Verzameling Omgitsme Updated 06-02-2009

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Verzameling Omgitsme Updated 06-02-2009

Bericht door S1991 »

Hierbij laat ik mijn verzameling ook zien.
Alles is origineel (behalve de Waffen-SS poster), het repro is nu allemaal in de verkoop.

Ik verzamel nu ongeveer 10 maanden misschien iets langer echt intensief. Ik heb mijn interesses gelegd bij de US Army/ US Infantry Divisions. Met name de 26th Infantry Division "Yankee Division". Ook heb ik wat Duits in de collectie m.b.t. mijn woonplaats tijdens de oorlog nadat ik mijn Duitse stafkaart heb ontvangen van West-Sittard.
Hier dan wat foto's, ik zal beginnen met het Duitse gedeelte en dan doe ik het Amerikaanse gedeelte, ik zal ook zo goed mogelijk uitleg erover geven.

Afbeelding
Wehrpass, Verwundeten Abzeichen in Schwartz, bidprentje van Ober. Gefr. Hans Beck gestorven op 10. November 1941 in Rusland op 24-jarige leeftijd (meer info zie verder in dit topic), Duitse stafkaart van West-Sittard gedateerd 1941, M-36 Cap Eagle, EKII lintje, 5 foto's wat in Limburg zijn genomen een bij de brug van Mook, Panzersperre (opgeruimt) bij Mook, verwoestingen van Venlo,Obbicht en een onbekende. 4 Luger 9mm hulzen en feldpost van Ober. Gefr. Kezeus? Porteu naar Fräulein Libille Porteu in Lübsdorf. (Is er misschien een mogelijkheid om er achter te komen wie deze Ober. Gefr. Kezeus? Porteu was?)
Hier wat meer informatie over Ober. Gefr. Kezeus? Porteu, wat ik dankzij Michiel01 te weten ben gekomen:
(Mobilmachung-1.1.1940) 1. Kompanie Panzer-Regiment 11.

Afbeelding
2x Duitse Flak 2cm hulzen uit 1937 en 1938, Nederlandse Signaal van 1944 (nr.5) op de voorkant staat drager van het Ridderkruis Léon Degrelle commandant van SS-vrijwilligers brigade Wallonië, K98 clips 1 clip is compleet met hulzen van 1940 andere van diverse jaartallen, EKII lintje en 1 foto wat in Limburg genomen is beschreven met in de trant van: een "vader" wat op een kerkhof is te Limburg (kan iemand mij vertellen waarbij hij hoorde? Lijkt mij Kriegsmarine), 2 foto's van de Panzerzug no.1 en nog een groepsfoto en een foto wat gemaakt is in Lessieux 1944 tijdens een training, bidprentje van Grenadier Josef Preiss gestorven op 15. Juli 1944 na 3½ maand Pflichterfüllung bij de zware gevechten in het Oosten van 18 jaar, een Georgien schildje en feldpost van Gefr. Günther Sommer naar Fräulein Ida Auhlmann in Tschede/ Ar. Telle. (Is hier ook misschien een mogelijkheid om er achter te komen wie deze Gefr. Günter Sommer was?)
Hier wat meer informatie over Gefr. Günter Sommer, wat ik dankzij Michiel01 te weten ben gekomen:
(Mobilmachung-1.1.1940) 3. Batterie Reserve-Flak-Abteilung 512.,
(15.7.1942-24.1.1943) 3. Batterie schwere Flak-Abteilung 512,
(1.8.1943-23.3.1944) 11.9.1943 3. Batterie schwere Flak-Abteilung 512 (o),
(24.3.1944-6.11.1944) 19.10.1944 gestrichen.


Afbeelding
Close-up van de foto uit Lessieux.

Afbeelding
Schilderij met daarin aantal Duitse foto's van van alles wat met wat WWI geld.

AfbeeldingAfbeelding
Een Duits Heer eetbord wat achtergebleven is in een Duits Communicatie post op de weg van Susteren naar Sittard, bord zou gevonden zijn bij een Duitse officier die Heindrich O. zou heten.

Hier mijn US gedeelte:

Afbeelding
Corporal chevron, Oversea bars, 8th Infantry Regiment (4th Infantry Division) Crossed Rifles, 22nd Infantry Regiment (4th Infantry Division) DUI, Sewingkit ID'ed aan Sgt. Joseph Huck member van 370th Bomb Squadron, 307th Bomb Group van het 13th US Army Air Force, Dogtags van Gerald K. Douglas (meer info zie hieronder), US Army Recruiting pamphlet, Colt .45 ammo pouch dated 1918, First Aid Pouch dated 1944, US Army lucifers waterbestendig en een US Army pressphoto uit 1932.

Afbeelding
Close-up van de Dogtag van Gerald K. Douglas en de 22nd Infantry Regiment DUI.
Hier wat meer info over Gerald K. Douglas:
Army Serial Number: 32940868
Name: Douglas Gerald K.
Residence: State: New York
Residence: County: Essex
Place of Enlistment: Utica New York
Date of Enlistment Day: 25
Date of Enlistment Month: 06
Date of Enlistment Year: 43
Rank: PVT. Private
Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law.
Year of Birth: 1925
Race and Citizenship: White, citizen
Education: 1 year of college
Marital Status: Single, without dependents
Component of the Army: Selectees (Enlisted Men)

Afbeelding
Wat meer informatie over Sgt. Joseph Huck:
Army Serial Number: 32256331
Name: Huck, Joseph, E
Residence: New York
Residence: County: Monroe
Place of Enlistment: FT NIAGARA YOUNGSTOWN NEW YORK
Date of Enlistment Day: 31
Date of Enlistment Month: 03
Date of Enlistment Year: 42
Rank: Private (later dus Sgt. gezien de Identification Card van zijn Sewing Kit.)
Branch: Alpha Designation: BI# Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law.
Source of Army Personnel: Civil Life
Nativity: New York
Year of Birth: 1911
Race and Citizenship: White, citizen
Education: Grammar school
Civilian Occupation: Tinsmiths, coppersmiths, and sheet metal workers
Marital Status: Single, without dependents
Component of the Army: Selectees (Enlisted Men)

Afbeelding
US Garrison cap met Laundry code, garand clip, Small en Large First Aid Dressing, ETO Advanced Base patch, US Army lucifers waterbestendig, Oversea bars, Ruptured duck (kenteken voor eervol ontslag), T/5 chevrons, First Aid Pack, USAAF Aviation wings, 28th Infantry Division patch, E.A.M.E. Ribbon, US V-mail van een KIA GI in Italy (zie hieronder voor meer info), 44th Field Artillery Battalion (4th Infantry Divison) DUI, US Army pressphoto uit 1932 met General Aliston Hamilton, foto gemaakt in San Sereno.

Afbeelding
Close-up van de 44th Field Artillery Battalion DUI.

Afbeelding
Hier meer informatie over Clifton R. Ambrose:
Naam: Clifton R. Ambrose
ASN: 06378046
Place of Enlistment: Louisiana
Date of Enlistment: 24-09-1939
Term of Enlistment: 3 years of enlistment
Residence: State: Louisiana
Residence: County: Calhoun
Education: 2 years of college
Civilian Occupation: Occupations in production of miscellaneous petroleum and coal products
Marital status: Divorced, without dependents
Component of the army: Regular Army (including Officers, Nurses, Warrant Officers, and Enlisted Men)
Rank: Sergeant
Service: U.S. Army, 894th Tank Destroyer Battalion

Gestorven: Monday, August 28, 1944
Begraven: Florence American Cemetery
Locatie: Via Cassia, Italy
Plot: H Rij: 13 Graf: 32
Medailles: Bronze Star, Purple Heart with Oak Leaf Cluster

Afbeelding
35th Infantry Division patch, 44th Infantry Division patch, V-mail propaganda envelop wat verstuurt is geworden naar: Miss Madeline Floh, 463 Lincoln Pl. (Pl. = place), Brooklyn, 3 garand clips, US parachute stof en een US Stafkaart van Euskirchen (ligt in de buurt van Bonn) gedateerd 1944.

Afbeelding
US 37mm huls, krantje The Liberator uit 1945 met een artikel over Arnhem, een Cover, Protective, Individual dated 9 december 1944, Messkit dated 1942, helmnetje en 2 foto's, linker foto komt uit een reeks foto's wat zou gemaakt zijn in de 3rd Armored Divison, rechts een foto wat beschreven is met Joe Alks (lijkt mij dan de persoon op de foto).

Afbeelding
US Field Cap, OD, Cotton, With Visor, Messkit dated 1945, Large First Aid Dressing.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
US Leggings nummergelijk en gedateerd 26 September 1942, US M6 Gasmaskbag Carrier (Lightweight), US Ike Jacket van de 26th Infantry Division (hieronder nog extra foto's) met laundry code, deze persoon zat in een Artillery unit.

AfbeeldingAfbeelding
De etalage pop met een Overcoat dated 1942, M-1943 jacket eronder, M-1937 trousers, Overshoes, Musette bag 1942 dated, M-1936 pistol belt dated 1942, M1 Carbine Pouch dated 1942, M-1943 pio schop met het 1e model cover dated 1943 en schop dated 1944, schietwanten, Veldfles dated 1943.

Afbeelding
Foto van de pop, maar dan gefotoshopped in de foto hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien ongeveer.

De etalage pop komt ongeveer hetzelfde uit te zien als de voorste GI op de volgende foto:
Afbeelding

Geef gerust je mening van wat je er vind of wat beter kan !

Grt,
Silvano
Laatst gewijzigd door S1991 op 25 mar 2009, 13:24, 9 keer totaal gewijzigd.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
zundapp
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 okt 2006, 19:28
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door zundapp »

Ziet er netjes uit!! :wink:
Altijd intressen in sumpftarn collectie.
http://www.diekrieg.tk
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door coco »

Ziet er goed uit en, ziet er iniedersgeval beter uit dan eerst!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door special air service »

Leuke verzameling.

Ik neem aan dat je in Nederland woont? (vanwege NL krantje)
De Garand hulzen met kop en de granaat zijn in Nederland verlof plichtig.
Dat je het even weet. :wink:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door ammo »

special air service schreef:Leuke verzameling.

Ik neem aan dat je in Nederland woont? (vanwege NL krantje)
De Garand hulzen met kop en de granaat zijn in Nederland verlof plichtig.
Dat je het even weet. :wink:
idd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door Von Brand »

Ziet er leuk uit, je bent goed op weg. Steeds meer kwaliteit spullen.
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

Bedankt allen.
Klopt ik woon in Nederland, ik weet dat ik inderdaad er een verlof voor nodig heb wat ik eigenlijk wel jammer vindt.
De kopjes (wat bodemvondsten zijn) wat op de Garand hulzen zitten (wat ook bodemvondsten zijn) kunnen er gewoon afgehaald worden, en die zitten volgens mij ook nog niet eens echt goed erin dus.. Die glijden vaker naar onder. Over de granaat, ik wil hem liever niet weg doen omdat ik hem toch nog altijd gekregen heb.. Daar moet ik dan gewoon een oplossing voor vinden (verlof aanvragen kan pas op mijn 18de jammer genoeg ben op het moment 16 bijna 17).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en het klopt inderdaad dat er nu "kwaliteit" spullen tussen zitten :)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

Hier de foto van mijn etalage pop:

AfbeeldingAfbeelding
Originele M-1937 wool trousers met laundry code en dated 1942, M-1942 First Aid Pouch met inhoud, M-1936 suspenders dated 1943, M-1942 veldfles+hoes+beker gedateerd 1942 en '43 (niet zichtbaar), M-1943 pioschop hoes gedateerd 1944 en schep 1943 en M-1938 Wool Overcoat dated 1942 en ID'ed aan: Vincent J. Filipczyk diende in de Pacific bij een Airforce unit,

AfbeeldingAfbeelding
Binnenkant Overcoat naam van drager:
Vincent J. Filipczyk
ASN: 63603469
Laundry code: F3466
Service: Pacific
Woonplaats toen der tijd: Pennsylvania, Luzern
Is waarschijnlijk enlisted na de oorlog.
Laatst gewijzigd door S1991 op 25 okt 2008, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door special air service »

Ookal zijn het bodemvondsten ze blijven verlof plichtig. Probeer iemand te vinden met een verlof die ze zo lang onder zijn hoede wil nemen tot je een verlof hebt.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

Dankzij Michiel01 heb ik weer wat meer informatie over de feldpost!

feldpostnummer: 11711 (van Ober. Gefr. Kezeus? Porteu)
(Mobilmachung-1.1.1940) 1. Kompanie Panzer-Regiment 11.

