedkope manieren om als een soort goocheltruucje de waarheid te verbergen voor het publiek.

Of zie jij een andere mogelijkheid dan een topic met diepgang helemaal onder te laten sneeuwen door offtopic geneuzel waardoor het werkelijke gesprek niet gevoerd kan worden?
-Niet dat ik jou ooit anders heb zien doen....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Als er behoefte is om verwante onderwerpen uit te diepen en als dit topic daarvoor niet de geschikte plaats is, dan zijn er de andere subfora (voor onderwerpen gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog) en het onderdeel Babbelbox (voor overige onderwerpen).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

Me dunkt dat een topic over bijvoorbeeld indoctrinatie niet zo goed in de babbelbox thuishoort....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Als een onderwerp niet in een van de forumonderdelen én niet in de Babbelbox past, dan denk ik dat het op het tweedewereldoorlogforum niet thuishoort. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Als het voor een gespreksonderwerp belangrijk is, kan het natuurlijk in het topic over dat onderwerp besproken worden als het in een ander forumonderdeel niet past.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

at is een cirkelredenatie...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

Voor degenen die het zich afvragen:

Misschien is de cikelredenatie dat alles wat met wo2 te maken heeft op het w02 forum besproken kan worden en dat als het niet op het wo2 forum besproken kan worden het niet op het wo2 forum thuishoort?

Overigens wordt daarmee nogal wat niet tot wo2 gerekend....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Wat je schrijft - en wat ook de reden was om destijds het onderdeel 'discussie' weg te halen - is dat alles wat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog op het forum besproken kan worden en alles wat niet (direct of indirect) met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft niet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

okke schreef:Wat je schrijft - en wat ook de reden was om destijds het onderdeel 'discussie' weg te halen - is dat alles wat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog op het forum besproken kan worden en alles wat niet (direct of indirect) met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft niet.
Goh, wat toevallig dat je niet inziet dat het misschien een klein beetje een cirkelredenatie is als je zegt dat wat hier niet besproken kan worden hier niet thuishoort en wat hier niet thuishoort hier ook niet besproken worden. Zo kunnen dingen waar je niet aan gedacht hebt dus nooit meer ter sprake gebracht worden hier. Vindt je dat niet wat vreemd?

Wist je dat het afnemen van de mogelijkheden om voor jezelf op te komen middels vrije meningsuiting het eerste is wat gaat in een totalitaire staat (lees: topics weglaten)?
Wist je dat het afnemen van de de woorden om gedachten te bezigen om voor jezelf op te komen vrij vlug daarna volgt in een totalitaire staat (lees: categoria, a.k.a. subforum)?
Wist je dat het ontkennen van het bestaan van andere gedachten vrij belangrijk is in een totalitaire staat (lees: Alles wat bij wo2 hoort kan hier besproken worden, wat hier niet besproken kan worden hoort niet bij wo2, of: Dr. Joseph M. Goebbels, Nazi minister of propaganda said, “It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth becomes the greatest enemy of the State.”)?

En Okke de G treedt weer eens op als advocaat van de duivel....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Onderwerpen die niet direct of indirect met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben, horen hier niet thuis. Als er in een dialoog onduidelijkheid ontstaat over iets wat niet direct of indirect met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft, dan zijn er zat andere bronnen en discussiemogelijkheden op internet. Gelukkig.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

Maar bepaalde gedachten kunnen hier dus niet geüit worden en dat is ook niet de bedoeling begrijp ik. Gedegen onderzoeken worden daarmee uitgesloten.

Even mezelf quoten:
De 6 punten zijn in ieder land en in iedere beslissing terug te vinden. 6 is een gevolg van de 'opbouwende' werkingen van 1-5. Feitelijk is het zo dat 6 de eerste actie is van iedere staatsvorm. Het rechtvaardigt zich middels leugens vanaf het moment dat er een 'rulebase' in het spel komt. 6 wordt echter steeds duidelijker zichtbaar wanneer er meer nuances gemaakt en gevraagd worden. De tegenstrijdigheden in de uitspraken van staatsfnctionarissen verwijzen immers naar onwaarheden. Middels leugens worden dan feiten verdoezeld. Deze leugens worden middels indoctrinatie in de bevolking geïntroduceert terwijl het maken van en het vragen om nuances voorkomen probeert te worden middels propaganda.
De 6 punten waar ik naar verwijs zijn deze:
1) Op dit moment bestaan staten en in die staten zijn bepaalde leiders aangewezen.
2) De bevolking van de in (1) genomende staten vinden het prettig dat bepaalde mensen beslissingen nemen omdat ze dan niet steeds voor morele keuzes komen te staan.
3) Het is de bedoeling van regeringen om mensen te geïnformeerd te houden van de beslissingen van de regeringen.
4) Gezien regeringen beslissingen maken voor groepen mensen en met betrekking tot andere groepen mensen maken regeringen altijd gebruik van universaliën.
5) Gezien universaliën nooit gelijk zijn aan de realiteit is er altijd sprake van het scheppen van een vertekend wereldbeeld bij het duidelijk maken van beslissingen van regeringen op propagandische wijze, zij het in meer of mindere mate.

En als klapper op de vuurpijl:

6) Dr. Joseph M. Goebbels, Nazi minister of propaganda said, “It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth becomes the greatest enemy of the State.”

Nu nou meneertje 'regering' van wo2, Goebbels zou trots op je zijn. Is dit niet iets om eens over na te denken?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Als een uitdieping nuttig zou zijn voor het onderwerp waar dit uit komt, waarom zou je het dan niet in dat onderwerp uitdiepen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Discussie-subforum

Bericht door Arjen »

okke schreef:Als een uitdieping nuttig zou zijn voor het onderwerp waar dit uit komt, waarom zou je het dan niet in dat onderwerp uitdiepen?
Misschien omdat het onderwerp zelf dan pas weer na 3 jaar aan bod kan komen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Discussie-subforum

Bericht door okke »

Arjen, ik snap best dat je graag wil dat het debat zich beperkt tot de kern in het enige topic dat je in ruim een jaar tijd maakt op het wo2-forum. Ik snap ook dat je het nodig vindt dat sommige aspecten die in dat debat naar voren komen verduidelijkt worden. Verder snap ik dat je deze uitdieping graag op het wo2-forum ziet plaatsvinden én dat je de babbelbox daarvoor geen geschikt forumonderdeel vindt én dat je het topic zelf daar ook niet voor wilt gebruiken.

Ik vind het jammer voor je dat voor deze wensen van jou niet een discussie-onderdeel op het forum wordt geopend. Ik zal het verzoek daartoe nog een keer voor je bij de staf inbrengen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten