Allochtonen in WO2

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

heb het van een ander forum en van af daar heb ik verder gezocht maar die site waar hij het vandaan heeft linkte niet dus ik ga nu via google de orginele bron zoeken.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:maar om terug te komen op de vraag van de marokanen die in nederland hebben gevochten heb ik dit gevonden.
Als het waar is wat ze zouden zeggen wat best kan zijn dan zijn er geen marrokanen gesneuveld in ons land tijdens
de mei dagen en is het geen wat bussenmaker zegt pure geschiedenis vervalsing.
Je blijft maar met allerlei loze beweringen komen. Want waar zegt Bussemaker dan dat er Marokkanen in ons land sneuvelden??? Je verzint haar uitspraken en zegt dan dat ze liegt...
Staatssecretaris Bussemaker is boos. Alsof ze heeft gezegd dat Marokkanen een heldenrol speelden tijdens de bevrijding. Nee, ze pleit alleen voor een mondiaal perspectief.

Op 4 mei deed staatssecretaris Bussemaker van vws mee aan een discussie in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Thema: de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Een dag later vroeg Martin Bosma, Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid, een spoeddebat aan. Bussemaker zou hebben gezegd dat op pabo’s les gegeven moet worden over de rol van allochtonen in de Tweede Wereldoorlog. De staatssecretaris maakt zich volgens Bosma schuldig aan multiculturele geschiedvervalsing. „De rol van allochtonen tijdens de oorlog is te verwaarlozen, maar de PvdA wil die rol nu opkloppen om haar islamitische achterban te paaien. Dit is onderwijs inzetten voor het linkse populisme gericht op de moslimstem.”

In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan. Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog. Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken. Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.”

Het Niod onderzoekt dat nu. Bussemaker: „Er zullen niet alleen heldendaden tevoorschijn komen, maar ook minder flatteuze zaken. Het onderzoek is overigens niet mijn initiatief, maar van het Niod. We gaan kijken of onderdelen vertaald kunnen worden naar lesmateriaal voor pabo-studenten. Bij de overdracht van wat er tijdens de oorlog is gebeurd, spelen zij immers een belangrijke rol.”
Bron: TROUW
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

oke ik dacht dat het eerst artiekel een citaat van bussenmaker was of iets wat zei zij maar daar heb ik me vergist. En dat klop maar ruimteaapje ik graag een reactie op het artiekel wat ik gevonden heb en niet een vergissen in een citaat.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:Oke ik dacht dat het eerste artikel een citaat van Bussemaker was of iets wat zij zei maar daar heb ik mij vergist. En dat klopt maar Ruimteaapje ik zie graag een reactie op het artikel dat ik gevonden heb en niet een vergissing in een citaat.
Wat moet ik erover zeggen? Er staat...
De andere achttien in Kapelle begraven Marokkanen zijn, denkt Schulten, verdronken bij de evacuatie van de Brits/Franse troepenmacht bij Duinkerken, van 26 mei tot 4 juni 1940; de Marokkanen zijn pas in juni en juli aan de Hollandse kust en bij Terschelling, Vlieland en Schiermonnikoog aangespoeld.
Of ze nu sneuvelden op Nederlands grondgebied of niet, ze sneuvelden in WO2 en ze zijn in Zeeland begraven. Wat is je punt, dat ze minder erkenning verdienen omdat ze niet in Nederland sneuvelden? Zoals ik al veel eerder zei: Bussemaker wil dat we in een breder perspectief stil staan bij de Tweede Wereldoorlog en dat doen we door te kijken naar wat de oorlog betekende voor allochtone medelanders. Uit het stuk dat ik net citeerde over Bussemakers:
Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld.
En dat is precies wat er aan de hand is: ze sneuvelden tijdens de oorlog en liggen in Zeeland begraven. Nogmaals, verdienen ze dan geen of minder erkenning? In jouw ogen verdienen de Marokkanen die aan geallieerde zijde vochten en sneuvelden minder erkenning dan al die andere groepen, dat heb je al aangegeven. Ik vraag mij nog altijd af waarom je dat vindt en waarom je je in zoveel bochten wringt om dat te "bewijzen" met dit soort verhalen. Ze zijn dood, net als 1600 andere Marokkaanse gesneuvelden. En ze verdienen daarvoor gepaste eer. Net zoveel eer en erkenning als de gesneuvelde Nederlanders, Britten, Fransen, Canadezen, Polen, Belgen, Indiërs, Australiërs, Nieuw-Zeelanders, enz., enz., enz.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Charly1975 »

merkloos schreef:
Charly1975 schreef:Nationaal comité 4 en 5 mei
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Het volgende stukje heeft dan alleen betrekking op WOII (dit i.v.m. het topic)

Alle mensen die zijn omgekomen worden herdacht en zijn dus even belangrijk. De één heeft misschien iets meer gedaan dan de ander en zijn of haar rol was misschien wat groter dan die van de ander...maar feit blijft dat ze allemaal zijn gestorven om de vrijheid van een ander te bewerkstelligen.
mee eens.
Da’s mooi om te lezen.