feldpostnummer: 03722 (van Gefr. Günter Sommer)
(Mobilmachung-1.1.1940) 3. Batterie Reserve-Flak-Abteilung 512.,
(15.7.1942-24.1.1943) 3. Batterie schwere Flak-Abteilung 512,
(1.8.1943-23.3.1944) 11.9.1943 3. Batterie schwere Flak-Abteilung 512 (o),
(24.3.1944-6.11.1944) 19.10.1944 gestrichen.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

Nieuwste aanwinst van vandaag:
AfbeeldingAfbeelding
Het Georgien schildje, M-36 Cap Eagle en EKII lintje zijn nieuw, en 100% origineel.

Wat informatie m.b.t. de cap eagle:
WH (Heer) overseas cap eagle - M36 model
This is a mint, unissued WH (Heer) overseas cap eagle in so-called BeVo style. The eagle is executed in dove-grey on a dark-green background and is in mint/unissued condition (just somewhat cut-short from the role).
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door Von Brand »

Paar mooie mint spulletjes erbij. Leuk :wink:
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door JimK »

Zeker een vooruitgang t.o.v. de vorige keer.
omgitsme schreef:......Dit keer is alles origineel (behalve mijn Garand belt, Waffen-SS poster, 101st AB en 82nd AB patch), .....
De LW vliegtuigfoto's ook??
Een oproepingsbevel om bij het Nederlands Vrijwilligerslegioen te gaan om tegen het bolsjewisme te vechten ondertekend door Seys Inquart
Er zijn nog twee documentjes die niet origineel zijn. Bovengenoemd oproepingsbevel is een poster geweest in de oorlog. Ook het ernaast getoond exemplaar met de stem der SS is een repro van een poster. Dit zijn beiden exemplaren uit de serie ''Nederland in den Oorlog, hierin zijn na de oorlog allerlei repro's van documenten gemaakt op verschillende soorten papier. Sommigen zijn qua formaat ook zo gelijkend dat ze vaak op beurzen erbij tussen zitten als origineel, maar dit zijn ze niet.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

mgschutze schreef:Zeker een vooruitgang t.o.v. de vorige keer.
omgitsme schreef:......Dit keer is alles origineel (behalve mijn Garand belt, Waffen-SS poster, 101st AB en 82nd AB patch), .....
De LW vliegtuigfoto's ook??
Een oproepingsbevel om bij het Nederlands Vrijwilligerslegioen te gaan om tegen het bolsjewisme te vechten ondertekend door Seys Inquart
Er zijn nog twee documentjes die niet origineel zijn. Bovengenoemd oproepingsbevel is een poster geweest in de oorlog. Ook het ernaast getoond exemplaar met de stem der SS is een repro van een poster. Dit zijn beiden exemplaren uit de serie ''Nederland in den Oorlog, hierin zijn na de oorlog allerlei repro's van documenten gemaakt op verschillende soorten papier. Sommigen zijn qua formaat ook zo gelijkend dat ze vaak op beurzen erbij tussen zitten als origineel, maar dit zijn ze niet.

Gr. Jim
Bedankt Jim voor de toelichting !
De LW vliegtuigfoto's ben ik me niet zeker van, maar het kan best zijn dat het herdrukken zijn.
Zoja, dan vind ik het eigenlijk helemaal niet zo erg, want het zijn eigenlijk best sjieke foto's.
Bedankt voor de toelichting van het bevel en de poster. Mag ik je vragen hoe je dat zo ziet dat het exemplaren zijn uit de serie "Nederland in de Oorlog"?
Weet je ook misschien wat daarvan de waarde ongeveer is mocht ik ze toch verkopen? Heb ze namelijk gekocht voor €12,50, niet dat het er toe doet ofzo.
Maar ben wel eens benieuwd.
Nogmaals, hartelijk dank Jim.

Mvg,
Silvano
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verzameling Omgitsme

Bericht door S1991 »

Nieuwste aanwinsten:
4th Infantry Division, 8th Infantry Regiment Crossed Rifles. Waarschijnlijk voor een cap ofzo. WWI, interbellum of WWII periode. Kan mij misschien iemand meer informatie erover geven?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

2 20mm Flak hulzen:
AfbeeldingAfbeelding

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie