Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door special air service »

Het is mijn moeder nu meer dat ze erbovenop is gekomen en alles weer goed is. Als we de zaak nu weer opzouden halen. (wat ik op zich wel zou willen alleen voor de waarheid die niemand kent) zou m'n vader zich hoogwaarschijnlijk omdraaien in z'n graf.


Ruimteaapje schreef:Maar over de beweegredenen bij die keuze kunnen we discussiëren. In dit geval of een keuze wel overwogen is op basis van feitenkennis en niet teveel vanuit een onderbuikgevoel.
Daar heb je gelijk in.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Moengoman »

jurgen schreef:ik vind gewoon dat ze geen geld moeten gaan eisen, en zeker niet zulke grote sommen, dat vind ik hoogst ongepast.
Naar ik hoop word jij nooit Minister van Justitie. Want als ik geld wil gaan eisen dan doe ik dat omdat ik meen dat ik daar recht op heb. Dan zit ik al helemaal niet op iemand te wachten die roept dat dat ongepast is. Wie ben jij om zo'n oordeel te vellen?
Of de nabestaanden van welk bloedbad dan ook het geld toegewezen moeten krijgen weet ik niet. Ik weet wel dat ze het volste recht hebben om smartegeld te eisen. Wie hen dat recht ontzegt of deze rechtsgang afdoet als "ongepast" neemt de democratische rechtsstaat niet serieus en verdient het wantrouwen van elke rechtschapen burger.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:
special air service schreef:Ik zeg trouwens niet dat ze opeens nabestaanden zijn. Na dit soort zaken krijg je van die personen.
Niet?
special air service schreef:Zo kan iedereen ineens roepen dat hij een nabestaande is van....
special air service schreef:Er staat nergens dat er getuigen zijn bij de betrokken nabestaanden?
Zoals ik al zei...
Ruimteaapje schreef:Goh, je kent de zaak helemaal niet hè?
Dat is juist zo typisch. Mensen geven tegenwoordig altijd maar hun mening over dit soort dingen zonder enig benul te hebben hoe de zaak in elkaar zit. Misschien moeten jij en "merkloos" zich eens in de zaak verdiepen voordat jullie commentaar leveren. Of verwachten jullie nu van mij dat ik het allemaal ga uitleggen? :roll:

Jurgen, wat er verder voor aanklachten komen en wat rechters daarvan vinden zien moeten we nog zien. Ik kijk nu naar deze zaak en ik zie mensen die na 64 jaar eindelijk recht krijgen. En dan zitten er op z'n forum als dit allerlei pubertjes die vinden dat die mensen niet moeten zeuren en niet "ineens" als slachtoffer of nabestaande geld moeten gaan eisen.
Ik stel daar boven deze vraag.

WAren de mensen die
een vergoeding krijgen er bij hoe hun familie werden neergeschoten /
hebben ze het gezien? of zaten ze ergens anders ?

6 miljoen mensen door de holocaust omgekomen en nog veel mensen die het overleefd hebben moeten die geld gaan vragen?
Moeten de slachtoffers van nagasakie hamburg en dresden geld gaan vragen aan amerika?
Moeten de indoneschiers een schade vergoeding voor de 400 jaar onderdrukking van indoneschie en de onafhankelijkheids oorlog?
moeten de inwoners van london ook een vergoeding vragen voor hun bombardement?
Moet mijn opa een schade vergoeding krijgen omdat hij ook vresselijke dingen heeft gezien in wo2?
Moeten de nederlanders in werkenkampen ook allemaal een vergoeding krijgen?

Ik denk dat geld het zowiezo niet veel beter maakt dan als je het niet krijgt. Ik bedoel de daders
zijn gestraft en dan nog geld vragen vind ik raar.

Persoonlijk ja mischien verdienen ze het wel. Maar dan kan iedereen op eens gaan klagen omdat ze schade op hebben gelopen tijdens
de oorlog dan moeten er nog miljoen claims worden ingediend en niet alleen van deze oorlog. Wat dacht je van de trootst meisjes in indoneschie en wat dacht je van de mensen die de holocaust hebben overleefd. Of die zwaar verminkt zijn geraakt en verlamd verder moesten leven.

Als ik wordt platgereden word zit de vergoeding in de straf dus dat is niet relevant.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:6 miljoen mensen door de holocaust omgekomen en nog veel mensen die het overleefd hebben moeten die geld gaan vragen?
Dit toont weer dat je er bar weinig van weet. Heb je enig idee hoeveel geld die al vroegen en hoeveel ze van Duitsland krijgen? Vorig jaar nog besloot Duitsland 6500 overlevenden van de holocaust die in Oost-Europa wonen en nooit enige schadevergoeding hebben ontvangen alsnog in totaal 12,3 miljoen euro uit te keren. In totaal heeft Duitsland in het kader van schadevergoeding voor de Holocaust al 22 miljard euro aan Israël betaald. Aan alle slachtoffergroepen tezamen heeft Duitsland ruim 63 miljard euro uitgekeerd. Ook dwangarbeiders kregen schadevergoeding. Italianen zoals de inwoners van Civitella niet vanwege een afspraak tussen de Duitse en Italiaanse regeringen uit de jaren vijftig.
merkloos schreef:Ik denk dat geld het zowiezo niet veel beter maakt dan als je het niet krijgt. Ik bedoel de daders
zijn gestraft en dan nog geld vragen vind ik raar.
Welke dader zijn gestraft? De moordenaars van Civitella? Er is één veteraan van de Hermann Göring divisie bij verstek (dus bij afwezigheid) veroordeeld. Dus hoezo de daders zijn gestraft? En zullen we het aan de individuele slachtoffers overlaten of ze vinden dat geld iets goed maakt en of ze schadevergoeding willen eisen? Ik vind het wat ongepast als jij/wij gaat/gaan bepalen wat dit voor slachtoffers betekent.
merkloos schreef:[...] de oorlog dan moeten er nog miljoen claims worden ingediend en niet alleen van deze oorlog. Wat dacht je van de trootst meisjes in indoneschie en wat dacht je van de mensen die de holocaust hebben overleefd. Of die zwaar verminkt zijn geraakt en verlamd verder moesten leven.
Klopt, en het is een schande dat Japan in tegenstelling tot Duitsland nog altijd geen schuld wil toegeven. Zoals ik hierboven al aangaf kregen slachtoffers van de Holocaust wel schadevergoeding van Duitsland. Dus waar heb je het over?
merkloos schreef:Als ik wordt platgereden word zit de vergoeding in de straf dus dat is niet relevant.
Want?