Echter schreef je eerst dit:
merkloos schreef: Ik voel allen niks voor de marrokanen waar maar
18 zijn gesneuveld is niet eerlijk voor de gene de dik gedrukt zijn en ook niet voor
de afro-amerikanen.
dat staat dus weer haaks op:
merkloos schreef:
Charly1975 schreef:Nationaal comité 4 en 5 mei
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Het volgende stukje heeft dan alleen betrekking op WOII (dit i.v.m. het topic)

Alle mensen die zijn omgekomen worden herdacht en zijn dus even belangrijk. De één heeft misschien iets meer gedaan dan de ander en zijn of haar rol was misschien wat groter dan die van de ander...maar feit blijft dat ze allemaal zijn gestorven om de vrijheid van een ander te bewerkstelligen.
mee eens.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Charly, hij kletst zich steeds verder klem. Dik gedrukt dat waren voor hem: Polen, Antillianen, Surinamers en Molukkers. Alleen de Marokkanen niet. Zijn argument was dat er maar 18 Marokkanen sneuvelden. Erkenning van de Marokkaanse slachtoffers daar "voelt hij niets voor" want het is oneerlijk voor die anderen, plus voor de Afro-Amerikanen. Dat in werkelijkheid een paar duizend Marokkanen sneuvelden (alleen van vier regimenten Goumies al ruim zestienhonderd) veranderde niets aan zijn standpunt. Wel maakt hij een punt van de manier waarop die achttien Marokkanen sneuvelden. Alsof het verschil maakt hoe je sneuvelt. Dus zijn standpunt is:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties, behalve als ze Marokkaan zijn want dan verdienen ze die erkenning niet."

Of heeft "merkloos" een andere uitleg van de wirwar aan berichten die hij tot nu toe in dit topic plaatste? Misschien dat hij eens duidelijk kan verwoorden waarom hij nog altijd vindt dat Marokkanen geen erkenning verdienen, of minimaal veel minder erkenning dan alle andere soldaten.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Da’s mooi om te lezen.

Echter schreef je eerst dit:
merkloos schreef: Ik voel allen niks voor de marrokanen waar maar
18 zijn gesneuveld is niet eerlijk voor de gene de dik gedrukt zijn en ook niet voor
de afro-amerikanen.
dat staat dus weer haaks op:
merkloos schreef:
Charly1975 schreef:Nationaal comité 4 en 5 mei
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Het volgende stukje heeft dan alleen betrekking op WOII (dit i.v.m. het topic)

Alle mensen die zijn omgekomen worden herdacht en zijn dus even belangrijk. De één heeft misschien iets meer gedaan dan de ander en zijn of haar rol was misschien wat groter dan die van de ander...maar feit blijft dat ze allemaal zijn gestorven om de vrijheid van een ander te bewerkstelligen.
mee eens.
[/quote]

Er is een verschil tussen erkenning en aandacht voor onder het onderwijs waar dit artiekel overging.
En dat verband heb je er buiten gelaten en uit zijn voegen geknipt.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:Charly, hij kletst zich steeds verder klem. Dik gedrukt dat waren voor hem: Polen, Antillianen, Surinamers en Molukkers. Alleen de Marokkanen niet. Zijn argument was dat er maar 18 Marokkanen sneuvelden. Erkenning van de Marokkaanse slachtoffers daar "voelt hij niets voor" want het is oneerlijk voor die anderen, plus voor de Afro-Amerikanen. Dat in werkelijkheid een paar duizend Marokkanen sneuvelden (alleen van vier regimenten Goumies al ruim zestienhonderd) veranderde niets aan zijn standpunt. Wel maakt hij een punt van de manier waarop die achttien Marokkanen sneuvelden. Alsof het verschil maakt hoe je sneuvelt. Dus zijn standpunt is:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties, behalve als ze Marokkaan zijn want dan verdienen ze die erkenning niet."

