Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

special air service schreef:Is het niet genoeg als de personen verantwoordelijk voor dat bloedbad terecht staan/hebben gestaan.

Heeft ooit 1 Nederlander een cent gezien na wat er op de Dam gebeurd is?

Als je 1 persoon geld geeft heb je over een tijdje een hele bevolking voor je deur staan.

Waarom anderen laten boeten voor wat een groep(je) uit de vorige generatie gedaan heeft?

Op deze manier blijkt geld maar weer eens belangrijker dan het recht of het betreffende familielid.

persoonlijk,
Mijn opa was zwaar mishandeld door kotälla en liep de rest van z'n leven met metalen platen in z'n kaak. Niet te spreken hoe hij mentaal kapot was gemaakt. kotälla is dan wel geëxecuteerd maar mijn opa ging niet naar de regering om geld te vragen. Hij heeft het zelf meegemaakt! Niks nabestaanden.
Het is niet om bij de hand te doen maar kotälla is niet geëxecuteerd maar hij heeft tot 1979 in het gesticht gezeten en is daar ook overleden.

Maar nu ik er over na gedacht heb ik geef special air service gelijk.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Dus wat jullie zeggen: pech gehad voor de slachtoffers van het bloedbad in Civitella. Jammer voor ze dat ze al 64 jaar proberen hun recht te halen, ze zoeken het maar uit met wat hun is aangedaan. Als we daar medelijden mee krijgen dan blijven we aan de gang.

Echt, ik hoop voor merkloos en special air service dat hun nooit iets ellendigs overkomt. Je zal maar overreden worden door een dronken automobilist. Dat gebeurt honderden mensen elk jaar. De dader kunnen we beter niet berechten en jou geen schadevergoeding toekennen, want voor je het weet moeten we honderden slachtoffers vergoeden. Daar kunnen we niet aan beginnen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

[quote="merkloos]
Het is niet om bij de hand te doen maar kotälla is niet geëxecuteerd maar hij heeft tot 1979 in het gesticht gezeten en is daar ook overleden.

Maar nu ik er over na gedacht heb ik geef special air service gelijk.[/quote]

Is niet bijdehand. Ik heb me vergist je hebt gelijk. :wink:
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Ik zeg niet dat de personen die dit gedaan hebben niet berecht hoeven te worden.

Het gaat hier om het geld niet om het recht.

Daarbij het voorbeeld dat jij geeft is aan de persoon zelf niet de nabestaande. Slachtoffers kun je een schadevergeoding geven. Nabestaanden niet.
Mensen willen tegenwoordig alleen maar geld zien. Zo kan iedereen ineens roepen dat hij een nabestaande is van....

Ik denk ook niet dat er ooit betaald zal worden.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

special air service schreef:Het gaat hier om het geld niet om het recht.
Goh, je kent de zaak helemaal niet hè?
special air service schreef:Daarbij het voorbeeld dat jij geeft is aan de persoon zelf niet de nabestaande. Slachtoffers kun je een schadevergeoding geven. Nabestaanden niet.
Vreemd, het Nederlandse en het Belgische recht zit heel anders in elkaar. Het Italiaanse en het Duitse trouwens ook. Nabestaanden hebben daarin ook recht op schadevergoeding. Smartegeld heet dat. Of denk jij dat nabestaanden niet lijden?
special air service schreef:Mensen willen tegenwoordig alleen maar geld zien. Zo kan iedereen ineens roepen dat hij een nabestaande is van....
Je kent de zaak echt niet hè? Waarop baseer jij dat deze slachtoffers opeens roepen dat ze nabestaanden zijn? En wat versta jij onder nabestaanden: volgens de wetten in veruit de meeste beschaafde landen hebben familieleden van slachtoffers recht op schadevergoeding, al helemaal als ze als vrouw of als kinderen van het slachtoffer getuige waren van de misdaad. Jij vindt van niet? Opnieuw heb ik de indruk dat je totaal geen compassie hebt met het lijden dat deze mensen is aangedaan.
special air service schreef:Ik denk ook niet dat er ooit betaald zal worden.
Dat denk ik ook, maar dat betekent niet dat die slachtoffers het niet verdienen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Nabestaanden zullen ook net zo goed lijden.

Ik zeg trouwens niet dat ze opeens nabestaanden zijn. Na dit soort zaken krijg je van die personen.

Er staat nergens dat er getuigen zijn bij de betrokken nabestaanden?

Je hebt het steeds over slachtoffers. Waar staat dat dan? Als jij een nabestaande en slachtoffer hetzelfde vind. Dan ben ik dat ook en heb ik ook recht op smartegeld?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door jurgen »

ruimteaapje, natuurlijk begrijpt men wel dat die nabestaanden hebben geleden, en dat respecteert iedereen wel denk ik.
Maar de nazi's hebben MILJOENEN mensen vermoord, ze kunnen toch moeilijk miljoenen nabestaanden geld gaan geven, want daar komt het bij jou op neer heb ik de indruk.

Of ik moest je verkeerd begrijpen.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

special air service schreef:Ik zeg trouwens niet dat ze opeens nabestaanden zijn. Na dit soort zaken krijg je van die personen.
Niet?
special air service schreef:Zo kan iedereen ineens roepen dat hij een nabestaande is van....
special air service schreef:Er staat nergens dat er getuigen zijn bij de betrokken nabestaanden?
Zoals ik al zei...
Ruimteaapje schreef:Goh, je kent de zaak helemaal niet hè?
Dat is juist zo typisch. Mensen geven tegenwoordig altijd maar hun mening over dit soort dingen zonder enig benul te hebben hoe de zaak in elkaar zit. Misschien moeten jij en "merkloos" zich eens in de zaak verdiepen voordat jullie commentaar leveren. Of verwachten jullie nu van mij dat ik het allemaal ga uitleggen? :roll:

Jurgen, wat er verder voor aanklachten komen en wat rechters daarvan vinden zien moeten we nog zien. Ik kijk nu naar deze zaak en ik zie mensen die na 64 jaar eindelijk recht krijgen. En dan zitten er op z'n forum als dit allerlei pubertjes die vinden dat die mensen niet moeten zeuren en niet "ineens" als slachtoffer of nabestaande geld moeten gaan eisen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door jurgen »

Jurgen, wat er verder voor aanklachten komen en wat rechters daarvan vinden zien moeten we nog zien. Ik kijk nu naar deze zaak en ik zie mensen die na 64 jaar eindelijk recht krijgen. En dan zitten er op z'n forum als dit allerlei pubertjes die vinden dat die mensen niet moeten zeuren en niet "ineens" als slachtoffer of nabestaande geld moeten gaan eisen.
Je vind het dus eerder symbolisch? want de uitspraak van de rechter doet er zoveel niet toe blijkbaar, het gaat om symbolische gerechtigheid.
Ik zeg helemaal niet dat ze niet moeten zeuren, ik vind gewoon dat ze geen geld moeten gaan eisen, en zeker niet zulke grote sommen, dat vind ik hoogst ongepast.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Lezen blijft moeilijk?

Die 2e quote slaat niet op de betreffende personen hier. Die slaat op het algemeen. Ja ze zijn er al lang mee bezig maar het is nu weer onder de aandacht.

Daarbij ik reageer hier op het begin van het topic. Waarom zou ik mij verdiept moeten hebben in die slachtpartij? Dit gaat over de aanklacht van die mensen tegen de Duitse staat.

Maargoed als jij het beter weet leg het dan maar uit. Want straks lees ik een stuk wat volgens jou niet klopt en zitten we daar ook weer mee.

Ook leuk dat je mij respecteerd als 'pubertje'.