Ik krijg de hele tijd de indruk dat je echt geen idee hebt hoe de feiten liggen en gewoon maar wat roept om je mening kracht bij te zetten. Zeggen dat holocaust slachtoffers ook geen schadevergoeding vragen en krijgen vind ik toch wel een enorme blunder van je.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef: Echt, ik hoop voor merkloos en special air service dat hun nooit iets ellendigs overkomt. Je zal maar overreden worden door een dronken automobilist. Dat gebeurt honderden mensen elk jaar. De dader kunnen we beter niet berechten en jou geen schadevergoeding toekennen, want voor je het weet moeten we honderden slachtoffers vergoeden. Daar kunnen we niet aan beginnen.
merkloos schreef:Als ik wordt platgereden word zit de vergoeding in de straf dus dat is niet relevant.
Ruimteaapje schreef:Want?
Je zei dat daar boven tegen mij en mij eerste quote van boven is mijn antwoord daar op
Ruimteaapje schreef:Welke dader zijn gestraft? De moordenaars van Civitella? Er is één veteraan van de Hermann Göring divisie bij verstek (dus bij afwezigheid) veroordeeld. Dus hoezo de daders zijn gestraft? En zullen we het aan de individuele slachtoffers overlaten of ze vinden dat geld iets goed maakt en of ze schadevergoeding willen eisen? Ik vind het wat ongepast als jij/wij gaat/gaan bepalen wat dit voor slachtoffers betekent.
Ik spreek hier over het grote geheel de leiders van nazi-duitsland zijn dood of gestraft. Want die italiaanse mensen klagen duitseland aan ter wijl de helft van die mensen amper iets van de oorlog weten en 10% heeft het maar meegemaakt. Dus met die aanklacht straffen ze dus de duitse belasting betaler voor het geen wat een groep duitsers in het verleden hebben gedaan. Het zou het zelfde zijn als een groep mensen iets doet en de hele linie moet gaan betalen voor die mensen.
Ruimteaapje schreef:Dit toont weer dat je er bar weinig van weet. Heb je enig idee hoeveel geld die al vroegen en hoeveel ze van Duitsland krijgen? Vorig jaar nog besloot Duitsland 6500 overlevenden van de holocaust die in Oost-Europa wonen en nooit enige schadevergoeding hebben ontvangen alsnog in totaal 12,3 miljoen euro uit te keren. In totaal heeft Duitsland in het kader van schadevergoeding voor de Holocaust al 22 miljard euro aan Israël betaald. Aan alle slachtoffergroepen tezamen heeft Duitsland ruim 63 miljard euro uitgekeerd. Ook dwangarbeiders kregen schadevergoeding. Italianen zoals de inwoners van Civitella niet vanwege een afspraak tussen de Duitse en Italiaanse regeringen uit de jaren vijftig.
Je doet net als of die 6500 mensen de enigste waren die het overleefd hebben. Of iedereen die de holocaust hebben meegemaakt in israel wonen. Wat dacht je van een grote groep noren, nederlanders, deense, italiaanse, griekse, belgische, franse, oosterijkse, duitse joden - roma's enzo hebben die allemaal een vergoeding gehad? En wat dacht je dan van de sovjet militairen hebben die een vergoeding gehad over de dodemarsen. En amerikaanse soldaten hebben het ook slecht gehad in duitse P.O.W kampen.

gelieve ook een antwoord op deze vragen.

1. moeten de mensen van dresden, hamburg, nagasakie en hirosima ook een vergoeding krijgen van de amerikanen?

2. De mensen die v.1 en v.2 van london hebben overleefd ook een vergoeding vangen?

3 Waren de mensen er zelf bij? En graag hiervoor een bron.

graag voor alle beweringen hier boven een bron
Ruimteaapje schreef:Dit toont weer dat je er bar weinig van weet
Standaart uitspraak ;)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:Dus met die aanklacht straffen ze dus de duitse belasting betaler voor het geen wat een groep duitsers in het verleden hebben gedaan. Het zou het zelfde zijn als een groep mensen iets doet en de hele linie moet gaan betalen voor die mensen.
Dat gebeurt zovaak. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse overheid die eergisteren liet weten dat ze de slachtoffers van de Schipholbrand en hun familie schadevergoedingen gaan betalen. Waar denk je dat dat geld vandaan komt? De belastingbetaler. Maar opnieuw toon je dat je meer compassie toont voor die 2 eurocent per Duitse belastingbetaler dan voor het leed van de slachtoffers van een massamoord.
merkloos schreef:Je doet net als of die 6500 mensen de enigste waren die het overleefd hebben. Of iedereen die de holocaust hebben meegemaakt in israel wonen. Wat dacht je van een grote groep noren, nederlanders, deense, italiaanse, griekse, belgische, franse, oosterijkse, duitse joden - roma's enzo hebben die allemaal een vergoeding gehad?
Volgens mij weet je er niet alleen bar weinig van, je leest ook heel beroerd. Volgens mij zeg ik dat Duitsland in het kader van schadevergoeding voor de Holocaust al 22 miljard euro aan Israël heeft betaald, in totaal alle slachtoffergroepen tezamen ruim 63 miljard euro, en vorig jaar nog totaal 12,3 miljoen euro voor een groep van 6500 Oosteuropese overlevenden
merkloos schreef:En wat dacht je dan van de sovjet militairen hebben die een vergoeding gehad over de dodemarsen. En amerikaanse soldaten hebben het ook slecht gehad in duitse P.O.W kampen.
Die mogen van mij allemaal een claim indienen. Dus wat is je punt?
merkloos schreef:gelieve ook een antwoord op deze vragen.
1. moeten de mensen van dresden, hamburg, nagasakie en hirosima ook een vergoeding krijgen van de amerikanen?
2. De mensen die v.1 en v.2 van london hebben overleefd ook een vergoeding vangen?
Zeg, ik weet niet of je het weet maar je kunt zelf ook eens iets opzoeken. Het komt er telkens op neer dat jij uitspraken doet die niet blijken te kloppen. Zoals nu weer als je beweert dat de joden geen schadevergoeding hebben gekregen. En dan mag ik je vervolgens weer in detail gaan vertellen hoe het wel zit, waarna je weer met nieuws ongefundeerde uitspraken komt. Bovendien is dit het punt helemaal niet: zoals ik al zei, of mensen een claim willen indienen of niet dat is aan hun. De mensen van Civitella wilden schadevergoeding en de rechter kent hun die nu toe. Ik begrijp waarom ze dat willen en ik begrijp niet hoe iemand zoals jij zo kil financiële belangen boven menselijk leed kan stellen. Hoe je meer compassie kan tonen voor een belastingbetaler dan voor een slachtoffer van een oorlogsmisdaad.
merkloos schreef:3 Waren de mensen er zelf bij? En graag hiervoor een bron.
Wordt het niet eens tijd dat je zelf iets gaat uitzoeken in plaats van mij steeds aan het werk te zetten om keer op keer jouw blinde uitspraken te ontkrachten? Tot nu toe is het elke keer zo geweest dat mensen in dit topic gewoon maar wat roepen en dat ik dan mag aantonen dat de feiten heel anders liggen. Zoals hierboven toen je beweerde dat holocaust slachtoffers geen schadevergoeding vragen, en eerder toen ik mensen die de Civitella zaak helemaal niet kennen mocht gaan uitleggen wat daar nu eigenlijk gebeurd is. En nu mag ik weer precies gaan omschrijven wie de slachtoffers zijn die naar de rechter stapten en hoe dat precies zit? Weet je wat: zoek zelf eens iets op.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:
merkloos schreef:Dus met die aanklacht straffen ze dus de duitse belasting betaler voor het geen wat een groep duitsers in het verleden hebben gedaan. Het zou het zelfde zijn als een groep mensen iets doet en de hele linie moet gaan betalen voor die mensen.
Dat gebeurt zovaak. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse overheid die eergisteren liet weten dat ze de slachtoffers van de Schipholbrand en hun familie schadevergoedingen gaan betalen. Waar denk je dat dat geld vandaan komt? De belastingbetaler. Maar opnieuw toon je dat je meer compassie toont voor die 2 eurocent per Duitse belastingbetaler dan voor het leed van de slachtoffers van een massamoord.
merkloos schreef:Je doet net als of die 6500 mensen de enigste waren die het overleefd hebben. Of iedereen die de holocaust hebben meegemaakt in israel wonen. Wat dacht je van een grote groep noren, nederlanders, deense, italiaanse, griekse, belgische, franse, oosterijkse, duitse joden - roma's enzo hebben die allemaal een vergoeding gehad?
Volgens mij weet je er niet alleen bar weinig van, je leest ook heel beroerd. Volgens mij zeg ik dat Duitsland in het kader van schadevergoeding voor de Holocaust al 22 miljard euro aan Israël heeft betaald, in totaal alle slachtoffergroepen tezamen ruim 63 miljard euro, en vorig jaar nog totaal 12,3 miljoen euro voor een groep van 6500 Oosteuropese overlevenden
merkloos schreef:En wat dacht je dan van de sovjet militairen hebben die een vergoeding gehad over de dodemarsen. En amerikaanse soldaten hebben het ook slecht gehad in duitse P.O.W kampen.
Die mogen van mij allemaal een claim indienen. Dus wat is je punt?
merkloos schreef:gelieve ook een antwoord op deze vragen.
1. moeten de mensen van dresden, hamburg, nagasakie en hirosima ook een vergoeding krijgen van de amerikanen?
2. De mensen die v.1 en v.2 van london hebben overleefd ook een vergoeding vangen?
Zeg, ik weet niet of je het weet maar je kunt zelf ook eens iets opzoeken. Het komt er telkens op neer dat jij uitspraken doet die niet blijken te kloppen. Zoals nu weer als je beweert dat de joden geen schadevergoeding hebben gekregen. En dan mag ik je vervolgens weer in detail gaan vertellen hoe het wel zit, waarna je weer met nieuws ongefundeerde uitspraken komt. Bovendien is dit het punt helemaal niet: zoals ik al zei, of mensen een claim willen indienen of niet dat is aan hun. De mensen van Civitella wilden schadevergoeding en de rechter kent hun die nu toe. Ik begrijp waarom ze dat willen en ik begrijp niet hoe iemand zoals jij zo kil financiële belangen boven menselijk leed kan stellen. Hoe je meer compassie kan tonen voor een belastingbetaler dan voor een slachtoffer van een oorlogsmisdaad.
merkloos schreef:3 Waren de mensen er zelf bij? En graag hiervoor een bron.
Wordt het niet eens tijd dat je zelf iets gaat uitzoeken in plaats van mij steeds aan het werk te zetten om keer op keer jouw blinde uitspraken te ontkrachten? Tot nu toe is het elke keer zo geweest dat mensen in dit topic gewoon maar wat roepen en dat ik dan mag aantonen dat de feiten heel anders liggen. Zoals hierboven toen je beweerde dat holocaust slachtoffers geen schadevergoeding vragen, en eerder toen ik mensen die de Civitella zaak helemaal niet kennen mocht gaan uitleggen wat daar nu eigenlijk gebeurd is. En nu mag ik weer precies gaan omschrijven wie de slachtoffers zijn die naar de rechter stapten en hoe dat precies zit? Weet je wat: zoek zelf eens iets op.
Niet iedereen heeft een schade vergoeding gekregen dus er zijn mensen die gewoon niks hebben gehad.