Of heeft "merkloos" een andere uitleg van de wirwar aan berichten die hij tot nu toe in dit topic plaatste? Misschien dat hij eens duidelijk kan verwoorden waarom hij nog altijd vindt dat Marokkanen geen erkenning verdienen, of minimaal veel minder erkenning dan alle andere soldaten.
We hebben het toevallig over aandacht in het onderwijs en niet het globaliseren van erkenning lees de eerst post maar eens goed door.
Daar gaat het om pabo studenten. En niet om compleete erkenging. Al kom je uit Tadzjikistan en heb je meegevochten al wat dan ook je
verdiend erkenning maar ik vind niet dat het speciaal bij vermeld moet worden in het onderwijs. Jij probeert
het te globaliseren en off-topic te gaan. Ik heb het over het onderwijs en algemeene kennis die daar bij betrokken is en niet de erkenning
wat jij van mijn tekst probeerd te maken.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Waar staat dan dat het om het onderwijs en om pabo studenten gaat?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

mannerheim schreef:Misschien kijk ik wel weer niet verder dan mijn neus lang is. Maar ik las dit artikel en het lijkt me ook iets interessants voor jullie mede-geïnteresseerden:
Alsof Marokkanen de oorlog hebben gewonnen!

maandag 5 mei 2008 15:27

Volgens staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) moet er in het onderwijs meer aandacht worden gegeven aan de rol van allochtonen bij de bevrijding van Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Ze wil dat dat onderwerp nadrukkelijk wordt onderwezen op de landelijke pabo’s, zodat de latere onderwijzers het op hun beurt aan leerlingen kunnen uitdragen.
Negentien
Hoe zou het nou toch komen dat de rol van mensen uit Marokko, Suriname en de Antillen zo onderbelicht is gebleven? Even denken... misschien is het wel omdat die rol best wel klein is? Ik doe maar een gooi hoor. Na lang zoeken zijn er graven gevonden van negentien Marokkanen die zijn omgekomen in die oorlog. Onze alerte Zeeuwse hoofdredacteur wijst me erop dat de eerste Marokkaanse soldaten in 1940 sneuvelden. Ze liggen begraven in Kapelle.

Die Marokkanen zijn daar op een heel aparte manier terechtgekomen. Er vochten veel Noord-Afrikanen mee in het Franse leger – de oorlog woedde overigens ook in Noord-Afrika – en deze negentien hoorden bij een bataljon dat naar Engeland vluchtte na een mislukte aanval op de Duitsers in België, ten tijde van het Ardennenoffensief. Onderweg is een aantal van hen overboord geslagen en verdronken.

Geschiedvervalsing
Nu wil ik daar natuurlijk niets aan afdoen, want soldaten zijn helden, waar ze ook vandaan komen. Maar dit aantal van negentien verbleekt misschien wel een beetje bij de reusachtige aantallen slachtoffers die in Europa vielen. Naar schatting heeft die hele oorlog het leven gekost aan 72 miljoen mensen, soldaten en burgers bij elkaar. In Nederland zijn er ruim 200.000 mensen omgekomen.

Dus prima als we ook eens kijken naar de bijdrage van deze soldaten, maar laten we nu niet gaan doen alsof Marokkanen de oorlog voor ons hebben gewonnen. Dat zou geschiedvervalsing zijn en onrecht doen aan al die geallieerde slachtoffers. Waarom moeten we de rol van de Marokkanen kennen? Omdat dat de nieuwe Nederlanders bij onze geschiedenis zou betrekken? Zouden ze het anders werkelijk niet begrijpen? Heb je de inbreng van landgenoten nodig om ellende ergens anders te snappen?

Jodenvervolging
Bij recente dodenherdenkingen werd met kransen gevoetbald. Op veel scholen was het een tijdlang – ik weet niet hoe het nu is – nogal lastig, zeg maar onmogelijk, om over de Tweede Wereldoorlog te vertellen. Vooral over de jodenvervolging. Dan werd er van alles geschreeuwd in de klas en allochtone leerlingen wilden er niks van weten.

Een leraar zegt in een onderzoek naar lesgeven over dit onderwerp: ‘Toen ik iets vertelde over de Holocaust riep een leerling: “Lekker voor ze,” en keek me uitdagend aan.’ Het is maar één voorbeeld van weinig respect, omdat woord maar eens te gebruiken. De oorlog is de grootste gebeurtenis van de laatste honderd jaar in Nederland, en nog steeds het criterium voor van alles. Als bijvoorbeeld de slechtheid van een politicus moet worden benadrukt, werkt het altijd goed om er een nazi bij te halen. Het is nu eenmaal het ultieme kwaad. De vreselijke columnist Hugo Brandt Corstius deinsde er niet voor terug om in 1984 minister van Financiën Onno Ruding met Adolf Eichmann te vergelijken. Welja.

Aparte les
Bij de laatste dodenherdenking was speciaal aandacht voor de Amsterdamse voetbalclub WV (Wilhelmina Vooruit)-HEDW, die na de oorlog ruim tweehonderd leden minder bleek te hebben. Die waren allemaal vergast. De namen van de doden werden door drie jongens voorgelezen, van wie één duidelijk allochtoon.

Kijk, dat vind ik goed, want zo laat die jongen zien dat wat er is gebeurd, ook zíjn verleden is. Dat hij zich een Nederlander voelt en deel van onze geschiedenis. Maar daar heb je toch zeker geen aparte les voor nodig zeg. Dat staat in elk geschiedenisboek en hoort gewoon bij het geschiedenisonderwijs.