Dit zegt voor mij weer genoeg. ''Ik ben volwassen laat dat kind z'n klep houden die weet toch niks.''
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

special air service schreef:Lezen blijft moeilijk?
Valt wel mee hoor :wink:
special air service schreef:Die 2e quote slaat niet op de betreffende personen hier. Die slaat op het algemeen. Ja ze zijn er al lang mee bezig maar het is nu weer onder de aandacht.
Daarin ben je dan lekker duidelijk zeg.
special air service schreef:Daarbij ik reageer hier op het begin van het topic. Waarom zou ik mij verdiept moeten hebben in die slachtpartij? Dit gaat over de aanklacht van die mensen tegen de Duitse staat.
Precies, en je geeft een mening over die aanklacht en uit die mening blijkt dat je totaal niet weet wie de mensen nu eigenlijk zijn die deze aanklacht indienden. Geef je altijd je mening over alles zonder je te laten hinderen door gebrek aan kennis?
special air service schreef:Maargoed als jij het beter weet leg het dan maar uit. Want straks lees ik een stuk wat volgens jou niet klopt en zitten we daar ook weer mee.
Dus nu mag ik jou gaan uitleggen hoe die zaak in elkaar steekt? Je bent wel erg lui zeg.
special air service schreef:Ook leuk dat je mij respecteerd als 'pubertje'.
Ik respecteer je juist niet als pubertje. Je toont totaal geen inlevingsvermogen in het leed dat de slachtoffers van het bloedbad in Civitella is aangedaan. Moet is je respecteren om je koele, afstandelijke, emotieloze opvattingen over oorlogsmisdaden en de slachtoffers daarvan?
special air service schreef:Dit zegt voor mij weer genoeg. ''Ik ben volwassen laat dat kind z'n klep houden die weet toch niks.''
Nope, dat zijn woorden die je mij nu in de mond legt.

Jurgen, inderdaad, zelfs al weet ik dat Duitsland toch nooit gaat betalen en ook al weet ik dat deze Duitse staat niet de nazi staat vertegenwoordigt die de wandaden beging, ik ben van mening dat het goed is dat er eindelijk erkenning is voor het feit dat deze slachtoffers iets vreselijks is aangedaan en dat ze recht hebben op erkenning van dat onrecht en op schadevergoeding. Er zijn 203 mensen en vermoord, er zijn vrouwen verkracht, er zijn honderd huizen in brand gestoken, en 64 jaar lang konden ze nergens terecht met dit onrecht omdat Italië en Duitsland op het hoogste niveau besloten hadden dat het verder wel goed was. Dat is officieel allemaal keurig volgens de regels maar daar hebben die mensen uit Civitella helemaal niets aan. Die bleven met de ellende zitten.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Ik geef nooit snel m'n mening dan heb ik dat nu te snel gedaan.

Je mag het uitleggen omdat je het zo goed weet. Ik zal wel iets lezen wat volgens jou niet klopt. maakt mij niet uit wat je doet. Lui? Misschien wel.

Ooit gehoord van sarcasme? Of je mij respecteerd of niet maakt mij niet uit. Dat moet jij weten.

Lig jij wakker van het probleem van die mensen of het onrecht wat hen is/wordt aangedaan? Daar ben ik benieuwd naar.

Dat ik afgestompt ben (sammengevat) tja dat is dan niet anders. Daar ga ik verd ook niet op in.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

special air service schreef:Lig jij wakker van het probleem van die mensen of het onrecht wat hen is/wordt aangedaan? Daar ben ik benieuwd naar.
Wakker liggen is weer iets anders natuurlijk. Maar als ik zo'n geschiedenis tegenkom in de media en ik verdiep mij enigszins in de gebeurtenissen en de nasleep dan kies ik wel hun kant ja.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Dat is ieder zijn keus welke kant hij/zij kiest.

Deze discussie zet me nu aan het denken wat ons ooit eens is aangedaan en wat ik bijna vergeten was. Zelf niet bewust meegemaakt maar kom er soms nog mee in aanraking. Gelukkig heeft mijn moeder die het toen het zwaarst had er vrede mee. Hierdoor kom ik nu even in de war.

Is het soms niet beter om het te laten rusten? Of is het als je weet dat je toch geen cent krijgt en je er zo overdenkt opgeven?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Dat is aan ieder voor zichzelf. Civitella bleef vechten voor erkenning en recht. Jouw familie liet het erbij zitten. Voor beiden is iets te zeggen.

Uiteraard is het aan ieder te bepalen welke kant hij/zij kiest. Maar over de beweegredenen bij die keuze kunnen we discussiëren. In dit geval of een keuze wel overwogen is op basis van feitenkennis en niet teveel vanuit een onderbuikgevoel.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gesloten