En waar zijn je bronnen?? Ik kan ook wel dingen gaan bedenken en hier posten over de zaak.
Je weet net zo goed als ik dat je bronnen moet hebben om iets aan te tonen anders kan je
het net zo goed hebben verzonnen. I
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Okay, dus wat je nu zegt is dat ik heel veel moeite doe om jou voor te liegen?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Maar ik wil je wel een voorbeeld geven hoor...
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article478116.ece/
Duitsland tegen nieuwe Holocaustregeling
Sander van Walsum
gepubliceerd op 13 november 2007 02:46, bijgewerkt op 02:46

BERLIJN - De Duitse regering geeft geen gehoor aan de oproep van de Israëlische minister Rafi Eitan om een nieuwe regeling te treffen voor de schadeloosstelling van Holocaustslachtoffers.

In een vrijdag verschenen interview in het dagblad Haaretz zei Eitan (minister voor Pensioenzaken) dat vele slachtoffergroepen buiten beschouwing zijn gebleven in de uit 1952 stammende ‘Wiedergutmachungs-regeling’. Eitan dringt derhalve aan op een ingrijpende revisie danwel een substantiële aanvulling van de Duitse herstelbetalingen.

In 1952 verplichtte de regering van de toen jonge Bondsrepubliek zich tot de betaling van een schadevergoeding aan individuele Holocaustslachtoffers, en tot uitkeringen met een gezamenlijke waarde van ongeveer 5 miljard D-Mark (in geld en goederen) aan de staat Israël. Aan de Jewish Claims Conference werd 450 miljoen D-Mark uitgekeerd. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken in Berlijn heeft Duitsland tot 2000 in totaal 22 miljard euro aan Israël betaald. Aan alle slachtoffergroepen tezamen heeft Duitsland ruim 63 miljard euro uitgekeerd.

Hiermee kon bij lange na niet in alle behoeften van Holocaustoverlevenden worden voorzien, zegt Eitan. Dat hangt onder andere samen met het feit dat de mensen ouder worden dan ten tijde van het Duits-Israëlische akkoord kon worden voorzien, en met de omstandigheid dat zich sinds 1990 ongeveer 175 duizend Russische joden, onder wie talrijke oorlogsslachtoffers, in Israël hebben gevestigd. Hun materiële noden kunnen, aldus Eitan, slechts ten dele door Duits geld worden gedekt. De ‘morele plicht’ gebiedt Duitsland de lacunes in de bestaande regeling te dichten, meent Eitan.