Bekijk ook Wynia's Week/ De allochtonen hebben de Duitsers niet verjaagd


© Elsevier
dik gedrukt
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

merkloos schreef:We hebben het toevallig over aandacht in het onderwijs en niet het globaliseren van erkenning. Lees de eerst post maar eens goed door. Daar gaat het om pabo studenten. En niet om complete erkenning. Al kom je uit Tadzjikistan en heb je meegevochten al wat dan ook je verdient erkenning maar ik vind niet dat het speciaal bij vermeld moet worden in het onderwijs. Jij probeert
het te globaliseren en off-topic te gaan. Ik heb het over het onderwijs en algemene kennis die daar bij betrokken is en niet de erkenning wat jij van mijn tekst probeert te maken.
Dan zal ik dit nu maar voor de inmiddels derde maal posten...
Staatssecretaris Bussemaker is boos. Alsof ze heeft gezegd dat Marokkanen een heldenrol speelden tijdens de bevrijding. Nee, ze pleit alleen voor een mondiaal perspectief.

Op 4 mei deed staatssecretaris Bussemaker van vws mee aan een discussie in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Thema: de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Een dag later vroeg Martin Bosma, Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid, een spoeddebat aan. Bussemaker zou hebben gezegd dat op pabo’s les gegeven moet worden over de rol van allochtonen in de Tweede Wereldoorlog. De staatssecretaris maakt zich volgens Bosma schuldig aan multiculturele geschiedvervalsing. „De rol van allochtonen tijdens de oorlog is te verwaarlozen, maar de PvdA wil die rol nu opkloppen om haar islamitische achterban te paaien. Dit is onderwijs inzetten voor het linkse populisme gericht op de moslimstem.”

In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan. Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog. Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken. Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.”

Het Niod onderzoekt dat nu. Bussemaker: „Er zullen niet alleen heldendaden tevoorschijn komen, maar ook minder flatteuze zaken. Het onderzoek is overigens niet mijn initiatief, maar van het Niod. We gaan kijken of onderdelen vertaald kunnen worden naar lesmateriaal voor pabo-studenten. Bij de overdracht van wat er tijdens de oorlog is gebeurd, spelen zij immers een belangrijke rol.”
Bron: TROUW

Bussemaker zegt letterlijk: "Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken". Globalisering is JUIST haar hele punt!!!

Maar zelfs als het niet om globalisering zou gaan, dan nog is jouw punt vreemd dat al die nationaliteiten erkenning en aandacht verdienen behalve de Marokkanen :roll:
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door merkloos »

Ruimteaapje schreef:Bussemaker zegt letterlijk: "Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken". Globalisering is JUIST haar hele punt!!!

Maar zelfs als het niet om globalisering zou gaan, dan nog is jouw punt vreemd dat al die nationaliteiten erkenning en aandacht verdienen behalve de Marokkanen :roll:
Voordat ik op het wereldperspectief ga in hakken wil ik eerst even weten wat je exact mee bedoel, welke land(en) bedoel je met wereldperspectief?

Ik erken de inzet van de marrokanen wel zoals ik al eerder aan geef. Ik erken het wel maar ik vind het geen onderdeel van de onderwijs lessen en daar gaat het mij nou om.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Ruimteaapje »

Wat ik met wereldperspectief bedoel? De vraag is wat Bussemaker daarmee bedoelt en dat onschrijft ze in het bovenstaande artikel.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Charly1975 »

merkloos schreef:Er is een verschil tussen erkenning en aandacht voor onder het onderwijs waar dit artiekel overging.
En dat verband heb je er buiten gelaten en uit zijn voegen geknipt.
Mijn bijdrage gaat over het feit dat je twee groepen (Marokanen en Afro-Amerikanen) van de gevallenen (min of meer) uitsluit. Dat puntje lichte ik er bewust uit omdat ik nu ook echt nieuwsgierig ben geworden waarom juist hen ? Je geeft aan dat je het met mij eens bent met WIE we gedenken echter geef jezelf ook aan dat je een bepaalde groepen niet belangrijk vind. Dat vind ik raar.

Zie het dan misschien maar even als een kleine off-topic gebeuren.

Een kort antwoord erop is volgens mij voldoende en kun je je discussie met de overige gebruikers over het topic voortzetten. :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Allochtonen in WO2

Bericht door Moengoman »

Ruimteaapje schreef:
merkloos schreef:Surinamers: het zelfde
Klopt, er zijn er zelfs drie met de Irene Brigade in Normandië geland.
Er hebben er toch wel iets meer op de koopvaardij gediend, onder andere bij de luchtafweer. Zie Fred van Russel.
Gesloten