De Duitse regering heeft zich weliswaar bereid getoond om slachtoffers in individuele gevallen tegemoet te komen, maar wijst herziening van de bestaande regeling resoluut af. Daarbij stelt zij zich op het (formele) standpunt dat het akkoord van 1952 een finaal karakter had. Minister van Financiën Peer Steinbrück stelt geen prijs op agendering van het thema Wiedergutmachung tijdens zijn aanstaande bezoek aan Israël. Toch heeft de kwestie in Duitsland enige nervositeit gewekt.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... tid=198476
Slachtoffers Holocaust krijgen 1900 euro
woensdag 6 augustus 2008 21:34


(Novum/AP) - Oost-Europese overlevenden van de Holocaust krijgen elk 1900 euro van de Duitse overheid. Dat heeft een belangenorganisatie van joodse oorlogsslachtoffers dinsdag bekendgemaakt.

De Vereniging Materiële Schadevergoeding voor Joden door Duitsland verklaarde dat de Duitse overheid bereid is in totaal 12,3 miljoen euro uit te keren aan 6500 overlevenden van de Holocaust die nog in Oost-Europa wonen en die nooit enige betaling hebben ontvangen.

Het gaat om joden die tussen maart 1944 en januari 1945 in Boedapest werden vervolgd. Gedurende de Holocaust werden zo'n 550.000 Hongaarse joden en vijftigduizend zigeuners omgebracht.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door koos24 »

Ik vind dit een bijzonde interessante draad.

Kan me eigenlijk bij alle standpunten wel wat voorstellen, een Duitse overheid (lees belastingbetaler)
die zegt, we gaan achter al die betalingen een punt zetten want onze huidige generaties hebben part nog deel gehad
aan de oorlog.

Aan de andere kant snap in slachtoffers wel die vinden dat het aangedane leed niet afgedaan kan worden met een
simpel "sorry, zal niet meer gebeuren"

Wat mij in het bijzonder intereseert is het volgende, zou een eventuele Duits verzoek op schadevergoeding
voor bijvoorbeeld Dresden enige kans van slagen hebben en hoe zou een Duitse regering daar op reageren als
slachtoffers dit zouden aankaarten?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ziznl
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:04

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door ziznl »

Ook ik vind deze draad interessant.

Ook ik vraag me af wie beslist of er sprake is van "slachtofferschap".

1/Zijn dat de potentiele slachtoffers zelf met hun claim?
2/Is het een speciaal beoordelingsorgaan dat "onafhankelijk" deze claim toetst.
3/Is het een nogal ondoorzichtige wisselwerking tussen 1/ en 2/?

Ik geloof dat de discussie niet zozeer zou moeten gaan over het feit of 'vastgestelde slachtoffers' wel recht hebben op schadeloosstelling door de belastingbetaler.
Ik geloof ook niet dat het zou moeten gaan om de inmiddels 'vastgestelde slachtoffers'.
Maar dat het meer van belang is om over het proces van 'vaststellen van slachtofferschap' uit de oneindige grote groep 'potentiele slachtoffers' te debaten.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door Ruimteaapje »

Wat is in vredesnaam een groep "potentiele slachtoffers"?
Van Dale online schreef:1 po·ten·ti·eel bn, bw de mogelijkheid bezittend zich te ontwikkelen tot het genoemde: onze -tiële vijand
2 po·ten·ti·eel het; o -tiëlen vermogen
Ruim zestig jaar na dato ben je slachtoffer of je bent het niet. Je bezit niet de mogelijkheid je tot slachtoffer te ontwikkelen. Een groep mogelijke slachtoffers lijkt mij de toepasselijke omschrijving. Verder zie ik een specifiek topic over de claim van de slachtoffers van het bloedbad in Civitella alweer verzanden in een heel brede en eindeloze pseudo-filosofische discussie waarin stokpaardje "Dresden" ook alweer om de hoek komt kijken. Jullie vermaken je vast ook wel zonder mij dus ik wens jullie veel plezier.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
ziznl
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:04

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door ziznl »

@ ruimteaapje

Flink emotionele reaktie is het niet?
En dat kan ik me best voorstellen. De discussie wordt in dit specifieke topic inderdaad een stuk breder getrokken dan oorspronkelijk bedoeld wellicht.

Het lijkt me duidelijk dat je daar geen trek in hebt . Om dit soort vragen dan nu gelijk af te doen als pseudofilosofisch gediscussieer vind ik dan weer te ver gaan. Maar goed. Mea culpa.
Dat is het lastige. Ik vind (en de rechter in Italië blijkbaar ook) dat de families van de slachtoffers recht hebben op een schadevergoeding voor het leed dat hen is aangedaan. Vergeet niet dat de meeste slachtoffers al zestig jaar van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat de huidige Duitse regering niet verantwoordelijk is voor het leed dat hen destijds is aagedaan dat klopt, maar ik vind dat het rechtzetten van het onrecht dat die families is aangedaan boven dat soort kille afwegingen gaat.
Hier geef je je jouw duidelijke mening. Die is eensluidend met die van de rechter. En voor wat dat waard is, die mening ondersteun ik.
Het gaat nu over Civitella en de slachtoffers van dat bloedbad. Vind jij dat die recht hebben op een schadevergoeding of vind je dat ze dat niet hebben?
Vind je het echt belangrijk wat anderen (d.w.z. anderen dan jij en de italiaanse rechter, die zich hierover heeft gebogen en hierover heeft geoordeeld) hiervan vinden? Want dan is breder trekken van de discussie niet zo heel vreemd, toch? :/
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door LEO »

Duitsland werdt na de oorlog veroordeelt voor het voeren van een agressie-oorlog. De hoofdschuldigen werden veroordeeld, sommige met de dood.

Met Duitsland werdt door de gealieerden een afspraak gemaakt om te voldoen aan herstelbetalingen, wat die ook mogen inhouden (materiele en /of
emotionele schade). De landen die aanspraak konden maken op schadevergoeding zullen dit zeker gedaan hebben en een schadeclaim ingediend.

Alhoewel het voor Italië iets moeilijker lag (het land was één van de agressoren in 1940) durf ik toch te stellen dat ze een totaalclaim hebben ingediend.

Volgens mij rest de mensen van Civitella de optie om hun eigen huidige regering aan te pakken. En te verklaren waarom ze nu pas met een schadeclaim
te voorschijn komen en niet in 1945. Een hopeloos geval denk ik.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Duitsland beboet voor nazibloedbad 1944

Bericht door MARKET GARDEN »

Ruimteaapje schreef:Wat is in vredesnaam een groep "potentiele slachtoffers"?
Van Dale online schreef:1 po·ten·ti·eel bn, bw de mogelijkheid bezittend zich te ontwikkelen tot het genoemde: onze -tiële vijand
2 po·ten·ti·eel het; o -tiëlen vermogen
Ruim zestig jaar na dato ben je slachtoffer of je bent het niet. Je bezit niet de mogelijkheid je tot slachtoffer te ontwikkelen. Een groep mogelijke slachtoffers lijkt mij de toepasselijke omschrijving. Verder zie ik een specifiek topic over de claim van de slachtoffers van het bloedbad in Civitella alweer verzanden in een heel brede en eindeloze pseudo-filosofische discussie waarin stokpaardje "Dresden" ook alweer om de hoek komt kijken. Jullie vermaken je vast ook wel zonder mij dus ik wens jullie veel plezier.
Vind het heel wat om de genocide onder de Duitse bevolking waaronder inderdaad Dresden af te doen
als stokpaardje.
Dresden is makkelijk aan te vullen met steden waarin slachtingen hebben plaatsgevonden en waar
door de geallieerden zelfs nooit verontschuldigingen voor zijn aangeboden, laat staan een pond of dollar
schadevergoeding voor hebben betaald.
De waarheid komt met de jaren
Gesloten